سیاه‌دانه موجب کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید می‌شود که می‌تواند به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع نشده در سیاه‍‌دانه است و سنتز کلسترول توسط سلول‌های کبدی یا کم شدن جذب روده کوچک توسط سیاه‌دانه باشد (۲۵). مطالعات نشان می‌دهد بتا گلوکان موجب کاهش غلظت کلسترول کل می‌شود (۹۵). مطالعات انجام شده در جوجه‌های گوشتی نشان می‌دهد ۱۰ گرم سیاه‌دانه (۸۸)، ۱۰ و ۱۵ گرم سیاه‌دانه (۹۵)، ۱ درصد سیاه‌دانه (۷۰) و ۵/۱ درصد سیاه‌دانه (۲۴) در جیره موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید می‌شود. این کاهش می‌تواند به علت کلریک فعال بعد از مصرف سیاه‌دانه باشد (۹۱). مطالعات نشان می‌دهد که سیاه‌دانه موجب افزایش HDL (25، ۲۰) و کاهش LDL (20) بهبود و افزایش گلبول‌های قرمز (۹۱، ۹۲) می‌شود. گزارش شده که سیاه‌دانه موجب افزایش پروتئین کل (۸۸) افزایش آلبومین (۷۰) می‌شود. میر آقای و همکاران (۲۰۱۱) گزارش کردن که ۲ درصد سیاه‌دانه موجب اختلاف معنی داری در پروتئین کل و آلبومین نسبت به گروه شاهد شده است (۷۰). پروتئین خون نتیجه از شرایط یک ارگانیسم و تغییر خواسته از فاکتورهای درونی و بیرونی است (۹۱). گزارش شده که سیاه‌دانه در جوجه‌های گوشتی موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون، هماتوکریت و هموگلوبین می‌شود (۹۱). مطالعات نشان می‌دهد که سیاه‌دانه بر جگر، قلب، سنگدان اثر معنی داری ندارد (۹۱، ۸۸). اما بر روی بورس اثر معنی داری را گزارش کردند (۸۸). اثر سیاه‌دانه بر سیستم لنفاوی احتمالاً ارتباط با تشکیل دهنده‌های فعال سیاه‌دانه که آنتی اکسیدان و آنتی باکتریایی دارند. گزارشات از بهبود تیتر ضد SRBC در علیه خون گوسفندی (۹۵) بهبود سیستم ایمنی (۷۲) در اثر مصرف سیاه‌دانه را نشان می‌دهد (۹۲).
فصل سوم:
مواد و روش‌ها
۳-۱- زمان و محل آزمایش
دوره پرورشی این پژوهش در آذر و دی ماه سال ۱۳۹۱ به مدت ۴۲ روز در سالنی به مساحت ۳۵ متر مربع به ابعاد ۷*۵ و ارتفاع ۷۰/۲ متر در داخل ۲ قفس (باطری) به ابعاد ۲۰۰*۸۰ سانتی متر که توسط کارتن‌هایی با روکش نایلون موسوم به کارتن پلاست هر قفس به ۸ قسمت مساوی تقسیم شد تا که در هر قسمت ۱۵ قطعه بلدرچین یک روزه جا گیرد از رول‌های کاغذی مخصوص برای بستر استفاده گردید، دمای سالن توسط هیتر برقی تنظیم و توسط دما سنج نیز به طور منظم کنترل گردید و نیز کنترل رطوبت سالن توسط رطوبت سنج جداگانه‌ای اندازه گیری و ثبت می‌گردید؛ همچنین برای تأمین نور سالن از دو عدد لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات استفاده گردید محل انجام، استان کردستان واقع در شهرستان سنندج انجام بود؛ و آزمایشات مربوطه در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۲- آماده سازی سالن
برای آماده سازی سالن و اجرای برنامه‌های بهداشتی و ضد عفونی، وسایل و تجهیزات غیر ثابت به خارج از سالن انتقال یافت و پس از شستشوی کامل بوسیله محلول ضد عفونی جرمی ساید با غلظت ۱ لیتر در ۲۰۰ لیتر آب ضد عفونی گردید و سالن بوسیله آب شستشو، سپس بوسیله سمپاش دستی حاوی محلول ضد عفونی به دقت ضد عفونی گردید. بعد از ۴۸ ساعت با باز کردن هوا کش‌ها و پنجره‌ها هوادهی انجام شد. مدت ۲۴ ساعت، قبل از ورود جوجه بلدرچین‌ها به سالن، سیستم گرمایشی روشن و دمای سالن در حد توصیه شده تنظیم گردید. برای آبخوری و دانخوری در هفته اول از لیوان و ظرف‌های یک‌بار مصرف با شیوه‌ای خاص و سپس در طول دوره از دانخوری و آبخوری‌های آویز مخصوص بلدرچین استفاده شد. رطوبت سالن با آب پاشی راهروهای میانی در محدوده ۵۰ درصد تنظیم شد. دمای سالن در زمان ورود جوجه‌ها به سالن حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم گردید که تا روز ۱۴ دوره هر دو روز نیم درجه از دمای سالن کاسته شد. در طول دوره دسترسی به آب و دان به صورت آزادانه در اختیار بلدرچین‌ها قرار گرفت. تهویه سالن با بهره گرفتن از یک هواکش ۲۵*۲۵ انجام شد. نور سالن به شکل ۴۸ ساعت اول دوره نوردهی به صورت کامل (۲۴ ساعته) و در ادامه دوره از ۲۳ ساعت روشنایی و ۱ ساعت تاریکی استفاده گردید. سپس داخل سالن نظافت شده و با مواد پاک کننده شستشو و بعد با محلول ویروکسال ضدعفونی شد.
۳-۳-خرید مواد خوراکی و تنظیم جیره‌ها
قبل از مخلوط کردن اجزاء جیره با سایر مواد مورد نیاز سیاه‌دانه مورد تجریه قرار گرفت
(جدول ۳-۲) جیره بر اساس )[۴۱]NRC 1994) تنظیم گردید.
جدول ۳-۱ : ترکیب جیره غذایی مورد استفاده در آزمایش

 

مواد جیره شاهد
(%)
نیم درصد
سیاه‌دانه(%)
یک درصد سیاه‌دانه (%) یک و نیم درصد سیاه‌دانه (%)
ذرت ۹۹۵/۴۸ ۷۹/۴۸ ۶۰/۴۸ ۴۰۵/۴۸
کنجاله سویا ۷۶ /۴۴ ۵۵/۴۴ ۳۳/۴۴ ۱۱۶/۴۴
روغن ۸۶۲/۲ ۷۹۵/۲ ۷۲/۲ ۶۶۱/۲
دی کلسیم فسفات ۴۱۱/۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...