فرضیه ۱ تاثیر مثبت و معنی­دار عوامل فردی بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی را نشان می­دهد. نتایج نشان دادند که این فرضیه مورد تایید نمی ­باشد و رد می­گردد. دلیل این امر آن است که بسیاری از متغیرهای این عامل به دلیل وجود متغیرهای میانجی چون ادراک از کیفیت، ارزش ادراک شده بها و اعتماد به محصول رد شدند و به همین دلیل این فرضیه نیز رد می­گردد.
بنابراین سازمان­ها و شرکت­های سازنده محصولات ملی باید برای تغییر و جذب نگرش مصرف­ کنندگان، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و قیمت مناسب و درخور کیفیت برای محصول در نظر بگیرند تا مصرف­ کنندگان به محصولات آنان اعتماد نمایند و به خرید محصولات ملی خود افتخار نمایند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
فرضیه ۲ و فرضیه ­های فرعی آن
فرضیه ۲-۱ تاثیر مثبت و معنی­دار ملی­گرایی مصرف ­کننده را بر قصد خرید محصول ملی نشان می­دهد. نتایج این پژوهش نشان دادند که ملی­گرایی تاثیر مثبت و معنی­دار بر قصد خرید ندارد. دلیل این امر نیز همانند فرضیه ۱-۱ به خاطر وجود متغیر میانجی ادراک از کیفیت است. مصرف­ کنندگان به کیفیت محصول بسیار توجه دارند و آن را عامل بسیار مهمی برای خرید کالا می­دانند. این یافته با پژوهش­های رنجبریان و همکاران (۲۰۱۰)، ناکوس (۲۰۰۷) و مرتضوی و همکاران (۱۳۹۱) مطابقت دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که ملی­گرایی تاثیر منفی بر قصد خرید مصرف ­کننده دارد. این نتیجه با پژوهش آکدوگان و همکاران (۲۰۱۲) مطابق است. دلیل این امر می ­تواند ناشی از منفی بودن نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی که قصد خرید وی را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد. این امر نشان­دهنده کشورگرایی پایین افراد است که میلی به خرید محصولات ملی خود ندارند.
فرضیه ۲-۲ بیان­کننده تاثیر مثبت و معنی­دار اثر کشور مبدأ بر قصد خرید محصول ملی می­باشد. نتایج حاکی از آن است که این متغیر بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. این یافته با پژوهش­های فیشر و همکاران (۲۰۱۲)، شی و همکاران (۲۰۱۲)، اسماعیل و همکاران (۲۰۱۲) و بیسواس و همکاران (۲۰۱۱) مطابقت دارد.
فرضیه ۲-۳ حاکی از تاثیر مثبت و معنی­دار سبک زندگی بر قصد خرید محصول ملی است. نتایج پژوهش نشان دادند که این متغیر بر قصد خرید تاثیر ندارد و فرضیه رد گردید. دلیل این امر می ­تواند ناشی از وجود متغیر کیفیت ادراک شده باشد که مصرف ­کننده حین خرید به این متغیر و قیمت آن بیشتر توجه می­ کند. روابط بین این متغیرها این دلیل را اثبات می­ کند.
فرضیه ۲-۴ تاثیر مثبت و معنی­دار تجربه خرید بر قصد خرید محصول ملی را بیان می­ کند. نتایج نشان دادند که این متغیر بر قصد خرید محصول ملی تاثیر دارد و فرضیه تایید می­گردد. این یافته با نتایج پژوهش کاوشیک و سینگ (۲۰۱۳)، لینگ و همکاران (۲۰۱۰) و کیم و سولیوان (۱۹۹۸) مطابقت دارد.
فرضیه ۲-۵ نشان می­دهد که باور اقتصادی تاثیر مثبت و معنی­دار بر قصد خرید محصول ملی دارد. یافته­ ها نشان داد که این متغیر بر قصد خرید محصول ملی تاثیر منفی و غیر معنی­دار دارد. دلیل این امر می ­تواند به خاطر وجود متغیر میانجی وضعیت مالی مصرف ­کننده باشد. پاسخ­گویان بیان می­کردند که آنها بیشتر به وضعیت مالی خود توجه می­ کنند تا اینکه با خرید محصول ملی چقدر به اقتصاد کشور کمک می­ کنند. همچنین سمیچک و گلوویچ (۲۰۱۱) در پژوهش خود که در زمینه تاثیر ملی­گرایی انجام دادند، بیان کردند که افرادی که ملی­گرایی بالایی دارند به دلیل احساس مسئولیت اقتصادی اقدام به خرید محصول ملی می­ کنند. اما در این پژوهش تاثیر ملی­گرایی بر قصد خرید محصول تایید نشد و این نشان دهنده این است که مصرف­ کنندگان ایرانی ملی­گرایی بالایی ندارند و در نتیجه احساس مسئولیت اقتصادی نسبت به کشور خود نخواهند داشت.
فرضیه ۲-۶ تاثیر مثبت و معنی­دار باور مذهبی بر قصد خرید محصول ملی را نشان می­دهد. نتایج نشان دادند که این متغیر بر قصد خرید محصول ملی تاثیر ندارد. این یافته با گفته­های پاسخ­گویان که به هیچ عنوان باور مذهبی تاثیری بر آنان هنگام خرید محصول ملی ندارد، مطابقت دارد.
فرضیه ۲ تاثیر مثبت و معنی­دار عوامل فردی بر قصد خرید محصول ملی را بیان می­ کند. یافته­های پژوهش حاکی از این است که عوامل فردی بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت که سازمان­ها و شرکت­های سازنده محصولات ملی باید آگاهی بیشتری به مصرف­ کنندگان بدهند و آن­ها را با محصول خود آشنا نمایند. چرا که با توجه به نتایج اثر کشور مبدأ بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. آنان با آگاهی دادن به مصرف­ کنندگان می­توانند شناخت آنان را نسبت به محصول خویش بالا ببرند و فروش محصولات خود را افزایش دهند. همچنین باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا مصرف ­کننده تجربه خوبی از خرید خود داشته باشد و تمایل به خرید مجدد داشته باشد.
فرضیه ۳ و فرضیه ­های فرعی آن
فرضیه ۳-۱ تاثیر مثبت و معنی­دار ادراک از نوآوری محصول بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی را بیان می­ کند. نتایج پژوهش نشان دادند که این متغیر عامل موثری بر نگرش مصرف ­کننده است. این یافته با نتایج پژوهش­های سستوکیت (۲۰۱۰)، استینر (۲۰۰۴) و رام و جونگ (۱۹۹۴) مطابقت دارد.
فرضیه ۳-۲ نشان می­دهد که اعتماد به محصول تاثیر مثبت و معنی­دار بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی دارد. نتایج نشان داد که این متغیر بر نگرش محصول تاثیر مثبت و معنی­دار
دارد. این یافته­ ها با نتایج پژوهش­های سستوکیت (۲۰۱۰)، لینگ و همکاران (۲۰۱۰) مطابقت دارد.
فرضیه ۳-۳ تاثیر کیفیت ادراک شده بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی را بیان می­ کند. نتایج نشان دادند که این فرضیه تایید می­گردد. این یافته با نتایج پژوهش پاندایا و جوشی (۲۰۱۲)، اسماعیل و همکاران (۲۰۱۲)، بوهلل و همکاران (۲۰۱۱) و سستوکیت (۲۰۱۰) مطابقت دارد.
فرضیه ۳-۴ بیان می­ کند که ریسک ادراک شده بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی تاثیر منفی و معنی­دار دارد. با توجه به نتایج این فرضیه نیز تایید گردید. این نتیجه با پژوهش کیم (۲۰۱۲)، پاندایا و جوشی (۲۰۱۲)، چن و همکاران (۲۰۱۱) و ملاحسینی و جبارزاده(۱۳۹۱) تطابق دارد.
فرضیه ۳-۵ حاکی از تاثیر مثبت و معنی­دار ارزش ادراک شده بها بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی
می­باشد. نتایج نشان دادند که این فرضیه تایید می­گردد. این یافته با نتایج پژوهش پاندایا و جوشی (۲۰۱۲)، اسماعیل و همکاران (۲۰۱۲) و فیشر و همکاران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
فرضیه ۳-۶ تاثیر مثبت و معنی­دار شیوه تبلیغات و ترفیعات بازاریابی را بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی بررسی می­ کند. نتایج نشان دادند که این متغیر نه تنها معنی­دار نمی ­باشد بلکه تاثیر منفی نیز بر نگرش مصرف ­کننده دارد. دلیل این امر آن است که طبق گفته پاسخ­گویان آنان هیچ دید و نگرش مثبتی نسبت به تبلیغات سازمان­های تولیدکننده محصولات داخلی ندارند. در نتیجه نگرش آن­ها منفی می­گردد.
فرضیه ۳-۷ تاثیر توزیع بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی را نشان می­دهد. نتایج نشان دادند که این فرضیه تایید می­گردد. این یافته با نتایج پژوهش کیم و پارک (۲۰۱۳) و فرامباخ و همکاران (۲۰۰۷) مطابقت دارد.
فرضیه ۳-۸ نشان می­دهد که ادراک از بومی بودن محصول بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. نتایج نشان داد که این عامل بر نگرش تاثیر منفی و معنی­دار دارد. دلیل این امر می ­تواند ناشی از نگرش منفی مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی و ملی­گرایی ضعیف مصرف­ کنندگان ایرانی در زمینه خرید محصولات لوازم خانگی باشد.
فرضیه ۳ تاثیر عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی را بررسی می­ کند. با توجه به نتایج فرضیه ­های فرعی این فرضیه نیز تایید می­گردد. لذا سازمان­ها و شرکت­های تولیدکننده محصولات داخلی و ملی باید کیفیت و نوآوری محصول خود را بالا ببرند تا اعتماد نسبت به محصول افزایش یابد و نگرش مصرف ­کننده نیز تغییر یابد.
چرا که متغیرهای این عامل در متغیرهای عامل فردی بسیار تاثیرگذار می­باشند و متغیرهای عوامل فردی به واسطه متغیرهای این عامل بر نگرش و قصد خرید تاثیر می­گذارند.
همچنین شرکت­های داخلی باید تبلیغات خود را منطبق با واقعیت محصول خود بسازند تا نگرش مصرف ­کننده را تغییر دهند و اعتماد آنان را به تبلیغات خود جلب نمایند.
فرضیه ۴ و فرضیه ­های فرعی آن
فرضیه ۴-۱ تاثیر مثبت و معنی­دار ادراک از نوآوری بر قصد خرید محصول ملی را نشان می­دهد. نتایج نشان دادند که این فرضیه تایید می­گردد. این یافته­ ها با نتایج پژوهش سستوکیت (۲۰۱۰)، استینر (۲۰۰۴) و رام و جونگ (۱۹۹۴) مطابقت دارد.
فرضیه ۴-۲ نشان می­دهد که اعتماد به محصول بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. نتایج حاکی از آن است که این فرضیه تایید شد. این نتیجه با پژوهش بوهلل و همکاران (۲۰۱۱)، ونکاتسواران و همکاران (۲۰۱۱)، لیوا و وو (۲۰۰۹)، الحبیب (۲۰۰۹) و فیض و اسماعیلی (۱۳۹۰) مطابقت دارد.
فرضیه ۴-۳ بیان می­ کند که کیفیت ادراک شده محصول بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. این فرضیه نیز تایید شد. این یافته با پژوهش پاندایا و جوشی (۲۰۱۲)، اسماعیل و همکاران (۲۰۱۲)، بوهلل و همکاران (۲۰۱۱)، یاسین و همکاران (۲۰۱۱) و رنجبریان و همکاران (۱۳۹۱) منطبق است.
فرضیه ۴-۴ تاثیر منفی و معنی­دار ریسک ادراک شده بر قصد خرید محصول ملی را بررسی می­ کند. با توجه به نتایج پژوهش این فرضیه تایید شد. این نتایج با یافته­های کیم (۲۰۱۲)، پاندایا و جوشی (۲۰۱۲)، چن و همکاران (۲۰۱۱)، حمزوی و ضحاف (۲۰۰۸) و ملاحسینی و جبارزاده (۱۳۹۰) مطابقت دارد.
فرضیه۴-۵ بیان می­ کند که ارزش ادراک شده بها بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. نتایج نشان می­ دهند که این فرضیه رد شد. دلیل این امر آن است که مصرف­ کنندگان هنگام خرید، کیفیت محصول و نوآوری آن را مدنظر دارند و قیمت و بهای محصول را با توجه به این دو متغیر می­سنجند که ارتباط بین متغیر ارزش ادراک شده بها، کیفیت ادراک شده و ادراک از نوآوری محصول حاکی از این امر است.
فرضیه ۴-۶ به بررسی تاثیر مثبت و معنی­دار شیوه ­های تبلیغات و ارتباطات بازاریابی بر قصد خرید محصول ملی
می ­پردازد. با توجه به نتایج بدست آمده این فرضیه رد شد. بنا به گفته پاسخ­گویان، آن­ها هیچ اعتمادی به تبلیغات ندارند و به دلیل وجود شبکه ­های ماهواره­ای آنان به هیچ عنوان تبلیغات را مشاهده نمی­کنند و در نتیجه بر قصد خرید آنان تاثیر گذار نیست. در واقع دلیل این امر آن وجود متغیر میانجی عدم اعتماد به تبلیغات است که باعث عدم خرید محصول ملی می­گردد.
فرضیه ۴-۷ تاثیر مثبت و معنی­دار توزیع بر قصد خرید محصول ملی را نشان می­دهد. این فرضیه نیز با توجه به
یافته­ ها رد شد. چرا که بنا به گفته پاسخ­گویان، آنان به هنگام خرید محصول به ارزش ادراک شده بها و ادراک از نوآوری توج
ه می­ کنند. وجود رابطه بین متغیر توزیع و دو متغیر فوق این امر را اثبات می­ کند.
فرضیه ۴-۸ نشان می­دهد که ادراک از بومی بودن محصول بر قصد خرید محصول ملی تاثیر مثبت و معنی­دار دارد. نتایج حاکی از آن است که این فرضیه رد شده است. این امر می ­تواند ناشی از عدم شناخت مصرف ­کننده نسبت به محصول باشد. چرا که پاسخ­گویان از بومی بودن محصول اطمینان کامل نداشتند. این عدم آگاهی نیز ناشی از عدم فعالیت کافی و مناسب رسانه­های جمعی و همچنین تبلیغات ضعیف شرکت­های تولیدی محصول داخلی است.
فرضیه ۴ تاثیر عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی بر قصد خرید محصول ملی را بررسی می­ کند. نتایج نشان داد که این فرضیه تایید گردید. همان­طور که بیان شد سازمان­ها باید کیفیت و نوآوری محصول خود را بالا ببرند تا ریسک مصرف ­کننده کاهش و اعتماد آن افزایش یابد. چرا که مصرف ­کننده توسط این ۴ متغیر است که دیگر متغیرها و محصول را برای خرید ارزیابی می­ کند.
فرضیه ۵ و فرضیه ­های فرعی آن
فرضیه ۵-۱ بیانگر تاثیر مثبت و معنی­دار حمایت دولت از تولیدکنندگان بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی می­باشد. نتایج نشان دادند که این فرضیه رد شده است. این اتفاق می ­تواند ناشی از روابط این متغیر با متغیر­هایی چون اعتماد به محصول، ادراک از کیفیت و ادراک از نوآوری باشد. این نتیجه با یافته­های علی­زاده (۱۳۸۹) و واعظی و یزدانی (۱۳۸۶) تطابق دارد.
فرضیه ۵-۲ نشان می­دهد که فعالیت رسانه­های جمعی تاثیر مثبت و معنی­دار بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی دارد. اما با توجه به نتایج این فرضیه رد شد. دلیل این امر می ­تواند عدم اعتماد به رسانه ملی و فعالیت ضعیف رسانه ­ها در این زمینه باشد.
فرضیه ۵ به بررسی تاثیر مثبت و معنی­دار عوامل دولتی بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به محصول ملی می ­پردازد. با توجه به نتایج فرضیه ­های فرعی این فرضیه نیز رد شد. لذا دولت باید در رسانه­های جمعی، آگاهی بیشتری به
مصرف­ کنندگان در مورد محصولات ملی ارائه و نگرش آنان را درباره این نوع محصولات تغییر دهند.
فرضیه ۶ و فرضیه ­های فرعی آن
فرضیه ۶-۱ نشان­دهنده تاثیر مثبت و معنی­دار حمایت دولت از تولیدکنندگان بر قصد خرید محصول ملی می­باشد. نتایج نشان دادند که این فرضیه تایید شد. این نتیجه با یافته مهر و همکاران (۲۰۱۲) منطبق است. تولیدکنندگان داخلی همچون سرمایه­ای هستند که چرخ تولید کشور را به حرکت درمی­آورند. اگر بخواهیم به شکوفایی اقتصادی برسیم باید از این سرمایه ­های گران بها حمایت کنیم.
فرضیه ۶-۲ تاثیر مثبت و معنی­دار فعالیت رسانه­های جمعی بر قصد خرید محصول ملی را نشان می­دهد. این فرضیه تایید گردید. این نتیجه با یافته پژوهش دیندار و حیدربیگی (۱۳۹۰) تطابق دارد. رسانه­های جمعی نقش بسیار مهمی بر جذب مشتری دارند. به همین دلیل دست اندرکاران رسانه ملی باید تمام تلاش خود را صرف تشویق مصرف­ کنندگان داخلی به خرید محصولات ملی نمایند.
فرضیه ۶ تاثیر عوامل دولتی بر قصد خرید محصول ملی را بررسی می­ کند که با توجه به یافته­های فرضیه ­های فرعی، این فرضیه تایید گردید. لذا دولت باید فعالیت حمایتی و قانونی خود را نسبت به این نوع محصولات افزایش دهد تا مصرف­ کنندگان تمایل بیشتری به خرید محصول ملی داشته باشند. همچنین رسانه­های جمعی نیز باید فعالیت خود را در زمینه تشویق مصرف­ کنندگان به خرید محصولات داخلی بیشتر کنند. چرا که نتایج حاکی از آن است که رسانه ­ها می­توانند بر قصد خرید و رفتار خرید مصرف ­کننده تاثیرگذار باشند.
فرضیه ۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...