پایایی این ابزار در مطالعات بسیاری مورد تأیید قرار گرفته است. خرده مقیاس
جهتگیری گفتوشنود همواره پایایی بیشتری را نشان داده است. میانگین آلفای کرونباخ در مورد خرده مقیاس جهتگیری گفتوشنود در پنج مطالعه ۸۹/۰ و دامنه آن بین ۸۴/۰ تا ۹۲/۰ و در خصوص خرده مقیاس جهتگیری همنوایی ۷۹/۰ و دامنه آن بین ۸۴/۰ تا ۷۳/۰ گزارش شده است (کوئرنر و فیتزپاتریک، ۲۰۰۲). همچنین ضریب پایایی بازآمایی سه گروه سنی متفاوت بعد از یک دوره سه هفتهای در مورد جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی مطلوب ذکر شده است (فیتز پاتریک و ریچی، ۱۹۹۴).
در تحقیق کوروشنیا (۱۳۸۵) در نمونه ایرانی مقدار آلفای کرونباخ جهتگیری
گفتوشنود ۸۷/۰ و جهتگیری همنوایی ۸۱/۰ بدست آمد.
کوئرنر و فیتزپاتریک (a2002) در بررسیهای خود نشان دادند که این ابزار از روایی محتوایی، ملاکی و سازهای خوبی برخوردار است. به نظر آنها با توجه به اینکه این ابزار تمام رفتارهای مربوط به دو بعد جهتگیری گفتوشنود و همنوایی را درنظر میگیرد از روایی محتوایی برخوردار است. علاوه بر این از آنجا که چندین بررسی نشان داده است. بین ابعاد این ابزار و مقیاس قدیمی مکلئود و چفی (۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و فیتزپاتریک؛ ۲۰۰۲) و مفاهیم دیگری که از لحاظ نظری نزدیک هستند همبستگی وجود دارد، این ابزار از روایی ملاکی برخوردار است. در تحقیقی که توسط جوکار و رحیمی (۱۳۸۶) انجام شد، برای تعیین پایایی روش آلفای کرونباخ به کار گرفته شد. مقدار این ضریب به ترتیب برای وضعیت
دانلود پایان نامه
گفتوشنود، همنوایی و کلی مقیاس برابر ۸۸/۰ ، ۸۴/۰ و ۸۰/۰ بود.
جوکار و رحیمی (۱۳۸۶) برای تعیین روایی سازه و تأیید ساختار عاملی مقیاس یاد شده، برای استفاده در ایران، روش تحلیل عامل به روش مؤلفه های اصلی با چرخش قائم[۱۶۷] استفاده کردند. ملاک استخراج عوامل ارزش ویژه بالاتر از یک و شیب منحنی اسکری بود. یافتهها نشان دهنده وجود دو عامل بود. مقدار KMO برابر ۸۵/۰ و آزمون بارتلت برابر ۹۰/۱۹۴۸ (P<0/001) بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ضریب گویه های مقیاس الگوی ارتباطی گفتوشنود از ۳۴/۰تا ۷۶/۰و ضریب گویه های الگوی همنوایی از ۴۵/۰ تا ۷۳/۰ در نوسان بوده است.
۳-۴-روش جمعآوری اطلاعات
شیوه اجرا به صورت گروهی و محل اجراء کلاسهای درسی دانشجویان میباشد. قبل از ارائه پرسشنامه توضیحاتی درباره نحوه پاسخدهی به سؤالات، هدف پژوهش و ضرورت همکاری صادقانه آنها ارائه گردید. علاوه بر این به افراد اطمینان داده شد که جوابهای آنها محرمانه خواهد ماند و در صورتی که تمایل دارند تا از نتیجه عملکرد خود آگاهی حاصل کنند، میتوانند آدرس پست الکترونیکی خود را نوشته تا پس از پایان کار نتیجه به آدرس آنان فرستاده شود. مدت زمان صرف شده برای پاسخدهی به سوالات از سوی افراد به طور تقریبی بین ۲۰ تا۳۰ دقیقه در نوسان بود. بعد از جمعآوری پرسشنامه ها کار نمرهگذاری انجام شد.
۳-۵-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، ابتدا با بهره گرفتن از شاخصهای آمار توصیفی، اطلاعات توصیفی متغیرهای مورد مطالعه، اعم از میانگین و انحراف معیار، مشخص خواهد گردید.
در مرحله بعد به منظور پاسخگویی به سؤال اصلی تحقیق یعنی پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با واسطهگری باورهای شناختشناسی از روش آماری بارون و کنی (۱۹۸۶) استفاده شد و در ادامه برای پاسخگویی به سه سؤال فرعی تحقیق از روش آماری رگرسیون سلسله مراتبی با کنترل اثر رشته استفاده گردید.
فصل چهارم
یافته ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل با ارائه یافته‌های توصیفی متغیرهای پژوهش، نتایج حاصل از تحلیل مسیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
۴-۲- یافته‌های توصیفی متغیرهای پژوهش
جدول شماره ۴-۱ شاخص‌های توصیفی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر) متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد.
جدول شماره ۴-۱- یافته‌های توصیفی متغیرهای پژوهش

 

متغیرها میانگین انحراف معیار حداقل نمره حداکثر نمره
دختر پسر دختر پسر دختر پسر دختر پسر
الگوهای ارتباطی خانواده گفت و شنود ۷۴/۴۷ ۳۰/۴۵ ۷۸/۹ ۸۲/۹ ۱۴ ۲۰ ۶۹ ۷۳
همنوایی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...