۱-۲۴-۱جوشانده عناب :
آب به مقدار کافی ،جو پوست گرفته ۵/۲ گرم ،۱۴ دانه عناب را خرد کرده و با جو مخلوط نمایند و بجوشانند تا شکفته شود مقدار آب باید آنقدر باشد که پس از جوشیدن ۱۵۰۰ گرم جوشاننده به دست آید و می گذارند ته نشین شود و صاف می کنند ، روی آنرا با انحراف ظرف بر می دارند و در تب های شدید یک فنجان از آنرا بنوشند.
۱-۲۴-۲جوشانده نوع دیگری از عناب :
عناب ۱۵ دانه ،تخم ختمی ۴ گرم ،گل بنفشه ۷ گرم ،گل نیلوفر ۳ تا ۵ عدد ، پرسیا وشان ۵ گرم ، رازیانه نیم کوفته ۳ گرم با هم ترکیب کرده و بعد این دارو را شب در آب خیسانده وصبح جوشانیده ، بگذارند تا خنک شود و پس از صاف کردن قدری شکر سرخ به تدریج بنوشند برای تسکین سرفه و نرم کردن سینه و اخلاط خیلی نافع است .
پایان نامه - مقاله
۱-۲۵خیس کرده عناب :
برای تهیه خیسانده ،عناب را به اندازه ذرهای ذکر شده در دستورالعمل در آورده ، و به اندازه مورد نظر ، آبی که دارای درجه حرارت اتاق می باشد روی آن ریخته و طی همزدن های متوالی ،آن را ۳۰ دقیقه تمام در حرارت اتاق باقی نگه می دارند. بعد از این زمان عصاره را صاف نموده و بعد از شستشو ، با آب مقدار وزن مورد نظر را تکمیل می نمایند. عمل خیساندن معمولا برای آن دسته از داروهایی بکار می رود که ساختمان سلولی کاملی نداشته و یا فاقد ساختمان سلولی می باشند.
در طریقه دیگر خیساندن عناب :
۲۰ دانه عناب ، ۳۰ دانه مویز دانه گرفته و سر شاخه گل دار بنفشه ۷ گرم اجزای فوق را شب در نیم لیتر آب خیسانده و صبح پس از صاف کردن ، ۵۰ گرم شیر خشت و ۵۰ گرم ترنجبین را به آن اضافه کرده خوب حل می کنند و پس از صاف کردن با قدری گلاب و عرق بید مشک مخلوط کرده میل میکنند. ( بیگی ،۱۳۷۶).
معمولا روش هیدرولیز و استخراج کلاسیک مستلزم هموژنیزاسیون ، همزدن ، تکان دادن و یا روش عصاره گیری از گیاهان و مواد خشک شدهسوکسلت[۳۶]و با کمک حلال های الکلی آبکی می باشند.(پیتافی و بنگر[۳۷] ۲۰۱۰)
طی دهه گذشته تکنیک های متعارف قدیمی جای خود را به تکنیکها و روش های استخراج جدید نظیر MAEعصاره گیری با کمک میکروویو.(لوتریا، ممون، استالیکاس[۳۸]۲۰۰۷،مالیکارژونا، ژائو و سی اِن[۳۹]، ۲۰۱۰)
بالارد[۴۰]روش ple استخراج و عصاره گیری از مایع فشرده ویا روش SFE استخراج سیال فوق بحرانی معرفی کرد. مزیت این تکنیکهای جدید نسبت به تکنیکهای قدیمی و کلاسیک عبارتند از : ساده تر شدن اتوماتیک سازی ، قابلیت استخراج فزاینده در دماها و فشارهای بالاتر ، استفاده از کیفیتهای پایین تر حلال های ارگانیک و نمونه ها همواره تحت اتمسفر نیتروژنی قرار می گیرند.(سالتوفت، تی کریستنسین و تی نیلسن[۴۱]،۲۰۰۹)
روایات در مورد خواص عناب :
امام علی (ع) فرمودند :
عناب تب را از بین می برد.
امام صادق (ع) فرمودند : برتری عناب بر سایر میوه ها مثل برتری ما بر سایر مردم است .
مسیح دانشمند عرب : نشان داد که عناب بیماری آسم را درمان کرده و کمی حافظه را بهبود می بخشد .
۱-۲۶خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عناب :
عصاره عناب سبب مهار اثر رادیکال های آزاد ( به عنوان عامل افزایش التهاب ) می گردد. عناب حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی چون ویتامین ث و کاروتنوئید ها و فلاوونوئیدها است و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به جلو گیری از سرطان می نماید(ژائو و همکاران[۴۲]،۲۰۰۸).
۱-۲۶-۱آنتی اکسیدان :
اکسیداسیون یکی از ضروری ترین فر آیندهایی است که در طبیعت روی می دهد. این فرایند در نتیجه ترکیب و خروج اکسیژن در مواد ارگانیک و غیر ارگانیک صورت می پذیرد .در مورد مواد ارگانیک ، اکسیداسیون در مرحله سلولی رخ می دهد و می تواند تاثیرات مخربی در صورت عدم حضور مواد معدنی روی سیستم به جا گذارد. آنتی اکسیدان ها بیشتر آنزیم هایی هستند که اثرات مخرب اکسیداسیون را خنثی می کنند و از تجمع رادیکالهای آزاد در بدن می کاهند . این عمل باعث پالایش و تقویت سیستم ایمنی شده و عملکرد شیمیایی بدن را به صورت نرمال در می آورد. (کهرر و همکاران[۴۳] ۲۰۰۴ )کارخانجات تولید کننده مواد غذایی در تلاش برای تولید مواد غذایی با کیفیت بالا از نظر طعم ، رنگ و ارزش غذایی هستند با این حال بسیاری از مواد غذایی در معرض عوامل مخرب کیفیت هستند در میان این عوامل نا مطلوب اتو اکسیداسیون چربی ها یکی از مسایل نگران کننده است به این منظور از آنتی اکسیداسیون ها به عنوان فاکتور حفاظت در ماده غذایی استفاده می شود. (ژانگ وهمکاران[۴۴] ۲۰۰۶ ).
۱-۲۶-۲متداول ترین آنتی اکسیدان های طبیعی داخل میوه عناب :
فنول ها ،کاروتنوئید ها ، فلاوونوئیدها می باشند.
۱-۲۶-۳کاروتنوئیدها :
در اصل رنگدانه های طبیعی هستند که توسط گیاهان سنتز و ترکیب می شوند و مسئول رنگ دهی به میوه ها و سبزیجات مختلف می باشند. در میوه ها و سبزیجات ، کاروتنوئیدهای مختلفی وجود دارد مثلا آلفا کاروتن ، بتاکاروتن ، لوتیین و لیکوپن و اکثر این کاروتنوئیدها یی که درون عناب وجود دارند دارای فعالیت آنتی اکسیدانی می باشند. بتا کاروتن به وفور در میوه وسبزی یافت می شود (پایوا و راسل[۴۵]،۱۹۹۹).در بسیاری مطالعات نشان داده شده است که ارتباط زیادی میان بتا کاروتن و آلفا کاروتن از لحاظزدودن و از بین بردن تاثیرات رادیکال های آزاد وجود دارد. (بوهم و همکاران[۴۶]، ۱۹۹۷)
۱-۲۶-۴ویتامینA :
ویتامین دیگری که در میوه عناب یافت می شود این ویتامین است که برروی سلول های بینایی موثر بوده وسبب تقویت این دسته از سلولها می گردد همچنین این ویتامین روی برخی از سرطا ن ها اثر پیشگیری و مقاومتی از خود نشان می دهد. ویتامین A در رشد و تقویت سیستم ایمنی اثر بسزایی دارد.
۱-۲۶-۵ویتامینC:
این ویتامین نیز به مقدار فراوان در میوه عناب وجود دارد که در برابر تخریب سلولها مقاوم بوده و با رادیکالهای آزاد مقابله می کند. بر اساس سیستم کنترل سلامت ، ویتامین C جز قدرتمندترین آنتی اکسیدان ها است که در مقابل رادیکال های آزاد حاصل از آلودگی هوا و دود سیگار مبارزه می کند. بدن قادر به ساخت ویتامین c نیست بنابراین ویتامین باید از طریق مکمل های غذایی وغذاها به بدن برسد. خانواده توت ، گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ، فلفل ، مرکبات و خود میوه عناب غنی از ویتامین c می باشند. این ویتامین به استخوان ها ، غضروف ، ماهیچه ها ، رگهای خونی در بردن کمک میکند وهمچنین در جذب آهن به بدن نقش مهمی را دارا می باشد. (گومز و همکاران[۴۷] ، ۲۰۰۸ )
۱-۲۶-۶ویتامین:
موسسه بین المللی مکمل ها و رژیم غذایی سلامت گزارش می دهد که ویتامین E تولید رادیکالهای آزاد را متوقف می کند ، این رادیکالهای آزاد دراثر شکستن چربیها وتجزیه آنها توسط بدن ایجاد شده اند. آنتی اکسیدان قدرتمندی همچون ویتامینE به سیستم ایمنی بدن کمک می کند وبافتهای تخریب شده را ترمیم می کند . (ترابر و همکاران[۴۸] ۲۰۰۶ )
این ویتامین نیز یک ویتامین آنتی اکسیدانی و قابل حل می باشد که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مخرب کمک می نماید. آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E از سلول های بدن در مقابل تاثیرات زیان بار رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
۱-۲۶-۷توکوفرولها :
تو کوفرول TCP جز ترکیبات شیمیایی می باشد و ویتامین Eجز این گروه است . این ماده جز سری ترکیبات ارگانیک بوده وشامل انواعی از قبیل فنلها میباشد .فعالیت این ویتامین اولین بار در سال ۱۹۳۶ از طریق فاکتور باروری در موش صحرایی شناخته وکشف گردید. (کونتاش وهمکاران[۴۹] ۲۰۰۶).
هشت نوع توکوفرول وجود دارد و از این میان ، آلفا توکوفرول یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های قابل حل در چربی است که به وفور در عناب یافت می شود. (بری گلیوس، فلو و همکاران[۵۰]، ۲۰۰۲)
۱-۲۶-۸فنول ها :
در میوه عناب مقدار زیادی ترکیبات فنولی نظیر اسید کلروژنیک ،اسید فرولیک ، اسید کافئیک و کاتچین واپی کاتچین و روتین وجود دارد. فنول و ترکیبات فنولی در میوه این درخت نقش فیزیولوژیکی دارد بویژه در افزایش مقاومت درخت با عوامل فشار محیطی و افزایش کیفیت میوه آن .
علاوه بر این ، ترکیبات فنولی دارای مقدار قابل توجهی فعالیت آنتی اکسیدانی هستند وجز زباله های رادیکالی آزاد محسوب می گردند.(لی و همکاران[۵۱]،۲۰۰۵)
اما در رابطه با فنول ها تاثیر چندانی علیه سرطان ثبت نشده است. این ترکیبات مطمئنا در چرخه ای ابتدایی وسلامت در کاهش ابتلا به سرطان تاثیر گذار هستند (فینی وهمکاران[۵۲] ۲۰۱۱)
اسیدهای فنولی معمولا به شکل آزاد و مزدوج (قابل حل و حل نشدنی ) در شکر ، اسیدها و سایر مولکولهای زیستی یافت می شوند. شهیدی و نزک[۵۳]،(۱۹۹۲)براورد دقیق اسیدهای فنولی موجود در یک گیاه به یک مبنا ،اسید ویا هیدرولیز آنزیمی نیازمند است(استالیکاس[۵۴]، ۲۰۰۷)
اسیدهای فنولی آزاد معمولا در حفره های سلول ذخیره می شوند. با بهره گرفتن از تکنیک های مختلفی نظیر shaker ویا روش UAE ویا Soxhlet از میوه گیاه Ber استخراج می شوند. به منظور شناسایی اسیدهای فنولی آزاد ،یک عصاره معمولا یا توسط کروماتوگرافی مایع ویا کروماتو گرافی گازی مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرد. در کروماتوگرافی مایع ، مایع باید عملکرد بالایی داشته باشد و در کروماتوگرافی گازی ، گاز باید با شناساگرهای مختلفی زوج شود.(آرایش دیودی ، یونیزاسیون اشتعال وطیف سنج توده ای). اسیدهای فنولی پیوندی پس از هیدرولیز با اسید و یا آنزیم ها وقبل از عصاره گیری و استخراج و تجزیه ، استخراج می شوند. (شهیدی و همکاران[۵۵] ۲۰۰۴)
۱-۲۶-۹فلاوونوئیدها :
نوع دیگری از آنتی اکسیدان مهم که در عناب وجود دارد و در انواع گونه های عناب به وفور یافت می شود و راهای مختلفی برای شناسایی آنها وجود دارد .
از انواع این فلاوونوئیدهای موجود در عناب می توان به اپی کاتچین ، کوارستین ،نارنجنین وگلوکوزید نارنجنین که بر مبنای مقایسه زمان حفظ و نگهداری وطیف جذب UV با استانداردهای تجاری بدست آمده اند. (ممون و همکاران[۵۶]، ۲۰۱۲)
۱-۲۷اسیدهای چرب شناسایی شده در میوه عناب عبارتند از :
اسید کافئیک ، اسید فلوریک، روتین ، اسید پی هیدرو کسی بنزوئیک ، اسید کلروژنیک ، اپی ژنین گلوکوزید ۷ ، کورستین ، از برگ میوه بدست آمدند.
محتوای روتین در تمامی برگهای عناب بیشتر و بالاتر بوده است . از دیگر اسیدهای چرب می توان به اسید اولئیک، اسید لینولئیک ، اسید پالمتیک واسیدپالمیتولئیک اشاره کرد.(ژائو و همکاران[۵۷]، ۲۰۰۸)
۱-۲۷-۱ نقش اسیدهای چرب موجود در عناب :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...