ضریب همبستگی بین امنیت شغلی و شناخت تغییرات ریشه ای برابر ۰٫۷۶۸ است. چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۱۱ بوده و کمتر از ۰٫۰۵ است هم­چنین ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات ریشه­ای بر امنیت شغلی برابر ۱٫۳۸۱ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات ریشه­ای بر امنیت شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
ضریب همبستگی بین اضطراب شغلی و شناخت تغییرات ریشه­ای برابر ۰٫۷۸۱ است. چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ بوده و کمتر از ۰٫۰۵ است هم­چنین ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات ریشه ای بر اضطراب شغلی برابر ۱٫۷۲۹ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۱۱ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات ریشه­ای بر اضطراب شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
فرضیه ۹: تغییرات ریشه ای بر عملکرد فرایند و کیفیت ارتباط، تأثیرمثبت دارد.
ضریب همبستگی بین عملکرد فرایند و تغییرات ریشه­ای برابر ۰٫۷۶۷ است. چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۲۲ بوده و کمتر از ۰٫۰۵ است هم­چنین ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات ریشه­ای بر عملکرد فرایند برابر ۱٫۲۴۳ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات ریشه­ای بر عملکرد فرایند تاثیر مثبت و معنادار دارد.
ضریب همبستگی بین کیفیت ارتباط و تغییرات ریشه ای برابر ۰٫۷۶۱ است. چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۰ بوده و کمتر از ۰٫۰۵ است هم­چنین ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات ریشه­ای بر کیفیت فرایند برابر ۱٫۳۱۵ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات ریشه­ای بر کیفیت فرایند تاثیر مثبت و معنادار دارد.
فرضیه اصلی: تغییرات فرایند زنجیره تأمین فعال در بخش فناوری اطلاعات بر نتیجه فرایند و نتیجه کار تاثیر مثبت دارد.
ضریب همبستگی بین تغییرات فرایند زنجیره و درک نتایج فرایند برابر ۰٫۸۳۲ است. سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ بوده و کمتر از ۰٫۰۵ است همچنین ضریب همبستگی بین تغییرات فرایند زنجیره و نتایج کار برابر ۰٫۸۱۱ است. سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۰ بوده و کمتر از ۰٫۰۵ است.
ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات فرایند زنجیره تأمین بر نتایج فرایند برابر ۰٫۹۷۷ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۲۸ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات فرایند زنجیره تأمین بر نتایج فرایند تاثیر مثبت و معناداری دارد. هم­چنین ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات فرایند زنجیره تأمین بر نتایج کار برابر ۱٫۷۸۷ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات فرایند زنجیره تأمین بر نتایج کار تاثیر مثبت و معناداری دارد. ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات فرایند زنجیره تأمین بر تغییرات ریشه ای برابر ۱٫۷۹۰ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۰ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات فرایند زنجیره تأمین بر تغییرات ریشه ای تاثیر مثبت و معنادار دارد. ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات ریشه ای بر نتایج کار برابر ۰٫۸۶۲ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۱ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات ریشه ای بر نتایج کار تاثیر مثبت و معناداری دارد. ضریب رگرسیونی متغیر تغییرات ریشه ای بر نتایج فرایند برابر ۱٫۲۰۸ بوده و چون سطح معناداری برابر ۰٫۰۰۰ و کمتر از ۰٫۰۵ است پس نتیجه می شود که تغییرات ریشه ای بر نتایج فرایند تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۵-۳-مقایسه با پژوهش قبلی
در مقاله ی هیلول بالا، که به عنوان مقاله ی پایه ی این پژوهش در نظر گرفتیم، تفاوت هایی با پژوهش حاضر دارد که عبارتند از:
هیلول بالا در پژوهشش داده ها را در مدت شش ماه پس از پیاده سازی سیستم جدید جمع آوری کرده بود که نتایجی که بدست آورده بود در کوتاه مدت بودند. در حالی که در طی گفتگویی که با مدیر بخش برنامه ریزی و فناوری اطلاعات شرکت پتروشیمی ایلام داشتیم تغییرات مربوطه از سال های اولیه تأسیس شرکت و به صورت تدریجی صورت گرفته بود و می توان گفت نتایج بدست آمده نتایج بلندمدت هستند.
هیلول بالا نمونه آماریش را دانشجویان و نه کارکنان در نظر گرفته بود و از دیدگاه آنان فرضیه ها را بررسی کرده بود در حالی که در این پژوهش از بین خود کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام نمونه آماری انتخاب کرده ایم.
در پژوهش هیلول بالا مانند پژوهش حاضر پیاده سازی سیستم زنجیره تأمین فعال در بخش فناوری اطلاعات بر پیچیدگی و ثبات فرایند تأثیر مثبت و معنی داری داشت. و این تغییرات همچنین تأثیر مثبت و معنی داری بر ایجاد تغییرات ریشه ای در شرکت دارد. ولی در پژوهش هیلول بالا این تغییرات ایجاد شده تأثیر منفی و معنی داری بر رضایت شغلی، امنیت شغلی، عملکرد شغلی، عملکرد فرایند و کیفیت ارتباط دارد در حالی که ما به تأثیر مثبت و معنی داری رسیدیم. و همانند پژوهش ما هیلول بالا نیز به تأثیر مثبت تغییرات بر اضطراب شغلی دست یافته بود. این تفاوت ها در نتایج قطعاً مربوط به کوتاهی زمانی است که پس از اجرای تغییرات پژوهش هیلول بالا صورت گرفته است.
۵-۴-پیشنهادها
از آن جایی که تغییرات در فرایند زنجیره تأمین فعال در بخش فناوری اطلاعات، باعث افزایش پیچیدگی در فرایند زنجیره می شود، در این راستا تنها کارکنان شرکت نیستند که نیاز به تطبیق روش کار کردنشان با تغییرات به عمل آمده هستند، بلکه کارکنان هر تأمین کننده ای که به شبکه(زنجیره تأمین) می پیوندند نیز نیاز به تطبیق روش عملکرد خود دارند. برای اینکه بتوانیم رضایت شرکای زنجیره تأمین خود را برای همکاری بهتر به دست آوریم بایستی طبق توافقاتی انتظاراتشان را برآورده سازیم، تا بدین ترتیب همه ی اجزای زنجیره تأمین به نوبه ی خود منتفع شوند
دانلود پایان نامه
و با توجه به اینکه سال ها استفاده از روش های قدیمی و عادت به استفاده آن روش ها را کارکنان نمی توانند به سادگی فراموش کنند ولی باید بتوانیم از مقاومت کارکنان در برابر تغییر بکاهیم. با توجه به ایجاد تغییرات در ساختار زنجیره بایستی ارتباطات مشارکتی در شرکت پیاده سازی شود و هر تغییری که در زنجیره تأمین ایجاد می شود، بایستی به اطلاع کارکنان و شرکا برسد.
مدیران شرکت می توانند با برگزاری دوره های آموزشی مستمر و مناسب با سطح شرکت، کارکنان شرکت را در شناسایی تغییرات و نحوه ی برخورد با آن ها یاری کنند.
گردش مناسب و انتقال صحیح و بجای اطلاعات در زنجیره تأمین باعث می شود تا فرآیندها به صورت مؤثر و کاراتر از قبل گشته و مدیریت آن ها نیز آسان تر می گردد. برای مدیریت صحیح اطلاعات بایستی هماهنگی در فعالیت ها وجود داشته باشد. وجود هماهنگی در مدیریت اطلاعات تأثیرات مثبتی در سرعت، دقت، کیفیت و … فرایند خواهد داشت.
ارتقاء سطح فناوری اطلاعات در شرکت از حیث سخت افزار و نرم افزار، از جمله مواردی است که شرکت بایستی به آن توجه کند. شرکت باید تلاش کند تا فناوری را که در اختیار کارکنان قرار می دهد، با بهره گرفتن از تجهیزات و ابزارآلات مدرن و به روز باشد.
۵-۴-پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی
انجام مطالعات مشابه در یک صنعت خاص در دو دوره زمانی متفاوت و مقایسه آنها در آن دو دوره.
انجام مطالعاتی که عوامل مؤثر بر تغییرات فرایند زنجیره تأمین را شناسایی و بررسی کنند.
انجام مطالعاتی مانند تأثیر سیستم های اطلاعات مدیریت (و یا یکی دیگر از سیستم های مدیریتی) بر اثربخشی فرایند زنجیره تأمین.
انجام مطالعه ای که نتایج بدست آمده در جامعه مورد نظر را با جامعه ی دیگری مقایسه کنند.
۵-۵-محدودیت­ها
کمبود کتب و مقالات مشابه در زمینه موضوع پایان نامه به علت تازگی موضوع.
عدم اختیار کامل در مراجعه به واحدهای مختلف شرکت برای توزیع پرسشنامه ها.
پاسخ دهندگان چون از کارکنان شرکت بودند حین تکمیل پرسشنامه مجبور به رسیدگی به امور کاریشان بودند لذا تکمیل پرسشنامه از طرف آنها وقت زیادی می طلبید.
منابع
منابع فارسی
ارشدی، نسرین، طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منطقه اهواز، پایان نامه دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربینی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۳۸۶
ازکیا، مصطفی - دریان آستانه، علی رضا، روش های کاربردی تحقیق، انتشارات کیهان، تهران، ۱۳۸۲
اسپکتور، پل، روانشناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه شهناز محمدی، ارسباران، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۷
الوانی، سید مهدی، مدیریت عمومی، نشر نی، تهران، ۱۳۷۹
امیری، شهلا، مطالعه تأثیرجمعیت شناسی وصفات روانی بر تعصبات سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ۱۳۹۱
بهکمال، بهشید - کاهانی، محسن - سپهری، مهران، استخراج ویژگی های کیفی نرم افزارهای تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه، مدیریت فناوری اطلاعات، ۱۳۸۸
پال، هرس - کنت بلانچارد، مدیریت رفتارسازمانی، ترجمه علی علاقه بند، انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۵
پورسلیمانی، علی قلی - شاهرودی، کامبیز - سلیمی، اسما، عملکرد زنجیره تأمین صنایع پتروشیمی(تأثیر عوامل مکان یابی تولید، عدم اطمینان زنجیره تأمین و اقدامات ساخت و تولید)، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال پنجم، شماره ۱۴، ۱۳۸۹
تیموری، ابراهیم - احمدی، مهدی، مدیریت زنجیره تأمین، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۸
جلالی، علی اکبر - مژدهی، ناهید - مهربان، امیررضا، لجستیک الکترونیکی و نقش و اهمیت آن در مدیریت زنجیره تأمین، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره تأمین و سیستم های اطلاعات، تهران، ۱۳۸۶
جوادیان، نیکبخش - خانی، مهدی - مهدوی، ایرج، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد زنجیره تأمین و بهبود آن با بهره گرفتن از روش پویایی های سیستم: شرکت داروگر، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره ۱۶، شماره۳، تهران، ۱۳۹۱
حقیقی، محمد علی، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات ترمه، تهران، ۱۳۸۰
حمیدی، ناصر - صومعه لو، مصطفی، ۴۴ درس در مدیریت زنجیره تأمین، انتشارات سایه گستر، چاپ اول، قزوین، ۱۳۸۹
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، تهران، ۱۳۷۸
رابینز، استیفن، رفتار سازمانی، جلد ۱ و ۲ و ۳، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران، ۱۳۷۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...