۳۲>
۷۰>
۵۰>

 

 

 

امتیاز

 

۲۴/۱- ۱

 

۴۹/۱ - ۲۵/۱

 

۵/۱ – ۷۴/۱

 

۲ – ۷۵/۱

 

 

 

۳-۱-۹-۲-۱-۴ معیار پوشش­گیاهی
برای امتیاز­دهی به شاخص­ های معیار پوشش­گیاهی، گزارشات و اطلاعات موجود بررسی شد و از منطقه طرح بازدید به عمل آمد. جهت اندازه ­گیری­های مربوط به پوشش گیاهی از روش ترانسکت خطی، بکار بردن پلات در هر ترانسکت استفاده شد. کوادرات یا پلات سطحی محدود برای نمونه­برداری گیاهان و سایر ظواهر مرتع می­باشد. اندازه پلات رابطه مستقیم با نوع و میزان پوشش محل مورد مطالعه دارد. با توجه به پوشش غالب منطقه مورد مطالعه که شامل گونه­ های گراس­ها و فورب­های یکساله و رملیک و غیره می باشد، سطح پلات معادل دو برابر بزرگ­ترین گونه گیاهی و درختی منطقه در نظر گرفته شد. در نهایت بر اساس مطالعات انجام شده در منطقه مورد مطالعه تعداد ۴ پلات در هر واحد­کاری به منظور ارزیابی عامل پوشش گیاهی در نظر گرفته شد. سپس به شاخص­ های انتخاب شده با توجه به جدول ۳-۱۸ و ۳-۱۹ در هر واحد­کاری امتیاز اختصاص داده شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱-۹-۲-۱-۴-۱وضعیت پوشش­گیاهی
در بررسی وضعیت پوشش­گیاهی عوامل وضعیت رویشگاه، ترکیب گونه ­ای (گونه­ های مهاجم و یکساله)، میزان لاشبرگ سطحی، درصد پوشش­تاجی گیاهان دائمی، تولید از حد پتانسیل و زاد­آوری گیاهان مرغوب مد نظر قرار گرفت. برای امتیاز­دهی به شاخص وضعیت پوشش­گیاهی بر اساس وضعیت مراتع منطقه که شامل: خیلی فقیر، فقیر، متوسط و خوب است، امتیاز مربوطه برای هر تیپ گیاهی در واحد­های کاری تعیین شد.
۳-۱-۹-۲-۱-۴-۲ بهره ­برداری از پوشش­گیاهی
بهره ­برداری از پوشش­گیاهی یکی از شاخص­ هایی است که اثرات عمده­ای بر تغییر پوشش­گیاهی و بیابانی­شدن اراضی دارد. فاکتور چرای دام از لحاظ تعداد دام موجود نسبت به ظرفیت دامی (فشار دام)، زمان و طول دوره چرا و نوع دام استفاده کننده مورد بررسی قرار گرفت. بسته به میزان علوفه تولید­ی و نوع دام چرا کننده با توجه به ترکیب پوشش و وضعیت فیزیوگرافی منطقه، شاخص بهره ­برداری از پوشش در کلاس­های مختلفی طبقه ­بندی شد. از آنجایی که ظاهر شدن گونه­ های مهاجم در هر منطقه معرف بهره ­برداری شدید و تخریب پوشش گیاهی است، لذا با توجه به درصد ترکیب گیاهان مهاجم، برای چهار کلاس کم، متوسط، زیاد و خیلی­زیاد تعیین امتیاز شد.
۳-۱-۹-۲-۱-۴-۳تجدید پوشش­گیاهی
به منظور ارزیابی وضعیت پوشش­گیاهی از لحاظ مهیا بودن یا نبودن شرایط تجدید حیات این شاخص انتخاب شد و کلاس­های مختلف آن با توجه به امکان­ پذیر­بودن یا نبودن اجرای عملیات اصلاحی تعیین گردید. برای تعیین امتیاز این شاخص به عواملی نظیر میزان بارندگی، شیب و دیگر ویژگی­های طبیعی منطقه و خصوصیات پوشش­گیاهی از قبیل ترکیب گیاهی، گرایش و وضعیت مرتع توجه شد، زیرا با دانستن وضعیت مرتع و گرایش آن، نوع عملیات اصلاحی لازم و ضرورت آن مشخص می­ شود.
۳ -۱-۹-۲-۱-۴-۴ خطر آتش­سوزی
آتش­سوزی جنگل­ها اغلب یکی از موارد مهم تخریب اراضی می­باشد. آتش­سوزی به طور ویژه یکی از خطر­ات اصلی برای جنگل­های سوزنی برگ از جمله گز که یکی از گونه­ های معرف مقاوم به خشکی است، می­باشد. آتش­سوزی در طی دهه اخیر یکی از عوامل مهم فرسایش در طی دهه اخیر یکی از عوامل مهم فرسایش خاک تلقی می­ شود، امتیاز­دهی این فاکتور مطابق جدول ۳-۱۹ انجام می­ شود.
۳-۱-۹-۲-۱-۴-۵حفاظت در برابر آتش­سوزی
پوشش­گیاهی به طور واضح یکی از فاکتور­های مهم کنترل شدت و فراوانی جریان­های سطحی و فرسایش سطحی می­باشد. توسعه سطح زیر کشت گیاهان زراعی باعث حساس شدن سطح خاک در مقابل فرسایش می­گردد، البته این نکته قابل ذکر است که شرایط فوق در صورت عدم مدیریت صحیح و اصولی اتفاق می­افتد.
۳-۱-۹-۲-۱-۴-۶ مقاومت به خشکی
فاکتور­های اصلی برای ارزیابی پوشش­گیاهی در طول دوره رشد، با میزان آب قابل دسترس و طول دوره آبیاری متناسب هستند. خشکسالی­هایی که باعث کاهش شاخص سطح برگ می­شوند، برای گیاه طی یک دوره کوتاه ممکن است مفید واقع شوند، اما در صورت تداوم این شرایط گیاه قادر به ادامه حیات نبوده و از بین می­رود.
۳-۱-۹-۲-۱-۴-۷درصد پوشش­گیاهی
مطالعات زیاد­ی نشان داد­ند که تغییرات میزان رواناب و تولید بار رسوب با میزان تاج پوشش­گیاهی و تغییرات کاربری­اراضی متناسب است .قسمتی از زمین، زمانی که تولید بیوماس زیر حد آستانه باشد با پدیده بیابان­زایی مواجه می­ شود.
جدول ۳-۱۶- تعیین امتیاز شاخص های ارزیابی معیار پوشش گیاهی در روش IMDPA

 

 

شاخص ارزیابی

 

کلاس

 

کم

 

متوسط

 

شدید

 

بسیار شدید

 

 

 

 

 

امتیاز

 

۵/۱ - ۱

 

۵/۲ – ۵۱/۱

 

۵/۳ – ۵۱/۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...