راهنمای نگارش پایان نامه و مقاله درباره : بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در فروشگاههای زنجیره ای و ارائه ... |
عمل- یادگیری - احساس
خلاقیت پایین
مدل FCB
ربع اول، درگیری بالای فکری.
ربع دوم، درگیری بالای احساسی.
ربع سوم، درگیری پایین فکری.
ربع چهارم، درگیری پایین احساسی.
در این شبکه اقلام ممکن به چهار دسته تقسیم می شوند.
برخی ویژگیهای اقلام مربوط به خانه های شبکه FCB
اقلام ربع اول(فکری با درگیری بالا) : تصمیم گیری برای خرید این دسته از کالاها مستلزم درگیری بالای فکری ( شناختی یا منطقی ) است و شامل اقلام بزرگ، کالا و خدمات مهم و با دوام زندگی که روزانه خریداری نمی شوند و خرید آنها مستلزم فرصت، بذل توجه و اعمال دقت است، می باشد. مانند: خودرو، خانه، کامپیوتر، بیمه عمر، انتخابات ملی و …
اقلام ربع دوم (احساسی با درگیری بالا) : تصمیم برای خرید این اقلام مستلزم درگیری بالای احساسی است و با هویت جویی و کسب منزلت اجتماعی و عزت نفس فرد ارتباط دارند. کالا و خدمات این ربع می تواند شامل این موارد باشد: عطر، جواهر آلات، سفرهای تفریحی، لوازم آرایشی…
اقلام ربع سوم (فکری با درگیری پایین) : این دسته نیز در میان اقلام ضروری ( با درگیری فکری ) طبقه بندی می شوند. اما به خاطر رواج مصرف، الگوهای رفتاری عادت وار و وفادارانه، کمترین درگیری را می طلبند. انواع شوینده ها، دستمال کاغذی، حشره کش، و مواد غذایی و…در این دسته گروه بندی می شوند.
اقلام ربع چهارم(احساسی با درگیری پایین) : این دسته از اقلام دلگرمی های کوچک زندگی هستند که با مذاق افراد سرو کار دارند و درگیری پایین عاطفی را می طلبند، مانند : شهر بازی، آدامس، شکلات، کارت پستال و …
راهبرد های تبلیغی در شبکه FCB
همچنین شبکهFCB برای موثر ساختن پیامهای تبلیغی به انتخاب دو راهبرد : راهبرد خلاقیت در طراحی تبلیغ و راهبرد رسانه ای کمک می کند . یعنی هم نشان می دهد که برای محصول مفروضی چگونه تبلیغی بهتراست ساخته شود و هم راهنمایی میکند که در هر مورد , از کدام رسانه بهتر است استفاده گردد . شبکه FCB بطور خلاصه در جدول آمده است . بر طبق آنچه در مدل FCB ارائه شده است در تبلیغ کالاهای ربع اول، پرداختن به صفات کمی ، منطقی یا شناختی محصول بر صفات عاطفی کاملا ارجحیت دارد. زیرا در این صورت با درگیریهای ذهنی مخاطب بیشترین سازگاری را خواهد داشت. بیلبورد ها و روزنامه ها همچنین مجلات تخصصی بهترین رسانه ای پیشنهادی هستند و تصمیم گیری استدلالی است با درگیری بالای فکری.
در معرفی کالاها و خدمات ربع دوم توصیه شده که با بهره گرفتن از برانگیختن احساسات باعث تغییر رفتار در مخاطب بشود. بکار بردن تصاویر خاص و مهیج در رسانه هایی همچون تلویزیون و بیلبورد توصیه این مدل برای تبلیغاتی اثرگذار است. به همین ترتیب در معرفی محصولات جاگرفته در ربع سوم و چهارم به تبلیغ با هدف یادآوری،طرح استدلال برای چرایی مصرف ،تمایز محصول از سایر انواع مشابهمدنظر قرار گرفت. نمایش عمل خرید یا استفاده از محصول در فضای تبلیغاتی کوچک یا در پیام های کوتاه ده ثانیه ای درتلویزیون و رادیو یا پوستر پرداخته شود.
ایجاد ارتباط موثر
در تعیین مخاطب هدف، بازاریاب باید خلاء موجود بین انتظار کنونی و تصویری که فرد در جستجوی آن است را کم کند. اهداف ارتباطات ممکن است شامل نیاز طبقه، آگاهی نام تجاری، دیدگاه نام تجاری یا قصد خرید نام تجاری باشد.
طراحی ارتباطات نیاز به حل سه مساله دارد:
چه چیزی بگوئیم ( راهبرد پیام)
چگونه بگوئیم ( راهبرد خلاقیت)
چه کسی باید آن را بگوید ( منبع پیام)
کانالهای ارتباطات ممکن است شخصی (ارتباط بین فردی) یا غیر شخصی( رسانه، پیشبرد فروش، حمایت مالی از اتفاقات و روابط عمومی) باشد.[۲۹]
تمایز Differentiation
در محیط پویا و رقابتی کنونی، اهمیت بهکارگیری استراتژی مناسب در برابر رقبا بر هیچ مدیر دانایی پوشیده نیست. پیروی از استراتژی درست رقابت در چنین بازاری منجر به تثبیت موقعیت سازمان در صنعت متبوع میگردد.
موقعیت سازمان نسبت به دیگر بازیگران یک صنعت، تعیینکننده سود وی بوده و سازمانی که بتواند خود را در موقعیتی مناسب نسبت به رقبای خود قرار دهد، سودی بالاتر از میانگین آن صنعت را کسب خواهد نمود. علاوه بر این، چنین سازمانی حتی با وجود ساختار نامناسب صنعتی که در آن فعال است طعم شیرین بازگشت سریع سرمایه را خواهد چشید. پایه اساسی ماندگاری چنین موقعیتی میان رقبا حفظ مزیت رقابتی بنگاه در صنعت مربوطه است. بسته به ساختار هر صنعت، مزیتهای رقابتی بنگاهها در مواجهه با یکدیگر ابعاد بسیار وسیعی به خود میگیرد. همچنین بسته به اینکه محدوده فعالیت سازمان کل بازار را تحت پوشش خود قرار میدهد یا برای بخش یا بخشهایی از بازار فعالیت میکند نیز استراتژیهای متفاوتی میان بنگاهها دیده میشود. در میان ابعاد بیشمار مزیتهای رقابتی میتوان دو بعد پایهای را به عنوان فصل مشترک این رویکردها شناسایی نمود. ماحصل ترکیب این دو بعد پایهای با محدوده فعالیت هر سازمانی در صنعت مربوطه سه استراتژی عمومی را پیش روی مدیران قرار میدهد که عبارتند از:
- عرضه ارزانترین محصول به بازار یا همان رهبری در قیمت (cost-leadership)
- عرضه محصول متفاوت به بازار یا استراتژی تمایز (differentiation)
- تمرکز روی بخشی از بازار با رویکرد قیمت یا تمایز (focus)
هدف دو استراتژی رهبری قیمت و تمایز، تصاحب کل بازار و هدف استراتژی تمرکز، بخش یا بخشهای کوچکی از بازار است. [۳۰]
مزیت ویژه ی فروش [۱۴]
مزیت ویژه ی فروش یک مفهوم بازاریابی است که شرکت به مشتریان پیشنهاد می کند تا آنها را متقاعد کند که به جای استفاده از برندهای رقیب، برند او را انتخاب کنند. در واقع USP شرکت باید حاوی ایده ای باشد که به طور متقاعد کننده ای محصول یا خدمت شرکت را از سایر رقبا متمایز کند. یک پیام تبلیغاتی مناسب به مشتری القا می کند که با خرید این محصول، مزایای ویژه و منحصر بفردی عایدش می شود که با خرید محصولات دیگر به دست نمی آورد. با وجود این، جستجو و درک مزیتهای ویژه فروش، غالبا کار چندان ساده ای نیست و مهمتر اینکه به محض شناخت و به کارگیری یک مزیت ویژه فروش موفق در بازار، دیگر رقبا برای تقلید از آن هجوم می آورند و حفظ این مزیت برای درازمدت را می توان از رموز یک کسب و کار دانست. [۳۸]
استراتژی تمایز
در این رویکرد بنگاه سعی میکند تا موقعیتی متمایز را نسبت به دیگر رقبای خود در صنعت به دست آورد. برای رسیدن به چنین موقعیتی، بنگاه به یک یا چند ویژگی که از نظر خریداران مهم تلقی میشود پاسخ داده و از این طریق قیمتی بالاتر را به بازار ارائه میدهد. منشا این تمایز ممکن است در خود محصول، شیوه تحویل آن، روشهای بازاریابی، خدمات پس از فروش و غیره باشد. حیاتیترین تصمیم بنگاه در این استراتژی، انتخاب درست ویژگیای است که در نظر اغلب خریداران ارزش پرداخت هزینه بالاتر را توجیه نماید.[۳۰]
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
در این فصل به تشریح روش انجام تحقیق، ابزار گردآوری داده ها و تحلیل آنها، حجم نمونه، و آزمون های مورد استفاده در تحقیق پرداخته شده است.
مرحله اول: مطالعات مقدماتی و کتابخانهای
در این فصل، با هدف کسب اطلاعات مقدماتی جهت شناخت هر چه بیشتر مسئله و استفاده از اطلاعات جهت مراحل آتی تحقیق خواهد بود. بعبارت دیگر در این مرحله، کسب اطلاعات ممکن از طریق بررسی اسناد و مدارک و حتی مصاحبه های تلفنی و در صورت امکان مصاحبه با مسئولان سازمان های ذیربط در تهران و مصاحبه با چند شرکت تبلیغاتی مثل اشاره، شبکه آفتاب، داروگ، تی ماد و … انجام میگیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 12:32:00 ق.ظ ]
|