نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در این فصل از تحقیق، حاصل کار یعنی آنچه که در فصل چهارم بدست آمده مورد بحث قرار می گیرد. به این ترتیب که نتایج حاصل از تحقیق حاضر ذکر شده و پس از نتیجه گیری کلی به ارائه پیشنهاد های کاربردی پرداخته می شود.
۵-۲- نتیجه گیری
مقوله کارآفرینی سازمانی به عنوان یکی از موضوعات مهم همواره در حوزه مدیریت مورد توجه بوده است. به دلیل اهمیت موضوع در این تحقیق تلاش شد تا عوامل مختلفی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تمایل به کارآفرینی سازمانی در صنعت بانکداری تاثیر دارند، مورد بررسی قرار گیرند. این عوامل عبارتند از: انگیزش، مهارت های فردی، حمایت محیطی ادراک شده، پویایی محیطی ادراک شده، نگرش، هنجارهای ذهنی و همچنین کنترل رفتاری ادراک شده. برای نشان دادن ارتباط میان متغیرها ۷ فرضیه مطرح گردید. نتایج به دست آمده از آزمون مدل علّی تحقیق نشان می دهد که نگرش، هنجارهای ذهنی و همچنین کنترل رفتاری ادراک شده به طور مستقیم بر تمایل به کارآفرینی سازمانی تاثیر دارند. همچنین متغیرهای انگیزش، مهارت های فردی، حمایت محیطی ادراک شده و پویایی محیطی ادراک شده به طور غیر مستقیم بر تمایل به کارآفرینی سازمانی تاثیر می گذارند. علاوه بر این مشخص گردید که متغیرهای انگیزش و مهارت های فردی بر نگرش تاثیر مثبت دارند و از طرف دیگر، متغیرهای حمایت محیطی ادراک شده و پویایی محیطی ادراک شده بر کنترل رفتاری ادراک شده تاثیر مثبت دارند که این نتایج همسو با نتایج تحقیقات محققان پیشین از جمله فینی و دیگران (۲۰۱۲)، کوئه و دیگران (۲۰۱۲)، فریرا و دیگران (۲۰۱۲) و قنبری نژاد و دیگران (۱۳۹۱) است. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می دهد که مدل به کار گرفته شده در تحقیق حاضر، عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی سازمانی را به خوبی پیش بینی میکند و به مدیران سازمان ها به ویژه مدیران بانک ها کمک می نماید تا با شناسایی این عوامل به طراحی سیستم ها و استراتژی های مناسب برای تقویت و توسعه فعالیت های نوآورانه و کارآفرینانه در سازمان بپردازند و از این طریق بتوانند مزیت رقابتی کسب نمایند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۳- پیشنهادات تحقیق
در مجموع با توجه به ادبیات تحقیق، متدولوژی مورد استفاده و همچنین تحلیل داده های جمع آوری شده و نتیجه گیری های انجام شده در قالب مدل ساختاری، پیشنهادات ذیل مطرح میگردند:
۱- ایجاد انگیزش در کارکنان جهت بروز رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه از طریق دادن پاداش، ترفیع و سایر مشوق های برانگیزاننده، بسط مدیریت نوآوری با هدف توسعه در سازمانها، تشویق مدیران به پذیرش تغییر و فرصت جویی، مدیریت صحیح ایده های نوین ارائه شده از سوی کارکنان
۲- توجه به مقوله آموزش کارکنان به منظور افزایش مهارت ها و شایستگی های آنها جهت ترغیب کارکنان به رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه، توجه به مسأله شایسته سالاری در نظام انتصابات و عدم تبعیض، جذب و نگهداری افراد خلاق و شایسته در سازمانها جهت پاسخ به تهدیدات رقبا، تقویت خود کنترلی کارکنان
۳- ایجاد جو و فضایی مناسب و ترغیب کننده برای بروز رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه در سازمان، بهبود روحیه و افزایش انگیزه کارکنان برای ارتقای کیفیت خدمات، استقبال از اجرای ایده های کارکنان و یا افراد خارج از سازمان که فاقد پستهای اجرایی در سازمان مربوطه می باشند، بهبود وضعیت نظام پیشنهادات به منظور اعتلای روحیه تعاون و همکاری در بین کارکنان و تقویت حس مسئولیت پذیری در آنان
۴- ارتقای کیفیت خدمات بانک از طریق ارائه خدمات جدید و نوآورانه و تنوع بخشی به خدمات به منظور بقا در رقابت و شناسایی فرصت ها برای موفقیت در عرصه کسب و کار، نیاز سنجی و برگزاری دورهای آموزش مهارتی به منظور توانمند کردن کارکنان برای شناسایی فرصتها و بهره برداری از آنها، بکارگیری تکنیکهای خلاقیت برای افزایش توانایی کارکنان برای مواجه شدن با چالشهای سازمانی، ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی به منظور دستیابی به اهداف سازمانی
۵- ایجاد دیدی مثبت نسبت به فعالیت های نوآورانه و کارآفرینانه در سازمان و ترغیب مدیران ارشد سازمان به حمایت از این فعالیت ها، تشریح مزایای رفتارهای کارآفرینانه برای کارکنان و مدیران جهت ترغیب آنان، توسعه بینش کارآفرینی در سازمان ها، پرورش و اشاعه ایده ارائه شده تکریم ارباب رجوع در سازمانها و رفع نواقص آن، قبول انتظارات و پیشنهادات از سوی ارباب رجوع و مشتریان و پاسخگویی سریع به آنها، برنامه ریزی برای تشویق سیستماتیک حرکت های کارآفرینانه
۶- وضع قوانین و رویه هایی جهت حمایت از رفتارهای کارآفرینانه در سازمان و تلاش جهت ارائه خدمات جدید و متنوع به مشتریان به طور مستمر، افزایش ظرفیت و توان انطباق پذیری تکنولوژیکی سازمان، بالا بردن شاخص آزادی اقتصادی برای افزایش نوآوری و کارآفرینی در سازمانها، استفاده هر چه بیشتر از پدیده دورکاری به منظور تبلیغات گسترده و فروش خدمات در بازارهای بیشتر
۷- تلاش همه جانبه کارکنان جهت بهبود کیفیت خدمات و استفاده از استراتژیهای ریسکی و تهاجمی به نحوی که واکنش رقبا را برانگیزد و پیشگام بودن در زمینه ارائه خدمات نوآورانه و متنوع، لزوم ثبات در قوانین و مقررات تجارت، هموار کردن مسیر سرمایه گذارهای داخلی و خارجی برای حمایت از ایده های سودآور کارآفرینان سازمانی به منظور توسعه سازمان
۵-۴- پیشنهاد برای تحقیقات آتی
۱- بررسی تاثیر سایر عوامل (مدیریت دانش، سرمایه فکری، فرهنگ سازمانی و …) بر تمایل به کارآفرینی سازمانی
۲- بررسی تاثیر کارآفرینی سازمانی بر عواملی چون عملکرد سازمانی و کسب مزیت رقابتی
۳- مقایسه عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی بین بانک های خصوصی و دولتی
۴- اجرای تحقیق حاضر در سایر صنایع و بخش های تولیدی و خدماتی
۵-۵- محدودیت های تحقیق
محدودیت‌ها برای انجام هر پژوهش می تواند محقق را از رسیدن به نتیجه بهتر و دقیق‌تر باز دارد. در انجام این تحقیق نیز مشکلات متعددی وجود داشت که عمده آنها عبارتند از:
۱) استفاده از شیوه نمونه گیری غیر احتمالی و در نتیجه کاهش قابلیت تعمیم پذیری نتایج تحقیق
۲) محدود بودن تحقیق تنها به یک بخش خدماتی
۳) کمبود یا فقدان منابع علمی قابل دسترس
منابع و مآخذ
الف- منابع فارسی
۱- آذر، عادل و مؤمنی، منصور، ۱۳۸۷، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد اول، چاپ پانزدهم، انتشارات سمت
۲- احمدپور داریانی، محمود، ۱۳۸۶، کارآفرینی: تعاریف نظریات و الگوها، نشر پردیس
۳- امیری، علی نقی، مرادی، یزدان، نگرش‏های کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن، فصلنامه پزوهش و برنامه‏ ریزی در آموزش عالی، شماره ۴۹، ۱۳۸۷، ۶۷-۴۵
۴- انصاری، محمدتقی، سلمانی زاده، عباس، نوآوری در سازمان ها بر مبنای کارآفرینی سازمانی، راهبرد یاس، تابستان ۱۳۸۸ - شماره ۱۸، ۱۶۶ تا ۱۸۵٫
۵- بارانی، شهرزاد، اطهری، زهرا، زر افشانی، کیومرث، ۱۳۸۸، بررسی دلایل گرایش به کارآفرینی دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)، توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره ششم، ۹۵-۷۳
۶- پاشا شریفی، حسن و شریفی، نسترن، ۱۳۸۳ ، روش های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سخن
۷- حافظ نیا، محمد رضا، ۱۳۸۸، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات سمت
۸- حسین پور، داود، زارعی وش، فاطمه، الگوی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل تعاون استان تهران)، تعاون، سال ۲۱، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۹، ۱۹۴-۱۷۱
۹- حسینی، محمدحسین، ۱۳۸۵، موج های پیش برنده کارآفرینی، ماهنامه تدبیر ۱۳۸۵، شماره۱۷۷، ۹۹-۹۸٫
۱۰- حاجی یخچالی، علیرضا،۱۳۸۲، بررسی و اولویت‏بندی نگرش دانشجویان نسبت به مواد و دوره‏های آموزش کارآفرینی و خود اشتغالی در دانشگاه شیراز، اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران
۱۱- خاکی، غلامرضا، ۱۳۸۲،روش تحقیق در مدیریت،چاپ دوم، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
۱۲- دلاور، علی، ۱۳۸۰، راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روان شناسی و علوم تربیتی ، چاپ دوم، تهران، نشر ارسباران
۱۳- زارع، قاسم، حمیدی، مهرزاد، سجادی، سید نصرالله، رابطه بین عوامل روان شناختی توانمندسازی کارشناسان و کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال پنجم، جلد اول، شماره ۹، بهار و تابستان، (۱۳۸۶)، ۸۱-۷۱
۱۴- سعیدی، م، مهتدی، م، تاثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه رفتارهای کارآفرینی (مطالعه موردی: آموزش‏های کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، ۱۳۸۷، ۷۳- ۵۷
۱۵- سلازار، م، تیونگ، ا، سونیا ودیا، پ، (۱۹۹۸)، مقدمه‏ای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک ناطق (۱۳۸۰)، انتشارات کوهسار
۱۶- سکاران، اوما، ۱۳۸۵، روش های تحقیق در مدیریت،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
۱۷- شاهین، آرش، ابوالحسنی، زهرا، (۱۳۸۹)، «سنجش تفاوت مشخصات کیفیتی خدمات و نحوه ارائه خدمات در صنعت بیمه (بررسی موردی: شرکت بیمه ایران در استان اصفهان)»، مجله دانش و توسعه (علمی- پژوهشی)، سال هجدهم، شماره ۳۱ ، صص ۹۶-۷۵٫
۱۸- صمد آقایی، جلیل، ۱۳۷۹، سازمانهای کارآفرین، نشر مؤسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
۱۹- صمدی، پ، شیرزادی، ه، بررسی رابطه جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، سال پنجم، شماره ۱۶، ۱۳۸۷، ۱۸۷- ۱۶۴
۲۰- طالبی، کامبیز، زارع یکتا، محمدرضا، آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه شرکت‏های کوچک و متوسط دانش‏بنیان، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره ۱، ۱۳۸۷، ۱۳۱-۱۱۱
۲۱- طاهری، عبدالمحمد، جهرمی، امین شایان، ترابی، سهیلا، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گچساران، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۹، ۶۲-۴۵
۲۲- عابدی، رحیم، کاوش در کارآفرینی درون سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، پاییز و زمستان ۱۳۸۱، شماره ۳۵ و ۳۶، ۱۳۸۱، ۱۳۱-۱۱۱
۲۳- فراهانی، ابوالفضل، عجم، قاسم، عزیزیان کهن، نسرین، سراج، سارا، رابطه بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی، مدیریت ورزشی، شماره هشتم، بهار ۱۳۹۰، ۵۵-۴۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...