ویلیامز[۱۲۹] و سوتار[۱۳۰] (۲۰۰۰، به نقل از سونی، ۲۰۱۱) چندین نوع ارزشی که برای گردشگران مهم است و آنچه را که احتمالاً در رفتار مصرف ­کننده و تصمیم ­گیری وی نقش مهمی ایفا می­ کند، شناسایی کردند که شامل ارزش عملی، ارزش عاطفی، ارزش اجتماعی و ارزش شناختی می­شوند. از نظر پیرس و لی (۲۰۰۵، به نقل از سونی ۲۰۱۱) نیز مهم‌ترین انگیزه­ های سفر تفریحی برای تمامی مسافران عبارتند از: فرار/استراحت، نوجویی، ارتباط و بهبود زندگی شخصی، شبیه­سازی، خودشکوفایی، امنیت، نوستالژی، رمانتیک بودن و شناخت.
دانلود پایان نامه
اسواربروک[۱۳۱] و هورنر[۱۳۲] (۲۰۰۷، به نقل از برزگر،۱۳۹۲) گونه­ شناسی­ای از انگیزه­ های گردشگری ارائه دادند که شامل انگیزه­ های فیزیکی، احساسی، شخصی، رشد شخصی، موقعیت و فرهنگی می­شوند. مجموعه ­ای از این انگیزه­ ها می ­تواند به‌طور همزمان با تصمیم­های سفر در ارتباط باشد (شکل ۲-۷).
شکل ۲-۷ : گونه شناسی عوامل انگیزشی گردشگری منبع: اسواربروک و هورنر، ۲۰۰۵ به نقل از برزگر، ۱۳۹۲
۲-۶- انگیزه گردشگر فیلم
سهم زیادی از مطالعات پدیده گردشگری فیلم به‌طور عمده بر نقش و تأثیر فیلم­ها بر تصویر مقصد، اولویت­های سفر، قصد و انتخاب مقصد (کیم ۲۰۱۲) متمرکز هستند اما در مورد انگیزه­ های گردشگری فیلم مطالعه کمی صورت پذیرفته است (میشینیس و اسپارک، ۲۰۰۹، به نقل از اویدو-گارسیا، کاستلانس-وردوگو و ترویلو-گارسیا، ۲۰۱۴). اکثر مطالعات مربوط به انگیزه گردشگران پیرامون دو مفهوم انگیزه کشش و انگیزه رانش است. بااین‌حال عواملی همچون احساسات و تصویرسازی در رفتار گردشگران و میل به سفر ایشان نقش مهمی دارند که فیلم­های سینمایی و نمایشی به سبب ارائه مناظر و چشم­اندازهای زیبای فیلم، داستان/حکایت فیلم، موسیقی/موسیقی متن فیلم، هم ذات پنداری با شخصیت­ها یا بازیگران (بولان[۱۳۳]، بوی[۱۳۴] و بل[۱۳۵]، ۲۰۱۱) می ­تواند بسیار مؤثر عمل کند. یوری[۱۳۶] (۱۹۹۰ به نقل از هادسون و ریچیه a2006) اعلام کرد که گردشگران مکان­های موردنظر خود را بر اساس انتظاراتی که از طریق مجموعه ­ای از فعالیت­های غیرگردشگری مثل فیلم و تلویزیون ایجادشده، انتخاب می­ کنند. ریوز[۱۳۷] (۲۰۰۳، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) نیز معتقد است گردشگران برای جستجو و یافتن مقصدهای نمایش داده شده در فیلم­ها و سریا­ل­های تلویزیونی که با آن ارتباط عاطفی برقرار کرده ­اند “انگیزه بسیار قوی­ای” دارند.
بیتون (۲۰۰۵) بر این باور است که گردشگران فیلم از لوکیشن­ها دیدن می­ کنند تا صحنه فیلم را ببینند، از فعالیت خود لذت ببرند، یک تجربه را مجسم کنند (همان‌طور که در فیلم با آن مواجه شدند)، یا برای اینکه بخشی از اعتبار مشاهیر فیلم را از طریق ارتباط با لوکیشن به دست آورند. با بررسی محرک­های درونی گردشگران فیلم انتظار می­رود که مجموعه ­ای از انگیزه­ های احتمالی در آن نقش داشته باشند که شامل خودشکوفایی، خیال­پردازی یا فرار، موقعیت یا اعتبار، جستجوی هویت فردی یا هم­ذات­پنداری می­ شود. گردشگران ممکن است با توجه به انگیزه­ های بسیار شخصی­تری همچون بازسازی خاطرات نوستالژیک دوران کودکی به سایت­های فیلم جذب شوند (میشینیس و اسپارک[۱۳۸]، ۲۰۰۹).
رایلی و ون­دورن (۱۹۹۲) کاربرد عوامل کششی و رانش را در انگیزش گردشگر فیلم مورد تأکید قرار دادند و گردشگری فیلم را به‌مثابه‌ی شکلی از ترویج بررسی کردند و بیان نمودند که فیلم­ها عوامل کششی هستند در موقعیت­های رانشی. علاوه بر این، مفهوم “مشارکت[۱۳۹] ” نقش مهمی در یکپارچه کردن عوامل کششی و رانشی بازی می­ کند. در مورد گردشگری فیلم، اگر بیننده از لحاظ احساسی درگیر فیلم شود و موجب ارتباط برقرار کردن وی با بعضی از ویژگی­های یک فیلم شود که باعث می­شوند بیننده بخواهد از مکان فیلم دیدن کند، آن فرد در گردشگری فیلم مشارکت دارد.
میشینیس (۲۰۰۴) نیز عوامل کششی و رانشی را برای گردشگران فیلم به کار برده و تعیین کرد که مکان (مثل: موقعیت، منظره، چشم­انداز)، شخصیت (مثل: عوامل تولید فیلم و کاراکترهای فیلم) و نحوه­ اجرا (مثل: داستان، موضوع و ژانر) به‌مثابه‌ی عوامل کششی هستند درحالی‌که انگیزاننده­های درونی (مثل نوجویی، شخصی­سازی و منزلت اجتماعی) عوامل رانشی هستند. شکل ۲-۸ این عوامل را نشان می­دهد.
عوامل انگیزشی
عوامل کششی

 

    • فیلم

 

    • ویژگی­های مکان فیلمبرداری شده

 

    • ویژگی­های شخصیت پردازی فیلم

 

    • ویژگی­های مرتبط با مضمون فیلم

 

عوامل رانشی

 

    • شخصی­سازی کردن

 

    • نوجویی

 

    • منزلت اجتماعی داشتن

 

نتایج رفتاری

 

    • سفر عام

 

    • گردشگری فیلم (به طور تصادفی)

 

    • گردشگری فیلم (به طور خاص)

 

شکل ۲-۸ : نقش فیلم به عنوان یک عامل مؤثر در انگیزش سفر به مقصد منبع: میشینیس،۲۰۰۸: ۲۰۱
۲-۶-۱ عوامل کششی انگیزش در گردشگری فیلم
رایلی و ون­دورن (۱۹۹۲، به نقل از میشینیس، ۲۰۰۸) بر این باورند که عوامل کششی برای دیدار از سایت­های فیلم، بیشتر حول ویژگی­های خاص چشم­اندازها، ویژگی­های اجتماعی و فرهنگی و تصویرهایی است که از نظر گردشگران به نحوی جذاب هستند. کیم و همکاران (۲۰۰۷، به نقل از برزگر،۱۳۹۲) معتقدند که مناظر طبیعی تنها عاملی نیستند که بینندگان را به اماکن نشان داده در فیلم­ها جذب می­ کنند. در رابطه با نظریه­ انگیزه کششی و رانشی می­توان گفت که در مورد گردشگری فیلم، خود فیلم یک عامل کششی بسیار اصلی است. رایلی و همکاران (۱۹۹۲، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲: ۹۵) معتقدند عواملی همچون داستان، موضوع، سکانس­های هیجان­انگیز و روابط انسانی نیز می­توانند افراد را برای دیدار از لوکیشن­های دارای این جاذبه­ها ترغیب کنند. به‌علاوه گردشگران ممکن است بخواهند برخلاف تماشای ساده لوکیشن فیلم، آنچه در فیلم­ها دیده­اند را جستجو کنند (کیم و همکاران، ۲۰۰۷، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲).
میشینیس (۲۰۰۴) عوامل کششی را به عنوان ویژگی­هایی که یک فیلم بر اساس آن ساخته می­ شود، با P3[140] طبقه ­بندی کرده است. وی سه مفهوم مکان (ویژگی­های لوکیشن، چشم­اندازها، مناظر)، شخصیت­ها (بازیگران، شخصیت­ها، مشاهیر) و ویژگی­های نمایشی فیلم (طرح داستانی، موضوع، ژانر) را پیشنهاد می­ کند. ویژگی­های این سه عامل تمامی مضامین موجود در فیلم را در بر می­گیرند و طبق گفته وی همه این عوامل، محرک­های احتمالی هستند که باعث ترغیب و تحریک رفتار سفر می­شوند (سلگرن، ۲۰۱۰).
۲-۶-۱-۱- مکان به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم
از نظر جورجیوسکی[۱۴۱]و تروکوا[۱۴۲] (۲۰۱۲) مکان در گردشگری فیلم شامل موارد زیر است:

 

    • آنچه در فیلم یا تلویزیون نشان داده شده؛

 

    • لوکیشن خیالی یا واقعی، جایی که فیلم (یا یک صحنه خاص) در آنجا فیلم‌برداری شده، یا یک لوکیشن که با توجه به جذابیت گردشگری خود، به یک لوکیشن فیلم تبدیل می­شوند؛

 

    • استودیوها، صحنه­های فیلم و تولیدات عظیم که به‌نوبه‌ی خود جاذبه­ی گردشگری هستند (مثل هالیوود).

 

گردشگران فیلم می­خواهند مناظر و چشم­اندازها و همین‌طور سایت و لوکیشن­هایی که بر روی پرده یا در تلویزیون دیده­اند را در زندگی واقعی ببینند. در این مورد، آن‌ها توسط ویژگی مکان فیلم برای دیدار از لوکیشن ترغیب می­شوند (میشینیس، ۲۰۰۸). توسعه ابزارهای بازاریابی رسانه­ای همچون نقشه­های فیلم که مکان­ سایت­ها و لوکیشن­های فیلم را مشخص می­ کنند، دلیلی برای نشان دادن قدرت کششی است که فیلم­ها برای مقاصد دارند (برزگر، ۱۳۹۲).
۲-۶-۱-۲- شخصیت­ها به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم
عامل کششی احتمالی دیگر در گردشگری فیلم ممکن است مرتبط با عوامل شخصیت­ها یا ستایش مشاهیر باشد؛ یعنی جذابیت دنیای مسحورکننده­ی مشاهیر (بیتون، ۲۰۰۵) و همین‌طور تمایل به دیدار از مقصدی که یک بازیگر/ستاره محبوب یا مشاهیر در آنجا حضور داشته اند (میشینیس، ۲۰۰۴). انگیزه گردشگران فیلم می ­تواند بسیار پیچیده باشد (هیتمان، ۲۰۱۰). به نظر می­رسد که اگرچه گردشگران فیلم می­دانند که ستاره محبوب فیلم یا شخصیت­ها واقعاً در سایت فیلم حضور نخواهد داشت، بااین‌حال بودن در مکان مشابه و شاید قدم زدن در جای پای آن‌ها، یک عامل کششی قوی است. ستارگان فیلم، بازیگران و مشاهیر عناصر بسیار قدرتمند رسانه­های جمعی هستند و قادرند معانی قدرتمندی را از طریق نقش­هایی که در فیلم­ها یا سریال­های تلویزیونی بر عهده دارند، منتقل کنند (میشینیس، ۲۰۰۸). تبلیغات متعددی که از افراد مشهور استفاده می­ کنند نشان­دهنده قدرت مشاهیر در رسانه­های عمومی است. به همین دلیل، سازمان­های بازاریابی مقصد گردشگری نیز از مشاهیر برای تبلیغ یک مکان استفاده می­ کنند.
۲-۶-۱-۳- ویژگی­های نمایشی به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم
مردم نه تنها به مکان­های فیزیکی (لوکیشن­ها)، صحنه و چشم‌اندازهای فیلم­ها، بلکه به داستان­ها و ژانرهای خاص یعنی طرح داستان فیلم، عناصر موضوعی و تجارب افراد در فیلم نیز جذب می­شوند. ممکن است علت این کار این باشد که بعضی از مردم با جنبه­ های نمایشی و فیلم ارتباط بسیار زیادی برقرار می­ کنند و مصمم می­شوند خود را در مکان فیزیکی قرار دهند که پشت‌صحنه و صحنه­ی داستان فیلم هستند (میشینیس، ۲۰۰۸). شانی[۱۴۳] و هادسون، وانگ و گیل (۲۰۰۹) معتقدند که گردشگری فیلم ممکن است به دلیل اشکال جامع موضوعی مثل جنبه­ های تاریخی، خیالی، علمی- تخیلی، عاشقانه و اکشن فیلم­ها ایجاد شوند.
داستان فیلم شرایطی را به وجود می ­آورد که به‌وسیله آن می­توان جاذبه­ها و تجارب برای گردشگران فراهم آورد (توک[۱۴۴] و بیکر، ۱۹۹۶، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲). نظر آن‌ها مؤید این است که بسیاری از گردشگران می­خواهند حداقل بخشی از آنچه در فیلم به تصویر کشیده شده را تجربه کنند و صرفاً به تماشای سایت/جاذبه نپردازند (بیتون، ۲۰۰۵: ۲۳).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...