۳-۶-۷٫روش های نمونه گیری
برای نمونه گیری می توان از روش های متفاوتی استفاده کرد. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق، بصورت روش نمونه گیری تصادفی ساده طی سه روز مراجعه به شعب و توزیع پرسشنامه بین مشتریان بوده است. هر یک از اعضای جامعه تعریف شده ما شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند٬ به عبارتی انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری ندارد.
مقاله - پروژه
۳-۷٫تجزیه و تحلیل داده ها
برای پاسخگوئی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تائید فرضیه ای که صورت بندی کرده است، از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می شود. روش های مختلف تجزیه و تحلیل را می توان به ۳ نوع کلی که هر یک دارای روش های خاص خود هستند، تقسیم کرد. استفاده از هریک از یان انواع مشروط به شرایطی است که محقق باید آنها را با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد(خاکی،۱۳۷۹،ص.۳۲۶).
این ۳ نوع عبارتند از: تجزیه و تحلیل توصیفی، تجزیه و تحلیل مقایسه ای، تجزیه و تحلیل علّی
بطور کلی روش های تجزیه و تحلیل مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:
۳-۷-۱٫ تحلیل واریانس فریدمن
این آزمون هنگامی به کار می‌رود که داده‌های آماری حداقل ترتیبی باشند و بتوان با مفهوم ترتیبی آنها را در رده‌بندی دو طرفه مرتب نمود. به کمک این آزمون می‌توان متغیرهای موجود در تحقیق را رتبه‌بندی نمود. (صدقیانی، ابراهیمی، ۱۳۸۱،ص.۱۷۷).
آماره آزمون فریدمن  به شرح زیر تعریف می‌شود.

که در آن:
تعداد موارد یا پاسخ دهندگان= n
تعداد متغیرهایی که رتبه‌بندی می گردند= k
حاصل جمع رتبه‌های داده شده به متغیرها از سوی پاسخ دهندگان= R
۳-۷-۲٫ ضریب همبستگی
ضریب همبستگی، شدت و نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) بین دو متغیر را نشان می دهد. از آنجا که داده های تحقیق، از نوع کمی هستند و مدل مفهومی تحقیق نیز از نوع علی می باشد از ضریب همبستگی معادلات ساختاری برای آزمون ارتباط بین آنها استفاده شده است.
۳-۷-۳٫تعیین فرضیات آزمون
توزیع مشاهدات با توزیع مشخصی(در این تحقیق توزیع نرمال)همگون است. :H0
توزیع مشاهدات با توزیع مشخصی(در این تحقیق توزیع نرمال)همگون نیست. :H1
۳-۷-۴٫محاسبه آماره آزمون
آماره آزمونKS با Dn نشان داده می شود. آماره آزمون برابر است با حداکثر قدرمطلق تفاضل فراوانی مشاهده شده نسبی تجمعی از فراوانی نظری نسبی تجمعی، یعنی:
Dn =Maximum| Fe – Fo |
که Fe و Fo به ترتیبی از فراوانی نظری نسبی تجمعی و فراوانی مشاهده شده نسبی تجمعی است.
۳-۷-۵٫تصمیم گیری
اگر آماره آزمون از مقدار جدول کوچکتر باشد، فرض صفر پذیرفته در غیر اینصورت رد می شود(آذر، مومنی، ۱۳۷۷، صص.۲۷۵-۲۷۴). در تصمیم گیری بوسیله داده های حاصل از تحلیل بوسیله نرم افزارهای کامپیوتری اگر سطح معنی داری آماره مورد نظر از سطح خطا (  ) کوچکتر باشد فرض H0 در سطح اطمینان فوق رد می‌شود. از این آزمون برای تشخیص نرمال بودن متغیرهای تحقیق استفاده می شود. درصورتی که متغیرها نرمال باشد از آزمونهای پارامتریک استفاده می شود و درغیر این صورت از آزمونهای ناپارامتریک معادل آزمونهای پارامتریک استفاده می شود.
۳-۸٫ روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق
الف)آمار توصیفی: در این تحقیق از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی استفاده شده است. برای این منظور اطلاعات جمعیت شناختی معمولاً با بهره گرفتن از جداول فراوانی و نمودارهای میله ای، نمودارهای دایره ای، نمودارهای هیستوگرام و جداول توافقی نشان داده می شوند.
ب)آمار استنباطی: برای بررسی پاسخ سؤالات از روش های آمار استنباطی از قضیه حد مرکزی برای بررسی نرمال و یا غیرنرمال بودن داده های مربوط به فرضیات، از آزمون تی استیودنت برای بررسی معنی داری اختلاف بین میانگین مفروض جامعه و میانگین نمونه و نیز آزمونهای استنباطی از قبیل آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه و استفاده از SEM (معادلات ساختاری) با نرم افزار Lisrel برای اولویت بندی عوامل (تکنولوژی، فرم و ساختار سازمانی، فرایند، افراد) استفاده می شود.
ج)آمار پارامتریک وناپارامتریک: فرض اساسی در آمار پارامتریک برخوردار بودن مشاهدات از توزیع نرمال است. درحالیکه در فنون آماری ناپارامتریک این فرض ضرورتی ندارد. در بخش اعظم تحقیقات علوم انسانی و رفتاری که بیشتر متغیرهای آن با مقیاسهای کیفی سنجیده می شود. این متغیرها فاقد توزیع آماری هستند و آنها را آزاد از توزیع می خوانند. بنابراین از این فنون استفاده می شود.
فرمول آلفای کرونباخ برای سنجش پرسشنامه:
J: تعداد پرسشها
S2j: واریانس زیر آزمون jام
S: واریانس کل آزمون
Ra=   ( ۱ -   )
۳-۹: جمع بندی و نتیجه
در این فصل کلیات روش تحقیق بکار گرفته شده در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق کاربردی، از نوع پیمایشی، توصیفی است. پرسشنامه ابزار جمع آوری اطلاعات بوده و ارزیابی پایانی آن نیز از طریق تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS باروش آلفای کرو نباخ می باشد. همچنین روایی بودن پرسشنامه نیز با هماهنگی استاد محترم راهنما و اساتید محترم مشاور و مشورت با صاحبنظران احراز گردیده است. جامعه آماری تحقیق، متشکل از ۴۸۵ نفر از مشتریان شعب بانک مهر اقتصاد استان سمنان می باشد.
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها
۴-۱٫مقدمه
تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع‌ آوری شده از موضوع مورد تحقیق می‌باشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی‌ترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می‌شود. داده‌های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌ آوری شده ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات و … می‌پردازد، مورد بررسی قرار می گیرند. سپس آمار تحلیلی مطرح گردیده از طریق آزمون تی استیودنت، آزمون فریدمن، آزمون همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی و آزمون فرضیات پرداخته خواهد شد.
بخش اول-آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهندگان
در این بخش از تجزیه و تحلیل به بررسی چگونگی توزیع نمونه‌ آماری از حیث متغیرهایی چون، جنسیت، سن، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل و میزان سابقه همکاری با بانک مهر اقتصاد پرداخته می‌شود.
الف ) جنسیت
وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان و بررسی آماره توصیفی متغیر جنسیت حاکی از آن است که زن و مرد به نسبت مساوی جزو پاسخ دهندگان نبوده اند.
نمودار ۴-۱) جنسیت پاسخ دهندگان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...