منابع پایان نامه در مورد بررسی اثرات گردشگری فیلم بر روی تصویر ادراک شده و انگیزه سفر گردشگران- ... |
ویلیامز[۱۲۹] و سوتار[۱۳۰] (۲۰۰۰، به نقل از سونی، ۲۰۱۱) چندین نوع ارزشی که برای گردشگران مهم است و آنچه را که احتمالاً در رفتار مصرف کننده و تصمیم گیری وی نقش مهمی ایفا می کند، شناسایی کردند که شامل ارزش عملی، ارزش عاطفی، ارزش اجتماعی و ارزش شناختی میشوند. از نظر پیرس و لی (۲۰۰۵، به نقل از سونی ۲۰۱۱) نیز مهمترین انگیزه های سفر تفریحی برای تمامی مسافران عبارتند از: فرار/استراحت، نوجویی، ارتباط و بهبود زندگی شخصی، شبیهسازی، خودشکوفایی، امنیت، نوستالژی، رمانتیک بودن و شناخت.
اسواربروک[۱۳۱] و هورنر[۱۳۲] (۲۰۰۷، به نقل از برزگر،۱۳۹۲) گونه شناسیای از انگیزه های گردشگری ارائه دادند که شامل انگیزه های فیزیکی، احساسی، شخصی، رشد شخصی، موقعیت و فرهنگی میشوند. مجموعه ای از این انگیزه ها می تواند بهطور همزمان با تصمیمهای سفر در ارتباط باشد (شکل ۲-۷).
شکل ۲-۷ : گونه شناسی عوامل انگیزشی گردشگری منبع: اسواربروک و هورنر، ۲۰۰۵ به نقل از برزگر، ۱۳۹۲
۲-۶- انگیزه گردشگر فیلم
سهم زیادی از مطالعات پدیده گردشگری فیلم بهطور عمده بر نقش و تأثیر فیلمها بر تصویر مقصد، اولویتهای سفر، قصد و انتخاب مقصد (کیم ۲۰۱۲) متمرکز هستند اما در مورد انگیزه های گردشگری فیلم مطالعه کمی صورت پذیرفته است (میشینیس و اسپارک، ۲۰۰۹، به نقل از اویدو-گارسیا، کاستلانس-وردوگو و ترویلو-گارسیا، ۲۰۱۴). اکثر مطالعات مربوط به انگیزه گردشگران پیرامون دو مفهوم انگیزه کشش و انگیزه رانش است. بااینحال عواملی همچون احساسات و تصویرسازی در رفتار گردشگران و میل به سفر ایشان نقش مهمی دارند که فیلمهای سینمایی و نمایشی به سبب ارائه مناظر و چشماندازهای زیبای فیلم، داستان/حکایت فیلم، موسیقی/موسیقی متن فیلم، هم ذات پنداری با شخصیتها یا بازیگران (بولان[۱۳۳]، بوی[۱۳۴] و بل[۱۳۵]، ۲۰۱۱) می تواند بسیار مؤثر عمل کند. یوری[۱۳۶] (۱۹۹۰ به نقل از هادسون و ریچیه a2006) اعلام کرد که گردشگران مکانهای موردنظر خود را بر اساس انتظاراتی که از طریق مجموعه ای از فعالیتهای غیرگردشگری مثل فیلم و تلویزیون ایجادشده، انتخاب می کنند. ریوز[۱۳۷] (۲۰۰۳، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) نیز معتقد است گردشگران برای جستجو و یافتن مقصدهای نمایش داده شده در فیلمها و سریالهای تلویزیونی که با آن ارتباط عاطفی برقرار کرده اند “انگیزه بسیار قویای” دارند.
بیتون (۲۰۰۵) بر این باور است که گردشگران فیلم از لوکیشنها دیدن می کنند تا صحنه فیلم را ببینند، از فعالیت خود لذت ببرند، یک تجربه را مجسم کنند (همانطور که در فیلم با آن مواجه شدند)، یا برای اینکه بخشی از اعتبار مشاهیر فیلم را از طریق ارتباط با لوکیشن به دست آورند. با بررسی محرکهای درونی گردشگران فیلم انتظار میرود که مجموعه ای از انگیزه های احتمالی در آن نقش داشته باشند که شامل خودشکوفایی، خیالپردازی یا فرار، موقعیت یا اعتبار، جستجوی هویت فردی یا همذاتپنداری می شود. گردشگران ممکن است با توجه به انگیزه های بسیار شخصیتری همچون بازسازی خاطرات نوستالژیک دوران کودکی به سایتهای فیلم جذب شوند (میشینیس و اسپارک[۱۳۸]، ۲۰۰۹).
رایلی و وندورن (۱۹۹۲) کاربرد عوامل کششی و رانش را در انگیزش گردشگر فیلم مورد تأکید قرار دادند و گردشگری فیلم را بهمثابهی شکلی از ترویج بررسی کردند و بیان نمودند که فیلمها عوامل کششی هستند در موقعیتهای رانشی. علاوه بر این، مفهوم “مشارکت[۱۳۹] ” نقش مهمی در یکپارچه کردن عوامل کششی و رانشی بازی می کند. در مورد گردشگری فیلم، اگر بیننده از لحاظ احساسی درگیر فیلم شود و موجب ارتباط برقرار کردن وی با بعضی از ویژگیهای یک فیلم شود که باعث میشوند بیننده بخواهد از مکان فیلم دیدن کند، آن فرد در گردشگری فیلم مشارکت دارد.
میشینیس (۲۰۰۴) نیز عوامل کششی و رانشی را برای گردشگران فیلم به کار برده و تعیین کرد که مکان (مثل: موقعیت، منظره، چشمانداز)، شخصیت (مثل: عوامل تولید فیلم و کاراکترهای فیلم) و نحوه اجرا (مثل: داستان، موضوع و ژانر) بهمثابهی عوامل کششی هستند درحالیکه انگیزانندههای درونی (مثل نوجویی، شخصیسازی و منزلت اجتماعی) عوامل رانشی هستند. شکل ۲-۸ این عوامل را نشان میدهد.
عوامل انگیزشی
عوامل کششی
-
- فیلم
-
- ویژگیهای مکان فیلمبرداری شده
-
- ویژگیهای شخصیت پردازی فیلم
-
- ویژگیهای مرتبط با مضمون فیلم
عوامل رانشی
-
- شخصیسازی کردن
-
- نوجویی
-
- منزلت اجتماعی داشتن
نتایج رفتاری
-
- سفر عام
-
- گردشگری فیلم (به طور تصادفی)
-
- گردشگری فیلم (به طور خاص)
شکل ۲-۸ : نقش فیلم به عنوان یک عامل مؤثر در انگیزش سفر به مقصد منبع: میشینیس،۲۰۰۸: ۲۰۱
۲-۶-۱ عوامل کششی انگیزش در گردشگری فیلم
رایلی و وندورن (۱۹۹۲، به نقل از میشینیس، ۲۰۰۸) بر این باورند که عوامل کششی برای دیدار از سایتهای فیلم، بیشتر حول ویژگیهای خاص چشماندازها، ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی و تصویرهایی است که از نظر گردشگران به نحوی جذاب هستند. کیم و همکاران (۲۰۰۷، به نقل از برزگر،۱۳۹۲) معتقدند که مناظر طبیعی تنها عاملی نیستند که بینندگان را به اماکن نشان داده در فیلمها جذب می کنند. در رابطه با نظریه انگیزه کششی و رانشی میتوان گفت که در مورد گردشگری فیلم، خود فیلم یک عامل کششی بسیار اصلی است. رایلی و همکاران (۱۹۹۲، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲: ۹۵) معتقدند عواملی همچون داستان، موضوع، سکانسهای هیجانانگیز و روابط انسانی نیز میتوانند افراد را برای دیدار از لوکیشنهای دارای این جاذبهها ترغیب کنند. بهعلاوه گردشگران ممکن است بخواهند برخلاف تماشای ساده لوکیشن فیلم، آنچه در فیلمها دیدهاند را جستجو کنند (کیم و همکاران، ۲۰۰۷، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲).
میشینیس (۲۰۰۴) عوامل کششی را به عنوان ویژگیهایی که یک فیلم بر اساس آن ساخته می شود، با P3[140] طبقه بندی کرده است. وی سه مفهوم مکان (ویژگیهای لوکیشن، چشماندازها، مناظر)، شخصیتها (بازیگران، شخصیتها، مشاهیر) و ویژگیهای نمایشی فیلم (طرح داستانی، موضوع، ژانر) را پیشنهاد می کند. ویژگیهای این سه عامل تمامی مضامین موجود در فیلم را در بر میگیرند و طبق گفته وی همه این عوامل، محرکهای احتمالی هستند که باعث ترغیب و تحریک رفتار سفر میشوند (سلگرن، ۲۰۱۰).
۲-۶-۱-۱- مکان به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم
از نظر جورجیوسکی[۱۴۱]و تروکوا[۱۴۲] (۲۰۱۲) مکان در گردشگری فیلم شامل موارد زیر است:
-
- آنچه در فیلم یا تلویزیون نشان داده شده؛
-
- لوکیشن خیالی یا واقعی، جایی که فیلم (یا یک صحنه خاص) در آنجا فیلمبرداری شده، یا یک لوکیشن که با توجه به جذابیت گردشگری خود، به یک لوکیشن فیلم تبدیل میشوند؛
-
- استودیوها، صحنههای فیلم و تولیدات عظیم که بهنوبهی خود جاذبهی گردشگری هستند (مثل هالیوود).
گردشگران فیلم میخواهند مناظر و چشماندازها و همینطور سایت و لوکیشنهایی که بر روی پرده یا در تلویزیون دیدهاند را در زندگی واقعی ببینند. در این مورد، آنها توسط ویژگی مکان فیلم برای دیدار از لوکیشن ترغیب میشوند (میشینیس، ۲۰۰۸). توسعه ابزارهای بازاریابی رسانهای همچون نقشههای فیلم که مکان سایتها و لوکیشنهای فیلم را مشخص می کنند، دلیلی برای نشان دادن قدرت کششی است که فیلمها برای مقاصد دارند (برزگر، ۱۳۹۲).
۲-۶-۱-۲- شخصیتها به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم
عامل کششی احتمالی دیگر در گردشگری فیلم ممکن است مرتبط با عوامل شخصیتها یا ستایش مشاهیر باشد؛ یعنی جذابیت دنیای مسحورکنندهی مشاهیر (بیتون، ۲۰۰۵) و همینطور تمایل به دیدار از مقصدی که یک بازیگر/ستاره محبوب یا مشاهیر در آنجا حضور داشته اند (میشینیس، ۲۰۰۴). انگیزه گردشگران فیلم می تواند بسیار پیچیده باشد (هیتمان، ۲۰۱۰). به نظر میرسد که اگرچه گردشگران فیلم میدانند که ستاره محبوب فیلم یا شخصیتها واقعاً در سایت فیلم حضور نخواهد داشت، بااینحال بودن در مکان مشابه و شاید قدم زدن در جای پای آنها، یک عامل کششی قوی است. ستارگان فیلم، بازیگران و مشاهیر عناصر بسیار قدرتمند رسانههای جمعی هستند و قادرند معانی قدرتمندی را از طریق نقشهایی که در فیلمها یا سریالهای تلویزیونی بر عهده دارند، منتقل کنند (میشینیس، ۲۰۰۸). تبلیغات متعددی که از افراد مشهور استفاده می کنند نشاندهنده قدرت مشاهیر در رسانههای عمومی است. به همین دلیل، سازمانهای بازاریابی مقصد گردشگری نیز از مشاهیر برای تبلیغ یک مکان استفاده می کنند.
۲-۶-۱-۳- ویژگیهای نمایشی به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم
مردم نه تنها به مکانهای فیزیکی (لوکیشنها)، صحنه و چشماندازهای فیلمها، بلکه به داستانها و ژانرهای خاص یعنی طرح داستان فیلم، عناصر موضوعی و تجارب افراد در فیلم نیز جذب میشوند. ممکن است علت این کار این باشد که بعضی از مردم با جنبه های نمایشی و فیلم ارتباط بسیار زیادی برقرار می کنند و مصمم میشوند خود را در مکان فیزیکی قرار دهند که پشتصحنه و صحنهی داستان فیلم هستند (میشینیس، ۲۰۰۸). شانی[۱۴۳] و هادسون، وانگ و گیل (۲۰۰۹) معتقدند که گردشگری فیلم ممکن است به دلیل اشکال جامع موضوعی مثل جنبه های تاریخی، خیالی، علمی- تخیلی، عاشقانه و اکشن فیلمها ایجاد شوند.
داستان فیلم شرایطی را به وجود می آورد که بهوسیله آن میتوان جاذبهها و تجارب برای گردشگران فراهم آورد (توک[۱۴۴] و بیکر، ۱۹۹۶، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲). نظر آنها مؤید این است که بسیاری از گردشگران میخواهند حداقل بخشی از آنچه در فیلم به تصویر کشیده شده را تجربه کنند و صرفاً به تماشای سایت/جاذبه نپردازند (بیتون، ۲۰۰۵: ۲۳).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 12:17:00 ب.ظ ]
|