فردگرایی

 

۲ سوال

 

سوال ۹ تا ۱۰

 

 

 

اجتناب از عدم اطمینان

 

۴ سوال

 

سوال۱۱ تا ۱۴

 

 

 

مردگرایی/زن گرایی

 

۵ سوال

 

سوال ۱۵ تا ۱۹

 

 

 

فاصله قدرت

 

۵ سوال

 

سوال ۲۰ تا ۲۴

 

 

 

در این مطالعه متغیر ها با بهره گرفتن از سوالات ۵ امتیازی مقیاس لیکرت (۱: کاملاً مخالفم تا ۵: کاملاً موافقم) اندازه گیری شدند.
۳-۵) روایی[۵۹]و پایایی[۶۰] ابزار گردآوری داده ها
۳-۵-۱)روایی ابزار گردآوری داده ها
روایی از خصایصی است که برای مفید و موثر واقع شدن روش های جمع آوری داده ها شرط اساسی به شمار می رود و به آن خصیصه ابزار و یا روش های جمع آوری داده ها اطلاق میگردد که با داشتن این خصیصه همان مقولاتی را تعیین میکند که برای تعیین آن مقولات طرحریزی شده است (پاشا شریفی و همکاران، ۱۳۸۳: ۹۰). به عبارت دیگر مراد از روایی آن است که ابزار اندازه گیری برای هدف مورد نظر یعنی اندازه گیری متغیر تحقیق از کارایی لازم برخوردار باشد؛ روایی مستلزم آن است که ابزار پژوهش همان متغیری را اندازه گیری کند که پژوهشگر قصد اندازه گیری آن را دارد ( پاشا شریفی و همکاران، ۱۳۸۳: ۱۰۰).
دانلود پایان نامه
در پژوهش حاضر از پرسشنامه به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شده است. لذا از آنجائیکه پرسشنامه های مورد استفاده پرسشنامه های استاندارد بین المللی بوده اند بنابراین مورد تایید و استفاده جمع کثیری از محققان و صاحبنظران علم مدیریت و بازاریابی در سطح بین المللی قرار گرفته اند به همین خاطر میتوان از حیث روایی آن را تایید شده دانست.
۳-۵-۲) پایایی ابزار گردآوری داده ها
 پایایی ابزار به این معنا است که اگر یک وسیله اندازه گیری، که برای سنجش متغیر یا صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود ؛ به عبارت دیگر ابزار پایا و معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ نیا،۱۳۸۶). برای تعیین پایایی پرسشنامه چندین روش وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ضریب آلفای کرونباخ می باشد که به طریق زیر محاسبه می شود:
در این روش، اگر ضریب آلفا کمتر از ۶۰/۰ باشد اعتبار آن ضعیف، دامنه ۷۰/۰ قابل قبول و بیش از ۸۰/۰ خوب تلقی می شود (سکاران، ۱۳۸۸: ۳۸۵). در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار spss ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به بشرح جدول (۳-۱) است:
جدول (۳-۱) ضرایب آلفای کرونباخ

 

 

 

 

متغیر

 

تعداد سوال

 

ضریب آلفا

 

 

 

مستقل

 

ارزشهای فرهنگی

 

۱۶

 

۸۱۶/۰

 

 

 

فردگرایی

 

۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...