منابع پایان نامه در مورد نظام حقوقی حاکم بر کاربرد تسلیحات متعارف- فایل ۵۰ |
Breau, Susan,’’ Q & A Revision Guide International Law 2013 and 2014’’,۲۹۱۳,p175.
↑
Alexandrov, Stanimir A.,’’ Self-Defense Against the Use of Force in International Law’’, Martinus Nijhoff Publishers, 1996,p165.
↑
Chatham ↑
Dinstein, Yoram,’’ War, Aggression and Self-Defence’’, Cambridge University Press,2005,p183.
↑
Dinstein, Yoram,Op.Cit,p183. ↑
جلالی،محمود؛پیشین،ص۱۵۳٫ ↑
از جمله می توان به راهبرد امنیت ملی ایالات متحده آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ توجه نمود که بر اقدام پیشگیرانه نظامی به منظور مقابله با تهدیدات تروریستی که امریکا یا آنها مواجه می باشد؛تاکید ورزیده است.بر مبنای راهبرد اخیر،اقدام نظامی پیش دستانه ضروری بوده و اعمال حق ذاتی دفاع مشروع می باشد در مواردی که کشورهایی که تروریست های مخالف منافع آمریکا در آنجا حضور دارند از پیشگیری از تهدیداتی که برای آمریکا از ناحیه آن تروریست ها ممکن است ایجاد گردد؛ناتوان یا نامتمایل می باشند.هم چنین در راهبرد امنیت ملی ایالات متحده در سال ۲۰۰۶،استناد به دفاع مشروع پیش دستانه در سه موقعیت تهدید حملات در مقیاس وسیع به وسیله یک دولت ،تهدید حملات در مقیاس های کوچک و عمدتا درگیری های مرزی و انجام اقدامات تروریستی علیه دولت یا اتباع ایالات متحده ،قانونی شمرده شده است.برای اطلاعات بیشتر ن.ک به :
Withana, Radhika,’’ Power, Politics, Law: International Law and State Behaviour During International Crises’’, BRILL, 2008,p17.
↑
سرتیپی،حسین؛بردبار،احمدرضا و موسی زاده،محمد،بررسی و نقد ترور هدفمند،مبارزه با تروریسم و حقوق مخاصمات مسلحانه بین المللی،فصلنامه پژوهش حقوق عمومی،سال چهاردهم،شماره ۳۸،پاییز و زمستان ۱۳۹۱،ص۵۴٫ ↑
سواری،حسن و اصلانی،خه بات؛عملیات مسلحانه بازیگران غیردولتی علیه کشورها:تشکیک در قواعد حاکم بر توسل به زور،مجله حقوقی بین المللی،سال بیست و نهم،شماره ۴۶،۱۳۹۱،ص۶۰٫ ↑
Maogoto, Jackson N; Jinks, Derek and Solomon, Solon,’’ Applying International Humanitarian Law in Judicial and Quasi-Judicial Bodies’’,Springer,2014,p176.
↑
Antonio Cassese ↑
این عقیده توسط دیوان عالی رژیم صهیونیستی در قضیه کمیته عمومی ضد شکنجه در رژیم صهیونیستی در برابر رژیم صهیونیستی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.برای اطلاعات بیشتر ن.ک به:
The Israeli High Court Decision on the Public Committee against Torture In Israel vs. Israel (HCJ 769/02), 2005, para19. ↑
Gazzini, Tarcisio,’’ The Changing Rules on the Use of Force in International Law’’, Manchester University Press,2005,p221.
↑
Lehto, Marja,’’ Indirect Responsibility for Terrorist Acts: Redefinition of the Concept of Terrorism Beyond Violent Acts’’, Martinus Nijhoff Publishers, 2009,p85. ↑
For an account of negotiations, see Joseph J. Lambert, Terrorism and Hostages in International Law-A Commentary on the Hostages Convention 1979,Grotius Publications,1990,pp263-298. ↑
۱۹۹۷ Terrorist Bombings Convention ↑
Non-Aligned Movement ↑
Wheeler, Nicholas J,” Legitimating Humanitarian Intervention: Principles and Procedures” Melbourne Journal of International Law, vol 2, 2001, p3. ↑
Ibid,2001,p 4. ↑
Sire Leone ↑
برای اطلاعات بیشتر راجع به عملکرد بین المللی راجع به مداخله بشردوستانه ن.ک به :شریفیان،جمشید،سازمان ملل متحد و مداخله بشردوستانه،فصلنامه سیاست خارجی،زمستان ۱۳۸۵،شماره ۸۰،صص ۹۱۳-۹۳۰٫ ↑
مداخلات بشردوستانه در آغاز برای حمایت از اقلیتهای مذهبی به ویژه مسیحیان در کشورهای دیگر از سوی دول اروپایی،سپس با گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای مختلف برای حمایت از اتباع قدرتهای بزرگ،به کار گرفته می شد و هم اکنون برای حمایت از منافع کل بشریت،مورد استناد قرار می گیرد.برای اطلاع از تاریخچه به کارگیری مداخلات بشردوستانه ر.ک به:
School of International Affairs,Academic Year 2013/2014,pp1-10. Rieff,David,History of Humanitarian Intervention”Sciencepo Paper,Paris ↑
البته در کنوانسیونهای ژنو ۱۹۴۹و پروتکل اول الحاقی۱۹۷۷میلادی،نقض شدید مفاد کنوانیوسنهای چهارگانه و پروتکل اول الحاقی به عنوان مصادیق جنایات بین المللی ذکر شده است. در عمل،موارد زیادی دیده شده است که علی رغم نقض شدید حقوق بشردوستانه اما واکنش مناسب جامعه بین المللی را در پی نداشته است؛از جمله می توان به پرتاب بمب های نارنجی توسط هواپیماهای ب ۵۲ آمریکایی در جنگ ویتنام که حاوی مواد شیمیایی چون گازهای ممنوعه اعصاب بوده بر فراز ویتنام جنوبی که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی،از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه و شیوع انواع مختلفی از بیماری ها گشت یا جنایات رژیم بعث عراق در حملات شیمایی علیه مردم مظلوم حلبچه و سردشت و نیز رزمندگان میهن اسلامی در عملیات والفجر ۴ و ۸ یا به مورد اخیر جنایات رژیم بحرین در آن کشور اشاره نمود که علی رغم کشتارهای وسبع آن،عکس العمل مناسب قهرآمیزی از سوی جامعه بین المللی،در پی نداشت.مجموعا،به نظر می رسد که علی رغم بدیهی بودن نظری جنایاتی مانند نسل کشی،جنایات علیه بشریت،جنایات جنگی در معاهدات و کنوانسیونهای مختلف که حتی بیشتر آنها جنبه قواعد بین المللی عرفی را پیدا نموده اند،در عمل با آمیزش این مفاهیم با منافع سیاسی و اقتصادی و نیز برخورد با حاکمیت دولتها،رنگ و بوی سیاسی گرفته و برخورد قاطع و قانونی با این چنین نقض های شدید حقوق بشر و بشر دوستانه را با مشکل،روبرو نموده است.برای اطلاعات بیشتر راجع به تبعیض آمیز بودن موارد کاربرد مداخلات بشردوستانه و غلبه جنبه سیاسی بر حقوقی آن ن.ک به:
Murphy,Sean,”Humanitarian Intervention :The United Nations in an Evolving Order”,University of Pennsylvania Press, 1996,pp 346-353. ↑
بر اساس ماده ۱۰ میثاق جامعه ملل،دولتهای عضو متعهد گردیده بودند تا تمامیت سرزمینی و استقلال سیاسی موجود همه دولتهای عضو جامعه ملل را محترم شمرده و حفظ نمایند. هم چنین بر اساس ماده ۱۲ میثاق جامعه ملل،دولتهای عضو متعهد گردیده بودند تا اگر اختلافی میان آنها رخ می داد (اختلافی که به احتمال زیاد ممکن بود منجر به درگیری نظامی (یا جنگ) میان آنها گردد) می بایستی موضوع مورد اختلاف را از طریق داوری و یا از طریق تحقیق از سوی شورای جامعه ملل،حل و فصل می نمودند،و متعهد می گردیدند پیش از گذشت ۳ ماه از تاریخ حکم داوران و یا گزارش شورا به جنگ متوسل نگردند.( مضمون این ماده،نشانگر آنست که توسل به جنگ به عنوان یک راه حل نهایی بر اساس میثاق جامعه ملل نهی نشده بود.). برای اطلاعات بیشتر ر.ک به: طلایی، فرهاد ،حقوق سازمانهای بین المللی،انتشارات جنگل،چاپ اول،۱۳۸۸،ص ۵۸٫ ↑
جوانشیری،احمد،منافع ملی و مداخلات بشردوستانه:بررسی نظری و تجربی،فصلنامه سیاست دانشگاه تهران،تابستان ۱۳۸۸، شماره۱۰، ص۶۸٫ ↑
Humanitarian assistance. ↑
Kreide, Regina,” Preventing Military Humanitarian Intervention? John Rawls and Jürgen Habermas on a Just Global Order”,German Law Journal, Vol 10, No. 01,2009,p94. ↑
Beyerlin, Ulrich, Humanitarian Intervention, Encyclopedia of Public International Law, Vol .3, 1982. p .211 ↑
روناکی،ام تاسمیت،کتاب درسی قواعد بین الملل حقوق بشر،انتشارات گرایش،تهران،چاپ اول،۱۳۸۸،صص۲۸۹-۲۹۰٫ ↑
البته می توان تعاریفی دیگر از مداخله بشردوستانه را نیز ارائه داد برای نمونه،گریفیتیس در کتاب مفاهیم کلیدی در روابط بین الملل،مداخله بشردوستانه را این گونه تعریف می نماید: ((مداخله بشردوستانه به اقدام قهری توسط یک دولت یا گروهی از دولتها در قلمرو دولت دیگر بدون موافقت آن اشاره دارد که این اقدام یا به زمینه های انسان دوستانه مستعد است و یا به منظور بازگردانی دولت قانونی اتخاذ می شود و معمولا با به کارگیری نیروی نظامی همراه است؛ولی لزوما این گونه نیست.)) یا بلدسوبوچک،مداخله بشردوستانه را این گونه تعریف می نماید: ((استفاده از زور توسط یک دولت علیه یک دولت دیگر به منظور حمایت از جان و آزادی اتباع دولت دیگر که نمی تواند یا نمی خواهد راسا کاری انجام دهد.)) ↑
در مورد منع مداخله سازمانهای بین المللی به ویژه سازمانهای بین المللی منطقه ای در امور داخلی دول عضو،می توان به فصل هشتم منشور و به خصوص ماده۵۲ آن اشاره داشت که مقرر می دارد: ((۱-هیچ یک از مقررات این منشور مانع وجود ترتیبات یا موسسات منطقه ای برای انجام امور مربوط به حفظ صلح و امنیت بین المللی که متناسب برای اقدامات منطقه ای باشد؛نیست مشروط بر این که این گونه ترتیبات یا موسسات و فعالیت های آنها با مقاصد و اصول ملل متحد سازگار باشد. ۲-اعضای ملل متحد که چنین ترتیباتی را منعقد می نمایند یا چنین موسساتی را تاسیس می کنند؛هرگونه کوششی را برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات محلی از طریق این ترتیبات یا موسسات منطقه ای قبل از مراجعه به شورای امنیت به کار خواهند برد ۳-شورای امنیت،توسعه حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات محلی را از طریق چنین ترتیبات یا موسسات منطقه ای چه به ابتکار کشورهای ذینفع و چه با ارجاع شورای امنیت تشویق می نماید. ۴- این ماده به هیچ وجه لطمه ای به اجرای مواد ۳۴ و ۳۵ منشور نخواهد زد.)) ↑
برای اطلاعات بیشتر ر. ک به
Blockmass Steven, Moving into Uncharted Waters: An Emerging Right of Humanitarian Intervention , Leiden Journal of international law, vol .12 , no .4 , 1999 , p. 763 ↑
این تمایز بین آرای صاحب نظران حقوق بین الملل به ویژه از پس از وقوع مداخلات متعدد سازمان ملل متحد در کردستان عراق،سومالی،بوسنی،روندا و هایتی بر مبنای مداخلات بشردوستانه در سالهای پس از پایان جنگ سرد،شدت گرفت. ↑
Sir Hersch Lauterpacht. ↑
Myres S. McDougal. ↑
ماده ۵۵ منشور ملل متحد مقرر می دارد: ((با توجه به ضرورت ایجاد شرایط ثبات و رفاه برای تامین روابط مسالمت آمیز و دوستانه بین المللی بر اساس احترام به اصل تساوی حقوق و خودمختاری ملل،سازمان ملل متحد امورزیر را تشویق خواهد کرد:
الف) بالابردن سطح زندگی،فراهم ساختن کار برای همه و حصول شرایط ترقی و توسعه در نظام اقتصادی و اجتماعی؛
ب) حل مسایل بین الملل اقتصادی،اجتماعی،بهداشتی و مسایل مربوط به آنها و همکاری بین المللی و فرهنگی و آموزشی؛
ج)احترام جهانی و موثر حقوق بشر و آزادیهای اساسی برای همه بدون تبعیض از حیث نژاد،جنس و زبان یا مذهب.)) ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 09:37:00 ب.ظ ]
|