راهنمای نگارش مقاله در مورد رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و بهره وری منابع انسانی ... |
- مدیران و سرپرستان نیز همانند کارکنان باید توانمند شوند.
- با تعریف مرزهای کاری، میتوان حدود اختیارات کارکنان با خذف موانع را روشن کرد.
- ارتباطات و اطلاعات: شریانهای حیاتی یا مایه زندگی توانمندسازی هستند.
-
- آموزش توانمندسازی چیزی بیش از اقدامات اصلاحی است. کارکنان را برای مشارکت بیشتر و ارتقای سطح عملکرد آماده ساخته و به آنها بگویید برای آموزش آنان هزینه می شود چون با ارزشید.
- مربیگری و روانسازی بیش از کنترل و نظارت موثر است. بویژه وقتی میخواهید کارکنان را تشویق به مشارکت کنید و آنان را رشد دهید.
- گرامیداشت و قدردانی از افراد برای موفقیتهای آتی لازم است.
- توانمندسازی فرایندی دشوار و مستلزم صرف وقت است: چون به سادگی نمی توان باورها، خطمشیها، روشهای کاری، ساختار سازمانی و رفتارها را تغییر داد(میرمحمدی، 1392)
استراتژىهاى توانمندسازى
وظيفه رهبران سازمان، فراهم ساختن تسهيلاتى جهت پيادهسازي استراتژى توانمندسازى است. اين استراتژىها به طور مستقيم يا غيرمستقيم موجب تغيير نگرش و رفتار كاركنان ميشوند و زمينه را براى تربيت نيروى متخصص و توانمند مهيا میسازند. با توجه به هدف و فلسفه وجودى سازمانها، ويژگيهاى سازمان و كاركنان و نقشهاى آنان میتوان به پيادهسازى انواع استراتژىها پرداخت.
1- افزایش آگاهی جمعی از طریق داستانگویی: هرگاه کارکنان مسئولیت حل مشکلات خود را بر عهده گیرند، مستعد تلاش در جهت بهبود زندگی فردی و سازمانی خود هستند. رویکرد داستانگویی به عنوان عامل ضروری توانمندسازی موجب تقویت تلاش های مبتنی بر همکاری می شود .پذیرش شرح کارکنان از مشکلات و شناسایی تواناییهایشان از عناصر مهم رویکرد توانمندسازی در عمل است.کارکنان از طریق مشارکت در گروه های کوچک به شرح داستان فردی خود در رابطه با وظایفشان و تجربیاتشان که در هر ماه برای آنها اتفاق افتاده است، میپردازند و از این طریق در مورد مسائل و مشکلات خودشان به تفکر و گفتگو میپردازند(نادری، رجاییپور و جمشیدیان، 1386).
2- آموزش مهارت های حل مساله: در این استراتژی باید به کارکنان اجازه داد که مشکلات خود را بر اساس محتوای داستانهایی که در یک محیط همکارانه شکل میگیرد، شناسایی و حل کنند. در این صورت گروه ابتدا اهداف حل مسله را خلاصهبندی می کند. این اهدف شامل: شناسایی مشکل، انتخاب یکی از مشکلات مهم، انتخاب هدف برای حل مساله، تفکر خلاق و تحقق اهداف و شناسایی منابع به منظورکمک به تحقق هدف است.
3- آموزش مهارت های پشتیبانی و تجهیز منابع: از طریق حمایتهای صورت گرفته و تجهیز منابع، کارکنان، از ایجاد ساختار اجتماعی بزرگ در قالب گروه های توانمندشده مطمئن هستند. انواع حمایتها در سه مورد خلاصه می شود:1. حمایت فرد از خود 2. حمایت مدیر از فرد 3. حمایت قانون از فرد(نادری، رجاییپور و جمشیدیان، 1386).
سازمان می تواند از طریق نوشتن، صحبت کردن و سخنرانی یک قانونگذار و یا فرد سیاسی حمایت جمعی را در سازمان اشاعه دهد. در صورتی که کارکنان بدانند منابع برای پیشرفت فردی آنها در سازمان مهیاست و حمایتهای لازم نیز وجود دارد، توانمندسازی با سرعت بالایی انجام میپذیرد(میرمحمدی، 1392).
فرایند توانمندسازی
توانمندسازی کارکنان یك فرایند است و از طریق آن یك فرهنگ توانمندسازی توسعه مییابد که در آن آرمانها، اهداف، مرزهای تصمیم گیری و نتایج تأثیرات و تلاش های آنان در کل سازمان به اشتراک گذاشته می شود. در چنین فرهنگی منابع و رقابت برای کسب منابع مورد نیاز جهت اثربخشی فعالیتهایشان فراهم و حمایت می شود. در جدول ذیل فرایند تغییر و تحول در تواناسازی کارکنان در یک سازمان به تصویر کشیده شده است(نعمتی، 1384).
جدول2-5- فرایند تغییر در توانمندسازی
شکل2-1- فرایند توانمندسازی از نظر بعضی دیگر از نویسندگان به شرح زیر است:
(به نقل از خدادادحسینی، محمدیمقدم و قرائی، 1386)
اهداف توانمندسازی
هدف از تواناسازي، ارائه بهترين منابع فكري مربوط به هر زمينه از عملكرد سازمان است. همچنين هدف اين است كه ذيصلاحترين كاركنان بيشترين نفوذ را در مناسبترين شيوهها اعمال نمايند. هدف توانمندسازي، شركتدادن افراد بيشتر در فرآيندهاي تصميمگيري سازمان نيست بلكه هدف بكار گرفتن افكار كاركنان به منظور يافتن شيوههاي بهتر و اتخاذ بهترين تصميمات ممكن ميباشد(پرهیزی، 1392).
هدف توانمندسازي، سازماندهي و توسعه تيمها نيست، بلكه افزايش شايستگي به منظور خلق ايدههاي جديد و حل مشكلات از طريق تعامل و همنيروزايي اعضاي تيم است. هدف بلندمدت توانمندسازي، بهبود مستمر در عملكرد كل سازمان و هدف كوتاه مدت آن بكارگيري تواناييهاي موجود در اعضاي سازمان است. به عنوان يك حقيقت، توانمندسازي به طور قطع به آزادي انتخاب عمل بيشتر منجر ميشود. اما اينها فقط اهداف ابزارياند و راهي براي بدست آوردن هدف حقيقي به شمار ميروند. هدف حقيقي هميشه بهبود عملكرد است. به طور خلاصه اهداف مشخص توانمندسازي كاركنان را ميتوان به شرح زير برشمرد:
- دادن مسئوليت تجزيه و تحليل مداوم مشاغل به همه كاركنان به منظور انجام توسعه شيوههاي كاري اثربخش در ارتباط با مشتريان و ذينفعان
- واگذاري مسئوليت ايجاد اهداف عملكرد، راهبردهاي عملكرد و سنجش عملكرد به تيمهاي كاري در ارتباط با مشتريان و ذينفعان
- سهيم نمودن مجموعه كلي سازمان در تصميمات مهم مديريت، مانند برنامههاي راهبردي توسعه، تدوين خط مشيهاي كارگزيني و برنامههاي كاري
- درگير نمودن مستقيم كاركنان در فرآيندهاي كاري همراه با بهبود مستمر آن فرآيندها
- فراهم نمودن موجبات رضايت شغلي كاركنان و كاهش اضطرابهاي روحي آنان
- ايجاد احساس سودمندي در اعضاي سازمان از طريق شناخت و حذف شرايطي كه موجبات تضعيف قدرت آنان را باعث مي گردد
- ارتقاء مهارت ها،روحيه تعاون و كارائي سازمان
- افزايش احساس ارزشمندي كاركنان (پاکطینت و فتحی زاده، 1387).
كاربرد توانمندسازی در عبارات زير بيان مىشود:
*در حد امكان دادن اختيار تصميمگيرى به ردههاى پايين سازمان؛
*واگذارى حل مشكل به افرادى كه به آن نزديكترند؛
*افزايش احساس مالكيت افراد نسبت به كار و سازمانشان؛
*جلب اعتماد كاركنان به منظور انجام كارهاى درست(اثربخشى)؛
*جلب اعتماد كاركنان به منظور انجام درست كارها(کارایی)(شریفزاده و محمدیمقدم، 1388)
علل گرایش سازمانها به توانمندسازی
محركهاي دروني و بيروني متعددي سازمانها را بر توانمندسازي كاركنانشان ترغيب نموده است. مهمترين محركهاي دروني عبارتند از:
الف) بهرهوری
هر گاه از كيفيت و بهرهوري سخن به ميان ميآيد، برنامههاي توانافزايي در زمره اجزاي تفكيك ناپذير موضوع قرار ميگيرد. ارتباط توانمندسازي و بهرهوري سازماني را ميتوان يك ارتباط دوسويه تلقي كرد. بدين ترتيب كه تحليل مسئوليتها، تعيين وظايف و اختيارات و بهبود سطح دانش تخصصي كاركنان براي انجام مسئوليتهاي تعريف شده، نهتنها به ارتقاي توانكاري سازمان و نهايتاً بهبود بهرهوري خواهد انجاميد؛ بلكه كاركنان را از يك مدل ذهني انعطافپذير و پويا كه همواره پذيراي ايدهها و راهحلهاي جديد خواهند بود، نيز برخوردار ميسازد. از طرف ديگر، برنامههاي تواناسازي موجب تغيير در مسئوليت مديريت و كاركنان نيز ميگردد. زماني كه توانايي كاركنان افزايش مييابد، سبك مديريت از نظارت نزديك به سمت نظارت هدايتي و تفويضي تغيير مييابد. اين تغيير سبك، باعث تغيير در مسئوليتپذيري كاركنان ميگردد، چرا كه آنان با آزادي عملي كه در انجام كارها به دست ميآورند، خلاق و خود مدير ميگردند و اين همان حلقه گم شدهاي است كه در ايجاد بهرهوري سازماني ميبايست مورد توجه قرار گیرد(هداوند و صادقیان، 1386)
كانتر معتقداست كه نهنتها عملكرد سازماني با توانمندسازي ديگران بالا ميرود، بلكه بهرهوري جامعه نيز با افزايش سطح مهارتها ارتقا مييابد(فرهنگی و اسکندری، 1382).
ب) ایجاد تحول در سازمان
توانمندسازي كاركنان براي انجام اقداماتي فراگير در زمينه تغيير و تحول، مستلزم تحول سازماني است. تحولات درون سازماني بزرگ به ندرت بدون مساعدت افراد رخ ميدهد، اما اگر كاركنان احساس كنند فاقد قدرتند، عموما به اين امر كمك نميكنند. اينجاست كه توانمندسازي معني مییابد. يكي از مهمترين مباني تحول سازماني، بكارگيري مدل مشاركت در توانمندسازي است. مشاركت در برنامههاي تحول سازماني مختص نخبگان يا افراد سطح بالاي سازمان نيست؛ بلكه بايد به طور وسيعي در سراسر سازمان گسترش يابد. افزايش مشاركت و توانمندسازي از عمدهترين اهداف اصلي و ارزشهاي والاي حوزه تحول سازمان بوده اند(پاکطینت و فتحی زاده، 1387). اين مباني تحول سازمان، هم در عمل و هم از طريق تحقيق، اعتبار خود را ثابت نموده است تحقيقات مربوط به پوياييهاي گروهي، در دهههاي 1940و 1960 رشد فزايندهاي يافت. اين تحقيقات ثابت نمود كه مشاركت و دخيلشدن در امور مورد علاقه بيشتر افراد بوده، توانايي بهبود عملكرد و ارائه راهحلهاي بهتري را براي مشكلات موجب ميشود و پذيرش تصميمات از جانب افراد مشاركتكننده را بيشتر مينمايد. اين تحقيقات روشن ساخت كه چنين پوياييهاي گروهي، مقاومت در برابر تغيير را كاهش، تعهد به سازمان را افزايش و سطح فشار رواني راتقليل، لذا افراد احساسات بهتري را ابراز ميكنند. مشاركت نيرويي قدرتمند است، لذا مورد علاقه افراد ميباشد و به طور قابل ملاحظهاي عملكرد فردي و سازماني را بهبود ميبخشد. براي توانمندسازي، بايد به افراد قدرت داد .اين مهم از طريق اختياردهي به افراد براي مشاركت، اتخاذ تصميمات، ابراز عقيده، اعمال نفوذ و همچنين مسئوليتدهي به آنان محقق ميشود به همين علت است كه مشاركت، شكل موثري از توانمندي است .مشاركت، توانمندسازي را افزايش ميدهد و توانمندسازي نيز در عوض عملكرد و سلامت فردي را بهبود ميبخشد (همان)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 11:33:00 ق.ظ ]
|