مطالب با موضوع شناخت و تعیین رابطه بین مولفههای بستهبندی و رفتار مصرف کننده- فایل ۴ |
۴- تغییر رفتار فردی.
مصرفکننده به سه روش نارضایتی خود را اعلام میدارد:
پاسخهای شفاهی: در این حالت مصرفکنندگان شکایت میکنند ولی شکایت را به کسی یا سازمانی نسبت نمیدهند.
پاسخهای خصوصی: در این حالت مصرفکنندگان از دوستان خود به جهت خرید ناموفقی که انجام دادهاند شکایت میکنند.
پاسخهای شخص ثالث: در این حالت مصرفکنندگان از مؤسسات و انجمنهای تجاری یا برنامههای تلویزیونی و از این قبیل موارد، شکایت میکنند.
لیکن مؤثرترین راه کاهش چنین رخدادهایی، تولید محصولات متناسب با سلیقه مصرفکنندگان و خواستهها و نیازهای آنها میباشد. (بلایت[۳۴]، ۲۰۰۸)
۲-۱-۱۰- انواع حل مسئله خرید
گاهی مصرفکنندگان فرایند تصمیمگیری خرید (مدل عام تصمیمگیری) را دنبال نمیکنند و بسته به نوع و میزان و اهمیت موضوع خرید، بعضی از آنها را نادیده میگیرند. پژوهشگران برای فرایند خرید مصرفکننده سه روش کلی را با توجه به درجه اهمیت محصول برای مصرفکننده و آگاهی او از چند و چون محصول برشمردهاند که عبارتند از:
۱- حل مسئله معمولی: در مورد بعضی از محصولات، مصرفکننده در زمان کوتاهی مسأله را تشخیص میدهد و تصمیم خود را میگیرد و برای جستجوی اطلاعات خارجی و ارزیابی گزینهها نیازمند تلاش زیادی نیست. در این مورد، تصمیمگیری خرید به صورت عادت در میآید. این روش در مورد محصولات و فراوردههای کمارزش که مصرف بالایی دارند، دیده میشود (روستا و دیگران، ۱۳۷۶).
۲- حل مسئله محدود[۳۵]: نوعی رفتار خریدار است که در آن، خریداران با طبقه کالا آشنایی دارند. اما مارک کالا را نمیشناسند. برای آنها، خرید اندکی دشوارتر و پیچیدهتر میشود. در این نوع رفتار خرید، خریداران به طور محدود به جمع آوری و ارزیابی اطلاعات میپردازند. در این صورت مصرفکنندگان ممکن است در مورد مارک جدید سؤالاتی را مطرح کنند و یا به آگهیهای تبلیغاتی توجه نمایند تا مارک جدید را بهتر بشناسند. این وضعیت خرید را مشکلگشایی محدود مینامند (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۷۶).
۳- حل مسئله پیچیده (گسترده)[۳۶]: در این روش هر یک از پنج مرحله فرایند تصمیمگیری خرید مورد استفاده قرار میگیرد و زمان و تلاش بسیاری برای جستجوی اطلاعات خارجی و شناسایی و ارزیابی گزینهها لازم است. (روستا و دیگران، ۱۳۷۶). در شکل ۲-۴ انواع رفتارهای خرید مصرفکننده نشان داده شده است:
شکل ۲-۴- رفتارهای خرید مصرف کننده؛ منبع: کاتلرو آرمسترانگ، ۱۳۸۶ : ۲۱۰
رفتار واکنش معمولی مشکلگشایی محدود مشکلگشایی گسترده |
کالاهای ارزان قیمت کالاهای گرانقیمت تکرار خرید کم بودن دفعات خرید زحمت کم مصرفکننده زحمت زیاد مصرفکننده طبقه و مارک کالای آشنا طبقه و مارک کالای ناآشنا فکر، تحقیق و زمان اختصاص به خرید (محدود) فکر، تحقیق و زمان اختصاص به خرید (زیاد) |
۲-۱-۱۱- عوامل مؤثر در فرایند تصمیمگیری خرید
فرایند تصمیمگیری خرید مصرفکننده تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. مهمترین این عوامل عبارتند از: عوامل فرهنگی – اجتماعی ،عوامل روانی و فردی، عوامل موقعیتی و عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی. این عوامل به طور اختصار در شکل شماره (۲-۵) نشان داده شده است.
شکل ۲-۵- عوامل مؤثر در فرایند تصمیمگیری خرید؛ منبع: روستا و دیگران، ۱۳۸۶ : ۱۱۷
عوامل فرهنگی – اجتماعی و گروهی | عوامل روانی و فردی | |||||
فرهنگ طبقه اجتماعی گروههای مرجع خانواده و همخانگی |
انگیزه ادراک یادگیری شخصیت خودپنداره[۳۷] سبک زندگی و باورها |
|||||
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 10:26:00 ق.ظ ]
|