تغییر سطح مطلق

 

۱ نزول

 

۴ نزول

 

 

 

بررسی تغییرات مطلق و نسبی سطح موقعیت A تغییراتی را در جهت نزول نمرات ولع مصرف در سطح نشان می‌دهد. همچنین بررسی تغییرات نسبی و مطلق سطح موقعیت B تغییر سطح مثبت در جهت بهبود را نشان می‌دهد.
گام۵: تخمین جهت روند. با بهره گرفتن از روش دو نیم کردن جهت روند موقعیت A و B ارزیابی می­ شود. در شکل۷ از روش دو نیم کردن استفاده شده است. در نمودار با بهره گرفتن از روش دو نیم کردن روند موقعیت A و B محاسبه شده است. شکل۷ جهت روند در موقعیت A و موقعیت B (نزولی یا کاهشی) را نشان می­دهد. روند موقعیت A و موقعیت B زوال (بر اساس اهداف مداخله) را نشان می‌دهد.
گام۶: تعیین ثبات روند. نوار ثباتی را که برای تعیین ثبات سطح محاسبه کردیم برای خطوط روند موقعیت Aو B نیز می­کشیم. با بهره گرفتن از معیار مشابه ثبات سطح(۸۰درصد از نقاط داده، زیر یا درون ۲۰ درصد از مقدار میانه قرار بگیرد؛ دامنه نوار ثبات =۳٫۱ و ۴٫۴)، درصد نقاط داده­ای که زیر یا درون نوار ثبات هر خط روند قرار گرفته محاسبه شده است. شکل۷ تعیین نوار ثبات خطوط روند موقعیت­های A و B را نشان می­­دهد. جدول زیر نشان می­دهد که روندها برای هر دو موقعیت باثباتند.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

 

موقعیت A

 

موقعیت B

 

 

 

تعداد نقاط داده در موقعیت

 

۳

 

۴

 

 

 

تعداد نقاط داده که درون یا روی نوار است

 

۳

 

۴

 

 

 

درصد نقاط داده که درون یا روی نوار است

 

۱۰۰%
با ثبات

 

۱۰۰%
با ثبات

 

 

 

شکل۴-۷٫ ترسیم خط روند و نوار ثبات برای شرکت‌کننده ج
۴-۱-۳-۲٫تحلیل بین موقعیت داده ­های شرکت کننده ج
هدف این قسمت از فرایند تحلیل دیداری تعیین اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش ولع مصرف بیماران وابسته به مواد مخدر تحت درمان نگهدارنده با متادون می‌باشد. این اثر را می‌توان با مقایسه داده‌های موقعیت B با داده‌های موقعیت A مشخص نمود.
گام۱: تعیین تعداد متغیرهایی که بین موقعیت تغییر کرده است. موقعیت A نمرات ولع مصرف بدون مداخله درمان نوروفیدبک و موقعیت B تأثیر مداخله درمان نوروفیدبک بر بیماران وابسته به مواد مخدر تحت درمان نگهدارنده با متادون را نشان می­دهد. با فرض ثابت بودن تمام متغیرهای دیگر در کل موقعیت‌ها تنها یک متغیر تغییر کرده است.
گام۲: تعیین اینکه آیا تغییری در جهت روند به وجود آمده است یا خیر. همچنین آیا در جهت روند با اهداف مداخله ارتباط دارد؟ در این شرکت‌کننده تغییر در جهت روند وجود دارد. روند نزولی، بهبود در موقعیت B دیده می‌شود.
گام۳: تعیین تغییر در ثبات روند. در گام ۶ “تحلیل درون­موقعیتی” ثبات روند هر موقعیت محاسبه شد. در مورد شرکت‌کننده ب، روندها در موقعیت A و B باثبات بوده است. بنابراین توصیف سری داده‌های کشیده‌شده در شکل ۵ به این صورت تشریح می‌شود. روند نزولی در A پس از اجرای مداخله B روند نزولی و باثبات در جهت مداخله داشته است.
گام۴: تعیین تغییر سطح بین موقعیت­ها:
تغییر سطح نسبی: برای مشخص کردن تغییر نسبی از موقعیت A به موقعیت B مقدار میانه نیمه دوم A از مقدار میانه نیمه اول موقعیت B کم گردد و به جهت تغییر توجه شود.
تغییر سطح نسبی:

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...