Hanish, 2009 در مقاله خود با عنوان: مدیریت دانش در محیط های پروژه به بررسی مدیریت دانش در داخل و بین پروژه‌ها پرداخته و به عنوان یک نتیجه، اکثر مصاحبه شوندگان اظهار داشت: نیاز فوری به بهبود قابل توجهی از دانش مدیریت پروژه هر چند تنها در چند شرکت یک رویکرد سیستماتیک وجود دارد. موفقیت دانش مدیریت پروژه است که به طور عمده توسط عوامل فرهنگی در حالی که جنبه‌های فنی مانند سیستم‌های اطلاعات و روش های مدیریت پروژه در نظر گرفته به عنوان حمایت از عوامل تنها خدمت می‌کنند.
freeman در سال ۲۰۱۱ در تحقیق خود با عنوان ” آیا محل استقرار شرکتهای کوچک در صادرات آنها موثر است؟” به این نتایح رسید که دسترسی SME صادرکنندگان به شبکه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط / خدمات صادرات، و به نوبه خود عملکرد صادرات است. شرکت در مناطق شهری استفاده بیش از کسانی که در زمینه‌های منطقه‌ای است. با این حال، بر خلاف انتظارات، سطح نسبتا پایین تر از رقابت در زمینه‌های منطقه‌ای ظاهر می‌شود تاثیر منفی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های واقع در این مناطق خواهد گذاشت.
Roland fereez, 2007 در تحقیقی با عنوان: توانایی مدیریت دانش: تعریف دارایی‌های دانش نشان می‌دهد که منابع جداگانه‌ای از دانش شناسایی شده، شرح داده شده و به طور واضح به عنوان دارایی دانش ناملموس سازمانی تعریف شده است. این‌ها دارایی‌های دانش به عنوان قابلیت‌های دانش (KCs) نامیده می‌شود. مدیریت دانش (KM) به اهرم این دارایی‌ها با توجه به بهبود سیستماتیک در فرایند دستیابی به افزایش عملکرد شرکت استفاده شده است. مقاله نشان می‌دهد که پنج دانش قابلیت ارائه و به عنوان تخصص، دروس آموخته شده، سیاست‌ها و روش‌ها، داده‌ها و اسناد دانش وجود دارد.
Wing laam, 2009 در تحقیق خود با نام ” برون سپاری دانش: جایگزین استراتژی برای مدیریت دانش” به ارائه مفهوم برون سپاری دانش به عنوان یک استراتژی جایگزین را برای مدیریت دانش پرداخته است. این مقاله همچنین تساوی با توجه به سه شرایطی که تحت آن دانش برون سپاری ممکن است یک استراتژی مناسب برای مدیریت دانش است. علاوه بر این، دو حوزه اصلی از دانش ریسک برون سپاری فناوری اطلاعات، که مربوط به کیفیت خدمات دانش و تلاش مورد نیاز برای مدیریت ارتباط برون سپاری، شناسایی شده اند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
Loee, 2008 در تحقیق خود با نام “نیاز برای مدیریت دانش: محور کسب و کار فن آوری اطلاعات” برای تعریف منابع اطلاعات و تسهیل بازیابی داده ها را فراهم می‌کند. نیاز به جمع آوری و حفظ اطلاعات شرکت‌ها از طریق همکاری کارکنان دانش را به رسمیت می‌شناسد. متمرکز ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات به مدیریت دانش ضروری است.
Du pulsise, 2007 در مقاله ای با عنوان نقش مدیریت دانش در نوآوری به این نتیجه می‌رسد که: کسب و کار در جهان امروز به سرعت در حال تغییر است. طبیعت از رشد اقتصاد جهانی شده است با سرعت نوآوری، است که ممکن است تکنولوژی به سرعت در حال تحول، محصول و سبک زندگی‌های کوتاه‌تر و با سرعت بالاتری از توسعه محصول جدید ساخته شده تغییر کرده است. پیچیدگی‌های نوآوری شده است با رشد میزان دانش در دسترس به سازمان‌ها افزایش یافته است.
Owral, 2008 در پژوهشی با عنوان اثر کیفیت ارتباط بر عملکرد صادرات نشان می‌دهد که تاثیر مثبت وجود دارد بین به اشتراک گذاری اطلاعات بر عملکرد صادرات مالی و رضایت با سرمایه گذاری صادرات، جهت گیری بلند مدت بر عملکرد صادرات مالی، عملکرد صادرات راهبردی و رضایت با سرمایه گذاری صادرات و رضایت از رابطه عملکرد مالی، عملکرد و رضایت راهبردی با سرمایه گذاری صادرات است.سه بخش از شرکت به عنوان “متفکران بلند مدت"، “نارضایتی” و “نگهبانان اطلاعات” شده است.
Gawind, 2009 در مقاله خود با عنوان: سودمندی، مشوق‌ها و مدیریت دانش به این موضوع پرداخته که: برای افراد تحمل ابهام، یک مکانیزم تشویقی است که پاداش عامل برای دانش مشترک استفاده شده توسط کاربر دانش، دانش کاربر برای عمل استفاده مجدد، موثرتر از طرح‌های تشویقی ساده که صرفا پاداش به اشتراک گذاری دانش زمانی که سطح مفید است کم است. ابهام را تحمل افراد واکنش نشان می‌دهند به همان اندازه به هر دو نوع از طرح‌های تشویقی را بدون در نظر گرفتن فایده است. افراد ابهام تحمل سطوح ضعیف مکمل به اشتراک گذاری در واکنش به افزایش هماهنگ در مشوق‌ها و سطح سودمندی است. این پیامدهای قدرتمند برای این عمل را به عنوان هر دو مشوق‌ها و سود مندی لازم را به شیوه‌ای هماهنگ نمی‌شود به منظور ترویج استفاده از افزایش یافته است.
فصل سوم:
روش اجرایی تحقیق
۳ – ۱ مقدمه:
دستیابی به هدف‌های علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت بپذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می‌یابد نه موضوع تحقیق. (خاکی،۱۳۸۷).
بنابراین، تحقیق فرایندی است که از طریق آن می‌توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن‌ها به یافته‌ها، تحت عنوان روش شناسی یاد می‌شود. در انجام دادن پژوهش، به منظور کسب شناخت، باید مجموعه‌ای از گزاره‌ها[۲۲] (فرضیه‌ها یا سؤالات تحقیق) را تدوین کرد سپس آن‌ها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم آورد. این امر، فرایند پژوهش را هدایت کرده و پژوهشگر را در به دست آوردن شناخت یاری می‌دهد. به این اساس روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار می‌گیرد یا رد می‌شود. به عبارت دیگر، روش تحقیق چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجو گرایانه برای تحقیق هدف پژوهش، جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سؤال‌های تحقیق را فراهم می‌آورد (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶).
در این فصل به روش شناسی تحقیق، شامل روش تحقیق، قلمرو تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و برآورد حجم نمونه، تکنیک‌ها و ابزارهای گردآوری داده‌ها، روایی، پایایی، پرسشنامه، متغیرهای تحقیق و سرانجام روش‌های آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل‌ها، پرداخته خواهد شد.
۳ – ۲ روش تحقیق:
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بکار می‌رود. روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزارها و راه‌های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (عزتی ، ۱۳۷۶).
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که بر اساس ماتریس کوواریانس تحلیل می‌شود.
تحقیق کاربردی:
تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه‌ها، قانونمندها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می‌شوند را برای حل مسایل اجرایی واقعی بکار می‌گیرد. این تحقیقات بیشتر به موثرترین اقدام تاکید دارند و علت‌ها را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می‌شود (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶) هدف از تحقیقات کاربردی، رشد و بهتر کردن یک محصول و آزمودن مفاهیم نظری و مجرد در موقعیت‌های واقعی و زنده است‌ (نادری و نراقی:۱۳۷۱).
۳-۳ تحقیقات همبستگی:
در تحقیقات همبستگی به مطالعه رابطه موجود بین دو یا چند متغیر یا پدیده توجه می‌شود و محقق می‌خواهد بداند که آیا بین دو یا چند گروه اطلاعات رابطه و همیستگی وجود دارد یا خیر، یعنی اینکه تغییر در یکی با تغییر در دیگری همراه می‌باشد؟ و اگر چنین ارتباطی وجود دارد از چه نوع بوده، میزان آن چقدر است؟ (عباسی و متانی، ۱۳۸۶). این تحقیقات برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می‌پذیرد؛ ولی در آنها الزاماً کشف رابطه علت و معلولی مورد نظر نیست (حافظ نیا، ۱۳۸۷). تحقیقات همبستگی را می‌توان بر حسب هدف به سه دسته تقسیم کرد: مطالعه همبستگی دو متغیری، تحلیل رگرسیون و تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس (خاکی، ۱۳۸۷).
در برخی بررسی‌ها، از مجموعه همبستگی‌های دو متغیری، متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتربس همبستگی یا کوواریانس استفاده می‌شود. از جمله تحقیقاتی که در آنها ماتریس همبستگی یا کوواریانس تحلیل می‌شود، تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری است. در تحلیل عاملی هدف تلخیص مجموعه‌ای از داده‌ها یا رسیدن به متغیرهای مکنون (سازه) و در مدل معادلات ساختاری آزمودن روابط ساختاری مبتنی بر نظریه‌ها و یافته‌های تحقیقاتی موجود است. تحلیل عاملی شیوه‌ای آماری است که کاربرد وسیعی در روانشناسی و علوم اجتماعی دارد. تحلیل عاملی از تعدادی فنون آماری ترکیب شده و هدف آن ساده کردن مجموعه پیچیده داده‌ها است (کلاین، ۱۳۸۰).
تحلیل عاملی یکی از روش‌های آماری است که بیشترین استفاده را در تحقیقات چند متغیری دارد. تحلیل عاملی عمل تقلیل متغیرها به عامل را از طریق گروه بندی کردن متغیرهایی که با هم ،همبستگی متوسط یا بالایی دارند انجام می‌دهد. اولین قدم در تحلیل عاملی، محاسبه ماتریس همبستگی است (دلاور ، ۱۳۸۵).
استفاده از تحلیل عاملی جهت فرض آزمایی می‌باشد. در این روش برای متغیرها بارهای عاملی فرض می‌شود، آنگاه برای برازاندن هرجه دقیقتر بارهای ماتریس هدف، تحلیل عاملی تاییدی انجام می‌گیرد (کلاین، ۱۳۸۰).
پژوهش حاضر در زمره تحقیقات همبستگی قرار می‌گیرد و برای آزمودن مدل تحقیق از تحلیل داده‌ها به روش مدل معادلات ساختاری استفاده می‌کنیم.
مدل یابی معادلات ساختاری، مدلی آماری برای بررسی روابط خطی بین متغیرهای مکنون و متغیرهای آشکار است، به عبارت دیگر مدل یابی معادلات ساختاری، تکنیک آماری قدرتمندی است که مدل اندازه‌گیری (تحلیل عاملی تاییدی) و مدل ساختاری (رگرسیون یا تحلیل مسیر) را با یک آزمون آماری همزمان ترکیب می‌کند.
۳ - ۴ قلمرو تحقیق:
۳ – ۴ – ۱ قلمرو موضوعی: در این پژوهش، محقق به دنبال بررسی و تاثیر عوامل مدیریت دانش بر افزایش صادرات فرش ایران و اهمیت و نقش هر یک از این عوامل خواهد بود.
۳ – ۴ – ۲ قلمرو زمانی: زمان یا دوره زمانی آغاز تا پایان کار توزیع و جمع آوری پرسشنامه (ابزار گردآوری اطلاعات) و تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده را شامل می‌شود که این روند یک دوره زمانی ۶ ماهه را پیش بینی می‌کند و از ۱/۱/۱۳۹۱ آغاز و در ۱/۷/۱۳۹۱ به پایان می‌رسد.
۳-۴-۳ قلمرو مکانی (جامعه آماری):
قلمرو مکانی این تحقیق جامعه انتخابی از میان تولید کنندگان، صادر کنندگان، فروشندگان، صاحب نظران در زمینه صنعت فرش در ایران انتخاب خواهند شد.
۳ - ۵ روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه:
تحقیق علمی با شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام می‌شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات و ویژگیها، کارکردها و متغیرهای آن باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تأثیرگذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد.
انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل امکان بررسی کامل جامعه به صورت سرشماری وجود ندارد، لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی در صدد برمی‌آیند که از طریق نمونه‌گیری اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده های بدست آمده پیرامون نمونه بدست آورند و در نهایت از طریق تعمیم، این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند (خاکی، ۱۳۸۷).
بدین ترتیب نمونه عبارت است از زیر مجموعه‌ای از جامعه که اعضای آن را بخشی از افراد جامعه اصلی تشکیل می‌دهتد، بطوریکه این مجموعه معرف ویژگی‌های جامعه بزرگتر (اصلی) باشد و نمونه‌گیری عبارت است از مجموعه اقداماتی که برای انتخاب تعدادی از افراد جامعه به نحوی که معرف آن باشد، انجام می‌پذیرد (عباسی و متانی، ۱۳۸۷) .
۳ - ۶ نمونه گیری تصادفی ساده
در این نمونه گیری، هر یک از اعضای جامعه آماری، شانس مساوی برای قرار گرفتن در نمودار دارد، و هر انتخاب نیز ازانتخاب دیگر مستقل می‌باشد (عباسی و متانی،۱۳۸۷).
در نمونه گیری تصادفی، هر یک از اعضای جامعه تعریف شده، شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه را دارند. منظور از مستقل بودن این است که انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تاثیری نداشته باشد (دلاور، ۱۳۸۵).
نحوه نمونه برداری در این پژوهش، از نوع تصادفی ساده بوده به طوری که این نمونه از بین تولید کنندگان، صادر کنندگان و صاحبنظران در امر فرش ایران در بهار و تابستان ۱۳۹۱ انتخاب شده‌اند. نحوه نمونه گیری و تعیین حجم نمونه در ادامه ذکر شده است.
۳-۷ تعیین حجم نمونه
مساله تعیین حجم و اندازه گروه نمونه یکی از مسایل عمده‌ای است که هر محقق در تحقیق خود با آن مواجه می‌شود، و از نظر عقلی توصیه آن است که حجم نمونه تا حد امکان بزرگ انتخاب شود زیرا اول اینکه، در آن صورت یکسانی و شباهت میانگین و انحراف استاندارد گروه نمونه (در صفت یا متغیر مورد نظر) با میانگین و انحراف استاندارد جامعه مادر، بیشتر است. دوم اینکه، حجم نمونه ارتباط بسیار نزدیکی با آزمون فرضیه صفر در تحقیق دارد بدین ترتیب که هر چه اندازه گروه نمونه بزرگتر باشد، محقق با قاطعیت بیشتری فرض صفر را اگر نادرست باشد، رد می‌کند (خاکی، ۱۳۸۷).
از آنجا که هدف تحلیل عاملی تبیین همبستگی‌های متغیرهاست، هر چقدر نمونه کوچک‌تر باشد، خطای معیار و همبستگی مربوطه بزرگتر خواهد شد و به همین دلیل در تحلیل عاملی نیز خطای بیشتری راه پیدا خواهد کرد. در تحلیل عاملی هر اندازه نمونه بزرگتر باشد، بهتر است (کلاین، ۱۳۸۰).
تعداد نمونه در نظر گرفته شده برای این پژوهش، ۳۱۷ نمونه می‌باشد که مقدار قابل قبولی برای تحلیل عاملی است.
تجربه نشان داده است که گاهی به دلایل گوناگون محقق امکان دسترسی به فرد نمونه را ندارد و عواملی نظیر عدم آمادگی و همکاری فرد نمونه در تکمیل و ارسال پرشنامه و انجام مصاحبه، موانعی مانند فوت، مهاجرت و حوادث دیگر مانع دست یافتن به وی می‌شود.محقق باید برای چنین رویدادی پیش بینی لازم را به عمل آورد در غیر این صورت حجم نمونه کاهش پیدا خواهد کرد و کار تعمیم را دچار مشکل خواهد کرد. محقق برای جلوگیری ازاین امر در هنگام نمونه‌گیری درصدی را به عنوان ذخیره، بیشتر از حجم برآورد شده بر می‌گزیند تا در صورت بروز مشکل بلافاصله بتواند ذخیره‌ها را جایگزین نمایید (حافظ نیا، ۱۳۸۳).
بنابراین برای پژوهش حاضر، با اکتساب ذخیره احتیاطی تعداد ۴۰۰ پرسشنامه توزیع می‌گردد.
۳- ۸ روش تعیین حجم نمونه:
با توجه به کیفی بودن متغیرهای تحقیق، حداقل حجم نمونه از جامعه آماری ذکر شده در قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری) باید جامعه‌ای بالاتر از ۲۰۰ نمونه یاشد.
از آنجا که مقدار اشتباه در نمونه گیری در نمونه‌های مختلف متفاوت است، می‌توان با نمونه گیری احتمالی و تعیین حجم فاصله اطمینان میانگین، احتمال وقوع اشتباه را در سطح مورد نظر محاسبه کرد.
در تمامی روابطی که برای انتخاب نمونه گیری از جامعه آماری استفاده می‌شود فرض نرمال بودن جامعه آماری یک فرض اساسی است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...