شکل
۲
-
۱
:
اطلاعات
ابعاد
-
مأخذ
:
)
هاگ
،
۲۰۰۴
م
/
۱۳۸۳
ه
.
ش
:
۹
(
ج)ابعاد کیفی اطّلاعاتمنظور از کیفیت اطلاعات در این نوشتار ابعادی است که می تواند ارزش اطلاعات را برای کاربر افزایش دهد. در تبدیل داده ها به اطلاعات، غیر از شناخت اولیه کاربران، نکات دیگری نیز وجود دارد که اهمیّت خاصی برخوردارند. این نکات عبارتند از:
دانلود پایان نامه
۱-کیفیت داده های اولیه ۲-وظایف پردازشی ۳ –زمان ۴-انتقال داده ها ۵-نحوه ارائه داده ها ۶-وسیله ارتباطی (صرافی زاده و پناهی, ۱۳۸۶: ۱۵-۱۸).
۲-۴-۳-۵)ارزش اطّلاعات:
با در نظر گرفتن اطلاعاتی که کاربر دریافت می کند، می توانیم ارزش های متفاوتی برای هر بخش از اطلاعات درنظر بگیریم. ارزش اطلاعات بستگی دارد به شناخت کاربر از اطلاعات و مرتبط بودن آن با موقعیت وی (صرافی زاده، ۱۳۸۶: ۱۸).
۲-۴-۳-۶) اهمیّت اطّلاعات:
هر سازمانی که داده های صحیح، دقیق، بهنگام و جامع در اختیار داشته باشد و بتواند در کمترین زمان، به داده های مورد نیازش دستیابی داشته باشد، نقش داده و اطلاعات در مدیریت سازمان ها، نقش حیاتی و اساسی است. هر چه فضای اطلاعاتی یک سازمان، دقیق تر، شفاف تر، منسجم تر و سیستماتیک تر باشد، سازمان بهتر می تواند به اهدافش نایل آید (روحانی روانکوهی, ۹۳:۱۳۷۲).
۲-۴-۳-۷)مدیریت اطّلاعات:
مدیریت اطّلاعات مشتمل بر برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل منابع اطلاعات است. این فعّالیّت ها به هم وابسته هستند. مدیریت موثر اطّلاعات مستلزم این است که روش های برنامه ریزی، رویه های کنترل و ترتیبات سازمانی با یکدیگر سازگاری و تناسب داشته باشند. ودر اصل آنها باید با اقدامات مدیریت کلی سازمان تناسب و هماهنگی داشته باشند (حسن زاده, ۵۸:۱۳۸۴).
۲-۴-۳-۸)مکاتب فکری در مدیریت اطّلاعات:
به طور کلی در زمینه مدیریت اطّلاعات در سازمان دو مکتب فکری وجود دارد.
۱- رویکرداز پایین به بالا:
اوّلین مکتب فکری، رویکرد سنّتی از بالا به پایین است. دراین مکتب جهت فراهم ساختن مبنایی برای تغییر وضعیت موجود خط مشی ها، استانداردها، فرایندها، رویه هاو سیستم های کامپیوتری به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در این رویکرد تغییرات به صورت تدریجی صورت می گیرد ودر بر گیرنده مهندسی مجدد اساسی فرایند ها نمی باشد بلکه شامل اتوماسیون بخش های معینی از فرایند مثلا مکانیزه کردن رویه های دستی جاری است.
۲- رویکرد ازبالا به پایین:
رویکرد دوم همانند روش BPR ،[۸۰]رویکرد از بالا به پایین می باشد. در این رویکرد با توجه به مأموریت مربوط سازمان از آغاز در یک صفحه سفید کاغذ تصمیم می گیرند که سازمان چگونه کارکند. در واقع این کار در تعیین ضرورت تغییر، با کسب پشتیبانی مدیریت عالی اطمینان از رهبری آشکار و متعهد پروژه از بالای سازمان شروع می شود. این مستلزم ترسیم شیوه جدید انجام کار و تصمیم گیری برای غلبه بر موانع در راه نیل به آن است. بر خلاف رویکرد از پایین به بالاکه برای وظایف روزمره اداری به کار می رود رویکرد از بالا به پایین برای فرایند های صفی سازمان یا فرایند های حیاتی ماموریت سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد این نوع تغییرات مستلزم وجود نگرش تغییر در سراسر سازمان است. به طوری که سازمان بتواند آینده نگر و یاد گیرنده باشد (حسن زاده, ۶۴:۱۳۸۴).
۲-۴-۳-۹)مدیران و اطّلاعات:
مدیران در همه سطوح و بخش های سازمان وجود دارند و بر اساس سطوح مدیریت عبارتند از:
۱-مدیران ارشد۲-مدیران میانی۳- مدیران اجرایی در طراحی سامانه های اطّلاعاتی باید سطوح مختلف مدیران را در نظر داشته باشیم، زیرا این امر هم بر منابع اطّلاعات و هم بر نحوه ارائه آن تأثیر می گذارد. (صرافی زاده، ۱۳۸۶: ۳۱).
نیاز
به
داخلی
اطلاعات
نیاز
به
خارجی
اطلاعات
اطلاعات
خلاصه
برنامه
افق
ریزی
مدت
بلند
مدیران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...