نگاهی آماری به عملکرد دهۀ گذشتۀ بانکداری الکترونیکی نیز از همین منظر بوده است. هرچند برخی نقص‌ها در آمار و اطلاعات این حوزه وجود دارد و آمارهای ارائه شده محدود به بخش‌های خاصی است، اما نگاهی عمیق‌تر به همین آمارهای موجود می‌تواند حد متوسطی از روند حرکت و کارنامۀ این یک دهه را به دست دهد. در این‌جا گزیده‌ای از آمارهای حوزۀ بانکداری الکترونیکی را بر مبنای آخرین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی که عمدتاً اطلاعات و آمار عملکرد بانک‌ها را تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۰ پوشش می‌دهد، بیان می کنیم.
بانکداری الکترونیکی در کشور، از معدود بخش‌هایی است که آمار و اطلاعات نسبتاً منسجم و به‌ روزی از آن در دسترس است. دلیل این امر علاوه بر سامانه‌های متمرکزی که پردازش تراکنش‌های الکترونیکی را برعهده دارند، به همت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی برای انتشار این آمار هم برمی‌گردد. البته انتشار این آمار خالی از اشکال هم نبوده است؛ تأخیرهای گاه و بی‌گاه در انتشار، ابهاماتی در نحوۀ محاسبۀ تعداد تراکنش‌ها و توقف انتشار برخی از این آمارها، از جمله ایراداتی است که به نحوۀ عملکرد ادارۀ نظام‌های پرداخت بازمی‌گردد. ایراد دیگر به نظام آماری بانکداری الکترونیکی در کشور، عدم وجود پایگاه منسجم داده‌‌ای برای آمار و اطلاعات مجاری نوین بانکداری، مانند بانکداری همراه و بانکداری اینترنتی است. ایراد قابل ذکر دیگر آن است که انتشار آمار و اطلاعات فعلی، به دلیل کوتاهی بانک‌ها در ارائۀ برخی آمارها به بانک مرکزی، همچنین محاسبه نشدن آمار مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری از دقت کارشناسی ظرفیت کل کشور برخوردار نیست. با این حال و بر مبنای آمار و اطلاعات موجود، روند حرکت بانکداری الکترونیکی در دهۀ ۸۰ را مرور می‌کنیم.  (اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، ۱۳۹۱)
دانلود پروژه
بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی، وضعیت تغییرات انواع کارتهای الکترونیکی در بانکهای کشور تا پایان اسفندماه ۱۳۹۲ به شرح جدول ذیل می باشد؛

 

تعداد کل کارتهای صادره شبکه بانکی کشور به تفکیک تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۲
ردیف بانک تاریخ اعلام کارت برداشت کارت اعتباری
تهران استانها جمع تهران استانها جمع
۱ اقتصاد نوین ۱۳۹۲/۱۲ ۲,۱۳۲,۸۵۶ ۲,۹۷۹,۶۵۴ ۵,۱۱۲,۵۱۰ ۱۵,۵۲۴ ۱۹,۰۷۹ ۳۴,۶۰۳
۲ انصار - ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
۳ ایران زمین - ۰ ۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...