دانلود فایل های پایان نامه در مورد شبیه سازی عملکرد زنجیره تامین با استفاده از تکنیک سیستم داینامیک ... |
دوره اول (دوره افت- ماه های ۱ تا ۳): در این دوره فروش در حال نزول است گر چه میزان افت در هر ماه نسبت به ما قبل متفاوت است.
دوره دوم (دوره رشد- ماه های ۳ تا ۶): فروش هر ماه نسبت به ماه های گذشته رشد می کند تا در ماه ۶ به رشد بالایی نسبت به ماه قبل میرسد.
دوره سوم (دوره افت- ماه های ۷ تا ۱۱): فروش مجددا با افت در طی تقریبا ۴ ماه مواجه می شود.
دوره اول (دوره رشد- ماه ۱۲): فروش پس از یک دوره افول مجددا به رشد قابل توجهی دست مییابد.
در ابتدا رفتار موجودی مرکز پخش که مستقیما با رفتار فروش در ارتباط است مورد بررسی قرار میگیرد. در ابتدای دوره اول موجودی مراکز افت اندکی داشته و سپس شروع به رشد می کند و این رشد تا اواسط دوره دوم ادامه مییابد.
با ادامه رشد فروش در دوره دوم به تدریج از شدت رشد موجودی مراکز پخش کاسته شده تا در اواسط دوره دوم سیر نزولی آن آغاز می شود. این کاهش به تدریج شدت بیشتری می شود . باید توجه داشت که در این دوره نه تنها فروش به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر موجودی مراکز پخش خود را کمرنگ می کند بلکه این کمبود موجودی است که روند کاهشی فروش را شدت میبخشد. در اواسط دوره سوم موجودی شروع به رشد می کند و این رشد تقریبا تا انتهای سال به جز ماه آخر که مربوط به دوره چهارم است و موجودی با وجود میزان فروش بالا، افت اندکی می کند ادامه مییابد.
متغیر دیگری که علاوه بر فروش، روی رفتار موجودی مراکز پخش تاثیر مستقیم دارد ارسال کالا از انبار مرکزی به مراکز پخش است. در واقع رفتار موجودی در مراکز پخش تحت تاثیر دو عامل فروش و ارسال قرار دارد اگرچه گاهاً عواملی مانند ظرفیت انبار نیز بر روند تغییر موجودی تاثیرگذار هستند اما این تاثیر به صورت غیر مستقیم و از طریق همین دو عامل صورت میگیرد.
میزان ارسال، تابعی از موجودی مرکز پخش و ذخیره اطمینان تعیین شده برای مرکز پخش در آن ماه است که توسط یک سیستم سفارش دهی تعیین و در صورت وجود کافی در انبار مرکزی، انجام می شود. ارسال به عنوان تنها عامل افزایش موجودی مرکز پخش و کاهش موجودی انبار مرکزی متغیری مهم و تعیین کننده در کنترل موجودیها و جلوگیری از کمبودها و سرریزها به شمار می آید و همانطور که در ادامه خواهیم دید گاهاً مدیران و مراکز تصمیمی گیرنده انسانی تاثیراتی روی خروجی سیستم سفارش دهی میگذارند که این تاثیرها رفتار مورد انتظار متغیر را تا حد زیادی تغییر میدهد و از این رو علاوه بر شناسایی عوامل متعدد موثر بر خروجی سیستم سفارش دهی، تاثیر عوامل انسانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
ورودیهای سیستم سفارش دهی عبارتند از ذخیره اطمینان تعیین شده برای کالا، موجودی مرکز پخش، موجودی انبار مرکزی، ظرفیت انبار مرکز پخش، ظرفیت انبار مرکزی، ضریب اقتصادی ارسال و حداکثر ارسال که سیستم با در نظر گرفتن ظرفیت انبارها و حمل و نقل، بهترین میزان ارسال برای رساندن موجودی مرکز پخش به ذخیره احتیاطی را در صورت وجود موجودی کافی در انبار مرکزی پیشنهاد می کند. برای بررسی رفتار موجودی در انبار مرکزی، همزمان رفتار تولید را نیز به عنوان عاملی که علاوه بر ارسال به طور مستقیم بر موجودی انبار مرکزی تاثیرگذار است مورد ارزیابی و تحلیل قرار میدهیم. قبل از هر چیز لازم است به عواملی که بر تولید تاثیرگذار هستند اشاره شود تا رفتار تولید و بخشی از آن قابل درک باشد. میزان تولید مورد نیاز ماه آینده براساس سفارشی که از فروش دریافت می شود تعیین می شود. این سفارش نیز از پیش بینی اختلاف ذخیره اطمینان و مجموع موجودی در دسترس در انبار مرکزی و مراکز پخش، در طول دوره تعیین شده برای سفارش تعیین می شود. اگرچه تولید تلاش می کند این میزان را تحقق بخشد اما عواملی مانند میزان مواد اولیه و زمان در دسترس بودن آن و همچنین ظرفیت تولید گاهاً موجب تولید بیشتری کمتر از میزان تعیین شده میشوند. بررسی رفتار تولید نشان میدهد در دوره اول هر چند میزان تولید با فراز و نشیبهایی همراه است اما روندی تقریبا ثابت دارد که موجب بالا رفتن موجودی در انبار مرکزی می شود.
با ادامه ارسال و کاهش ناگهانی تولید، روند نزولی موجودی در انبار مرکزی در اواسط دوره دوم آغاز می شود. هر چند ارسال در این زمان کاهش مییابد اما با توجه به صفر شدن میزان تولید محصول، موجب کاهش تدریجی موجودی انبار مرکزی و رسیدن آن به صفر می شود. با آغاز تولید در اواسط دوره سوم پس از نزدیک به ۳ ماه توقف که به نظر میرسد از عوامل اصلی و غیر مستقیم به وجود آمدن افت فروش در دوره سوم است موجودی انبار مرکزی و در ادامه آن ارسال روند افزایشی خود را آغاز می کند و هر چند تولید کاهش و افزایشهای دورهای را تا پایان تجربه می کند اما ادامه تولید مانع از افت شدید در موجودی انبار مرکزی می شود. در این میان مقایسه رفتار تولید و ذخیره اطمینان نشان میدهد به جز ماه های آخر که براساس الگوریتم یاد شده ارتباط واضحی بین برای سفارش از فروش به تولید از یک سو و میزان تولید از سوی دیگر مشاهده می شود، در ماه های قبل تاثیر سایر عوامل بر تولید بارزتر و پر رنگتر از میزان سفارش دریافتی از فروش بوده است.
ارسال مواد اولیه براساس سفارش واحد تولید به تامین کننده و در صورت وجود موجودی انجام می شود اگر چه ارسال مواد اولیه حتی با نبود درخواست ارسال، در صورت وجود موجودی مواد اولیه در انبارهای تامین کننده ادامه مییابد. در صورت وجود درخواست تولید از سوی فروش و نبود موجودی در انبارهای تامین کننده، از تولی درخواست صدور سفارش به تامین کننده برای تولید مواد اولیه به واحد تدارکات ارسال می شود که در واحد تدارکات پس از تامین اعتبارات مالی لازم، سفارش جهت تولید مواد به تامین کننده داده می شود.
تامین کننده نیز پس از تولید، به مقدار مجاز روزانه اقدام به ارسال مواد نموده و موجودی اضافی را در انبار برای ارسال در روزدهی بعد نگهداری می کند. آنچه در واقع موجب تغییر رفتار تولید است در واقع ناشی از میزان ارسال مواد اولیه و قبل از آن موجودی انبار تامین کننده است.
۳-۵ نمودار علی حلقوی
به منظور طراحی نمودار علی حلقوی ، متغیرهای مطرح شده در فرضیه دینامیکی و عوامل موثر بر رفتار آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و نوع ارتباط متغیرها و حلقههای بازخورد برآمده از ارتباط آنها مرحله به مرحله تشریح می شود تا به مدل علی حلقوی نهایی برسیم.در ادامه به بررسی چند حلقه مهم می پردازیم که عبارت است از
حلقه ی هدف جوی کنترل فروش- موجودی
حلقه ی هدف جوی موجودی –توزیع
حلقه ی رشد فروش - تولید
حلقه ی رشد فروش و ارسال
حلقه ی هدف جوی سفارش و تامین مواد اولیه
۳-۵-۱ حلقه هدف جوی فروش- موجودی
در این حلقه تاثیر فروش بر موجودی و بازخورد تاثیر موجودی بر فروش قابل مشاهده است. در این حلقه تاثیر تقاضا به عنوان عامل افزایشی (+) روی فروش، نمایش شده است. البته این در حالتی است که موجودی با اندازه کافی در انبار مرکز پخش وجود داشته باشد و در صورت وجود کمبود، تاثیر تقاضا بر فروش خطی و افزایشی نبوده و با تعدیلاتی همراه خواهد شد. برای مشخص شدن زمان و میزان تعدیل، موجودی انبار مرکز پخش و تقاضا بررسی می شود و میزان کمبود تعیین می شود. در مواردی که کمبود وجود دارد به میزان کالای موجود در انبار فروش انجام شده و باقیمانده تقاضا به صورت فروش از دست رفته و البته بدون بازگشت در می آید.
همانطور که مشاهده می شود ارتباط فروش و موجودی مرکز پخش ارتباطی کاهشی بوده و افزایشی فروش موجب کاهش موجودی مرکز پخش خواهد شد. کاهش موجودی مرکز پخش با توجه به ارتباط کاهشی موجودی و کمبود سبب افزایش کمبود شده و این خود کاهش فروش را سبب می شود. بنابراین حلقه در جهت به تعادل رساندن متغیرها پیش رفته و یک حلقه هدفجو است.شکل ۳-۶ حلقه هدف جوی فروش- موجودی را نشان می دهد.
شکل ۳-۶ : حلقه هدف جوی فروش- موجودی
۳-۵-۲ حلقههای هدف جو موجودی- ارسال
در این حلقه تاثیر عوامل گوناگون بر ارسال به عنوان تنها عامل افزاینده موجودی مرکز پخش قابل مشاهده است. همانطور که مشاهده می شود در تعیین میزان ارسال، عوامل زیر در موثر هستند:
درصد پر بودن انبار مرکز پخش که نشان میدهد آیا فضای لازم جهت ارسال بیشتر وجود دارد یا خیر.
مدت زمان ارسال که زمان لازم برای طی مسافت از انبار مرکزی به انبار مراکز پخش است و در اینجا با توجه به پراکندگی مراکز پخش در سراسر استان مازندران به صورت میانگین محاسبه شده است. وجود مدت زمان معین برای ارسال سبب بروز تاخیر در ارتباط میان دو متغیر ارسال و موجودی مرکز پخش می شود.
در حلقه پایینی اختلاف موجودی در انبار مرکز پخش و ذخیره اطمینان تعیین شده به صورت دوره های ثابت در این مورد مطالعاتی به صورت روزانه بررسی شده و میزان کمبود موجودی تعیین می شود. واضح است که هر چه موجودی مرکز پخش بیشتر باشد این اختلاف کمتر است بنابراین ارتباط این دو متغیر کاهشی است. از سوی دیگر هر چه میزان ذخیره اطمینان بیشتر باشد کمبود موجودی نیز بیشتر بوده و این امر نشان دهنده ارتباط افزایشی این دو متغیر است.
در صورت وجود کمبود موجودی و البته برقرار بودن سایر شروط ارسال، ارسال انجام شده و با افزایش کمبود موجودی ارسال افزایش خواهد یافت که این امر نشانگر ارتباط افزایشی بین این دو متغیر است. همانطور که در شکل نیز مشخص شده با وجود دو رابطه افزایشی و یک ارتباط کاهشی در حلقه پایین، این حلقه هدفجو خواهد بود.
در حلقه بالا درصد پر بودن مرکز پخش با بررسی میزان موجودی مرکز پخش و ظرفیت انبار مرکز پخش به صورت دورهای در این مورد مطالعاتی به صورت روزانه تعیین می شود. هر چه موجودی مرکز پخش بیشتر باشد و یا ظرفیت انبار مرکز پخش کمتر باشد درصد پر بودن بیشتر خواهد بود که این موضوع نشانگر ارتباط موجودی درصد پر بودن و ارتباط کاهشی ظرفیت انبار درصد پر بودن است. از سوی دیگر با افزایش درصد پر بودن میزان ارسال حتی در صورت نیاز به ارسال به تدریج کاهش مییابد و یک رابطه کاهشی بین متغیرهای درصد پر بودن و ارسال به وجود می آید. با توجه به وجود دو ارتباط افزایشی و یک ارتباط کاهشی این حلقه نیز یک حلقه هدفجو است.شکل ۳-۶ حلقههای هدف جو موجودی- ارسال را نشان می دهد.
شکل ۳-۷ : حلقههای هدف جو موجودی- ارسال
۳-۵-۳ حلقه هدفجوی ارسال مواد
در این حلقه سفارش حمل مواد به تامین کننده به عنوان یک متغیر کلیدی و براساس میزان درخواستهای معوق، موجودی مواد در انبار تامین کننده و ظرفیت تولید پس از تبدیل محصول درخواستی به مواد درخواستی، تعیین می شود. براساس میزان سفارش حمل مواد، ارسال مواد توسط تامین کننده به شرکت (واحد تولید) انجام شده و این امر موجب کاهش موجودی مواد در انبار تامین کننده خواهد شد. هر چند در وضعیت فعلی در شرایط صفر بودن سفارش حمل مواد در صورت وجود مواد در انبار تامین کننده ارسال حداکثر به اندازه ظرفیت تولید ادامه مییابد تا موجودی به صفر برسد. این امر آن چنان که در فرضیه دینامیکی اشاره شد موجب تداوم تولید در شرایطی که درخواستی برای تولید وجود ندارد، شده و علاوه بر افزایش موجودی محصول، سبب ایجاد اطمینان کاذب از عدم توقف تولید می شود. شکل ۳-۸ حلقه ی هدف جوی ارسال مواد را نشان می دهد.
شکل ۳-۸ : حلقه ی هدف جوی ارسال مواد
۳-۵-۴ حلقه رشد فروش- ارسال
در این حلقه همانطور که مشاهده می شود بازخورد فروش به ارسال از طریق پیش بینی فروش و تعیین ذخیره اطمینان ایجاد شده است. با افزایش فروش پیش بینی شده ذخیره اطمینان نیز افزایش خواهد یافت. با افزایش ذخیره اطمینان میزان کمبود کاهش مییابد که این امر موجب افزایش ارسال در دوره های بعد تا جبران این کمبود خواهد شد. بنابر آنچه گفته شد ارتباط متغیرهای ذکر شده با یکدیگر افزایشی بوده و این امر موجب ایجاد یک حلقه رشد از فروش تا ارسال و از ارسال تا فروش می شود. این حلقه رشد در شرایط وجود موجودی کافی در انبار مرکزی، کافی بودن ظرفیت انبارها و وجود تقاضای کافی به صورت فزایندهای باعث افزایش ارسال و فروش تا پاسخ دادن کامل به نیاز بازار خواهد شد. اگرچه باید توجه داشت این رشد فزاینده می تواند تبدیل به یک افول فزاینده نیز بشود.شکل ۳-۹ حلقه رشد فروش- ارسال را نشان می دهد.
شکل ۳-۹ : حلقه رشد فروش- ارسال
۳-۵-۵ حلقه رشد فروش- تولید
در این حلقه علاوه بر متغیرهای مربوط به بخش فروش، متغیرهای واسط بین فروش و تولید و همچنینی متغیرهای بخش تولید نیز وارد شده و حلقه رشدی با چندین حلقه داخلی به وجود میآورند که همه آنها در نهایت در ایجاد حلقه رشد فروش که موجب رشد پیش بینی فروش و ذخیره اطمینان می شود، سفارش کالا از فروش به تولید نیز افزایش مییابد. دلیل این افزایش در نحوه محاسبه میزان سفارش فروش به تولید نهفته است. به منظور تعیین مقدار این متغیر یه صورت دورهای که در مدل، دوره سفارش فروش به تولید نامیده شده است جلساتی بین واحد فروش و تولید برگزار شده و پس از محاسبه نیاز فروش در دوره پیشبرد سفارش مدت زمان سپری شده از سفارش به تولید تا دریافت محصول در انبار مرکزی براساس ذخیره اطمینان تعیین شده، این نیاز با موجودی کل مقایسه شده و در صورت کمتر بودن موجودی از نیاز، به اندازه اختلاف نیاز و موجودی کل و با در نظر گرفتن ضریب اقتصادی تولید مقداری که برای یک بار تولید با توجه به هزینه های راه اندازی یا تعویض خط تولید مقرون به صرفه باشد سفارش ایجاد می شود.
واضح است که هر چه میزان ذخیره اطمینان یا پیش بینی فروش بیشتر باشد، میزان اختلاف نیاز و موجودی کل نیز بیشتر بوده و این موجب سفارش بیشتر به تولید خواهد شد. با ایجاد سفارش به تولید این سفارش در سفارشهای معوق باقی میماند و تنها در صورتی تبدیل به سفارشات مجاز برای تولید می شود که موجودی مواد اولیه در انبار و ظرفیت خالی در خط تولید به اندازه کافی وجود داشته باشد. براساس سفارشات مجاز برای تولید ارسال مواد به تولید انجام شده و در زمانی که برای تولید لازم است مواد تبدیل به محصول شده و وارد انبار مرکزی میشوند.
ارتباط این چند متغیر همانگونه که در شکل مشخص شده است افزایشی بوده و با افزایش سفارش میزان سفارشات معوق و در صورت وجود موجودی مواد اولیه میزان مواد ارسالی به تولید و به تبع آن تولید و موجودی محصول در انبار افزایش خواهد یافت.شکل ۳-۱۰ حلقه رشد فروش- تولید را نشان می دهد.
شکل ۳-۱۰ : حلقه رشد فروش- تولید
۳-۵-۶ حلقه رشد زنجیره تامین
در این حلقه که در برگیرنده تمام حلقههای اشاره شده پیش از این نیز هست.
شکل ۳-۱۱ : حلقه رشد زنجیره تامین
۳-۶ نمودار حالت و جریان
نمودارهای حالت-جریان به ساختارهای فیزیکی بوجود آورنده ساختار بازخوردی تمرکز مینماید. و متشکل از نمودارهای علی می باشند که ورودی های اطلاعاتی برای یک قائده تصمیم گیری را ترسیم مینمایند. در این نمودارها تمرکز بر داده هایی است که مدلساز از آنها برای تصمیم گیری استفاده می نماید.
در نمودار حالت-جریان متغیرهای حالت نشان دهنده وضعیت سیستم از قبیل تعداد مشتریان، موجودی مواد، بدهیها و … میباشد و متغیرهای نرخ نشان دهنده نرخ تغییرات سیستم همانند نرخ تولید مواد، نرخ ارسال مواد ، نرخ فروش محصول و … می باشد . در سیستمها بر اساس متغیرهای حالت تصمیم ها اتخاذ شده و با تغییر متغیرهای جریان ،تصمیمات اعمال می شود.
شکل شماره ۳-۱۲: نمودار حالت و جریان
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 09:24:00 ب.ظ ]
|