بین بهره برداری و کاربرد دانش با ارتباطات سازمانی در بانک مسکن استان ایلام رابطه مستقیمی وجود دارد. نتایج بدست امده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین متغیر بهره برداری و کاربرد و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن معادل ۴۹/۰ است و سطح معنی داری آزمون همبستگی اسپیرمن معادل ۰۰۰/۰ بدست آمده که از عدد ۰۵/۰ کوچک‌تر است لذا فرض صفر رد می­ شود و فرضیه محقق تایید می­گردد. در نتیجه می‌توان با اطمینان ۹۵ درصد گفت: « بهره برداری و کاربرد » بر ارتباطات سازمانی در بانک مسکن تأثیر می­ گذارد.
فرضیه فرعی ۲:
بین محتوای دانش و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن استان ایلام رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون ضریب همبستگی بین متغیر محتوای دانش و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن معادل ۵۳/۰ است و سطح معنی داری آزمون همبستگی اسپیرمن معادل ۰۰۰/۰ بدست آمده که از عدد ۰۵/۰ کوچک‌تر است لذا فرض صفر رد می­ شود و فرضیه محقق تایید می­گردد. در نتیجه می‌توان با اطمینان ۹۵ درصد گفت:
«محتوای دانش» بر ارتباطات سازمانی در بانک مسکن تأثیر می­ گذارد.
فرضیه فرعی ۱-۲:
بین دانش ضمنی و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن استان ایلام رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج بدست آمده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین متغیر دانش ضمنی و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن معادل ۴۶/۰ است و سطح معنی داری آزمون همبستگی اسپیرمن معادل ۰۰۰/۰ بدست آمده که از عدد ۰۵/۰ کوچک‌تر است لذا فرض صفر رد می­ شود و فرضیه محقق تایید می­گردد. در نتیجه می‌توان با اطمینان ۹۵ درصد گفت: « دانش ضمنی » بر ارتباطات سازمانی در بانک مسکن تأثیر می­ گذارد.
فرضیه فرعی ۲-۲:
بین دانش صریح و ارتباطات در بانک مسکن استان ایلام رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج بدست آمده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین متغیر دانش صریح و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن معادل ۵۰/۰ است و سطح معنی داری آزمون همبستگی اسپیرمن معادل ۰۰۰/۰ بدست آمده که از عدد ۰۵/۰ کوچک‌تر است لذا فرض صفر رد می­ شود و فرضیه محقق تایید می­گردد. در نتیجه می‌توان با اطمینان ۹۵ درصد گفت: « دانش صریح » بر ارتباطات سازمانی در بانک مسکن تأثیر می­ گذارد.
همه متغیرهای مستقل این تحقیق با ارتباطات سازمانی رابطه دارند ضمناً رابطه همه آن‌ها با ارتباطات سازمانی، رابطه­ای مستقیم است. در این بین به نظر می­رسد دانش صریح همبستگی بیشتری با ارتباطات سازمانی دارد.
با توجه به اینکه در زمینه موضوع تحقیق تحقیقاتی زیاد انجام نشده است بنابراین مقایسه خاصی از نتایج بدست آمده نشده است تنها در تحقیقات کاندلوال[۲۲] وگوشچاگ[۲۳] درسال ۲۰۰۳ طی پژوهشی پیمایشی با عنوان “مدیریت دانش در شرکت­های حقوقی استرالیا"به این نتیجه رسیدند که بین ارتباطات و میزان اشتراک دانش رابطه مستقیمی وجود دارد که صحت ادعای فرضیه ­های این تحقیق را تایید می­ کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در پژوهشی دیگر که توسط کروزو و دیگران سال ۲۰۰۳ برای شناسایی رویکردهای موجود در سازمان­های دارای برنامه ریزی در کشور ایتالیا انجام شد به این نتیجه رسیدندکه برای مدیریت دانش در راستای نوآوری سه رویکرد عمده وجود دارد که عبارتند از: رویکردفنی، ارتباطی و پیشرفته که در رویکرد ارتباطی، روابط انسانی نظیر تعامل کارکنان با یکدیگر، گسترش گروه ­های بحث جلسات تبادل اطلاعات و تجربیات مورد توجه قرار می­گیرد.
در پژوهشی که توسط محمدخلیفه و وانیسالیو در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه سیتی هنگ هنگ و به منظور شناسایی عوامل کلیدی در موفقیت برنامه ­های مدیریت دانش انجام شدنشان داد که فرایندهای مدیریت دانش وتکنولوژی اطلاعات بر موفقیت­های مدیریت دانش اثر مستقیم و معنی
دار دارند.
راس (۲۰۰۳) در پژوهش خود تحت عنوان “سنجش مزایای مدیریت دانش در خدمات بازرگانی “به این نتیجه رسید که سیاست­های ترغیبی مدیران برای اشتراک دانش بین کارکنان موجب می­ شود که کارکنان احساس کنند که در هنگام در اختیار گذاشتن تجربیات خود برای همکاران کار بیهوده انجام نمی­دهند بنابراین گسترش فرهنگ اشتراک دانش در سازمان در نهایت باعث می شود که میزان موفقیت در انجام کارها افزایش یابد.
که با فرضیه ۲-۱ مطابقت دارد.
۵-۳-­ پیشنهادات اجرایی
براساس نتایج حاصل از تحقیق و رابطه بین مدیریت دانش و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن پیشنهاداتی جهت تقویت مدیریت دانش وارتباطات سازمانی به شرح زیر داده می­ شود:
۱-­ به دلیل اینکه دانش صریح بیشترین رابطه را با ارتباطات سازمانی دارد پیشنهاد می­گردد:
الف)تفویض اختیار در سازمان افزایش یابد.
ب) تشویق وترغیب کارکنان به ارتقای حرفه ای خود و اصلاح و بهبود مستمر و خود ارزیابی
ج) توجه به ارتباط مدرک تحصیلی باسمت .
د) استفاده ازمدرسان ضمن خدمت توانمند با تحصیلات .
ه) ارتباط با کارکنان تازه کار و تبادل نظر در زمینه کاری و انتقال دانش .
ز) تشکیل گروه ­های تخصصی در سطح ادارات و سازمان.
۲-­ پس از دانش صریح بهره برداری و کاربرد دانش بیشترین رابطه را با ارتباطات سازمانی دارد در این زمینه پیشنهاد می­گردد:
الف ) توجه به رضایت مندی کارکنان دانشی و سرمایه ­های فکری سازمان .
ب) حمایت وتشویق نوآوری در سازمان وکمک به اجرای پروژه­ های تحقیقاتی و تولید انبوه اختراعات و ابداعات .
ج ) علمی و به روزشدن فعالیت­های اداری و آموزشی در سازمان.
د) حرکت به سمت paperless شدن (حذف کاغذ بازی و کاغذ).
ه) آسان سازی، تسهیل قوانین و مقررات اداری و آموزشی.
۳-­ در زمینه خلق و کسب دانش پیشنهاد می­گردد:
الف) تشکیل کمیته­ های استخراج دانش (ستاد پیشنهاد اتو ستاد نوآوری ) جهت دریافت مداوم نظرات و رسیدگی به پیشنهادات کارکنان.
ب) انتشار و توزیع نشریات تخصصی.
۴-­ با توجه به رابطه تسهیم و انتشاردانش با ارتباطات سازمانی پیشنهاد می­گردد که :
الف) سازماندهی و رمزگذاری اسناد و آثار مکتوب کارکنان انجام گردد.
ب) میزان ساعات آموزش ضمن خدمت با توجه به حرفه و شغل افراد افزایش یابد.
۵-۴-­ پیشنهادات برای تحقیقات اینده
۱- بررسی رابطه بین مدیریت دانش و ساختار سازمانی
۲-­ بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ بومی
۳-­ بررسی تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی
۴-­ بررسی فرایند تبدیل دانش ضمنی به اشکار
۵-­ بررسی رابطه بین تسهیم دانش و فرهنگ سازمانی
۶-­ نیاز سنجی و ضرورت استفاده از مدیریت دانش
۷-­ بررسی رابطه بین مدیریت دانش و ارتباطات مجازی
۸-­ تاثیر دوره­ های آموزش ضمن خدمت بر تسهیم دانش
۹-­ اثرات بکارگیری مدیریت دانش در نهادهای مالی
۱۰-­ امکان سنجی توسعه و تجهیز سازمان به فناوری­های نوین اطلاعات و ارتباطات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...