راهنمای نگارش پایان نامه و مقاله درباره تدوین استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت سیمان خاش- ... |
تهدیدات(T)
استراتژی های(ST)
برای احتراز از تهدیدات از نقاط قوت استفاده کنید
استراتژی های(WT)
نقاط ضعف را کاهش دهید و از تهدیدات پرهیز کنید
جدول شماره: ماتریس تهدیدات، فرصتهاف نقاط قوت، نقاط ضعف(SWOT)
تجزیه و تحلیلSWOT را برای انتخاب استراتژیک می توان حداقل به سه شکل مورد استفاده قرار داد. رایج ترین شکل کاربرد آن چارچوبی منطقی برای راهنمایی بحثهای سیستماتیک موقعیت کسب و کار، استراتژی های مختلف و سرانجام انتخاب استراتژی خاصی را ارائه می کند. چیزی که یک مدیر بعنوان فرصت می بیند، ممکن است به چشم دیگری یک تهدید بالقوه باشد. به همین صورت، یک قوت در نظر یک مدیر، ممکن است از چشم انداز دیگری، ضعف باشد. ارزیابی های مختلف ممکن است منعکس کننده ملاحضات قدرت در سازمان و همین طور چشم اندازهای واقعی متفاوت باشد. نکته کلیدی که باید به آن توجه داشت تجزیه و تحلیل سیستماتیک است که بر همه جنبه های موقعیت یک سازمان تسری دارد و در نتیجه چارچوبی پویا و کارآمد برای انتخاب استراتژی ارائه می کند.
دومین کاربرد تجزیه و تحلیل SWOT در نمودار زیر نشان داده شده است. فرصتها و تهدیدات کلیدی خارجی به طور سیستماتیک با ضعف ها و قوت های داخلی از طریق ساخت یافته مقایسه می شود. این الگوها از طریق چهار خانه مندرج در نمودار زیر نشان داده شده است. خانه ۱ بهترین موقعیت است، موسسه با چند فرصت محیطی رو به رو است و قوتهای بسیاری دارد که استفاده از فرصتها را ترغیب می کند. این وضعیت استراتژی های رشد گرا برای استفاده از ترکیب مطلوب را توصیه می کند(بامبرگر و مشولم،۱۳۸۱،ص: ۱۲۳).
در خانه دوم، موسسه دارای قوت های کلیدی است لیکن با محیطی نامطلوب رویاروی می شود. در این وضعیت ، استراتژی ها از قوت های موجود برای ساختن فرصتها بلندمدت در سایر محصول/بازارها استفاده می کنند. کسب و کار در خانه سوم با یک فرصت گران بهای بازار روبروست، لیکن از چند ضعف داخلی رنج می برد. تمرکز استراتژی برای این سازمان ها حذف ضعف های داخلی برای پیگیری فرصتهای بازار است. خانه چهارم بدترین وضعیت ممکن است که در آن سازمان دارای ضعفهای نسبی با تهدیدات عمده محیطی روبه رو می شود. این وضعیت، آشکارا، نیاز به استراتژی هایی دارد که اشتغال در محصول/ بازار آزمون شده توسط تجزیه و تحلیلSWOT را کاهش یا تغییر جهت دهد.
ضعف
قوت
تهدید
فرصت
خانه اول:استراتژی تهاجمی
خانه چهارم:استراتژی تدافعی
خانه سوم:استراتژی محافظه کاری
خانه سوم:استراتژی رقابتی
نمودار شماره۳-۱: تجزیه و تحلیل SWOT
مشکل اصلی در استفاده از تجزیه و تحلیل شناخت موقعیت واقعی کسب و کار است. کسب و کاری که با فرصتهای عمده ای روبروست ممکن است هم تهدیدات مهم و هم ضعف های داخلی با اهمیتی دربر داشته باشد، با این حال چند قوت بسیار مهم نیز نسبت به سایر رقبای اصلی خود داشته باشد. خوشبختانه، ارزش تجزیه و تحلیل تنها منحصر به قرار دادن سازمان در یکی از خانه های مدل نیست. بلکه، موسسه را بر حسب وضعیت محصول/بازار برای درک موقعیت همه جانبه، که برای ان باید استراتژی انتخاب کرد، هدایت می نماید. آیا تجزیه و تحلیل توصیه می کند که سازمان باید از قوت اصلی خود شروع کند؟ یا باید برای سازگارکردن موقعیت داخلی و خارجی بر ضعفهای بیشمار خود غلبه نماید؟ در پاسخ به این پرسشها، تجزیه و تحلیل به حل یک مساله بنیادی در انتخاب استراتژی کمک می کند و آن این است که ؛ مقصود اصلی استراتژی چه خواهد بود؟ مقصود اصلی عبارت است از استفاده از یک موقعیت قوی یا غلبه بر یک موقعیت ضعیف.
بنابراین تجزیه و تحلیل وسیله ای برای پاسخ این پرسش بنیادی ارائه می کند، و این پاسخ، درون داری است به یکی از ابعاد ابزارهای دیگر انتخاب استراتژی یعنی: ماتریس انتخاب استراتژی اصلی(ابطحی و همکاران،۱۳۸۷،صص:۴۹-۵۱).
فصل چهارم
تجزیه تحلیل داده ها
۴-۱)مقدمه
دراین فصل دادهای جمع اوری شده به کمک پرسشنامه مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرار میگیرند.این بررسی شامل تجزیه وتحلیل SWOTمیباشد ودرنهایت اولویت بندی استراتژی ها میباشد.
۴-۲) تجزیه و تحلیل استراتژیک سیمان خاش
۴-۲-۱) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE)
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، حاصل بررسی استراتژیک عوامل داخلی می باشد. این ماتریس نقاط قوت و ضعف اصلی را تدوین و ارزیابی می کند. برای تعیین عوامل و متغیرهای موثر داخلی بر سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان کارخانه سیمان خاش محقق بر مبنای علمی موضوع تحقیق و کتب در زمینه سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان مراجعه و عوامل کلیدی را استخراج نموده و پس از برگزاری جلسات با مدیران و متخصصان، خبرگان و کارشناسان سازمان، اقدام به تدوین پرسشنامه های نقاط قوت و ضعف نموده است. استخراج قوت ها و ضعف ها در راستای انجام ماموریت و اهداف معیارهایی برای نشان دادن ضعف و قوت عوامل هستند در پرسشنامه های قوت و ضعف برای تعیین ضریب اهمیت هر عامل و رتبه یا واکنش سازمان به هر عامل، پرسشنامه بین تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان توزیع و جمع اوری شد تا ضریب اهمیت هر عامل تعیین شود. برای تعیین ضریب اهمیت باید به عوامل فهرست شده وزن یا ضریب داده شود این ضرایب از صفر (بی اهمیت) تا یک (بسیار مهم) می باشند. ضریب، نشان دهند اهمیت نسبی یک عامل می باشد. بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(جمع نمره های روی محور X ها) اگر از ۱ تا ۵/۲ شود بیانگر ضعف و اگر ۵/۲ تا ۴ شود بیانگر قوت می باشد.البته خود این نیز تفسیر علمی خاص خود را دارد،بدین معنی که اگر نمره نهایی ماتریس بین ۱ تا ۲ باشد وضعیت سازمان ضعیف، اگر نمره نهایی بین ۲ تا ۳ باشد، سازمان در وضعیت متوسط و اگر نمره نهایی ماتریس بین ۳ تا ۴ باشد، سازمان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.
برای تهیه ماتریس عوامل داخلی، پنج مرحله به ترتیب زیر صورت می گیرد:
۱-پس از بررسی عوامل داخلی، مهمترین عوامل فهرست می شود. این عوامل باید در برگیرنده نقاط قوت و ضعف سازمان باشند. نخست نقاط قوت و سپس نقاط ضعف نوشته می شوند.
۲-به این عوامل ضریب بدهید، از صفر(اهمیت ندارد) تا یک (بسیار مهم است). ضریب داده شده به هر عامل بیانگر اهمیت نسبی آن است. صرف نظر از این که آیا عامل مورد نظر به عنوان یک نقطه قوت یا ضعف به حساب آید. باید به عاملی که دارای بیشترین اثر بر عملکرد سازمان است، بالاترین ضریب را داد. مجموع این ضریب ها باید برابر با یک باشد.
۳-به هر یک از این عامل ها نمره ۱ تا ۴ بدهید. نمره ۱ بیانگر ضعف اساسی، نمره ۲ ضعف کم، نمره ۳ بیانگر قوت و نمره ۴ نشان دهنده قوت بسیار بالای عامل مورد بحث می باشد.
۴-برای تعیین نمره نهایی هر عامل را در نمره ان ضرب کنید.
۵-مجموع نمره های نهایی هر عامل را محاسبه کنید تا نمره نهایی مشخص شود(ابطحی و همکاران،۱۳۸۷،صص:۹۶-۹۷).
الف-۱) بررسی نقاط قوت
جدول شماره ۴-۱ فراوانی پاسخ های ارائه شده در زمینه نقاط قوت کارخانه سیمان خاش را نشان می دهد.
جدول شماره: ۴-۱ : فراوانی نقاط قوت
نقاط قوت
خیلی ضعیف
ضعیف
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 11:42:00 ق.ظ ]
|