- کی[۴۱] (۲۰۰۱)، بارتون و سیمکو[۴۲] (۲۰۰۲)، فرانکل[۴۳] و دیگران (۲۰۰۲) و ماتسوموتو (۲۰۰۲) معتقدند پیش بینی رشد سودهای آینده­ی شرکت بر مدیریت سود موثر است. آنان به این نتیجه رسیدند که با افزایش احتمال رشد سود، احتمال استفاده از مدیریت سود نیز افزایش می­یابد. زیرا، در صورت عدم انجام مدیریت سود، انتظارات مثبت سرمایه گذاران نسبت به آینده­ی شرکت کاهش می­یابد.
- جنین و پیوت[۴۴](۲۰۰۵) معتقدند حسابرسی می ­تواند یکی از راه های جلوگیری و کاهش مدیریت سود باشد. زیرا اعتقاد بر این است، شرکت­هایی که صورت­های مالی حسابرسی شده ارائه کنند دارای محتوای اطلاعاتی و سود با کیفیت بیشتری هستند. اقلام تعهدی وابسته به قضاوت­های مدیران است و حسابرسی شرکت­هایی که اقلام تعهدی بیشتری دارند، نیز دشوارتر است. حسابرسی با کیفیت بالاتر، با احتمال بیشتری عملکرد­های حسابداری مورد تردید را کشف می­ کند. زیرا موسسه های حسابرسی باکیفیت دارای تخصص، منابع و انگیزه­ های بیشتری برای کشف اشتباه و تقلب هستند.
دانلود پایان نامه
فصل سوم :
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
به طور کلی هر پژوهش در ابتدا در پی مشکل یا مسئله­ای مطرح می­ شود ، مشکل و مسئله­ای که سؤالات زیادی را در ذهن محقق ایجاد می­ کند و موجب پیدایش فرضیاتی می­ شود .
پژوهشگر با جمع­آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها به پاسخ سؤالات پژوهشی وتأیید یا رد فرضیات مطرح شده می ­پردازد . لذا جمع­آوری اطلاعات و چگونگی تجزیه و تحلیل آنها از اهمیت فوق­العاده­ای برخوردار است و به عنوان یک مقوله از فرایند علمی است که نظریه ­ها در قالب آمار و ارقام علمی تجلی می­یابد ، ثمره­ی آن به صورت کمی جلوه­گر شده و مدل نظری پژوهش قابل سنجش و محاسبه می­ شود . در این فصل ابتدا به روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش اشاره شده و آنگاه متغیرهای پژوهش و مدل ریاضی آنها ، مراحل انجام پژوهش ، جامعه و نمونه آماری ، چگونگی فیلترینگ و ابزار سنجش مورد استفاده مورد توجه قرار گرفته شده است . در انتها نیز روش­های تجزیه و تحلیل اطلاعات آورده می­ شود.
۳-۲روش پژوهش
روش تحقیق به عنوان قانونی برای درک رابطه علت و معلولی است(ایران نژاد، ۱۳۷۸). به عبارت دیگر روش­شناسی تعیین حدود و معیارهایی است که می­بایست در فرایند پژوهش عملی مورد توجه قرار گیرد(ازکیا و دریان آستانه، ۱۳۸۲). هر پژوهش فعالیتی نظام­مند است که طی آن دانش گسترش و وضعیتی توصیف و تبیین می­گردد و درنهایت مسأله و شکل خاصی راه­حل جویی می­ شود. با توجه به اینکه هر تحقیق با یک مسأله و هدف خاص آغاز می­ شود، لذا بر پایه مسأله­های مطرح شده و هدفی که پژوهشگر از تحقیق دنبال می­ کند تحقیقات را طبقه ­بندی و انواع آن را از همدیگر بازشناسی می­ کنند(خاکی،۱۳۹۰).
۳-۲-۱ روش پژوهش برحسب هدف:
این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. نتایج این پژوهش می ­تواند توسط کارگزاران بورس ، افراد و شرکت­های مایل به سرمایه ­گذاری در بورس اوراق بهادار تهران ، علاقه­مندان به مباحث مالی ،مراکز آموزش عالی و مؤسسات آموزشی مدیریت مالی و دانشجویان این مراکز مورد استفاده قرار گیرد.
۳-۲-۲ روش پژوهش برحسب نوع داده ­ها و ارتباط بین متغیرها
این پژوهش از نظر نوع داده ها از جمله پژوهش­های کمی واز نظر ارتباط بین متغیرها از دسته پژوهش­های همبستگی می­باشد.
۳-۲-۳ روش پژوهش بر حسب فرایند اجرا
این پژوهش از نظر فرایند اجرا کمی به شکل توصیفی- پیمایشی می­باشد.
۳-۳ منابع و ابزار گردآوری داده ­ها و اطلاعات
برای ادبیات نظری و مباحث تئوریک از منابع کتاب­خانه­ای، پایان نامه­ ها و سایت­های اینترنتی و مجلات استفاده شده است و برای جمع­اوری اصلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش از داده ­های موجود در بورس اوراق بهادار از طریق نرم­افزار ره­آورد نوین، استفاده شده است.
۳-۴ جامعه آماری پژوهش و نحوه انتخاب شرکت­های مورد مطالعه جهت آزمون فرضیه ­های پژوهش
جامعه آماری این تحقیق، شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲ می­باشد. شرکت­های نمونه از کل جامعه­ آماری و بر اساس قاعده­ی حذف سیستماتیک بر طبق فیلتر­های زیر انتخاب شده ­اند.
روش انتخاب شرکت­ها از طریق فیلترینگ و با توجه به شرایط زیر بوده است :
سال مالی آن­ها پایان اسفند ماه می­باشد.
جزء شرکت­های صنعت سرمایه ­گذاری، واسطه­گرهای مالی و بانک­ها نباشند.
اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش از گزارش­های سالیانه شرکت­ها، قابل دسترس باشد.
جزء شرکت­های زیان­ده نباشند.
جدول ۳-۱٫ چگونگی انتخاب شرکت­های مورد مطالعه تحقیق

 

شرح تعداد  
اعضای جامعه آماری در پایان سال ۱۳۹۱ ۵۰۱ جمع کل
شرکت­هایی که سال مالی آنها منتهی به ٢٩/١٢ نمی ­باشد. ۲۰۹ فیلتر
شرکت­هایی که جزء صنعت سرمایه ­گذاری، بانک­ها و واسطه­گرهای مالی طبقه ­بندی
می­شوند.
۱۱ فیلتر
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...