۵۷۰/۰

 

۱۶۰/۰

 

۰۰۰/۱

 

۳۰۰/۰

 

۲

 

 

 

۵۰۰/۰

 

۰۰۰/۱

 

۱۲۳/۰

 

۴۱۰/۰

 

۳

 

 

 

۰۰۰/۱

 

۴۸۲/۰

 

۵۵۵/۰

 

۳۲۳/۰

 

۴

 

 

 

در این مدل فرض شده است که بین مفاهیم و معرف ها فرقی نیست. این در حالی است که در لیسرل مفاهیم (متغیرهای پنهان) از معرف ها (متغیرهای آشکار) به وضوح متمایز می شوند. به لحاظ شکلی، متغیرهای پنهان را در لیسرل داخل دایره یا لوزی، و متغیرهای آشکار را داخل مربع یا مستطیل می آورند. بنابراین، با قرار دادن متغیرهای مزبور در دایره خواننده متوجه می شود که این مدل مدلی است از روابط موجود میان متغیرهای پنهان. اضافه بر آن، در شکل زیر، باضافه کردن حرف L[94] به آخر متغیرهای پنهان، این متغیرها باز هم بیشتر متمایز شده اند. بنابراین، دیاگرام مفهومی مزبور را برای استفاده از لیسرل به شکل زیر تعدیل کرده ایم:
دانلود پروژه
در تحلیل مسیر فرض می شود که مفاهیم بدون اشتباه اندازه گیری شده اند. به سخن دیگر، تناظر بین مفهوم و معرف، بنابر فرض، کامل است. به تعبیر آماری، فرض شود که واریانس متغیر آشکار به طور کامل توسط متغیر پنهان به حساب آمده است (یعنی، ۱ = R2). در آن صورت، واریانس اشتباه باقی مانده مساوی صفر و r (ضریب همبستگی) که، در این مورد، معرف ضریب تاثیر است مساوی ۱ می شود. در لیسرل این فرض به طور آشکاری در مدل اندازه گیری بیان می شود.
مدل اندازه گیری برای x در معادلات زیر آمده است:

(در این معادلات SES و IQ معرف ها یا متغیرهای آشکار هستند). با توجه به اینکه در نحلیل مسیر، بنابر فرض، اندازه گیری بدون اشتباه است (یعنی  ) و بنابراین، ضریب تاثیر متغیر پنهان بر متغیر آشکار  مساوی (ضریب همبستگی) است معادلات مزبور به صورت زیر خلاصه می شوند.

مدل اندازه گیری y هم با همان مفروضات به صورت زیر خلاصه می شود:

(این روابط در مدل اساسی که در پی می آید به صورت تصویری هم بیان شده اند.)
مدل ساختاری مبین روابط موجود میان متغیرهای پنهان هم در معادلات ساختاری زیر به شکل آشنایی آمده است:

خواننده توجه دارد که ما در معرفی مدل های اندازه گیری و ساختاری از جبر ساده استفاده کردیم. زیرا، SIMPLIS با جبر ساده کار می کند. اگر می خواستیم از لیسرل اصلی استفاده کنیم باید مدل های مزبور را با جبر ماتریس معرفی می کردیم.
برنامه لیسرل با SIMPLIS برای تحلیل مسیر مدل شکل در زیر آمده است. این برنامه به زبان متعارف نوشته شده است. بنابراین، بیشتر گزاره های آن به سهولت قابل فهم است.
Figure 12.3 ( = Figure 11.1) عنوان برنامه است. در سطر بعد، در پی علامت ! توضیحات اضافی آورده شده است:
Figure 12.3 ( = Figoure 11.1)
!A just- identified model
این دو سطر (عنوان و توضیحات پس از !) اختیاری اند و از لوازم برنامه نیستند. بنابراین، حذف آنها از برنامه لطمه ای به کار برنامه نمی زند.
برنامه SIMPLIS برای مدل شکل

 

 

Figure 12.3 ( = Figoure 11.1)
!A just- identified model
OBSERVED VARIABLES: NACH GAP SES IQ
CORRELATION MATRIX:
۱.۰۰
۰.۵۰ ۱.۰۰
۰.۴۱ ۰.۳۳ ۱.۰۰
۰.۱۶ ۰.۵۷ ۰.۳۰ ۱.۰۰
Sample size 100
LATENT VARIABLES: NACHL GPAL SESL IQL
RELATIONS
SES = 1*SESL

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...