در این تحقیق به منظور گردآوری داده ­های مورد نیاز از روش میدانی استفاده گردیده است، روش­های میدانی به روش­هائی اطلاق می­شوند که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است با مراجعه به افراد، سازمان­ها و غیره و نیز برقراری ارتباط مستقیم با آن­ها اطلاعات مورد نیاز خود را جمع­آوری نماید (حافظ نیا،۱۷۹:۱۳۸۶). یکی ازروش‌های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی پرسشنامه می‌باشد. پرسشنامه مجموعه ­ای از سؤال‌ها است که درآن از پاسخ دهنده خواسته می‌شود نظر خود را نسبت به آن ارائه نماید. پرسشنامه تحقیق حاضر شامل دو بخش می­باشد: بخش اول به جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان می پردازد و بخش دوم مربوط به سوالات اختصاصی پژوهش بوده که به شرح زیر می باشد:
دانلود پایان نامه

 

    • پرسشنامه ساختار سازمانی: ساختار سازمانی در این تحقیق دارای سه مولفه تمرکز، رسمیت و تخصص است و برای سنجش آن از پرسشنامه ۹ آیتمی و از روش پنج درجه­ای لیکرت (از ۱= کاملاً مخالفم تا ۵=کاملاً موافقم) استفاده شده است. برای سنجش مولفه تمرکز از پرسشنامه منون و همکاران[۳۴] (۱۹۹۹) و اولسون و همکاران[۳۵] (۲۰۰۵)، برای سنجش مولفه رسمیت از پرسشنامه دشپاند و زالتمن[۳۶] (۱۹۸۲) و مورمن و همکاران[۳۷] (۱۹۹۳) و برای سنجش مولفه تخصص از پرسشنامه اولسون و همکاران (۲۰۰۵) استفاده گردید.

 

    • پرسشنامه عملکرد سازمانی: عملکرد سازمانی در این تحقیق از طریق پرسشنامه ۵ آیتمی کلایکومب و همکاران[۳۸] (۱۹۹۹) و از روش پنج درجه­ای لیکرت (از ۱= بسیار کم تا ۵=بسیار زیاد) سنجیده شده است.

 

    • پرسشنامه نوآوری خدمات: سوالات نوآوری خدمات در این پژوهش برگرفته از سوالات چارچیل[۳۹] (۱۹۷۹) بوده که ۵ سوال جهت سنجش این متغیر درنظر گرفته شده است.

 

۳-۵) روایی و پایائی ابزار اندازه گیری
پیش از اطمینان نهائی به ابزارهای اندازه ­گیری و به کارگیری آن­ها در مرحله اصلی جمع آوری داده ­ها، ضرورت دارد که محقق ازطریق فنون تاکتیکی و علمی، اطمینان لازم را نسبت به روا بودن به کارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند. در واقع روایی و پایائی ویژگی­هائی هستند که هر ابزار سنجش از جمله پرسشنامه و نیز مصاحبه باید دارا باشد. بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری بسیار مهم می‌باشد که در زیر به شرح آن پرداخته می‌شود.
۳-۵-۱) روایی پرسشنامه
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه‌گیری نمی­ توان به دقت از داده ­های حاصل از آن اطمینان داشت‌ در تحقیق حاضر، از روش روایی محتوا استفاده شده است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه ­گیری به کار برده می­ شود. اگر سؤال‌های پرسشنامه معرف ویژگی و مهارت ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آن‌ها را داشته، آزمون دارای اعتبار محتوا است. روایی محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی مشخص در موضوع مورد مطالعه تعیین می­ شود(سرمد،۱۷۰:۱۳۹۱). کلیه سؤالات مطابق با مقالات علمی معتبر که در قسمت چهارچوب نظری مطرح شده است و همچنین دیدگاه­ های تخصصی اساتید مرتبط طراحی گردیده است، لذا اعتبار آن به طریق محتوایی حاصل شده است.
۳-۵-۲)پایایی پرسشنامه

آن­چه در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی استفاده شده است. استفاده از ضریب آلفای کرانباخ می­باشد. چرا که تقریباً در همه موارد، آلفای کرانباخ را می­توان شاخص کاملاً مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد (سکاران؛۲۲۹:۱۳۸۹).
از همین رو با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به محاسبه این مقدار پرداخته شده است. فرمول استفاده شده به شکل زیر می باشد:
n
Si2
-۱ = α
n-1))
St2
که در آن:
n تعداد سوالات آزمون واریانس سوال iام واریانس کل آزمون
بعد از تایید نهایی، پرسش­نامه در بین کارکنان سرپرستی بانکها و موسات مالی استان گیلان پخش شد. سپس نتایج آن با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه­ و ­تحلیل شد. که نتایج، بصورت زیر می­باشد.
جدول­ ۳-۱ : آلفای کرانباخ

 

متغیرها α کرانباخ تعداد سوالات
عملکرد سازمانی ۸۷۳/۰ ۵
نوآوری خدمات ۸۶۶/۰ ۵
تمرکز ۷۷۲/۰ ۳
رسمیت ۷۹۵/۰ ۳
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...