محدود به دفاتر و شعب امداد
محدود به زمان های ساعات کار اداری امداد
امکان جذب محدود کمکها فقط به برخی اشکال خاص
افزایش هزینه های جمع آوری کمکها
نیاز به نیروی انسانی زیاد جهت جذب کمکهای مردمی

 

 

 

جدول ‏۲-۱ – مقایسه تطبیقی بین روش های پرداخت الکترونیکی و سنتی
مزایای پرداختهای الکترونیکی
مزایای پرداختهای الکترونیکی را می‌توان از دو جنبه خیّرین و موسّسات عام المنفعه مورد توجه قرار داد. از دید مردم و خیّرین می‌توان به صرفهجویی در هزینه‌ها، صرفهجویی در زمان و دسترسی به زیرساختهای متعدّد برای انجام کمک ها نام برد. از دید موسّسات عام المنفعه نیز می‌توان به ایجاد و افزایش روشها و راهکارها برای دریافت کمکهای مردمی با سرعت و گسترش زیاد و هزینه کم اشاره کرد.
پایان نامه
نقش خیرین در توسعه و ایجاد زیرساخت روش های پرداخت الکترونیک
در صورت عدم استقبال مشتریان از روش های پرداخت الکترونیک، بهرهگیری از اینگونه خدمات با شکست روبرو خواهد شد، در واقع، جلب اعتماد و رضایت این افراد از فاکتورهای بسیار مهم در این زمینه می‌باشد، یعنی هر فرد نیکوکار پس از استفاده از یکی از زیرساختهای روش های الکترونیکی پرداخت کمک به یک موسسه عام المنفعه ممکن است از این زیرساخت راضی و یا ناراضی باشد، و این رضایت میتواند عامل اصلی رفتار فرد در کمک و اقدامات خیرخواهانه بعدی وی باشد.
تاریخچه کمیته امداد
سابقه شکلگیری و پیریزی تشکیلات این نهاد به سالهای قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال ۱۳۴۲ برمیگردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حـضرت امام خمینی (ره‌) قرار داشتند و بعضاً مـسئولین فعلی این نهـاد میباشند، از طرف مـعظم له مـأموریت رسیدگی به‌خـانواده زندانیـان سیاسی، نیازمندان مبارزین را بعهده داشتند.
اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوجگیری انقلاب اسلامی یعنی سالهای ۵۶ و ۵۷ که مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت‌، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.
با پیروزی انقـلاب شکوهمند اسلامی و آغـاز فعالیت مجـدد بخشهای اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لـزوم حـمایت از نیازمندان در صـدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و دقیقاً ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعنوان دومین نهاد انقلابی در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۵۷، کمیته امداد امام‌، با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی‌(ره‌) برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌، تأسیس گردید. اعضای هیات موسساین نهاد مرحوم حبیب الله عسگراولادی، آیتالله مهدی کروبی و ابوالفضل حاج حیدری میباشند.
کمیته امداد امام خمینی بعنوان نهادی انقلابی و از نوع مؤسسات ناسودبر و عام المنفعه است و تحت نظارت مقام رهبری قرار دارد که مرکز اصلی آن در تهران بوده و در تمامی شهرستان‌ها و اکثر بخشهای کشور و در برخی نقاط خارج از کشور دارای شعبه می‌باشد.
پس از ولایت فقیه، شورای مرکزی عالی‌ترین رکن این نهاد می‌باشد که مسئولیت کلی امور امداد را عهده دار است. سرپرستی بعنوان بالاترین مقام اجرایی و عضو شورای مرکزی امداد مجری مصوبات شورای مرکزی می‌باشد، اداره کل کمیته امداد در استان بعنوان هماهنگ کننده و ناظر بر امور شاخه‌های اصلی مستقر در شهرستانها می‌باشد و کمیته امداد شاخه‌ها در کلیه شهرستانها و برخی شهرها و مراکز دهستان‌ها بعنوان اصلیترین واحد پشتیبانی امداد مستقیماً به امور مددجویان و ارباب رجوع رسیدگی می‌کند.
میزان کمک‌های مردمی، در سال ۱۳۹۰، ماهانه ۱۵ میلیارد تومان در بخش صدقات جمع‌ آوری شده است. سعید ستاری، معاون وقت مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، میزان کمکهای مردمی در سال ۱۳۹۱ را بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد. طبق اعلام دفتر آمار کمیته امداد در آذر ۱۳۹۲، درآمد کمیته امداد امام از محل صندوق‌های صدقات سال گذشته [سال ۱۳۹۱] حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است.
برابر اطلاعات اعلامی، تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد، در ۲۸ آذر ۱۳۹۲، تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد را نزدیک ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و افرادی که از خدمات موردی این نهاد در کشور برخوردارند را نزدیک ۳ میلیون نفر اعلام کرد. از این تعداد، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالمند، حدود ۸۰۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز و زنان سرپرست خانوار هستند.
پیشینه تحقیق
بر اساس بررسی و جستجوهای انجام شده در سایتهای معتبر خارجی مانند الزویر ، آی اس آی و همچنین سایت دانشگاههای معتبر کشور و مرکز مدارک علمی ایران (ایران داک) تحقیق دانشگاهی که دقیقاً با موضوع پیشنهادی در این زمینه انجام شده باشد یافت نشد، که در مورد سایتهای خارجی بنظر علت آن این است که، روش های الکترونیکی در سایرکشورها بعنوان یکی از راهکارهای عادی، مطمئن و آسان جهت انواع پرداختها اعم از خرید و یا کمک به موسسات خیریه مورد استفاده قرار میگیرد و بصورت بالفعل در جامعه وجود دارد و برای توسعه آنها نیاز به توجیه فنی و اقتصادی در بنگاه های خیریه نیست، لیکن تحقیقات و مقالات زیادی در زمینه پرداختهای الکترونیکی و خرید کالا و خدمات در سایتهای داخلی و خارجی انجام و ارائه شده است، که با توجه به مشابهت ماهیتی کمکهای مالی به موسسات عام المنفعه به فرایند خریدهای الکترونیکی، میتوان به این موارد اشاره کرد و تنها تفاوت این دو در اینست که در خریدهای الکترونیکی مشتری در قبال پرداخت وجه، کالا و یا خدمتی را بدست میآورد اما در مورد کمک به موسسات عام المنفعه فرد خیّر یک سرویس معنوی دریافت مینماید.
ازجمله تحقیقات انجام شده :
تحقیقات داخل کشور:
موضوع : بررسی انواع روش های پرداخت الکترونیکی در ایران و مکانیزمهای عملیاتی ارائه شده توسط بانکهای کشور در این زمینه، اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده پست، گروه پست مالی و بانکی، ۱۳۸۶،
محقق : ناهید مژدهی ، امیررضا مهربان ،منصور امینی لاری
هنگامی که یک سایت تجارت الکترونیک طراحی میشود، سازمان باید در نظر داشته باشد که مشتریان قرار است، از چه روشی در وب پرداخت کنند. یکی از مهمترین فعالیتهای یک سایت تجارت الکترونیک، انجام پرداختها بر روی وب میباشد. اکثر تجارتهای الکترونیکی شامل دریافت پول به ازاء کالا یا خدمات میباشند. هدف از ایجاد سیستمهای پرداخت الکترونیکی برروی اینترنت، ارسال پرداختهای الکترونیکی برای دریافت کالاهای الکترونیکی و یا گرفتن تعهد برای تحویل کالاهای فیزیکی است. به همین دلیل هم اکنون تمرکز اصلی در تجارت الکترونیکی برروی اینترنت در طراحی سیستمهای پرداخت الکترونیکی برای آن است.امروزه چهار روش اصلی برای پرداخت پول، در تجارت سنتی و تجارت الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از: پول نقد، چک، کارت اعتباری و کارت بدهی که هر دو شیوه سنتی و الکترونیکی را در بر می گیرند.در تجارت الکترونیک چهار نوع فناوری برای پرداخت الکترونیکی وجود دارد. این چهار نوع عبارتند از: کارتهای پرداخت، پول الکترونیکی، کیف های نرمافزاری و کارتهای هوشمند. هر یک از این چهار نوع دارای خصوصیات، هزینه ها، مزایا و معایبی می باشند. کلیه این روشها میتوانند در سایتهای اینترنتی خرید و فروش کالا، مورد استفاده قرار گیرند. در این گزارش ابتداء مکانیزم عملیاتی کارتهای بانکی شرح داده شده و سپس به بررسی هریک از روش های چهارگانه پرداخته میشود و نیز روش های بکار گرفته شده در سیستم بانکی کشور و نحوه عملی سازی آنها توسط بانکها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت روشهایی که در طراحی وب سایت میتواند مورد استفاده قرار گیرد پیشنهاد میگردد.
موضوع : پول و پرداخت الکترونیکی، اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده پست، گروه پست مالی و بانکی، ۱۳۸۶،
محقق : محسن جلالی ،فاطمه ثقفی ،محمود سعیدی ،مجید عسکرزاده
اهمیت تجارت الکترونیکی و ملزومات آن یعنی پول و پرداخت الکترونیکی در پیشرفت جوامع امروزی کاملاً هویدا است. آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد، تحلیلی بر روند توسعه و چشم‌انداز فناوری‌های نوین در حوزه پول الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی است. در ادامه، راهکارهایی جهت حرکت هدفمند به سمت بانکداری الکترونیکی از منظر پول و پرداخت الکترونیکی ارائه خواهد شد، بعلاوه، روشن است که بدون وجود محیطی امن در نگهداری و پرداخت پول الکترونیکی، کلیه اهداف توسعه‌ای در این زمینه با شکست مواجه خواهد شد. به همین خاطر سعی شده است که در این مقاله مسایل مرتبط با امنیت و اصول رمزنگاری نیز در حد لازم پوشش داده شود.
موضوع : بانکداری موبایل و امنیت آن در بانک ملت،
محقق : دکتر حمیدرضا علیپور شیرسوار، استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رشت، حسین پور علی ، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی داخلی
بانکداری موبایل امکانی است که در بسیاری از کشورها فراهم شده است. این نوع پرداخت به دلیل راحتی استفاده، دستیابی همگانی و سریع گوشیهای تلفن همراه و استفاده دائمی افراد از آنها مورد توجه میباشد. درحالیکه در بانکداری الکترونیکی تبلیغات وسیع میکنند در زمینه بانکداری موبایلی در قدمهای نخست قرار دارند. از طرفی برای اینکه یک سیستم پرداخت موبایلی بر سیستم سنتی برتری داشته باشد باید عاری از نقصهای امنیتی باشد. لذا در پژوهش حاضر ضمن بیان تعاریف و اجزای بانکداری الکترونیکی و موبایلی، به بررسی توسعه بانکداری موبایل و ایجاد زمینه های امنیتی در بکارگیری این فناوری در بانک ملت میپردازد.
موضوع : بررسی شیوه های مناسب جلب مشارکتهای مردمی در زمینه کمک های مالی و غیرمالی به کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان
محقق : محمد ابراهیم همتی
شناخت تنگناهای فقر و رفع‌محرومیت یکی از محورهای اساسی مورد توجه در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. اما گستردگی کار و ابعاد مختلف این مساله اجتماعی، ضرورت مشارکت و همیاری مردم را در این زمینه مسجّل می سازد. بدین لحاظ کمیته امداد امام خمینی(ره) سنگ بنای خود را بر جلب مشارکتهای مردمی گذارده و در خط مشی های خود به این موضوع پرداخته است.
از این رو یافتن شیوه های جدید جلب مشارکتهای مردمی همواره میبایست مدنظر قرار گیرد چراکه تغییرات اجتماعی تغییر در این شیوه ها را نیز ضروری میسازد. این پژوهش با درک چنین ضرورتی و با هدف بررسی شیوه های مناسب جلب مشارکت های مردمی در زمینه کمکهای مالی و غیرمالی به کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افرادی است که در استان سمنان ( شهرهای سمنان ، دامغان ، شاهرود ، گرمسار ، سرخه و شهمیرزاد) در برنامه های کمیته امداد مشارکت داشته اند. از این تعداد ۵۰۰ نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است و داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و مصاحبه ، با کاربست آماره های توصیفی فراوانی ، درصد فراوانی و آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج پژوهش حاکی از تاثیر متغیرهای جنسیت، وضعیت خانواده ها (تاهل، تعداد فرزندان ، شغل)، میزان درآمد ، آشنایی با برنامه های کمیته امداد ، نگرش به برنامه های اجرایی کمیته امداد امام خمینی(ره) و میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی در مشارکت با کمیته امداد امام خمینی(ره) می باشد. برای افزایش مشارکت مردم با این نهاد و ساماندهی کمک ها نیز تشویق مردم از طریق صدا و سیما ، انجام تبلیغات گسترده به منظور ارتقاء آگاهی های عمومی، شناسایی ریشه های اصلی فقر، برخورد صادقانه با مردم و ایجاد اعتماد عمومی در مردم مبنی بر توزیع درست کمک های جمع آوری شده ، توصیه و پیشنهاد شده است.
موضوع : عوامل موثر بر جلب هدایا و مشارکت های مردمی
محقق : دکتر ملک پور
کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یکی از نهادهای مردمی، در ترسیم خط مشی های اساسی اش ، بر حمایت و همکاری و امداد مردمی تاکید اساسی دارد. و بر این مبنا جلب هدایای مردمی را به عنوان ساز و کار هدایت کننده مساعدتهای مردمی به سمت نیازمندترین اقشار جامعه میپندارد. از آنجا که از یک سو جلب هدایای مردمی و برنامه ریزی در این زمینه ، دارای ابعاد پیچیده اقتصادی، اجتماعی و مهمتر از همه اعتقادی و تشریعی است و از سوی دیگر فعالیت هایش در یک سازمان متمرکز است، خواه ناخواه، با عوامل و احیاناً موانعی روبرو است که میتواند بر این روند تاثیرگذار باشد. این عوامل که بخشی درون سازمانی و بخشی برون سازمانی است، به آن دلیل که میتواند بر تداوم جلب هدایا و ارتقاء کارایی و کیفیت آن تاثیرگذار باشد، نیاز به شناخت و بررسی دارد. این پژوهش با درک این ضرورت و با هدف شناخت عوامل درون سازمانی ، شناخت عوامل و انگیزه های فردی، شناخت الگوهای مدیریت ومسایل اداری و شناخت عوامل برون سازمانی موثر بر جلب هدایای مردمی انجام یافته است، میکوشد تاثیر پارهای متغیرهای درون سازمانی نظیر سابقه کار، ثبات مدیریت، سطح تحصیلات کارکنان و نیز تأثیر پارهای متغیرهای برون سازمانی نظیر سن، میزان آشنایی مردم با فعالیتهای کمیته امداد را بر مشارکتهای مردمی مورد آزمون قرار دهد. جامعه آماری در ابعاد سازمانی متشکل از ۸۰ نفر از کارکنان و مسئولان مشارکتهای مردمی و در ابعاد برون سازمانی در بردارنده ۴۳۲ نفر از گروه های مختلف شغلی و در بین مردم عادی است که از ۶ استان تهران، همدان، اصفهان، فارس، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد از طریق روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب و مطالعه شدند. روش پژوهش پیمایشی است و داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه و مصاحبه، با بهره گرفتن از آماره های توصیفی، درصد فراوانی و آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بخش عوامل درون سازمانی سابقه کار کارکنان فاقد تاثیر و ثبات مدیریت و برنامه دارای تاثیر مثبت در جلب هدایای مردمی است. در بخش عوامل برون سازمانی نیز سن پاسخگویان، اعتقاد به شیوه های گوناگون خیرات، تاثیرپذیری از پیامهای تشویقی و قضاوت درخصوص نحوه توزیع کمک های امداد در جلب مشارکت ها و هدایای مردمی، بدون تاثیر بوده است. با این حال با افزایش آشنایی پاسخگویان با اهداف و عملکرد امداد ، ارزیابی از نقش این نهاد در بهبود زندگی محرومان مثبت تر بوده است. بنابر این در بعد درون سازمانی توجه به آموزش ضمن خدمت کارکنان جلب هدایا، گسترش ارتباطات درون سازمانی و تاکید بر شرط « نفوذ اجتماعی» در انتخاب مسوولان و کارگزاران جلب هدایای مردمی استانها و در بعد برون سازمانی افتتاح حسابهای بانکی به منظور جلب هدایا و کمک های مردمی، بهره گیری از امکانات و پتانسیل های موجود هنری، تشکیل گروه های داوطلبانه همکاران اجتماعی و تاکید بر جنبه های اجتماعی امور خیریه در پیامهای ارتباطی توصیه و پیشنهاد میگردد.
موضوع : بررسی میزان مشارکت مردم استان زنجان در جشن عاطفه ها
محقق : محمدحسین رستم خانی
مشارکت به عنوان یکی از عوامل موثر در فرایند توسعه هر سازمان، نقش تعیین کنندهای در پیشبرد اهداف سازمانی دارد. کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله این سازمانهاست که با تکیه بر ارزشهای اصیل انسانی و با بکارگیری امکانات و تسهیلات موجود میکوشد با جلب مشارکتهای مردمی، در راستای فقرزدایی گامهای بلندی بردارد. یکی از زمینه های مهم فعالیت این نهاد در راسـتای جـلب مـشارکتهای مردمی، جمعآوری هدایا و کمکهای خیرین در قالب برگزاری جشن عاطفهها است که همه ساله در شهریور ماه برگزار میگردد. پژوهش حاضر با هدف یافتن عوامل موثر در میزان مشارکت مردم در جشن عاطفهها و شناخت تنگناها و موانع مشارکت مردم و ارائه پیشنهادها و راهکارهای سازنده برای متولیان جشن عاطفهها در استان زنجان انجام شده است و از آنجا که میتواند با ارزیابی این مراسم، نقاط قوت و ضعف را فرا روی مسئولان گذارده و فرصتهای مشارکت بیشتر را فراهم آورد، اجرای آن ضروری و با اهمیت است.
پژوهش حاضر در این راستا بر آن است تا رابطه بین سطح تحصیلات، تبلیغات انجام شده از طریق رسانه های جمعی، سطح آگاهی مشارکت کنندگان و نوع روابط خانوادگی مشارکت کنندگان با مشارکت عمومی در جشن عاطفهها را ارزیابی نماید. جامعه آماری تحقیق زنان و مردان ۶۰- ۱۵ ساله استان زنجان بوده که از این تعداد براساس روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک، ۱۶۸ نفر به عنوان نمونه از مناطق زنجان، ماهنشان، خدابنده، سلطانیه، ابهر و گرماب انتخاب گردیدند. روش تحقیق پیمایشی - توصیفی است و داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه و مصاحبه با بکارگیری آماره های توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی و آزمون های آماری کای اسکوئر و ضرایب همبستگی پیرسون، سامرز، تاکندال، تاوبی و تاوسی موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت. نتایج حاصل ازپژوهش حاکی ازآن است که اکثریت مشارکت کنندگان از زمینه های مصرف کمکهای جمعآوری شده در جشن عاطفهها اطلاع دارند و معتقدند باید نقش آموزش و پرورش پررنگ ترگردد. همچنین مشخص گردید با افزایش سطح تحصیلات مساله کمک به محرومان به عنوان یـکی ازمـسایل شـهری مـهم، نـمودکـمتری می یابد. درمقابل باافزایش میزان اطلاع مشارکت کنندگان از اخبار شهری، انجام فعالیت های مددرسانی در قالب جشن عاطفه ها ضرورت بیشتری می یابد. اهمیت مشورت وروابط خانوادگی و رابطه آن با کمک به محرومین از دیگر مواردی بود که در این تحقیق بررسی و مشخص گردید با افزایش میزان اهمیت مشورت در خانواده، ضرورت انجام فعالیت های یاری رسانی بیشتر میگردد. تبلیغات بیشتر، تشکیل ستاد خاصی به سرپرستی استاندار، پررنگ شدن نقش آموزش و پرورش و توزیع کالاها از سوی آن سازمان از موارد پیشنهادی در طرح حاضر است.
تحقیقات خارج از کشور:
موضوع :
Electronic payment systems: an analysis and comparison of types Original Research Article Technology in Society، Volume 24، Issue 3، August 2002، Pages 331-347
محقق : Hsiao-Cheng Yu، Kuo-Hua Hsi، Pei-Jen Kuo

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...