بسم الله الرحمن الرحیم

دانشکده کشاورزی
گروه علوم دامی
پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم دامی گرایش تغذیه دام و طیور
پایان نامه - مقاله - پروژه
بررسی اثر چای (کامبوچا و سبز) و مقایسه آن با آنتی بیوتیک، پروبیوتیک و پری بیوتیک در جیرههای بر پایه گندم بر عملکرد جوجههای گوشتی
استاد راهنما :
دکتر محسن افشارمنش
استاد مشاور :
دکتر امید دیانی
مؤلف :
بهنام صادقی رونیزی
مهر ماه ۱۳۸۸

این پایان نامه به عنوان یکی از شرایط درجه کارشناسی ارشد به
گروه علوم دامی
دانشکده کشاورزی
دانشگاه شهید باهنر
تسلیم شده و هیچگونه مدرکی به عنوان فراغت از تحصیل دوره مزبور شناخته نمیشود.
دانشجو : بهنام صادقی رونیزی
استاد راهنما : محسن افشارمنش
استاد مشاور :امید دیانی
داور ۱ : محمد سالار معینی
معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده : محمد حسن فولادی
حق چاپ محفوظ و مخصوص به دانشگاه شهید باهنر کرمان است.
این اثر ناچیز را تقدیم میکنم به پدر و مادر گرامیم
به پاس عاطفه سرشار و گرمای امیدبخش وجودشان که در سردترین روزگاران بهترین پشتیبان است
به پاس قلبهای بزرگشان که فریاد رس است و سرگردانی و ترس در پناهشان به شجاعت میگراید
به پاس محبت های بی دریغشان که هرگز فروکش نمیکند
به پاس تعبیر عظیم و انسانیشان از کلمه ایثار
از پدر و مادر فداکارم، دو بیکران بی همتا، دو سرو قامتی که گوهر وجودشان، نسیم کلامشان و باران محبتشان را همواره بی هیچ منت و ادعا مرهمی نمودند بر خستگیهایم، آنان که راستی قامتم در شکستگی قامتشان تجلی یافت و ققنوس جوانیشان به پای روشنایی حیات من سوخت، تشکر و قدردانی میکنم. در برابر وجود گرامیشان زانوی ادب بر زمین مینهم و با دلی مملو از عشق و محبت بر دستان پرمهرشان بوسه میزنم. از خواهران مهربان و دلسوزم، همراهان واقعی زندگیم، صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم.
تشکر و قدردانی
حمد و سپاس شایسته آن بزرگواری است که ذکر و یادش آرام بخش دلهاست. هم او که بر بندگان خویش به لطف نظر میافکند، لطف او همواره کننده تمامی امور است و جز خیر بر بندگان خویش روا نمیدارد.
از استادان فرهیخته جناب آقای دکتر محسن افشار منش و جناب آقای دکتر امید دیانی که در نهایت حسن اخلاق، لطف و سعه صدر در تمام مراحل اجرا و تنظیم پایان نامه، اینجانب را ارشاد فرمودند و مرا رهین محبتها و راهنماییهای خودشان ساخته، و افتخار شاگردی در محضرشان نصیب این حقیر گردید، تشکر مینمایم و توفیق روز افزون این دو بزرگوار را از خداوند متعال خواستارم.
از دوستان عزیزم آقایان: مهدی مهرآبادی، محمود احمدی زاده، پوریا دادور، محمد رضا احسنی، علی دوستی، مهدی بارانی، علی عباسی، مازیار مقدم، جواد غلامی، قاسم مرادی و سرکار خانم حسن زاده و همه عزیزانی که همراه من در این راه بودند سپاسگزارم و برای همگان از درگاه خداوند منان آرزوی بهروزی و شادکامی دارم.
چکیده
با توجه به آزمایش مقدماتی به منظور تعیین بهترین سطح استفاده از چای کامبوچا بر عملکرد و تعیین سطح ۲۰ درصد به عنوان سطح مطلوب، مطالعه حاضر به منظور ارزیابی اثرات چای کامبوچا به همراه آنتی بیوتیک، پروبیوتیک، پری بیوتیک و چای سبز بر عملکرد، فراسنجههای خونی، قابلیت هضم مواد مغذی، سیستم ایمنی، مرفولوژی روده، وزن و طول نسبی قسمتهای مختلف روده باریک و وزن نسبی ارگانهای جوجههای گوشتی در قالب طرح کاملاً تصادفی با ۶ تیمار و ۴ تکرار و ۱۰ جوجه در هر پن به اجرا در آمد. جیرههای آزمایشی شامل ۱) جیره شاهد (فاقد هرگونه افزودنی)، ۲) جیره شاهد+۱۵ میلی گرم در کیلوگرم آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین، ۳) جیره شاهد+۱ گرم در کیلوگرم پروبیوتیک گالیپرو،۴) جیره شاهد+۱ گرم در کیلوگرم پری بیوتیک فرمکتو، ۵) جیره شاهد+۲/۱ گرم محلول کامبوچا ۲۰ درصد به ازاء هر گرم جیره و ۶) جیره شاهد+۱۰ گرم در کیلوگرم پودر چای سبز بودند. لازم به ذکر است که به گروه های شاهد، آنتی بیوتیک، پروبیوتیک، پری بیوتیک و چای سبز به ازاء هر گرم جیره ۲/۱ گرم آب اضافه گردید. نتایج این آزمایش نشان داد جوجههای تغذیه شده با آنتی بیوتیک و چای کامبوچا از افزایش وزن بالاتری در مقایسه با گروه های شاهد و چای سبز برخوردار بودند (p<0/01). همچنین در کل دوره استفاده از آنتی بیوتیک، کامبوچا و پری بیوتیک به طور معنی داری مصرف خوراک را افزایش داد (p<0/01). در این آزمایش جوجههای که چای سبز دریافت کرده بودند، به طور معنی داری سطوح کلسترول و تری گلیسیرید پایینتری در مقایسه با گروه شاهد داشتند (p<0/01). هرچند که استفاده از آنتی بیوتیک سطوح کلسترول (p<0/01) و HDL (p<0/05) را بطور معنی داری افزایش داد. استفاده از آنتی بیوتیک در این آزمایش سبب بهبود در قابلیت هضم پروتئین شد (p<0/05). کاربرد پری بیوتیک در این آزمایش ارتفاع پرز و نسبت ارتفاع به عمق کریپت دوازدهه را افزایش داد (p<0/05).
کلمات کلیدی: آنتی بیوتیک، پروبیوتیک، پری بیوتیک، چای کامبوچا، چای سبز، جوجههای گوشتی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل۱ ۱
مقدمه ۱
۱-۱- مقاومت به آنتی بیوتیک ها ۴
۱-۱-۱- تعریف مقاومت ۴
۱-۱-۲- مخاطرات ناشی از باقی مانده داروها ۴
۱-۱-۳- مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها در طیور و سایر حیوانات و خطرات آن برای بهداشت انسان ۵
۱-۱-۴- پاتوژنهای مهم ۶
۱-۱-۵- منع استفاده از آنتی بیوتیکها در جیره طیور ۷
۱-۱-۶- هزینه ممنوع کردن آنتی بیوتیکهای محرک رشد ۸
۱-۲- داروهای با منشأ گیاهی ۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...