مطالب پژوهشی درباره : رابطه بین ساختار سازمانی و عملکرد سازمانی با میانجی ... |
در این تحقیق به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از روش میدانی استفاده گردیده است، روشهای میدانی به روشهائی اطلاق میشوند که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است با مراجعه به افراد، سازمانها و غیره و نیز برقراری ارتباط مستقیم با آنها اطلاعات مورد نیاز خود را جمعآوری نماید (حافظ نیا،۱۷۹:۱۳۸۶). یکی ازروشهای بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی پرسشنامه میباشد. پرسشنامه مجموعه ای از سؤالها است که درآن از پاسخ دهنده خواسته میشود نظر خود را نسبت به آن ارائه نماید. پرسشنامه تحقیق حاضر شامل دو بخش میباشد: بخش اول به جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان می پردازد و بخش دوم مربوط به سوالات اختصاصی پژوهش بوده که به شرح زیر می باشد:
-
- پرسشنامه ساختار سازمانی: ساختار سازمانی در این تحقیق دارای سه مولفه تمرکز، رسمیت و تخصص است و برای سنجش آن از پرسشنامه ۹ آیتمی و از روش پنج درجهای لیکرت (از ۱= کاملاً مخالفم تا ۵=کاملاً موافقم) استفاده شده است. برای سنجش مولفه تمرکز از پرسشنامه منون و همکاران[۳۴] (۱۹۹۹) و اولسون و همکاران[۳۵] (۲۰۰۵)، برای سنجش مولفه رسمیت از پرسشنامه دشپاند و زالتمن[۳۶] (۱۹۸۲) و مورمن و همکاران[۳۷] (۱۹۹۳) و برای سنجش مولفه تخصص از پرسشنامه اولسون و همکاران (۲۰۰۵) استفاده گردید.
-
- پرسشنامه عملکرد سازمانی: عملکرد سازمانی در این تحقیق از طریق پرسشنامه ۵ آیتمی کلایکومب و همکاران[۳۸] (۱۹۹۹) و از روش پنج درجهای لیکرت (از ۱= بسیار کم تا ۵=بسیار زیاد) سنجیده شده است.
-
- پرسشنامه نوآوری خدمات: سوالات نوآوری خدمات در این پژوهش برگرفته از سوالات چارچیل[۳۹] (۱۹۷۹) بوده که ۵ سوال جهت سنجش این متغیر درنظر گرفته شده است.
۳-۵) روایی و پایائی ابزار اندازه گیری
پیش از اطمینان نهائی به ابزارهای اندازه گیری و به کارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها، ضرورت دارد که محقق ازطریق فنون تاکتیکی و علمی، اطمینان لازم را نسبت به روا بودن به کارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند. در واقع روایی و پایائی ویژگیهائی هستند که هر ابزار سنجش از جمله پرسشنامه و نیز مصاحبه باید دارا باشد. بررسی روایی و پایایی ابزار اندازهگیری بسیار مهم میباشد که در زیر به شرح آن پرداخته میشود.
۳-۵-۱) روایی پرسشنامه
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازهگیری نمی توان به دقت از داده های حاصل از آن اطمینان داشت در تحقیق حاضر، از روش روایی محتوا استفاده شده است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. اگر سؤالهای پرسشنامه معرف ویژگی و مهارت ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته، آزمون دارای اعتبار محتوا است. روایی محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی مشخص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود(سرمد،۱۷۰:۱۳۹۱). کلیه سؤالات مطابق با مقالات علمی معتبر که در قسمت چهارچوب نظری مطرح شده است و همچنین دیدگاه های تخصصی اساتید مرتبط طراحی گردیده است، لذا اعتبار آن به طریق محتوایی حاصل شده است.
۳-۵-۲)پایایی پرسشنامه
آنچه در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی استفاده شده است. استفاده از ضریب آلفای کرانباخ میباشد. چرا که تقریباً در همه موارد، آلفای کرانباخ را میتوان شاخص کاملاً مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد (سکاران؛۲۲۹:۱۳۸۹).
از همین رو با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به محاسبه این مقدار پرداخته شده است. فرمول استفاده شده به شکل زیر می باشد:
n
Si2
-۱ = α
n-1))
St2
که در آن:
n تعداد سوالات آزمون واریانس سوال iام واریانس کل آزمون
بعد از تایید نهایی، پرسشنامه در بین کارکنان سرپرستی بانکها و موسات مالی استان گیلان پخش شد. سپس نتایج آن با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شد. که نتایج، بصورت زیر میباشد.
جدول ۳-۱ : آلفای کرانباخ
متغیرها | α کرانباخ | تعداد سوالات |
عملکرد سازمانی | ۸۷۳/۰ | ۵ |
نوآوری خدمات | ۸۶۶/۰ | ۵ |
تمرکز | ۷۷۲/۰ | ۳ |
رسمیت | ۷۹۵/۰ | ۳ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 09:05:00 ب.ظ ]
|