محتوای دروس در آموزش های ارائه شده

 

۳۲۲/۱

 

۳۹۹/۰

 

۵۴۹/۳

 

۰۰۱/۰

 

 

 

با توجه به اطلاعات جدول بالا معادله رگرسیونی در گام هششم به شکل زیر می باشد:
Y=-1/322 x1 +(1/353 x2)+1/231 x3+ 0/816x4+4/093
فصل پنجم :
خلاصه ، نتایج و پیشنهادها
خلاصه
برنامه های آموزشی تنها زمانی می تواند ارزشمندی خود را توجیه کند که شواهد قابل اطمینان و معتبری در مورد تأثیر آموزش بر بهبود رفتار و عملکرد شرکت کنندگان و بالطبع منافع مردم و منطقه عرضه کند. این امر به جنبه مهمی از آموزش و ارزشیابی آموزش اشاره دارد که معمولاً از آن با عنوان اثربخشی آموزش یاد می شود. این تحقیق در همین ارتباط انجام گردید. هدف کلی این تحقیق تعیین میزان اثربخشی دوره های آموزش پیش از خدمت سربازان تعاون یار در ایجاد صلاحیت های حرفه ای است و جهت دستیابی به این هدف، شناخت ویژگی های فردی سربازان تعاون یار شرکت کننده در دوره های تخصصی، بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشی موضوع، شناخت دوره های آموزشی ارائه شده به سربازان تعاون یار، بررسی اثربخشی دوره آموزشی سربازان تعاون یار، تعیین موانع اجرای پیش روی اثر بخشی دوره های آموزشی تخصصی سربازان تعاون یار مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی به حساب می آید. توصیفی است زیرا به توصیف خصوصیات جمعیت مورد مطالعه (سربازان شرکت کننده در دوره های آموزشی تخصصی ) می‌پردازد. همبستگی است از آن رو که به بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق و همچنین ارتباط همزمان بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق می پردازد. و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. روش این تحقیق پیمایشی است. متغیر وابسته این تحقیق میزان اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت طرح سربازان تعاون یار می باشد.
شاخص های مد نظر برای سنجش و برآورد این متغیر شامل میزان افزایش دانش سربازان، میزان افزایش بینش سربازان، میزان مهارت سربازان می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه سربازان شرکت کننده در دوره های آموزشی تخصصی وزارت تعاون است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولین وزارت تعاون تعداد سربازانی که دوره های تخصصی را تا کنون گذرانده اند و دسترسی به آنها امکان پذیر است ۸۰ نفر می باشند. به علت محدود بودن تعداد جامعه آماری روش نمونه گیری تحقیق تمام شماری است و کل تعداد ۸۰ نفر نیز مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز در راستای دستیابی به اهداف تحقیق، از روش های مختلفی چون مشاهده، مصاحبه با صاحب نظران و متخصصان آموزش، مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی و در نهایت پرسشنامه استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل این اطلاعات دو مرحله طی شده است. ابتدا به کمک آمار توصیفی نظیر درصد، میانگین، واریانس، جداول فراوان و غیره داده‌های گردآوری شده توصیف شده‌اند و سپس به کمک آمار استنباطی نظیر آزمونهای مقایسه میانگین و F، ضرایب همبستگی، تحلیل رگرسیون و غیره فرضیات پژوهش مورد آزمون و استنباط واقع شده است. برای تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار spss19 استفاده گردیده. برای اولویت بندی متغیرها از شاخص ضریب تغییرات (c.v) استفاده گردیده.
پایان نامه - مقاله
نتایج
از بین ۸۰ نفر افراد مورد مطالعه بیشترین فراوانی مربوط به سطح تحصیلی لیسانس با فراوانی ۷۳ نفر (۳/۹۱ درصد) و کمترین فراوانی مربوط به سطح تحصیلی فوق دیپلم و فوق لیسانس هر کدام به ترتیب با فراوانی ۳ نفر (۸/۳ درصد) و ۴ نفر (۵ درصد) می باشد.
بیشترین رشته تحصیلی افراد مورد مطالعه مربوط به رشته حسابداری با فراوانی ۲۸ نفر (۳۵ درصد) می باشد و بعد از آن رشته های مدیریت و کامپیوتر هر کدام به ترتیب دارای ۱۶ نفر (۲۰ درصد) و ۱۵ نفر (۸/۱۸ درصد) می باشند.
بررسی اولویت بندی میزان ارزیابی دوره های آموزشی تعاون یار نشان می دهد که “میزان بهبود آگاهی سربازان در نتیجه شرکت در دوره ها با ضریب تغییرات ۱۹۰/۰"، “میزان توانایی مدرس در کنترل و هدایت کلاس با ضریب تغییرات ۲۱۱/۰” ، “شیوه تدریس دوره با ضریب تغییرات ۲۲۰/۰” ، “کیفیت بحث کلاسی با ضریب تغییرات ۲۵۴/۰"، “روشن بودن توضیحات و آموزش های مدرس با ضریب تغییرات ۲۵۹/۰” به ترتیب در اولویت اول تا پنجم قرار دارند. متغیرهای “کیفیت فعالیت های گروهی با ضریب تغییرات ۴۷۸/۰” ، “سازگاری وسایل کمک آموزشی با هدف های دوره با ضریب تغییرات ۳۴۸/۰” و “میزان برآورده ساختن انتظارات سربازان با ضریب تغییرات ۳۴۷/۰” به ترتیب در اولویت های آخر نسبت به سایر متغیرها قرار دارند.
آنالیز داده های بدست آمده درخصوص تأثیرگذاری شرکت در دوره های ترویج تعاون در هر یک از متغیرها حاکی از آن است که تأثیرگذاری شرکت در دوره های ترویج تعاون در ارتقاء دانش و اطلاعات تخصصی تعاون با ضریب تغییرات ۲۳۹/۰ در اولویت اول، تأثیرگذاری در ارتقاء مهارت های عملی ترویج تعاون با ضریب تغییرات ۲۵۴/۰ در اولویت دوم و تأثیرگذاری در علاقه مندی به بخش تعاون با ضریب تغییرات ۲۸۳/۰ در اولویت سوم قرار دارند.
تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده درخصوص متغیرهای تأثیرگذار در کیفیت دوره ها حاکی است متغیرهای مدیریت آموزش با ضریب تغییرات ۱۷۸/۰، نور و فضای فیزیکی دوره با ضریب تغییرات ۱۹۹/۰ ، تعداد کادر آموزشی دوره با ضریب تغییرات ۲۱۹/۰ و مکان برگزاری دوره (متمرکز) با ضریب تغییرات ۲۳۳/۰ به ترتیب در اولویت های اول تا چهارم قرار دارند.
شاخص ضریب تغییرات (c.v) نشان می دهد که گزینه های” تکیه بر دانش نوین امکان حل مشکلات بخش تعاون وجود دارد"، و “تکیه بر تجربه امکان حل مشکلات بخش تعاون وجود دارد” به ترتیب در اولویت اول و دوم سربازان تعاون یار قرار دارد وگزینه “آموزش و ترویج تعاون یکی از راه های اساسی توسعه تعاونی ها است” در اولویت سوم قرار دارد نتیجه بررسی همچنین نشان میدهد که گزینه های به “آینده بخش تعاون در کشور امیدوارم” و “یکی از ارزش های مهم و مورد علاقه من فعالیت های تعاونی و مشارکتی است” در اولویت های آخر (دهم و یازدهم) قرار دارند.
اولویت بندی موانع و مشکلات با بهره گرفتن از شاخص ضریب تغییرات (c.v) نشان می دهد که “عدم تطبیق مطالب دوره با واقعیت های موجود با ضریب تغییرات ۳۰۹/۰"، “عدم نظرخواهی دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص دوره با ضریب تغییرات ۳۱۰/۰” و “ضعیف بودن کیفیت مواد آموزش (کتب، CD، جزوه و …) غیرحضوری با ضریب تغییرات ۳۲۰/۰ ” به ترتیب در اولویت اول تا سوم قرار دارند و متغیرهای “ضعیف بودن مدیریت اجرایی دوره با ضریب تغییرات ۴۰۸/۰ ” و “طولانی بودن زمان دوره با ضریب تغییرات ۴۶۴/۰ “در اولویت های آخر (دوازدهم و سیزدهم) قرار دارند.
میزان استفاده از اطلاعات ارائه شده در طول دوره های آموزشی تعاون یکی از متغیرهای مورد مطالعه است که نتیجه بررسی در این خصوص نشان می دهد که ۳۴ نفر (۵/۴۲ درصد) از افراد مورد مطالعه در حد متوسط از اطلاعات ارائه شده در طول دوره های آموزشی تعاون استفاده کرده اند و ۳۸ نفر (۴/۴۷ درصد) در حد زیاد و خیلی زیاد و ۷ نفر (۸/۸ درصد) در حد کم و خیلی کم از اطلاعات ارائه شده در طول دوره های آموزشی تعاون استفاده کرده اند.
بررسی داده های بدست آمده درخصوص میزان ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی سربازان تعاون یار نشان می دهد که ۲۸ نفر این عامل را در حد متوسط، ۴۶ نفر در حد خوب و خیلی خوب و ۶ نفر (۵/۷ درصد) در حد ضعیف در ارزیابی دوره های آموزشی سربازان تعاون یار را اثرگذار می دانند.
بیشترین پاسخ ها در خصوص میزان تناسب دوره های آموزشی تعاونی تشکیل شده با نیازهای آموزشی، مربوط به گزینه متوسط با فراوانی ۳۹ نفر (۸/۴۸ درصد) و کمترین پاسخ ها مربوط به گزینه ضعیف با فراوانی ۴ نفر (۵ درصد) می باشد. ۳۷ نفر (۳/۴۶ درصد) میزان تناسب آن را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده اند.
آنالیز داده ها در خصوص میزان تأثیر مسئولین دوره های آموزش وزارت تعاون برای ارتقاء کیفیت دوره های آموزشی سربازان تعاون یار نشان می دهد که بیشترین فراوانی مربوط به گزینه زیاد با فراوانی ۳۵ نفر (۸/۴۳ درصد) و کمترین فراوانی مربوط به گزینه خیلی ضعیف با فراوانی ۱ نفر (۳/۱ درصد) می باشد. ۲۷ نفر (۸/۳۳ درصد) میزان این تأثیر را متوسط ارزیابی کرده اند. ۵ نفر (۳/۶ درصد) آن را کم و ۱۲ نفر (۱۵ درصد) آن را خیلی زیاد ارزیابی کرده اند
آزمون ضریب همبستگی برای بررسی رابطه بین متغیر های تحقیق نشان داد که از بین متغیر های مورد بررسی متغیر های مدت زمان اجرای آموزش های ارائه شده، کیفیت مکان اجرای آموزش ها، نوع روش های آموزشی بکار برده شده در آموزش، نگرش شرکت کنندگان در آموزش های ارائه شده ، محتوای دروس در آموزش های ارائه شده و عناوین دروس ارائه شده، روشن بودن اهداف و سیاست های اجرای طرح سربازان تعاون یار با متغیر وابسته تحقیق (اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار ) رابطه معناداری دارند. سایر متغیر های مورد بررسی شامل زمان اجرا، میزان بکارگیری آموزش های ارائه شده، رشته تحصیلی شرکت کنندگان، میزان تحصیلات شرکت کنندگان، میزان تجهیزات کمک آموزشی بکار گرفته شده، رابطه معناداری با اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار ندارند. نتیجه رگرسیون چندگانه نشان میدهد که از بین متغیر های مورد بررسی به منظور بررسی تاثیر توام متغیر های مستقل بر متغیر وابسته(اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار) متغیر های آموزش عملی و کاربردی، ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان، نظر خواهی دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص دوره و محتوای مطالب آموزشی دوره های آوزشی به ترتیب وارد معادله رگرسیون گردیدند و با توجه به میزان ضریب تعیین (R2) 66 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط چهار متغیر یاد شده تبیین شده اند .
پیشنهاد ها
مطالبی که تحت عنوان پیشنهاد های تحقیق ارائه می شود برگرفته از نتایج تحقیق است و همچنین سعی براین است که پیشنهاد های کاربردی و متناسب با شرایط سربازان و سازمان های مسئول از جمله وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ارائه گردد و عملاً مورد استفاده در عرصه عملیاتی طرح سربازان تعاون یار قرار گیرد.

 

 

  • نتیجه تحقیق حاکی از تاثیر بالای ایجاد انگیزه در سربازان در اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت است بدین جهت پیشنهاد می گردد سربازانی که در این دوره ها شرکت می کنند به آنها گواهینامه معتبر داده شود و این گواهینامه ها در مراجع قانونی و اشتغال سربازان پس از ترخیص از خدمت مورد توجه قرار گیرد و همچنین دوره های آموزشی از ابعاد مختلف به لحاظ کمی و کیفی مورد ازریابی و ارزشیابی مرحله ای و نهایی قرار گیرد و با تدوین شاخص های استاندارد دوره های آموزشی از ابعاد مختلف ارتقاء داده شود.

 

 

 

  • نتیجه تحقیق همچنین نشان میدهد که متغیر عملی و کاربردی بودن طرح سربازان تعاون یار از عوامل تعیین کننده در اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت طرح سربازان تعاون یار می باشد بدین لحاظ موارد زیر در این ارتباط پیشنهاد می گردد :

 

 

 

 

 

  • سهم مطالب نظری نسبت به مطالب عملی و کاربردی کاهش یابد

 

 

 

  • سربازان قسمتی از زمان آموزش را در واحد های تولیدی و مرتبط با رشته تحصیلی بگذراند

 

 

 

  • برنامه های بازدید و سفر های عملیاتی برای سربازان تدارک دیده شود

 

 

 

  • نمره و امتیاز واحد های عملی و نظری از هم تفکیک گردیده و بطور جداگانه آزمون نظری و عملی در طول دوره به آنها پرداخته شود

 

 

 

  • امکانات و تجهیزات عملی دوره های آموزشی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

 

 

 

 

 

  • بررسی نشان می دهد که محتوای مناسب دوره های آموزشی از متغیر های بیسار موثر در روند و اثربخشی دوره های آموزشی است در این ارتباط پیشنهاد می گردد که :

 

 

 

  • تیم تخصصی تدوین و تنظیم محتوای دوره های آموزشی با اختیارات کامل تشکیل گردد

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...