تابع sim برای مقادیر عددی عموماً به صورت رابطه زیر تعریف می‌شود :
دانلود پایان نامه

 

رابطه (۳-۷) Sim(fIi , fRi)= 1- ,fIi , fRi

که در آنو به ترتیب نشان دهنده حد پایین و بالای مقادیر معیار i هستند. در برخی موارد نیز از معکوس فاصله اقلیدسی موزون به صورت زیر (با فرض ) برای محاسبه SIR استفاده می شود.

 

رابطه (۳-۸) SIR

همان‌گونه که روابط بالا نیز نشان می‌دهند ملاک سنجش مشابهت، که در واقع معیار بازیابی مسئله حل شده قبلی و استفاده از پاسخ آن برای حل مسئله جدید است، صرفاً فاصله می‌باشد که مقادیر معیارها (مشخصه‌ ها ) در مسئله جدید و مساله بازیابی شده از هم دارند و مثبت (سود) یا منفی (هزینه) بودن معیار های سنجش مشابهت در انتخاب مساله بازیابی شده (برای حل مساله جدید) مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بنابراین در این روش صرفاً توجه به عامل مشابهت بر روی کارایی و دقت انتخاب نهایی تأثیر منفی دارد؛ لذا از روش TOPSIS که یک روش تصمیم گیری چند معیاره محسوب می‌شود برای ارزیابی و اولویت بندی نهایی استفاده خواهد شد.
در تصمیم گیری برای سیستم پشتیبان تصمیم با بهره گرفتن از CBR مراحلی طی می‌شود. که برای بیان آن در این پروژه، زیر سیستم تولید خودرو، و در بخش تصمیم گیری جهت انتخاب یکی از تأمین کنندگان قطعات، استفاده می‌شود که در ادامه به طور مختصر بیان می‌شود.
۳-۵-۲ برپائی پایگاه (مخزن) خریدها:
“مخزن خریدها” در واقع ساختاری است که دربرگیرندۀ مشخصات خریدهای انجام شدۀ قبلی و فروشنده های منتخب مرتبط با هر کدام از آن‌هاست. غالباً انتخاب فروشنده با عنایت به چندین معیار انجام می پذیرد و به همین دلیل نیز، مسالۀ انتخاب فروشنده در قالب مسائل چند معیاره تقسیم بندی می‌شود. در این پروژه، معیارهای انتخاب فروشنده را به صورت سلسله مراتبی در نظر می‌گیریم که از عناصر زیر تشکیل شده است:
معیار قیمت؛ شامل :
هزینه سفارش دهی
هزینه هر واحد
هزینه حمل و نقل به ازای هر واحد
معیار تحویل
مدت زمان مورد نیاز برای تحویل کالا
انعطاف پذیری در تغییر زمان تحویل
معیار کیفیت
درصد کالای معیوب در اقلام تحویلی
متوسط زمان لازم برای مراجعه جهت رفع مشکل
برخورداری از توانایی فنی در حل مشکلات
دلیل انتخاب این معیارها، تعدد استفاده از آن‌ها در پروژه‌ها و بررسی‌ها است. برای کمی نمودن متغیر های کلامی از تئوری منطق فازی استفاده می‌شود؛ و آن‌ها با اعداد فازی ذوزنقه ای در نمودارها با بهره گرفتن از نرم افزار MATLAB نشان داده شده‌اند. در نمودار زیر متغیر های فازی بر روی مجموعه مرجع[۰,۱۰] U= نمایش داده شده است. به عنوان مثال برای نشان دادن وضعیت “متوسط رو به بالا ” از اعداد فازی [۵,۶,۷,۸] استفاده شده است.
شکل (۳-۲۰) نمایش متغیر های فازی در نرم افزار MATLAB
با ثبت و نگهداری اطلاعات خریدهای انجام شدۀ قبلی که شامل مقدار ارزیابی معیارهای خرید و نام فروشندۀ منتخب هر خرید است، مخزن خرید تشکیل می‌گردد. همچنین امکان وارد کردن اطلاعات فروشندگان و پیشنهاد دهندگان جدید در مخزن اطلاعات خرید وجود دارد. این ساختار می‌تواند شکل‌های گوناگونی داشته باشد که به عنوان مثال یک نمونه در جدول زیر، پایگاه (مخزن) خرید به تصویر کشیده شده است.
جدول (۳-۲) نحوه ارزیابی معیار انتخاب فروشنده
جدول (۳-۳) ساختار نگه داری اطلاعات خریدها (مخزن خریدها)
۳-۵ -۳ بازیابی:
همان طور که بیان شد، بعد از بیان مساله جدید (به شکل مناسب) نوبت به برپایی روش بازیابی است. بازیابی خریدهای قبلی برای یافتن فروشند ه یا فروشنده‌هایی است که شرایط فروش آن‌ها مشابهت بیشتری با مشخصات خرید جدید داشته باشد. برای بازیابی خریدهای مشابه، باید شرایط اعلام شده برای خرید جدید را با مشخصات خریدهای قبلی مطابقت داده و موارد مشابه را با شاخصی که درجۀ مشابهت را نشان می‌دهد، استخراج نمود.
روش مشابهت سنجی پیشنهادی در این پروژه بر اساس رابطه (۳-۶) که قبلاً بیان شد، عمل می کند.

 

رابطه (۳-۶) SIR=
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...