نهاد عمومی موافق دولت

 

نهاد برآمده از گفتمان دولت

 

 

 

دوره اول اصلاحات

 

ایران

 

سلام

 

جامعه-صبح امروز

 

 

 

دوره دوم اصلاحات

 

ایران

 

آفتاب یزد

 

نوروز

 

 

 

دوره اول اصولگرایی

 

ایران

 

کیهان

 

وطن امروز

 

 

 

دوره دوم اصولگرایی

 

ایران

 

کیهان

 

وطن امروز

 

 

 

لازم به ذکر است که در دوره اول اصلاحات روزنامه صبح امروز به دلیل اینکه پس از حدود شش ماه انتشار توقیف شد، جایگزین روزنامه جامعه شده است. همچنین از آنجا که تا اسفند ۷۶ هیچ روزنامه برآمده گفتمان دولت منتشر نشده است ناگزیر کد گذاری این روزنامه از این تاریخ انجام شده است. علاوه بر این دوره اول اصولگرایی نیز با همین مشکل مواجه بود یعنی تا سال ۸۷ هیچ روزنامه ای که بر آمده از دولت احمدی نژاد منتشر نشد و کد گذاری مانند دوره اصلاحات از اولین شماره روزنامه وطن امروز در آبان ۱۳۸۷ آغاز شد.
در توضیح چرایی و تفاوت انتخاب یک روزنامه برآمده از گفتمان دولت و یک روزنامه دولتی باید گفت که این دو به لحاظ رویکرد با یکدیگر متفاوت عمل می‌کنند. به عنوان مثال، روزنامه ایران در دولت اصلاحات اگرچه روزنامه دولتی به حساب می‌آمد اما بسیار به نقد دولت می‌پرداخت در حالی که این روزنامه در دوره منسوب به اصولگرایی کاملاً در جهت منافع دولت فعالیت می‌کرد پس می‌توان گفت دولتی بودن و از گفتمان دولت نشئت گرفتن الزاماً یکی نخواهد بود.
نحوه جمع آوری داده‌ها
در این پژوهش ابتدا دستورالعمل کد گذاری حاوی بر طبق متغیرهای تحقیق طراحی شد و سرمقاله های مورد نظر بر اساس این دستورالعمل که راهنمای کد گذاری محسوب می‌شود؛ کدگذاری شدند. پس از آن کلیه مطالب جهت پردازش وارد نرم افزار SPSS شد و در نهایت داده‌ها مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. به عبارت دقیق‌تر ۴۴۰ سرمقاله بخش کمی بررسی شدند و در بخش کیفی دوره اصلاحات ۱۶و در دوره اصولگرایی ۹ سرمقاله مورد بررسی کیفی قرار گرفتند. در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی تحقیق باید گفت که پس از بررسی مشخص شد محتوای بسیاری از سرمقاله‌ها تکراری به حساب می‌آمد لذا از بررسی تعداد بیشتر خودداری شد زیرا با این تعداد به گفتمان غالب دوره می‌توان دست یافت. همچنین معیار انتخاب سرمقاله در این بخش جامعیت سرمقاله به لحاظ شاخص‌های مورد بررسی بوده است.
در توضیح پیوند بین بخش کیفی و کمی باید تاکید کرد که تحقیقات صرفاً کمی به لحاظ اینکه پدیده‌ها را در سطح بررسی می‌کنند از عمق و غنای لازم برخوردار نیستند، لذا استفاده از یک روش کیفی متناسب با موضوع تحقیق می‌تواند عمق و غنای بهتری به پژوهش بدهد. این بدان معنی است که در این تحقیق اطلاعات به دست آمده از تحلیل محتوای کمی پایه و اساس تحلیل کیفی قرار گرفته‌اند و این دو به نوعی در ارتباط با یکدیگر قرار دارند.
فنون مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده‌ها
پایان نامه - مقاله
در این تحقیق از هر دو دسته آزمون‌های توصیفی و تحلیلی داده‌ها استفاده خواهد شد. یعنی جداول توزیع فراوانی و محاسبه درصدها در آزمون توصیفی و بررسی رابطه بین متغیرها در آزمون‌های استنباطی.
محاسبه ضریب قابلیت اعتماد
فرمول «اسکات» به دلیل تأثیر زیر مقوله ها در اندازه ضریب، مطمئنتر از روش های دیگر است. بنابراین در پژوهش فعلی برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد، ۲۰ درصد کل محتوا توسط پژوهشگر دو ماه پس از کدگذاری اول مجدداً کدگذاری شد. پس از این ضریب پایایی اسکات مطابق فرمولی که در زیر آمده است، محاسبه شد. این فرمول برای سنجش پایایی سه مقوله «اشاره به توسعه»، «بعد برجسته شده از توسعه در سرمقاله‌ها» و «جهتگیری مطلب» که دارای قضاوت ارزشی هستند، مورد بررسی قرار گرفت. پس از محاسبه ضریب قابلیت اعتماد، مقوله اشاره به توسعه ۸۳ درصد، بعد برجسته شده از توسعه ۸۹ درصد و جهتگیری مطلب با ۸۶ درصد به دست آمد. از آنجایی که ضریب پایایی قابل قبول بالاتر از ۷۰ درصد است، این تحقیق از قابلیت اعتماد لازم برخوردار است.
فرمول اسکات به شرح زیر است:
P=
OA= توافق مشاهده شده
EA= توافق مورد انتظار
مقوله بندی و تعریف نظری و عملی متغییر ها و مفاهیم
در ادامه تعاریف نظری و عملیاتی متغیر های کمی و کیفی آمده است:

 

 

  • تعریف نظری توسعه: توسعه عبارت است از فرایند ارتقای یک نظام اجتماعی جهت برآوردن نیازهای فزایندۀ عمومی در نیل به سطوح بالاتر بهبود و رفاه مادی و معنوی (تهرانیان،۱۳۷۶، ۴).

 

 

تعریف عملیاتی توسعه :توسعه دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و در این پژوهش سرمقاله ای که به هر کدام از این‌ها یا همه آن‌ها پرداخته شود سرمقاله مربوط به توسعه گفته می‌شود. البته لازم به ذکر است حوزه های مختلف توسعه کاملاً از یکدیگر جدا نیستند و در ارتباط و همپوشانی با یکدیگر قرار دارند و تفکیک آن‌ها در برخی موارد مشکل به نظر می‌رسد. بنابراین مقوله ای مانند کنترل بیکاری هم به توسعه اقتصادی مربوط است هم به توسعه اجتماعی که ما آن را با توجه مبانی نظری پژوهش در ذیل توسعه اجتماعی قرار داده‌ایم.

 

 

  • تعریف نظری توسعه اقتصادیعبارت است از دگرگونی در شالوده های اقتصادی به طوری که حاصل چنین دگرگونی و تحولی در درجه اول کاهش نابرابریهای اقتصادی و تغییراتی در زمینه های تولیدی، توزیع و الگوهای مصرف جامعه باشد.

 

 

تعریف عملیاتی توسعه اقتصادی: توسعه اقتصادی دارای شخص‌هایی است که اهم آن را این‌گونه می‌توان بیان کرد در اینجا تنها به تعریف شاخص‌هایی می‌پردازیم که ممکن است مبهم و یا دارای تعارف متعدد باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...