آنگونه که از نتایج مندرج در جدول ۴-۱۲ بر می‌آید، می‌توان نتیجه گرفت از میان ابعاد ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی بعد حل کردن مشکل به طور منفی و معنادار و بعد تهدید ادراک شده به صورت مثبت و معناداری تاب‌آوری را پیش‌بینی می‌کنند.
علاوه بر این، اطلاعات درج شده در جدول ۴-۱۲ نشان دهنده‌ی کاهش بتا برای بعد حل کردن مشکل از مرحله‌ی اول (یعنی مقدار ۳۲/۰- با توجه به جدول ۴-۳ به ۱۴/۰-)، (۳P<0/0، ۱۴/۰(b=و بعد تهدید ادراک شده از مرحله‌ی اول (یعنی مقدار۲۲/۰ با توجه به جدول ۴-۳ به ۱۳/۰)، (P<0/04، ۱۳/۰(b=در تحلیل حاضر است. این موضوع نشان دهنده‌ی آن است که متغیر راهبردهای مقابله‌ای، نقش واسطه‌گری بخشی یا نسبی را بین بعد حل کردن مشکل و تهدید ادراک شده از متغیر ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی و تاب‌آوری ایفا می‌کند. با توجه به نتایج جدول ۴-۱۲ معلوم می‌شود که ابعاد دیگر متغیر ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی، نتوانستند تاب‌آوری را به صورت مستقیم و یا از طریق متغیر راهبردهای مقابله‌ای پیش‌بینی کنند.
پایان نامه
در نهایت، جدول ۴-۱۲ حاکی از آن است که ابعاد مقابله‌ی رویارویی، دوری گزینی، جستجوی حمایت اجتماعی و ارزیابی مجدد مثبت تاب‌آوری را به طور مثبت و معنادار (P<0/002 ، ۱۷/۰b= ؛P<0/0001 ، ۲۲/۰b= ؛P<0/001 ، ۱۶/۰b= ؛ P<0/001 ، ۲۱/۰b=) و بعد راهبرد گریز/ اجتناب تاب‌آوری را به شیوه‌ای منفی و معنادار (۴P<0/0، ۱۰/۰(b= - ، پیش‌بینی کرده‌اند.
اکنون پس از انجام تحلیل‌های آماری که به طور عمده بر روی ابعاد متغیرهای پیش‌بین و ملاک انجام شده‌اند و برای رسیدن به یک جمع‌بندی و نیز ارائه‌ تصویر جامعی از نتایج تحلیل‌های آماری، روابط میان متغیرهای پژوهش حاضر در شکل ۴-۱ ارائه شده است.
حل کردن مشکل
س
۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۴۴منننتننن
شکل ۴-۱ اثر ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی و راهبردهای مقابله‌ای بر تاب‌آوری
۴-۳- مقایسه متغیرها بر اساس عوامل جمعیت شناختی
در این مرحله، جهت پاسخ‌گویی به این سؤال که آیا عوامل جمعیت شناختی بر تاب‌آوری تاثیرگذار هستند یا خیر، از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که هیچیک از این عوامل (شأن اجتماعی شغل والدین، میزان تحصیلات والدین)، بر متغیر تاب‌آوری و راهبردهای مقابله‌ای تاثیر معناداری نداشتند. نتایج این تحلیل‌ها به دلیل اختصار و نیز معنادار نبودن گزارش نمی‌شوند. تمامی جداول مربوطه در پیوست دو ضمیمه شده است.
۴-۳-۱- مقایسه متغیرهای پژوهش بر حسب ناحیه‌ی آموزشی
برای مقایسه‌ی عملکرد شرکت کنندگان در متغیرهای پژوهش به لحاظ ناحیه‌ی آموزشی، از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد که نتایج در جدول ۴-۱۳ نشان داده شده است.
جدول ۴-۶ مقایسه متغیرهای پژوهش بر حسب ناحیه‌ی آموزشی

 

 

متغیرها

 

ابعاد

 

ناحیه دو ۲۲۰ n=

 

ناحیه چهار۲۵۴ n=

 

t

 

p

 

 

 

تاب آوری

 

تاب‌آوری

 

M

 

SD

 

M

 

SD

 

۹۹/۱-

 

۰۵/۰

 

 

 

۳۸/۶۳

 

۳۵/۱۵

 

۶۰/۶۶

 

۲۷/۱۶

 

 

 

راهبردهای مقابله‌ای

 

مقابله‌ی رویارویی

 

۳۶/۱۰

 

۱۹/۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...