نگارش پایان نامه در مورد شناسایی و رتبه بندی مقایسه عوامل مؤثر بر انتخاب برندهای چسب ... |
گام هفتم: رتبه بندی گزینه ها
بر اساس ترتیب نزولی می توان گزینه های موجود از مساله مفروض را رتبه بندی نمود.
۳-۷ جمعبندی
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار قوانین هر علمی به روششناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.
در این راستا، در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، ابزار گردآوری داده ها، روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. در فصل آتی به یافتههای حاصل از روش تحقیق خواهیم پرداخت.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱ مقدمه
درمرحله تجزیه و تحلیل، نکته مهم این است که محقق باید اطلاعات و دادهها را در مسیر هدف، پاسخگویی به سؤال یا سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیههای خود جهت داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. (حافظنیا، ۱۳۸۲ : ۱۰۲) در این تحقیق برای شناسائی روابط و تعیین اولویت شاخصهای تحقیق حاضر از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره و مدل AHP و TOPSIS استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای بدست آمده از نرم افزار تحلیل سلسلهمراتبی اکسپرت چویس و کدنویسی در محیط اکسل استفاده شده است.
۴-۲ شناسائی شاخصهای نهائی
هدف این پژوهش شناسایی برند برتر است بنابراین در گام نخست معیارهای اصلی انتخاب شده است. معیارهای اصلی عبارتند از: شاخصهای قیمت، شاخصهای شهرت، شاخصهای کیفیت، شاخصهای وفاداری، شاخصهای کالا یا محصول، شاخصهای کانال توزیع، شاخصهای داخلی یا خارجی بودن، شاخصهای ترویج. برای هریک از این معیارهای اصلی تعدادی زیرمعیار انتخاب شده است. از این معیارها و زیرمعیارها برای اولویتبندی سه راهکار توسعه اقتصادی استفاده شده است. برندهای شناسائی شده عبارتند از: برند شماره یک یا کالا مهر (آکفیکس)، برند شماره دو یا فومن شیمی (کاسپین)، برند شماره سه یا بازرگانی آراز (اینترباند)، برند شماره چهار یا بازرگانی سیف (میتراپل)، برند شماره پنج یا غفاری و برند شماره شش یا هنکل، برند شماره هفت یا کاریز. معیارها و زیرمعیارهای شناسایی شده در جدول آمده است.
جدول (۴-۱) معیارها و زیرمعیارهای تحقیق
نماد | معیار | زیرمعیارها | نماد |
C1 | قیمت | تخفیف و زمان پرداخت | S11 |
موقعیت جغرافیایی | S12 | ||
فهرست قیمت های فروش | S13 | ||
C2 | شهرت | سهم بازار | S21 |
اعتبار و موقعیت تولید کننده | S22 | ||
سابقه تجربه طولانی | S23 |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 12:17:00 ب.ظ ]
|