۳-۴-۶- نحوه دفع آبهای سطحی( آب باران)در شهر و معایب آن
دفع آبهای سطحی شهر ساری از جهات عمومی ،شیب اراضی ، شبکه معابر ، شبکه هیدروگرافی و کانال های طبیعی موجود در گستره شهر تبعیت کرده وجهت جمع آوری آبهای سطحی از کانال و جوی های با عرض و عمق متفاوت استفاده می شود . براساس بررسی های انجام شده بعضی از محلات شهر مانند : کوی دادگستری ،هسته مرکزی شهر ،بعضی از محلات اطراف میدان امام ،محله غفاری و …بامشکلات عدیده ای جهت دفع آب های سطحی مواجه هستند (مشاورین مازند طرح ،۱۳۸۹).
۳-۴-۷- ساختمان زمین شناسی
از نظر زمین شناسی شهر ساری در زون ساختمانی گرگان – رشت استقرار دارد.زون مذکور از روند سینوسی البرز پیروی کرده و در نقاطی که کوهستان از دریا فاصله دارد،گسترش یافته است. بر اساس ساختارموجود زمین شناسی محدوده ،تمام لرزه های گسترده آن معمولا در عمق ۱۰-۷۰ کیلومتری روی داده و لذا کم عمق می باشند(مشاورین مازند طرح ،۱۳۸۹).
وجود یکسری تاقدیس و ناودیس با امتداد محوری تقریبا شرقی – غربی و عمود بر امتداد رودخانه تجن و دو گسل عمده ،یکی گسل شمال البرز به طول ۴۰۰ کیلومتر و دیگری گسل خزر به طول ۶۰۰ کیلومتر می باشند.
۳-۴-۸- جنس خاک
از نظر خاک شناسی بستر شهر ساری بر روی دشت های آبرفتی دامنه ای استقرار یافته است که ذرات تشکیل دهنده آن عمدتا به قطرکمتر از۲میلیمتر بوده و شیب اراضی نیز منظم و ملایم با ارتفاع ۱۰-۶۰ متر از سطح دریا می باشد (مشاورین مازند طرح ،۱۳۸۹).
به طوری کلی در شهرستان ساری چهار نوع خاک قا بل شناسایی است که عبارتند از:
- خاک ساحلی : شامل شن های ساحلی که از ارتفاع ۲۵ تا ۰ متر شروع می گردند.
- خاک رسوبی : در جلگه و اطراف رودخانه و دامنه های رو به شیب شمال جز خا ک های جوان با شیب جزیی که در نتیجه سیلاب بوجود آمده است و به دو صورت آلویون و کولیون هستند، دیده می شود.
- خاک جنگلی : این نوع خاک در اراضی که از درختان جنگلی پهن برگ پوشیده و دارای خاک قهوه ای جنگلی است دیده می شودو بهترین نوع خاک در نواحی معتدله می با شد.
- خاک های کوهستا نی : شا مل کوه های مرتفع با جنگل های انبوه و مخروبه و تراشیده و عموماً با پوشش خاکی نسبتاً عمیق تا عمیق با خاک تکامل یافته جنگلی و هوموس داراست.
۳-۴-۹- آبهای زیر زمینیآبخوان های تشکیل شده در محدوده شهر ساری عموما با داشتن رسوبات درشت دانه تا دانه متوسط دارای وضعیت آبدهی عالی تا بسیار خوب می باشند .
۳-۵- شناخت ویژگی‌های جمعیتی ،اجتماعی ،اقتصادی
بررسی سیر تحول جمعیت و شناخت ویژگی‌های آن از عوامل پایه‌ای طرح ها و برنامه‌ها است.و ساماندهی شهر به سه عامل انسان، فعالیت و فضا توجه داردودراین میان انسان مهمترین رکن این ساماندهی است. با این مقدمه در این قسمت در پنج عنوان سهم جمعیتی محدوده مطالعاتی در مقایسه با شهر، توزیع و پراکنش جمعیت در محدوده مطالعاتی، ساختار جمعیتی ساکن در محدوده مطالعاتی، از نظر بعد خانوار، نسبت جنسی، ترکیب سنی، نرخ رشد و سابقه سکونت ساکنین فعلی در محدوده مطالعاتی پرداخته می‌شود.
۳-۵-۱- ساختار جمعیتی محدوده مطالعاتی
با توجه به نتایج سرشماری عمومی،جمعیت شهر ساری در سال ۱۳۳۵ بالغ بر ۲۶۲۷۸ نفر بوده و در سال ۱۳۴۵ با رشد سالانه ۴۲/۵ به ۴۵۴۸۸ نفر رسید.در سال ۱۳۵۵ جمعیت شهر ساری به ۷۰۷۵۳ نفر افزایش یافـت. جمعیت شهر ساری در سال ۱۳۶۵ بالغ بر۳۴۶۶۹۷ نفر بوده است .آمار فوق نشان می­دهد که از سال ۱۳۶۵ از میزان نرخ رشد سالانه کاسته شده ولی به جمعیت شهر ساری اضافه گردیده ا ست.
در سال ۱۳۷۵ جمعیت شهر ساری ۴۲۳۸۰۶ هزار نفر با تراکم ۴/۱۱۵ نفر در کیلومتر مربع رسیده است.
مساحت شهر ساری در آن زمان ۳۶۷۴ کیلومتر مربع گزارش شده است (سرشماری نفوس و مسکن ، ۱۳۷۵ ). در سال مذکور با توجه به پایان جنگ و سیاست‌های دولت مبنی بر تنظیم خانواده، جمعیت شهر ساری نیز با شتاب کمتری اضافه گردیده ا ست.
در سال ۱۳۸۵ جمعیت شهرستان ساری به ۴۹۵۳۶۰ نفر با ۱۳۲۹۹۵ خانوار رسیده که ۲۶۱۲۹۳ هزار نفر ساکن در نقاط شهری با نرخ رشد سالانه ۸۹/ ۲ درصد بوده است.(آمار نامه استان مازندران، ۱۳۸۵ : ۹۸).
رشد جمعیت شهر ساری از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ نیز رقمی دو برابررا نشان می دهد که نسبت به شهرنشینی در مازندران ۷/۵۳ درصد ، بیشتر است و در مقایسه با رشد طبیعی ۴/۱ درصد می توان نتیجه گرفت که نقاط شهری ساری با رشد کاملاً ۸/۱ درصد مهاجر پذیراست امتیاز مرکزیت سیاسی مهم ترین عامل جذب جمعیت این شهرستان شده است این امرنیز گسترش شهر در جهات مختلف را توجیه می کند . (آمارنامه سال ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵).
براساس سرشماری سال ۱۳۸۹ جمعیت کل شهر ساری به ۳۱۹۹۷۳ نفردرصورتیکه مساحت شهر ۴۲۰۸٫۶هکتار برآورد شده است .که این امر نیازمند توجه بیشتر برنامه ریزان شهری است(آماروسرشماری سال ۱۳۸۹).
دراین رابطه به بررسی عوامل موثر در ساختار جمعیتی مانند بعد خانوار و نسبت جنسی و گروه‌های سنی به شاخص کیفی جمعیتی می پردازیم .
۳-۵-۱-۱- بعد خانوار
جمعیت شهر ساری در سال ۱۳۶۵ معادل ۱۴۱۰۲۰ نفر بوده و تعداد خانوار همان سال ۳۰۰۰۴ نفر وبعد خانوار نیز معادل ۷/۴ نفر در هر خانوار بوده است. در سال ۱۳۷۵ جمعیت شهر ساری معادل ۱۹۵۸۸۲ نفر و تعداد خانوار در این سال معادل ۴۴۲۵۴ نفر بوده بنابراین بعد خانوار در سال ۱۳۷۵ معادل ۴/۴ نفر درهر خانوار گزارش شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵تعداد خانوار شهر ساری برابر۷۱۵۶۴ وبعد خانوارنیز ۶۶/۳ کاهش داشته است. تعداد خانوار نسبت به سال۱۳۵۵بیش از۵/۴ برابرافزایش یافته است .بعد خانوارنیز طی سالهای ۱۳۵۵- ۱۳۸۵ از ۶ /۴نفربه ۷/۳ نفرکاهش یافته که به معنی کاهش یک نفر از این میانگین است(سالنامه آماری استان مازندران، ۱۳۸۷). بر اساس نتایج آماری دوره های مختلف تعداد خانوار شهر ساری در سال ۱۳۴۵ برابر با ۸۶۰۵ واحد بوده است که این رقم در سال ۱۳۸۵ به ۷۴۹۱۰ واحد رسیده به عبارتی تقریبا ۱۰ برابر افزایش داشته است. بیشترین میزان افزایش تعداد خانوار بین سال های ۱۳۶۵ – ۱۳۵۵ و ۱۳۸۵- ۱۳۷۵ بوده ا ست. با توجه به این ارقام می توان گفت که علیرغم افزایش تعداد خانوار، بعد خانوار در این شهر روند کاهشی داشته است که سیاست تنظیم خانواده در شهر ساری در این روند کاهشی مشهود می باشد. جدول زیر،روند تغییرات تعداد ومتوسط بعد خانوار شهر ساری را دردوره های ۱۳۸۵- ۱۳۴۵ نشان می دهد.
جدول شماره(۳-۲): تغییرخانوارشهر ساری طی سال ها ی۱۳۸۵ - ۱۳۴۵

 

سال تعداد جمعیت تعداد خانوار متوسط بعد خانوار
۱۳۴۵ ۲۶۲۷۸ ۸۶۰۵ ۹۲/۴
۱۳۵۵ ۴۴۵۶۸ ۱۵۵۲۷ ۴۷/۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...