•  

 

 

 

          1. پرسشنامه

         

         

     

     

 

پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده ­های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ­ای از سوال­ها است که پاسخ­دهنده با ملاحظه آن­ها پاسخ لازم را ارائه می­دهد. این پاسخ داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می­دهد(فرهنگی و صفرزاده, 1389, ص. 204).
پایان نامه - مقاله - پروژه
الف. طراحی پرسشنامه
برای طراحی پرسشنامه از پرسشنامه استاندارد مقالات مرتبط با آن استفاده گردید. سپس با بهره گرفتن از مبانی نظری و مطالعات انجام شده در ایران و جامعه هدف تعدیلاتی در این پرسشنامه انجام گرفته است. در این تحقیق به منظور اندازه ­گیری و سنجش پاسخ­های ارائه ­شده از طرف پاسخ ­دهندگان (کاربران) از مقیاس پنج امتیازی لیکرت استفاده گردیده که از گزینه “کاملا مخالفم “تا “کاملا موافقم” را شامل می­گردد. تعداد سوالات ارزیابی شاخص ها 28 عدد بوده که در 6 شاخص دسته بندی شده است. پس از طراحی اولیه پرسشنامه، پایایی و روایی آن آزمون گردید جهت انجام آزمایش روایی، پرسشنامه­ اولیه توسط اساتید دانشگاهی متخصص مورد بازبینی قرار گرفت و همچنین از آنان خواسته شد که ضمن پاسخگویی به سوالات، موارد ابهام را ذکر نماید. پس از دریافت مشخص گردید که اکثر سوالات مطرح شده برای پاسخگویان مفهوم است و برخی نکات ابهام رفع و اصلاح گردید.

 

  • ساختار پرسشنامه

 

پرسشنامه این تحقیق به منظور تحليل كمي اطلاعات و نيز جمع­آوري و استفاده از ديدگاهها و نگرش کارکنان مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است. اين پرسشنامه داراي دو بخش است بخش اول اطلاعات جمعيت­شناختي پاسخ­­دهندگان را مورد بررسي قرار مي­دهد.
بخش دوم مشتمل برسوالات بسته مي­باشد كه متغیرهاي پژوهش شامل عملکرد و تلاش مورد انتظار، تاثیرات اجتماعی ،تسهیل شرایط و اعتماد به سیستم و قصد استفاده از آن را مورد بررسي قرار­می دهد. در پیوست شماره 1 نمونه ای از پرسشنامه آورده شده است.

 

  • پایایی[40] (قابلیت اعتماد) پرسشنامه

 

پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه ­گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد (بازرگان و سرمد, 1385, ص. 166). در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ[41] استفاده گردید. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه ­گیری از جمله پرسشنامه ­ها یا آزمون­هایی که خصیصه­ های مختلف را اندازه ­گیری می­ کنند به کار می­رود. مقصود آن است که اگر ابزار اندازه ­گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشند برای اندازه ­گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می­کنیم. و اندازه آن معمولا بین صفر و یک تغییر می­ کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم­ پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است (سکاران, 1380, ص. 231).

 

  • روش آلفای کرونباخ

 

یکی از روش­­های محاسبه قابلیت اعتماد استفاده از فرمول کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی و سازگاری درونی ابزار اندازه ­گیری بکار می­رود. برای محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ ابتدا بایستی واریانس نمونه­های هر زیر­مجموعه سوال­های پرسشنامه کل را محاسبه کرد سپس با بهره گرفتن از رابطه زیر، آلفا را محاسبه کرد (بازرگان وسرمد, 1385, ص. 169). که در آن:
j: تعداد زیرمجموعه سؤال های پرسشنامه یا آزمون
: واریانس زیر آزمون j ام
: واریانس کل آزمون

 

  • نتایج آلفای کرونباخ آزمون پیش مطالعه

 

جدول 3-1 بیانگر میزان آلفای کرونباخ آزمون پیش مطالعه بوده که با توجه به میزان 904/0 ذکر شده در آن که بیش از 7/0 می ­باشد. نتایج اولیه را از نظر پایایی قابل قبول می­سازد.
جدول 3 1. نتیجه آزمون آلفای کرونباخ

 

تعداد گزاره ها
آلفای کرونباخ

 

28
0.904

 

 

با توجه به تعدد گزاره­های موجود با بهره­ گیری از تکنیک­های Spss میزان آلفای­کرونباخ به­ازای حذف هر گزاره در قالب دسته بندی هر متغیر، در جداول زیر ذکر گردیده است. که با توجه با نتایج آن گزاره­هایی که حذف آنها میزان آلفا را بیش از آلفای کلی میسازد حذف گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...