فیلتر شماره ۴-شرکتهایی که­تاپایان سال ۱۳۸۵دربورس نبودندیا دراین فاصله ازبورس خارج شدند.

 

۱۳۳

 

 

 

 

 

فیلتر شماره ۵- سال مالی شرکت­ها طی دوره تحقیق دچار تغییرشده باشد

 

۷۹

 

 

 

 

 

فیلتر ۶-شرکت­های نمونه جزء شرکت­های سرمایه ­گذاری، بانکها ولیزینگ باشند

 

۷۱

 

 

 

 

 

شرکت­هایی که فاقد شرایط پژوهش بودند.

 

 

 

(۴۴۳)

 

 

 

جمع شرکت های مورد مطالعه

 

 

 

۱۰۴

 

 

 

۳-۶- روش جمع آوری اطلاعات
جهت جمع آوری داده های این پژوهش اعم از مبانی نظری پژوهش، سوابق پژوهش وداده ها از دو دسته داده ها استفاده شده است:
الف) داده های اولیه
ب) داده های ثانویه
الف) داده های اولیه: به طور مستقیم در رابطه با موضوع و برای اولین بار برای یک پروژه خاص پژوهشاتی جمع آوری می شود.
پایان نامه
ب) داده های ثانویه: آن دسته از اطلاعات که قبلاٌ جمع آوری شده و هدف از جمع آوری آنها اجرای پروژه پژوهشاتی کنونی نبوده است.
ابزارهای گردآوری داده ها در این پژوهش به دو صورت زیر بوده است:
۳-۶-۱روش کتابخانه ای:
برای تدوین تاریخچه، ادبیات موضوعی و مبانی نظری پژوهش (داده های ثانویه) از اسناد و مدارک، کتابها و مقالات موجود در کتابخانه دانشگاه، مراکز اسناد و مدارک علمی و نیز پایگاه های جستجوی علمی در اینترنت استفاده شده است.
۳-۶-۲-روش میدانی
داده ها و آمار و اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از صورتهای مالی سالانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، گزارشات سالانه بورس تهران ، نرم افزارهای تدبیر پرداز، ره­آورد نوین و همچنین سایتهایirportfolio[58] وcodal [۵۹] و سایت بانک مرکزی[۶۰]cbi استخراج گردیده است.
۳-۷-متغیرهای پژوهش
متغیر از نظر لغوی به معنی چیزی است که تغییر می‌کند، اما در فعالیت‌های پژوهشی، متغیر ویژگی‌هایی دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند. متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می شود به عبارت دیگر متغیر به ویژگی­هایی اطلاق می شود که می­توان آن­ها را مشاهده یا اندازه ­گیری کرد و دو یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آن­ها قرار داد، عدد یا ارزش نسبت داده شده به متغیر، نشان دهنده تغییر از یک فرد به فرد دیگر یا از یک حالت به حالت دیگر است(خاکی،۱۳۸۴). در این پژوهش متغیرها به ۲ دسته به ترتیب زیر تقسیم بندی می شوند .
۳-۷-۱-متغیر مستقل
متغیرهای مستقل این تحقیق، وجود یا عدم وجود مسائل نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد در شرکت های نمونه آماری است. وجود جریان وجوه نقد آزاد بالا و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری(متغیر فرصتهای رشد) پایین بطور همزمان در واحدهای اقتصادی بعنوان مسائل نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد تلقی می شود. براین اساس چنانچه یک واحد اقتصادی، وجوه نقد آزاد در اختیار داشته باشد و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری آن پایین باشد؛ حاکی از مدیریت ناکارآمد وجوه نقد آزاد است. بنابراین برای برآورد متغیرهای مستقل تحقیق، لازم است دو متغیر جریان نقد آزاد و فرصتهای رشد محاسبه شوند. در ادامه شیوه محاسبه این متغیرها ارائه گردیده است.
شیوه اندازه گیری جریان نقد آزاد
برای اندازه گیری جریان های نقد آزاد واحد تجاری از مدل لن و پولسن[۶۱] (۱۹۸۹) استفاده شده است؛ براساس این مدل، جریان های نقد آزاد از سود عملیاتی قبل از استهلاک و به کسر مجموع مالیات ها، به اضافه هزینه بهره و سود تقسیمی پرداختی به دست می آید و با تقسیم بر مجموع دارایی ها استاندارد می گردد، رابطه ۲ شیوه اندازه گیری جریان نقد آزاد را نشان می دهد:
رابطه(۳-۱)
که در آن:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...