۷/۸۰

 

 

 

کل سؤالات

 

۲۴

 

۴/۹۰

 

 

 

۳-۱۰- روش تجزیه تحلیل داده ها
۳-۱۰-۱- تحلیل همبستگی
هنگامی که محقق دو یا چند دسته از اطلاعات مختلف مربوط به یک گروه یا یک دسته اطلاعات از دو یا چند گروه را در اختیار دارد، می‌تواند از این روش تحقیق استفاده کند چرا که این روش برای مطالعه میزان تغییرات در یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر است (سیف نراقی، ۱۳۷۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
به بیانی واضح ‌تر، تحقیق همبستگی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می ‌پذیرد ولی الزاماً کشف رابطه علت و معلول مورد نظر نیست. در این نوع تحقیق، محقق می‌خواهد بداند که آیا بین دو چیز یا دو گروه اطلاعات، رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر؛ یعنی اینکه آیا تغییر در یکی با تغییر در دیگری همراه است و یا خیر و اگر چنین ارتباطی وجود دارد از چه نوع بوده و میزان آن چقدر است (حافظ نیا، ۱۳۹۰). بهترین معیار تشخیص وجود همبستگی یا عدم آن و حتی نوع و جهت و میزان همبستگی خطی، ضریب همبستگی می ‌باشد که مقدار آن همواره بین ۱- و ۱+ قرار دارد یعنی : ۱+   r   ۱- (صدقیانی و ابراهیمی، ۱۳۸۲).
با اندازه‌گیری ضریب همبستگی بین متغیرها با توجه به نوع مقادیر و کمیت ‌ها از روش های مختلف استفاده می ‌شود؛ مثلاً برای مقیاس‌ های اندازه ‌گیری فاصله‌ ای و نسبی از روش پیرسون و برای مقیاس‌ های اندازه گیری رتبه ای از روش اسپیرمن و کندال استفاده می ‌کنند (حافظ نیا، ۱۳۹۰).
ضریب همبستگی از رابطه زیر به دست می‌آید :

در آن Sx,y یا Covx,y معروف کوواریانس x و y و Sx انحراف معیار x و Sy انحراف معیار y است. کوواریانس ، شاخصی برای تغییرات یک متغیر با متغیر دیگر است و فرمول آن به قرار زیر است:

پس از محاسبه ضریب همبستگی برای تعیین درجه اعتماد ضریب همبستگی، ابتدا درجه آزادی را از فرمول df=n-2 به دست می‌آوریم سپس به جدول معنی دار بودن r مراجعه می ‌کنیم. در این جدول دو ستون در زیر ۰۱/۰ =   و ۰۵/۰ =   وجود دارد.
در مقابل ردیف درجه آزادی به دست آمده اعداد مربوط را در زیر ستون‌ های فوق استخراج می کنیم. اگر   محاسبه شده بزرگتر یا مساوی عدد جدول با توجه به سطح خطای مورد نظر (   ) باشد ضریب همبستگی معنادار است و در غیر اینصورت عدم معنی داری تأیید می‌شود.
۳-۱۰-۲- رگرسیون
کاربرد یک متغیر برای عمل پیش بینی در خصوص متغیر دیگر را رگرسیون می ‌نامند. رگرسیون با کاربرد یک متغیر دانسته و مشخص، مقادیر متغیر غیر مشخص دیگری را پیش بینی می کند. میزان تغییر یک متغیر را «ضریب رگرسیون» می‌ گویند که عبارتست از میزان تغییری که در متغیر وابسته در اثر یک واحد تغییر در متغیر مستقل بروز می ‌کند. خط رگرسیون منعکس کننده مسیر حرکت کلی نقاط پراکنده در دستگاه مختصات است که می ‌تواند مبین شدت و ضعف و نوع همبستگی بین متغیرها باشد. برای رسم خط رگرسیون باید از معادله رگرسیون به صورت زیر استفاده نمود (حافظ نیا، ۱۳۹۰)
y = ax + b
که در آن x مقادیر مستقل، y مقادیر متغیر وابسته و تابع a و b ضرایبی هستند که از فرمول زیر به دست می‌آیند.

در این تحقیق از نرم افزاری آماری SPSS نسبت به آزمون فرضیه‌ ها و تعمیم نتایج حاصل از محاسبات مربوط به آماره‌ ها به کل جامعه آماری اقدام شده است.
۳-۱۱- خلاصه فصل
در این فصل، پس از ارائه مقدماتی درباره پژوهش های علمی و لزوم انجام آنها به توضیحاتی در رابطه با نوع پژوهش پیش رو پرداخته شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مدیران شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال ۱۳۹۲ می باشد و تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از روش غربالگری برآورد گردید. در این پژوهش، ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته شده است که متغیرها به دو دسته کلی مستقل و وابسته تقسیم شده اند. سپس به توضیح، تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها مطرح شد که برای بررسی تأثیرات رابطه انواع فرهنگ سازمانی و رابطه آنها با عملکرد مالی از آزمون رگرسیون به وسیله نرم افزار آماری SPSS و تعمیم نتایج حاصل از محاسبات مربوط به آماره ها به کل جامعه آماری اقدام شده است.
فصل چهارم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...