در مورد گیاه ژربرا نیز تحقیقات نشان داده است که تیمار کوتاه مدت جیبرلیک اسید با غلظت ۵۰ میلی گرم بر لیتر به همراه محلول نگهدارنده اتانول ۵/۲ درصد و ساکاروز ۳ درصد بیشترین تأثیر را بر خصوصیات کیفی و دوام عمر گل ژربرا داشت. همچنین، کاربرد مکرر اتانول جدید نسبت به کاربرد اتانول فقط در ابتدای آزمایش، نتایج بهتری را درخصوص افزایش دوام عمر و خصوصیات کیفی گل ژربرا به همراه داشت
(دانایی و همکاران، ۱۳۹۰).
نعمت الهی و همکاران (۱۳۹۰) گزارش کردند که حضور گل های مریم در ظروف نگهداری گل های ژربرا سبب کاهش معنی دار میانگین عمر گلجایی گل های ژربرا شده است. اما حضور گل های مریم در کنار گل های ژربرا اگر چه سبب افزایش میانگین در دو صفت وزن تر و قطر طبق گل ژربرا گردید، اما این تاثیر معنی دار نبود. در مورد گل های مریم نیز مشخص شد که حضور گل های ژربرا کاهش معنی دار میانگین
وزن تر آن ها را موجب می شود. همچنین آن ها طی آزمایش دیگر گزارش کردند که حضور گل های شب بو در کنار گل های نرگس موجب کاهش معنی دار عمر نگهداری نرگس ها در سطح ۵ درصد شده است.
در مجموع آنها نتیجه گیری کردند که نگهداری گل های ژربرا و مریم در مراکز فروش و همچنین در هنگام حمل و نقل، باعث افزایش ضایعات گل های ژربرا می شود، اما از سوی دیگر اگر چه نرگس گل درشت بر عمر گلجایی میخک و شب بو تاثیر منفی داشته است، ولی این تاثیرات معنی دار نبوده است و قرار گرفتن گل های شب بو و میخک در کنار یکدیگر هیچ گونه تاثیر معنی دار سوئی بر ماندگاری این دو گل شاخه بریده نداشته و به راحتی می توان آن ها را در حمل و نقل و مراکز فروش در کنار هم نگهداری نمود.
فصل سوم
فرایند پژوهش
۳-۱- محل و زمان اجرای آزمایش
این آزمایش در پاییز سال ۱۳۹۲ به مرحله اجرا درآمد و کلیه آزمایشات در آزمایشگاه باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات انجام پذیرفت.
۳-۲- شرایط محل پرورش و آزمایش گیاهان
گیاهان مورد استفاده در این پژوهش از گلخانه ای واقع در شهر تهران تهیه شدند. متوسط دمای روزانه و شبانه در این گلخانه به ترتیب برابر با ۲۴ و ۱۷ درجه سانتی گراد بود. شدت نور ورودی به گلخانه نیز با توجه به نیاز گیاهان توسط پرده هایی به صورت خودکار برای رشد و نمو گیاهان تنظیم می شد. پس از انتقال گیاهان به گلخانه، گل های شاخه بریده رز و مریم در شرایط دمایی ۲۵ درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی ۵۵ درصد و شدت نور ۴۰۰ لوکس (با بهره گرفتن از ۲ لامپ مهتابی با نور سفید به مدت ۱۲ ساعت در هر شبانه روز) نگهداری شدند.
دانلود پروژه
۳-۳- تیمارهای آزمایش
تیمارهای این آزمایش شامل آب مقطر (شاهد)، ساکارز ۴% محلول در آب، اتانول ۵/۲% و ترکیب اتانول و ساکارز که حاوی گل رز، مریم به تنهایی و همین دو گل توأم با هم بودند.
این پژوهش به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با ۱۲ تیمار و ۳ تکرار (هر تکرار شامل ۴ شاخه گل) به مرحله اجرا درآمد و در مجموع ۹۶ شاخه گل رز و ۹۶ شاخه گل مریم مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۴- روش اعمال تیمارها
برای انجام آزمایش گلهای رز و مریم در شرایط استاندارد و در کوتاهترین زمان ممکن به محل مورد نظر منتقل شدند. بدین صورت که گل ها صبح زود در زمان بلوغ تجاری برداش شدند و برای جلوگیری از کاهش رطوبت، ساقه گل ها را با پارچه ای مرطوب پوشانیده و بلافاصله به محل اجرای آزمایش منتقل شدند. برای جلوگیری از نفوذ هوا به درون شاخه ها و انسداد آوندی در اثر حباب هوا شاخه های گل در زیر آب از ارتفاع ۵۰ سانتیمتری برش میخوردند و گلها به تعداد ۳ عدد در گلدانهای حاوی محلول های مورد نظر قرار گرفتند. ظروف مورد استفاده پیش از کاربرد محلول ها، با هیپوکلریت سدیم ۵ درصد به مدت ۲ ساعت گندزدایی شدند.
جدول ۴-۱- جدول علائم اختصاری تیمارها

 

ردیف نام تیمار علائم اختصاری
۱ شاهد آب مقطر رز Control dw R
۲ شاهد آب مقطر مریم Control dw P
۳ شاهد آب مقطر رز، مریم Control dw R-P
۴ ساکارز، رز Sucrose R
۵ ساکارز، مریم Sucrose P
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...