راهنمای نگارش پایان نامه درباره : رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان- فایل ۱۵ |
رضایتبخش
رضایتبخش
تجربه مثبت
پشتیبانی مورد نیاز
عدم رضایتمندی
عدم رضایتمندی
تجربه منفی
انتظار مهلت اقلام
بررسی اقلام
عدم تاخیر اقلام
تاخیر اقلام
انتظار جهت اقلام
شکل ۲-۲٫ ایجاد ارزش از طریق اینترنت(دهقان،۱۳۸۶)
۲-۱-۵ رفتار مصرف کننده آنلاین
رفتار مصرف کننده آنلاین مطالعه فرایندهایی را در برمیگیرد که در آن افراد یا گروه ها از کالاها، خدمات و ایده ها به منظور ایجاد رضایت و تامین نیازها و خواسته ها استفاده می کنند (عابدی، ۱۳۸۸). به منظور تحلیل تمایلات خرید آنلاین، چِن و چانگ[۱۳۲] (۲۰۰۳) روی پنج عامل مهم که تمایلات خرید آنلاین را توصیف میکند، تمرکز کردند: ویژگیهای فرد/ مصرف کننده، تاثیرات محیطی، ویژگیهای محصول/خدمت، ویژگیهای رسانه و ویژگیهای واسطه. آنها روابط میان این پنج عامل و سه گام کلیدی لازم برای تشویق خرید آنلاین تکرار شونده را ساختند. این روابط در شکل ۲-۵ نشان داده شده است (یوون، ۲۰۰۷).
خرید آنلاین مصرف کننده
ویژگیهای مصرف کننده
- سبک زندگی - involvement - تجربه
- انگیزه - جمعیتشناختی - اعتماد
- دانش - flow - نگرش
- innovativeness – رضایت - ارزش
ویژگیهای محصول/خدمت
- دانش محصول - قابلیت لمس
- نوع محصول - تمایز
- طرحبندی - قیمت
- تناوب خرید
ویژگیهای رسانه
- طراحی وب - هدایت
- قابلیت اعتماد - امنیت
- راحتی استفاده
- واسط
ویژگیهای واسطه
- کیفیت خدمت - ارسال/ حمل
- خدمات پس از فروش -محرک
- شهرت علامت تجاری
- حریم خصوصی و کنترل امنیت
تاثیرات محیطی
- فرهنگ - توجه
- هنجار ذهنی - تصویر ذهنی
- افشا
تمایل
پذیرش
استمرار
شکل ۲-۵: چارچوب رفتار مصرف کننده آنلاین
تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار مصرف کننده بر کسی پوشیده نیست. بدون شک میان رفتار مصرف کننده آنلاین و رفتار مصرف کننده سنتی تفاوت وجود دارد. چراکه مصرف کنندگان آنلاین نه تنها مصرف کننده بلکه استفاده کننده از کامپیوتر نیز هستند. به علاوه به دلیل آنچه که به خاطر خرید آنلاین در محیطهای مجازی رخ میدهد، مصرف کنندگان آنلاین بسیاری از فعالیتهای خرید آنلاین را از دست می دهند. برای مثال، مصرف کنندگان آنلاین ارتباطات رو در رو یا حواس پنجگانه (دیدن، لمس کردن، چشیدن، بوییدن و شنیدن) محصولات را ندارند و بنابراین معمولا از خوشی و تفریح موجود در فروشگاههای فیزیکی محروم هستند. فقدان ارتباطات کارامد و محرکهای مربوط به خوشی می تواند منحر به تاثیرات منفی متعددی مانند اعتماد کم و ریسک ادراک شده زیاد همانند ناکامی در محیطهای آنلاین شود (چِن[۱۳۳]، ۲۰۰۰).
کیین[۱۳۴] و همکاران (۲۰۰۴) و مایلز[۱۳۵] و همکاران (۲۰۰۰) معتقد بودند که خرید آنلاین فقط گامهای متنوع خرید سنتی را -مخصوصا تصمیم گیری- تسهیل می کند و این نشان میدهد که تنها تفاوت مصرف کنندگان آنلاین و برون خط، میل به راحتی و حفظ وقت است. البته قابل ذکر است که رفتار مصرف کننده آنلاین هم از منظر رفتار مصرف کننده سنتی و هم سیستمهای اطلاعاتی مطالعه شده است. دو دیدگاه عمومی که بطور گسترده پذیرفته شده اند، دیدگاه متمایل به مصرف کننده و دیدگاه متمایل به تکنولوژی است.
۲-۱-۵-۱ چگونه وب رفتار مشتریان را تغییر میدهد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 11:29:00 ق.ظ ]
|