دانلود مطالب پژوهشی در مورد تعیین مؤلفه های سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با عملکرد شرکت های ... |
تعریف
سرمایه ی انسانی
این به طور کلی ارجاعی است بر دانشی که میان کارکنان و مدیران سازمان قرارداشته و خطر از دست دادن این دانش بواسطه ی ترک سازمان توسط کارکنان یا مدیران وجود دارد .مواردی چون : دانش ، مهارت ها ، تجربیات ، شایستگی ها فردی ، توانمدی های کارکنان و مدیران و … در دسته ی سرمایه ی انسانی طبقه بندی می شوند.
سرمایه ی ساختاری
این سرمایه به طور کلی ارجاعی است بر دانشی که ساختارهایی به غیر از کارکنان و مدیران ، در سازمان قرارداشته ، و حطری از بابت از دست دادن این دانش ، به واسطه ی ترک سازمان توسط کارکنان یا مدیران سازمان را تهدید نمی کند . مواردی چون: فرهنگ ، رویه های فکری سازمانی ، فلسفه ی سازمانی ، سامانه ها، پایگاه های داده ، توافقات و روابط با ذینفعان سازمانی شبکه های سازمانی ، مالکیت فکری و…، در دسته ی سرمایه ی ساختاری طبقه بندی می شوند .
سرمایه ی ساختاری سازمانی (داخلی )
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ی ساختاری است و دامنه ای از فرآیندهای سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، سامانه ها ، رویه های سازمانی و موارد مرتبط با مالکیت فکری و نوآوری و نوپدیدی را در سازمان شامل در بر می گیرد .
سرمایه ی سازمانی
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ی ساختاری سازمانی است و دامنه ای از ساختارهای سازمانی ، فلسفه ی سازمانی ، نرم افزار و پایگاه های داده و گاه حقوق انحصار معنوی ، علامت های تجاری و به طور کلی همه ی مواردی را که بهره وری و نوآوری پیشتیبانی می کنند. را در بر می گیرد.
سرمایه ی فرآیندی
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ی ساختاری سازمانی است و دامنه ای از فرآیندها ، فعالیت ها و زیر ساخت های عملیاتی سازمانی و هم چنین مرتبط با دانش را در بر می گیرد .
سرمایه ی نوپددیو توسه ای
این سرمایه تعریف جرونگرتری بر سرمایه ی ساختاری سازمانی است و بر قابلیت ها و سرمایه گذاری های واقعی به منظور رشد و توسعه ی سازمان در آینده تاکید دارد.در قالب این سرمایه مواردی چون: تحقیق و توسعه و گاه حقوق انحصاری معنوی و…طبقه بندی می شوند.
سرمایه ی اجتماعی
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ساختاری سازمانی است و مواردی چون: رابطه اجتماعی و قابلیت اجتماعی دورونی شده در آن فرهنگ سازمانی و…، که بر توسعه ی سرمایه یانسانی و سرمایه ی فکری تاثیر مثبتی دارند ، در این دسته از سرمایه طبقه بندی می شوند.
سرمایه ساختاری رابطه ای (خارجی )
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ساختاری است و بر تمامی منابعی که با ارتباطات برون سازمانی مرتبط است ، تاکید دارد . در این قالب این سرمایه مواردی چون : تمامی شبکه ها ی ارتباطاتی و توافقات با ذینفهان سازمانی و به خصوص مشتریان ، ویژگی و مشخصه های خاص متمایز کننده ی سازمانی ، چون برند و …و هم چنین مولفه های شناختی که ذینفعان سازمانی از سازمان دارند، طبقه بندی می شوند.
سرمایه ی مشتری
این سرمایه تعریف جرونگرتری بر سرمایه ی ساختاری رابطه ای است و بر تمامی ارتباطات و تعاملاتی که بر قوت و پایداری روابط با مشتریان می انجامد، تاکید دارد در این قالب این سرمایه مواردی چون: قراردادها و توافقات ، رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان و طبقه بندی می شوند .
سرمایه ی بازار
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ی ساختاری رابطه ای است و بر عامل های و ظرفیت های تاثیر گذار بر ارزشی که برای سازمان از خلال ارتباطات با مشتریان و سایر ذینفعان سازمانی ایجاد می شود ، تاکید دارد.
سرمایه یذینفعان
این سرمایه تعریف جزونگرتری بر سرمایه ساختاری رابطه ای است و برعامل های و ظرفیت های تاثیر گذار بر ارزشی که برای سازمان از خلال ارتباطات با ذینفعان سازمانی – فارغ از مشتریان – ایجاد می شود ، تاکید دارد.
سرمایه /دارایی های دانشی و اطلاعاتی
این سرمایه / دارایی ارجاعی است بر مواردی چون: دانش ، داشته های فکری ، تخصص ، بازارها و روابط معطوف به دانش و…، که سازمان برای توانمدسازی فرآیندهای کسب وکاری خود برای ایجاد ارزش بدان ها نیاز دارد.
سرمایه /دارایی های مالکیت فکری
این سرمایه / دارایی ارجاعی است بر دارایی های دانشی سازمانی که سازمان مالکیت فکری و صنعتی آن ها را در اختیار دارد. مواردی چون: میزان سهم از مالکیت فکری ، رویه های دانشی حفاظت از مالکیت فکری و…، در این دسته سرمایه / دارایی طبقه بندی می شوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 11:59:00 ق.ظ ]
|