ضریب انتشار- جذب انرژی به شرح ذیل محاسبه می شود:
(۳-۲۰)
که در آن ضریب انتشار انرژی روکش، جذب صفحه جاذب و انعکاس روکش شیشه ای (برابر با ۰٫۱۶) می باشند.
ضریب اتلاف کلی حرارت با مجموع تلفات فوقانی، پشتی و کناری به شیوه نشان داده شده در زیر برابر است:
(۳-۲۱)
اتلاف فوقانی، پشتی و کناری به شرح ذیل محاسبه می گردند:
(۳-۲۲)
(۳-۲۳)
(۳-۲۴)
که در آن +۵، N تعداد روکش ها (در این بررسی برابر با ۱) ، ، سرعت باد (متر بر ثانیه)، ثابت استفان-بولتزمن، قابلیت تشعشع ورق جاذب، قابلیت تشعشع روکش شیشه ای، قابلیت رسانایی عایق بندی حاشیه ای، ضخامت عایق بندی حاشیه ای،c محیط کلکتور و h ارتفاع کلکتور می باشند.
۳-۲-۳- سهم خورشیدی
سهم خورشیدی، نسبت دو مقدار مشابه انرژی است، به طور کل سهم خورشیدی نسبت میزان انرژی جذب شده از خورشید به انرژی کل مصرفی برای گرمایش آب و یا محیط می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
(۳-۲۵)
SF: سهم خورشیدی
QS: میزان انرژی حرارتی خورشیدی جذب شده (kwh)
Qaux: میزان انرژی حرارتی مصرفی توسط سیستم کمکی (kwh)
۳-۳- ذخیره سازی انرژی
انرژی خورشیدی یک منبع انرژی وابسته به زمان است. نیازهای انرژی برای گونه گسترده­ای از کاربردها نیز به زمان وابسته است اما به سبکی متفاوت از در دسترس بودن انرژی خورشیدی. بنابراین ذخیره انرژی یا فرآورده دیگری از یک فرایند خورشیدی در صورتی که انرژی خورشیدی بخش­های اساسی این نیازهای انرژی را برآورده کند، ضروری می­باشد.
ذخیره انرژی (یا فرآورده) باید در پرتو یک سیستم فرایند خورشیدی که اجزای اصلی آن کلکتور خورشیدی، واحدهای ذخیره، ابزار تبدیل (همچون دستگاه تهویه یا موتورها) بارها، تامین انرژی کمکی (تکمیلی) و سیستمهای کنترل، در نظر گرفته شود. عملکرد هر یک از این اجزا به عملکرد بقیه مربوط است. وابستگی عملکرد کلکتور به دما تمامی عملکرد سیستم را به دما حساس می­سازد. در گرمایش خورشیدی غیر فعال (passive)، اجزای ذخیره و کلکتور در ساختار ساختمان تلفیق می­شوند. عملکرد واسطه ذخیره در سیستم­های گرمایی غیر فعال وابسته به جذب انرژی می باشد.
گنجایش بهینه یک سیستم ذخیره انرژی به زمان مورد انتظار تابش خورشیدی در دسترس، طبیعت بارهای مورد انتظار برای فرایند، درجه اطمینان مورد نیاز برای فرایند، روشی که با آن انرژی کمکی فراهم می­ شود، و یک آنالیز اقتصادی که تعیین می­ کند چه مقدار از بار سالانه باید توسط انرژی خورشیدی و چه مقدار توسط منبع کمکی انرژی انتقال داده شود، بستگی دارد.
۳-۳-۱- بارهای فرایند خورشیدی
در زما‌ن‌‌های در طول سال میزان حرارت جذب شده توسط سیستم خورشیدی از میزان حرارت مورد نیاز برای بار تجاوز می‌کند. لذا یک زیر مجموعه ذخیره به منظور ذخیره انرژی خروجی اضافی کلکتور و بازگرداندن آن به هنگام نیاز می بایست در سیستم‌های خورشیدی تعبیه گردد. ذخیره انرژی به روشنی در تعیین خروجی سیستم مهم است. اگر ذخیره‌ای نبود، یک افت بزرگ در سهم خورشیدی در تامین بار را رخ می‌دهد. در این تحقیق نوع بار آبگرم مصرفی بر طبق استاندارد Ashrae که در‌صد میزان مصرف آبگرم از حجم مخزن را در ۲۴ ساعت شبانه روز نشان می‌دهد مورد استفاده قرار گرفت.
جدول ۳-۱: میزان درصد آبگرم مصرفی در ۲۴ ساعت

 

ساعت ۰ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱
درصد مصرف آبگرم از حجم مخزن ۹/۰ ۹/۰ ۹/۰ ۹/۰ ۹/۰ ۱ ۵/۷ ۵/۷ ۶/۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...