طرح های پژوهشی دانشگاه ها درباره بررسی تأثیر آموزش به شیوه نمایش خلاق بر تفکر انتقادی و ... |
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه ارزشیابی در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
رد میشود
تأثیر دارد
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر پیشرفت درس علوم اجتماعی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
رد میشود
تأثیر دارد
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه استنباط در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه شناسایی مفروضات در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تآثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه استنتاج در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق برافزایش مؤلفه تعبیر و تفسیر در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه ارزشیابی در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر پیشرفت درس علوم اجتماعی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
پیشدرآمد فصل پنجم: در این فصل به بحث و نتیجهگیری در مورد یافتههای تحقیق پرداخته میشود. به این منظور در ابتدا فرضیههای پژوهش و نتایج مربوط به هر یک ارائه میگردد و در نهایت نتایج بدست آمده با پژوهشهای قبلی مقایسه میشود. در پایان فصل نیز پیشنهادهایی برخاسته از تحقیق و پیشنهادهایی جهت پژوهشهای بعدی بیان میشود.
۵-۱- خلاصه پژوهش:
روش مورد استفاده در این پژوهش، روش شبه تجربی است که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده و به منظور بررسی تاثیر آموزش به شیوه نمایش خلاق بر پیشرفت درسی و تفکر انتقادی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به کار رفته است. مراحل اجرای این طرح عبارتند از: ۱) جایگزین کردن آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه ۲) اجرای پیشآزمون و جمع آوری دادههای ناشی از اجرای این آزمون ۳) اجرای متغیر مستقل برای آزمودنیها که به صورت تصادفی در گروههای مختلف قرار گرفتهاند ۴) اجرای پسآزمون و جمع آوری اطلاعات و دادهها ناشی از اجرای این آزمون.
برای بررسی و کاوش در فرضیه های پژوهش و مشخص کردن میزان تأثیر روش آموزش درس تعلیمات اجتماعی به صورت نمایش خلاق در ارتقاء پیشرفت درسی و سطح مهارتها و تواناییهای تفکر انتقادی کودکان ، نخست یک طرح پژوهشی مناسب انتخاب شد. شرکت پیوسته آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون با «طرح تحلیل واریانس گروههای همبسته» یا «طرح اندازهگیریهای پی در پی» تناسب دارد. نمونهگیری بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انجام گرفته شد.
در مرحله بعد، نمونه ی انتخاب شده به ۲ گروه ۲۰ نفری زیر عنوان گروههای آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش، گروهی است که در پیش آزمون شرکت میکند و تحت تأثیر آموزش درس مهارتهای اجتماعی از طریق نمایش خلاق قرار گرفتند و بعد از ۵ هفته در پس آزمون شرکت می کند. گروه گواه، گروهی که همراه گروه آزمایش در پیشآزمون شرکت می کند ولی تحت تأثیر آموزش قرار نمیگیرد و به صورت رایج درس تعلیمات اجتماعی را آموزش میبیند. پس از اجرای آموزش از گروه پسآزمون به عمل میآید.
برای آموزش به گروه آزمایش به این صورت عمل گردید که درس تعلیمات اجتماعی پایه سوم از طریق نمایش خلاق به دانشآموزان ارائه گردید به این صورت که پس از خواندن درس مطالب کتاب به صورت نمایش خلاق هم اجرا گردید با بررسی دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش پژوهشگر اقدام به ساخت گام به گام و مراحل تدریس از طریق نمایش خلاق کرده است.
پرسشنامه واتسون و گلیزر که در این پژوهش به عنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون تفکر انتقادی واتسون – گلیزر توانایی تفکر انتقادی را از طریق ۸۰ پرسش در پنج مؤلفه مهارت استنباط، شناسایی مفروضات، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی اندازهگیری میکند. همچنین در این پژوهش برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان در درس تعلیمات اجتماعی از آزمون معلم ساخته استفاده میگردد که توسط چند کارشناس و معلم پایه سوم طراحی شده است.
برای اجرای این طرح، نخست جامعه آماری پژوهش که در برگیرنده همهی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرستان کرمانشاه میباشد، مشخص شد و با بهره گرفتن از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس آمادگی معلمان برای همکاری ۴۰ نفر انتخاب و پس از این به دو کلاس بطور تصادفی و با رعایت اصل انتساب تصادفی در هر کدام از گروهها جای گرفتند. در پایان به منظور توصیف دادهها از فراوانی و درصد فراوانی و نمودار توزیع فراوانی دادهها استفاده و همچنین به منظور تحلیل دادهها از روش آمار استنباطی – آزمون نرمال بودن کلموگروف و آزمون ناپارامتری من ویتنی– استفاده شده است و نیز پردازشهای آماری لازم بر روی نمرهها با بهره گرفتن از برنامه نرم افزاری spss (نسخه ۱۸ ) انجام گردید و نتایج زیر به دست آمد:
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه استنباط در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه شناسایی مفروضات در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تآثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه استنتاج در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق برافزایش مؤلفه تعبیر و تفسیر در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر مؤلفه ارزشیابی در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
آموزش به شیوهی نمایش خلاق بر پیشرفت درس علوم اجتماعی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
۵-۲- بحث و تفسیر نتایج:
فرضیه اول پژوهش: آموزش به شیوه نمایش خلاق بر مؤلفه استنباط در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
ابتدا فرض نرمال بودن دادههای پسآزمون را آزمون میکنیم.
نتایج نشان میدهد که سطح معنیداری آزمون کلموگروف اسمیرنوف برابر با ۰٫۰۰۴ میباشد که چون این مقدار از خطای آزمون (۰٫۰۵) کوچکتر است میتوان نتیجه گرفت که فرض نرمال بودن دادههای متغیر استنباط در پسآزمون رد میشود بعبارت دیگر دادهها نرمال نیستند در نتیجه برای مقایسه استنباط در پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه باید از آزمون ناپارامتری من ویتنی استفاده کنیم.
فرض صفر: میانگین نمره استنباط در پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه یکسان است.
فرض مقابل: میانگین نمره استنباط در پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه یکسان نیست.
همچنین نشان میدهد که سطح معنی داری آزمون برابر با صفر میباشد که از مقدار خطای آزمون ۰۵/۰ کوچکتر است بنابراین فرض صفر رد میشود. به عبارت دیگر بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معنیداری وجود دارد. بطوری که میانگین استنباط گروه آزمایش و گروه گواه در پس آزمون استنباط بطور یکسان نیست.
نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش بختیاری بروجنی (۱۳۸۰) با عنوان تأثیر نمایش خلاق در رشد خلاقیت کودکان ۹-۸ سال، همخوانی دارد. در این پژوهش ، نمایش خلاق به منزله وسیلهای برای شناخت کودکان و یک وسیله مهم آموزشی معرفی شده است که در ضمن مورد پذیرش کودکان بوده و نیاز او را ارضاء میکند، زیرا کودک از وانمود به بازی ذاتاً لذَت میبرد . مؤید این نظر انواعی از بازیهای کودکان ذکر میشود که در آن دختران و پسران شخصیتهای محبوب خود را با عــلاقه به نمایش میگذارند. بازیهایی که کودکان نقش بزرگترها را در آن ایفا میکنند در حقیقت نوعی آموزش مقدماتی برای زندگی کردن مانند بزرگسالان است که کودک با واقعیتهای زندگی و وظایف بزرگترها آشنا میشود . نمایش خلاق نیز شکلی از وانمود بازی است . یک تجربه سازمان یافته که با دقت طراحی میشود و به اجرا در میآید و بیشترین تأکید آن بر مراحل انجام دادن کار است تا بر حاصل کار . کودکان به وسیله نمایش خلاق ، صحنه ، رویداد ، مشکل یا واقعه برخاسته از ادبیات و داستانهای کودکـــان را با هدایت مربی (آموزگار ) خلق یا بازآفرینی میکنند . این فعالیت نمایشی به وسیله خود آنها طراحی و ارزشیابی میشود . نگارنده نتیجه میگیرد که آمیزش هنر و آموزش برای کودکان مفید است ، زیرا کـودکان تصویری میبینند (خصوصاً دوران دبستان) و به کارگیری این دو گامی مؤثر در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان است .
در تبیین این نتیجه میتوان به این نکته اشاره نمود که نمایش میتواند نوعی سرگرمی و محملی برای لذَتآفرینی باشد. بسیاری از اشکال نمایشی صرفاً برای انجام این وظیفه به وجود آمدند . ایجاد سرگرمی، لذَتآفرینی و گریز از زندگی کسالتبار روزانه، چه در گذشته و چه امروزه اولین سطح کارکردی هنر نمایش است و همان طور که اشاره شد ارسطو پس از غریزه تقلید از آن به عنوان حقیقت دوم نام برده است.
فرضیه دوم پژوهش: آموزش به شیوه نمایش خلاق بر مؤلفه شناسایی مفروضات در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد.
ابتدا فرض نرمال بودن دادههای متغیر شناسایی مفروضات در پسآزمون را آزمون میکنیم.
نتایج نشان میدهد که سطح معنیداری آزمون کلموگروف اسمیرنوف برابر با ۰٫۰۰۲ میباشد که چون این مقدار از خطای آزمون (۰٫۰۵) کوچکتر است میتوان نتیجه گرفت که فرض نرمال بودن دادههای متغیر شناسایی مفروضات در پسآزمون رد میشود بعبارت دیگر دادهها نرمال نیستند در نتیجه برای مقایسه شناسایی مفروضات در پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه باید از آزمون ناپارامتری من ویتنی استفاده کنیم.
فرض صفر: میانگین نمره شناسایی مفروضات در پسآزمون دو گروه آزمایش و گواه یکسان است.
فرض مقابل: میانگین نمره شناسایی مفروضات در پسآزمون دو گروه آزمایش و گواه یکسان نیست.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 09:21:00 ب.ظ ]
|