۱۱

 

بابک شمشیری

 

شیراز

 

دانشیار

 

فلسفه تعلیم و تربیت

 

 

 

 

 

۱۲

 

یحی قائدی

 

خوارزمی

 

دانشیار

 

فلسفه تعلیم و تربیت

 

 

 

 

 

۱۳

 

ضرغامی

 

خوارزمی

 

استادیار

 

فلسفه تعلیم و تربیت

 

 

 

 

 

۱۴

 

علوی

 

شهیدباهنر کرمان

 

استاد

 

فلسفه تعلیم و تربیت

 

 

 

 

 

۱۵

 

حمیدی فر

 

تربیت دبیر

 

دانشیار

 

روانشناسی

 

 

 

 

 

ابزار پژوهش:
ما در این پژوهش به دنبال انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق هستیم. نیمه ساختاریافته به این دلیل که موضوع آموزش فلسفه را نمی شود با سوالات مشخص و محدود مورد بررسی و دقت قرار داد و با توجه به تخصص صاحب نظزان بحث از حوزه سوالات فراتر رفته و حاشیه هایی را به همراه دارد. عمیق بودن مصاحبه هم به این دلیل است که ما باید موضوع را عمیق و کامل بررسی نماییم و به تمامی جوانب آن بیاندیشیم و بررسی نماییم. این مساله به نوبه خود بایستی مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.
طراحی سؤالات مصاحبه مبتنی بر بررسی تحقیقات پیشین آموزش فلسفه و ایده گرفتن از ابعاد مورد ذکر توسط آن‌ها که اجمالا در فصل دو به آنها اشاره شده ، صورت گرفته است. برای تصحیح سوالات از یک گروه کانونی مشتمل بر اساتید فلسفه یا صاحبنظران حوزه آموزش فلسفه لحاظ شده است؛ سپس دو مصاحبه برای نمایان ساختن اشکالات انجام و کدگذاری شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روایت‌های شخصی نه تنها آنچه شخص تجربه کرده است را بیان می کند بلکه آنچه او حس کرده، و تصمیم گرفته را خیلی بهتر از اینکه ما از او بپرسیم چه احساسی داشتی، بیان می نماید. این موضوع در طراحی سوالات مورد استفاده قرار گرفته در این پژوهش، مورد توجه قرار گرفته است.
ما در این پژوهش در نظر داریم از اساتید و هیئت علمی رشته های فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت و مدرسان و متخصصان صاحب فن در این حوزه مصاحبه بگیریم، به عنوان امکان تحقق چنین ایده ای.
مدت زمان هر مصاحبه در این پژوهش حدوداً بین ۴۵ دقیقه تا ۱:۳۰ بوده و به صورت فردی و توسط محقق انجام شده است. در ابتدای مصاحبه اطمینان لازم برای امانتداری به اطلاع رسان و توضیحاتی راجع به محتوای پرسش ها و درخواستی برای اعلام نظرات حقیقی و درونی که خود شخص به وی رسیده باشد، داده شده است.
مصاحبه‌های ضبط شده ، پس از آن به طور کامل روی کاغذ پیاده شده و در مرحله ی بعد برای کدگذاری آماده گردیده اند.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این روش ابتدا به توصیف پدیده مورد نظر می پردازیم و پس از بررسی جوانب مبهم آن در نظر داریم به تفسیر مساله بپردازیم و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق به بررسی موضوع بپردازیم و اطلاعات را از طریق مصاحبه با اساتید و صاحبنظران این حوزه(آموزش فلسفه) لحاظ نماییم. سپس در طی فرایندی به تحلیل مصاحبه ها از طریق سه عنصر اصلی که عبارتند از مفاهیم[۴۶]، مقولات[۴۷]، وگزاره ها[۴۸]. ایجاد هر یک از این عناصر مستلزم تحلیل داده هاست که محور اصلی روش نظریه زمینه‌ا‌‌ی به شمار می رود. این سه عنصر در طی جریان کد گذاری استخراج و مشخص می شوند و باید به آن ها توجه نمود.
مرحله بعد از تحلیل داده ها، نظریه سازی است. بزرگترین عرصه آشفتگی در نظریه زمینه ای، ماهیت و معنای نظریه تولید شده است. در نظریه زمینه ای مهم‌ترین روش ساخت تئوری، تحلیل مقایسه ای است. بدین صورت که در این روش، گروه ها و خرده گروه های مختلف با یکدیگر مقایسه می شوند و تفاوت‌های موجود میان آنها به صورت تئوری درمی آید.
در پژوهش حاضر، پس از آنکه داده‌های خام از طریق مصاحبه‌های ضبط شده به صورت کامل پیاده و به متن نوشتاری تبدیل گردید، فرایند کدگذاری توسط محقق آغاز شد. منطبق بر روش نظریه زمینه ای از سه مرحله کدگذاری برای تحلیل داده ها استفاده شده است. در اولین مرحله، داده‌ها سطر به سطر مورد مداقه قرار گرفته و مفاهیم موجود در مصاحبه هر نفر به صورت جداگانه استخراج گردیده است. در مرحله بعدی این مفاهیم را کنار یکدیگر گذاشته و بر اساس اشتراکات، تشابهات یا هم پوشی معنایی به صورت مقولات محوری در آورده شده است؛ در این مرحله … محور به دست آمده است. در مرحله آخر مقولات عمده در یک سطح انتزاعی تر، و مبتنی بر روش‌های قیاسی به دست آمده اند و به صورت پنج بعد(گزاره ها) ترسیم شده اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...