ارزیابی توسعه پایدار روستایی با رویکرد سیستمی- فایل ۱۰ |
-
-
- حالت عدم اطمینان در سیستم؛ شبیهسازی، مکانیزمی منصف و سودمند را برای غلبه بر عدم اطمینان فراهم می آورد؛ بدون آنکه محدودیتی برای سیستم ایجاد کند.
-
-
- مکانیزمهای بازخورد؛ رفتارهای انجامشده و تصمیمات اتخاذشده در یک مرحله از یک فرایند، قسمت های دیگر فرایند را بهطور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار میدهد و شناسایی این اثرات و علل آن، بسیار ضروری است.
-
- رفتار پویا؛ رفتار سیستم در طول زمان ثابت نیست و متغیرهای اصلی موجود، همانند بهرهوری نیز در طول زمان متغیرند. برای تشخیص علّت تغییرات و کنترل آن، بایستی از مدل پویا و متناسب با تغییرات، استفاده شود(گلزار ادبی، ۱۳۸۵: ۲۱).
همانطور که گفتهشده یکی از موارد استفاده از شبیهسازی، رفتار پویا در سیستمهاست. توسعه روستایی بهعنوان یک سیستم باز دارای چنین رفتاری است. چراکه دائماً در حال تغییر و تحول است. حال برای ارزیابی پایداری این سیستم باید از تکنیکی استفاده شود که بتواند زمان را در مدلسازی دخیل دهد. یعنی توانایی بررسی تغییرات ناشی از تعامل متغیرها و شناسایی رفتارهای آتی آنها را در دروههای زمانی مختلف مورد داشته باشد. بهترین تکنیک برای این امر سیستم داینامیک است.
سیستم داینامیک:
یکی از قدرتمندترین و بصریترین ابزارهای شبیهسازی سیستم داینامیک است. سیستم داینامیک روشهای مناسبی برای شناسایی الگوی رفتاری سیستم در پرتو تفکر سیستمی، معرفی مینماید و بعلاوه کاربردهای متنوعی در تحلیل سیستمها (بخصوص سیستمهای اجتماعی، اقتصادی، فنی مهندسی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و …) را ارائه میدهد(قبادی، ۴۱:۱۳۸۵). علیرغم اهمیت فراگیری این دانش در حوزه تحلیل سیستمها، این نام تقریباً در ایران شناختهشده نیست.
در مطالعات پویاییهای سیستم باید هفت مرحله تعریف مسئله، مفهومسازی مدل، فرمولبندی مدل، شبیهسازی، ارزیابی برای تدوین مدلها، تحلیل سیاستها و استفاده از مدل را موردتوجه قرارداد. در فرایند تدوین مدل سیستم داینامیک از آغاز تا پایان داشتن درک صحیحی از سیستم و مسائل آن ضرورت دارد و درواقع از ادراک سیستم آغاز و با ادراک سیستم پایان مییابد(حمیدی زاده، ۳۶:۱۳۷۹).
شکل ۲-۷: مراحل مدلسازی در سیستم داینامیک
بهجرئت میتوان گفت که بهترین راه نظم بخشیدن به واکنشهای صحیح و سریع به مسائل سیستمها، ثبت و بررسی نقاط مهم عملکردی سیستمها، به شکل سناریویی از آینده است که رفتار گذشته و حال سیستم را ملاک قرار میدهد. ثبت این سناریو نیازمند بهره گیری از دانش و تکنیکی است که با بهرگیری از نگرش سیستمی، مشکلات را بهدرستی شناسایی و در جهت حل معضلات پیشآمده سریعترین و صحیحترین واکنش را نشان میدهد. این دانش سیستم داینامیک یا پویایی سیستمها نام دارد مه ابتدا توسط فارستر[۲۰]مطرح گردید(قبادی، ۴۰:۱۳۸۵). توانایی این تکنیک به حدی است که میتوان با بهره گیری از آن مسائل مختلف ساده و پیچیده را مدلسازی کرد و تغییر ناشی از تعامل متغیرها و شناسایی رفتارهای آتی آنها را در دوره های زمانی مختلف موردبررسی قرارداد.
مدلسازی در سیستم داینامیک در سه مرحله کلی به شرح زیر انجام می شود(حمیدی زاده،۳۵:۱۳۷۹):
نمودارهای علّی – حلقوی
نمودارهای جریان
معادلات ریاضی
پویاییهای سیستم بر ساختار و رفتار سیستمهای متکی است که از حلقههای بازخوردی مرتبط تشکیلشدهاند. نمودارهای علّی – حلقوی و جریان مدلسازی پویا شیوه سادهای برای نمایش ساختارهای حلقوی پیش از تدوین معادلات سیستم است. نمودارهای جریان مشتمل بر متغیرهای نرخ، سطح، کمکی و عناصر ثابت و یک سری آزمونها، عملیات و دستورالعملها است که برای شبکه ای منسجم از مباحث مدیریت، اقتصاد، مالی و صنایع سازماندهی شده است. نمودارهای علّی- حلقوی به شناسایی حلقههای اصلی بازخوردی می پردازد و به تمییز بین ماهیت متغیرهای مرتبط کاری ندارد. نمودارهای علّی- حلقوی در پویایی سیستم دو نقش مهم ایفا می کنند(حمیدی زاده،۳۵:۱۳۷۹):
در طول تدوین مدل، بهصورت ساختار مقدماتی فرضیه های علّی به مدلسازی کمک می کند.
تصویر سادهای از مدل ارائه می دهند.
معادلات ریاضی در طول زمان برای تبیین و پیش بینی متغیرهای مدل و شناسایی رفتار آنها یا یکدیگر مورداستفاده قرار میگیرند.
جمعبندی و نتیجه گیری:
توسعه و پیشرفت لازمه زندگی ادمی است و او از آغاز آفرینش سعی نموده تا با تفکر و اندیشه که تنها وجه تمایز او با سایر جانوران است، پستی و بلندیهای مسیر زندگیاش را هموار کرده و همواره به جلو گام بردارد. این وضع او را تا انقلاب صنعتی پیش آورد و از آنجا بود که اولین گامهای خود را برای زیاده خواهی از طبیعت برداشت و این حرکت ادامه یافت تا در اواسط نمیه دوم قرن بیستم، افزایش جمعیت، بهره گیری بی حد و حصر از منابع، آلودگیهای محیطی، فقز، نابرابری و خطر محیطزیست، اندیشه ادمی را به سوی رهیافتی جدید به نام توسعه پایدار، در حمایت از محیط زیست سیر داد.این رهیافت با حوزه گستردهای که در سطوح مختلف جهانی، ملی و منطقهای شامل می شود با توجه عمیق خود به انسان سعی دارد که حق آیندگان را به امروزیها بشناساند و استفاده بهینه از منابع را برای پایداری زندگی در این کره خاکی توصیه نموده و چگونگی دستیابی به توسعه پایدار انسان مدار را یادآور شود.
در یک جمع بندی می توان بیان داشت که مفاهیم مختلفی از پارادایم توسعه پایدار ارائه شده است . اصطلاح توسعه پایدار را اولین بار کمیسیون جهانی محیطزیست و توسعه ارائه داد، توسعه پایدار را بهعنوان توسعه تعریف کرد که نیازهای نسل فعلی را بدون ایجاد اشکال در توانایی نسلهای آینده در برآوردن احتیاجات خود تأمین می کند. به طور خلاصه میتوان گفت توسعه پایدار همواره در مباحث خود به موارد ذیل تأکید دارد:
الف) به هم پیوستگی محیط زیست و توسعه اقتصادی، به عنوان اساس بحث؛
ب) اهمیت افراد در دستیابی به توسعهای پایدار و توجه به مردم به عنوان محور توسعه و تلاش در جهت برقراری زمینههای مشارکت و همچنین توجه به آموزش تصمیم گیران و عموم مردم؛
ج) توجه به توسعه درونی در چارچوب محدودیتهای منابع طبیعی؛
د) کمک به فقرا و تهیدستان؛ چرا که راهی جز تخریب و آلودگی محیط زیست برای این گروه باقی نمانده است؛
ه) تلاش برای برقراری عدالت درون نسلی و عدالت بین نسلی و سعی برای عدالت اجتماعی.
با توجه به آنچه در این فصل بیان شد میتوان نتیجه گرفت که توسعه یک مفهوم تک بعدی نیست و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است.همچنین از میان تعاریف ارائه شده از توسعه میتوان توسعه پایدار روستایی را این گونه تعریف کرد: اداره نواحی روستایی به طریقی که نیازهای نسلهای فعلی برآورد شود بدون آنکه توانایی نسلهای آینده در برآوردن نیازهایشان به مخاطره افتد.
فصل سوم:
مواد و روشها
مقدمه:
با بهره گرفتن از مطالعات انجامشده درزمینه ارزیابی توسعه پایدار و همچنین تکیهبر رویکرد سیستمی، ۴۵ شاخص در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی شناسایی و ایجاد گردید. سپس بهمنظور دستیابی به داده ها برای شاخص ها و معرفها از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده است. پرسشنامه بر اساس مبانی نظری و شاخص های موردنظر و متناسب با شرایط منطقه تدوین گردید و در میان دهیاران یا شوراهای اسلامی ۶۵ روستای بخش حُمیل توزیع شد.
در این فصل سعی شده فرضیات تحقیق عملیاتی شده، سپس جامعه آماری و منطقه موردمطالعه ازلحاظ جمعیت، وضعیت طبیعی سکونتگاهها، راههای ارتباطی، خطوط گسل فعال و غیرفعال منطقه، رودخانه اصلی، عوامل و عناصر اقلیمی(ارتفاع، شیب، دما، بارش) بهصورت اجمالی معرفی شود. و در پایان با تشریح ابزارها و روشهای گردآوری و تجزیهوتحلیل داده ها، مدل تحلیلی تحقیق ارائه گردید.
کلیات روش تحقیق:
پژوهش حاضر با توجه اهداف و شاخص های برگزیده درصدد آن است که توسعه پایدار را در بخش حُمیل با رویکردی سیستمی سنجش و ارزیابی نماید. این عمل با شبیهسازی و مدلسازی از توسعه منطقه موردمطالعه و ارائه چندین سناریو انجام میگیرد.بر همین اساس میتوان گفت این پژوهش ازنظر روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی میباشد.همچنین در این مدل از روش اسنادی و میدانی برای جمعآوری اطلاعات استفادهشده است. شاخص های لازم برای ارزیابی توسعه پایدار منطقه نیز با رویکردی سیستمی و کلنگر و با بهره گرفتن از تجربیات مطالعات پیشین ساخته و انتخابشدهاند. سپس با توجه به شاخص های انتخابی پرسشنامه تدوین شد. در پرسشنامه طراحی شده سعی شد که گویههای مطرحشده تمام ابعاد و شاخص های توسعه پایدار را تحت پوشش قرار دهد تا بتوان به نتایج دقیقتری در پژوهش رسید. پرسشنامه در میان دهیاران ۶۵ روستای بخش حُمیل که تمام روستاهای بخش را پوشش میدهد توزیع گردید. بعد از انجام مراحل ذکرشده واحد هر یک از متغیرها با بهره گرفتن از استانداردسازی، برای ورود به مدلسازی و تحلیلی سیستمی یکسان گردید و در پایان توسعه روستاهای بخش حُمیل برای ارزیابی، شبیهسازی شد.
عملیاتی نمودن فرضیات:
هدف از این تحقیق همانطور که ذکر شد ارزیابی توسعه پایدار میباشد. اینکه چگونه میتوان توسعه را ارزیابی کرد، سؤالی است که با بررسی روشها، چهارچوبها و معرفهای مناسب انجام می شود. مسائل پیچیده توسعه پایدار، نیازمند مجموعههایی بههمپیوسته از معرفها یا ترکیبی از معرفها در قالب شاخص ها است (افتخاری، ۱۳۸۲: ۲۴). شاخص ها بهعنوان واژه های دارای مفهوم ضمنی، وسیلهای هستند که ارزیابی پیشرفتهای آینده را فراهم میآورند و از طرفی دیگر مقصد و هدف را بیان می کنند(Patrick, 2002:5) همچنین شاخص ها مجموعه داده های مخصوص یا دگرگونشده هستند که اطلاعات ضروری را برای سیاستگذاران و عموم مردم فراهم میآورند (Miranda, 1999: 74). درنتیجه میتوان گفت که شاخص ها ابزاری قدرتمند برای کاهش پیچیدگی سیستمها و کامل کردن اطلاعات سیستمهای پیچیده میباشند (Wiren, 2000: 68). بنابراین در این پژوهش بر اساس مطالعات صورت گرفته سعی شده است که با بهره گرفتن از رویکرد سیستمی و مطالعات پیشین شاخص هایی متناسب با منطقه موردمطالعه انتخاب شود.
برای عملیاتی نمودن فرضیات باید متغیرهای یک تحقیق قابلیت سنجش و اندازه گیری را پیدا کنند. یعنی باید شاخص ها به مفاهیم عینیتری تبدیل شوند که بتوان آنها را مشخص و اندازه گیری کرد تا بتوان فرضیات را ارزیابی نمود. تعریف عملیاتی، یک مفهوم و به بیان دقیقتر، یک متغیر را بهصورت اعمال و اموری که در مطالعه بهعنوان معرف و معادل آن مشخص میشوند، تعریف میکند و این امکان را فراهم میآورد که مورداندازهگیری قرار گیرند.(lary, 2002: 15) درواقع هدف از عملیاتی نمودن فرضیات، دادن قابلیت سنجش و اندازه گیری به فرضیات است و اینزمانی امکان پذیر است که متغیرهای تحقیق بهصورت کمی بیان شوند.بنابراین باید از دل شاخص ها که بعد مفهومی دارند معرفهای قابلاندازهگیری و ارزیابی تعریف شوند. در جدول(۳-۱) شاخص های انتخابی در سه بعد زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی به همراه معرفهای هر یک از شاخص ها بهمنظور ارزیابی توسعه پایدار روستاهای بخش حُمیل در جدول(۳-۱) بیانشده است.
جدول ۳-۱: شاخص ها و معرفهای توسعه پایدار روستایی
بٌعد | شاخص ها | معرفها |
بعد زیستمحیطی | موجودیت منابع طبیعی | سرانه زمین آبی سرانه زمین دیم سرانه اراضی باغی سرانه دام میانگین اندازه زمین تعداد چاههای عمیق روستا میزان بارندگی |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 11:58:00 ق.ظ ]
|