۵/۲۲

 

۳۵۹/۲d

 

۷۸۱/۳a

 

۲۳/۲۶۹۵a

 

۴۶۹/۴۶ed

 

۳۴۱۰۰a

 

 

 

۴۵

 

۳۷۵/۲d

 

۷۰۶/۳a

 

۳۱/۲۶۸۲a

 

۵۳۱/۵۰cd

 

۳۴۷۵۰a

 

 

 

۹۰

 

۰۴۳/۳c

 

۶۸۸/۳a

 

۰۳/۲۵۶۳b

 

۰۹۴/۵۶c

 

۳۴۹۰۰a

 

 

 

۱۸۰

 

۰۶۲/۴b

 

۷۸۱/۳a

 

۹۲/۲۵۰۸b

 

۳۴۴/۶۷b

 

۳۵۲۶۶a

 

 

 

۳۶۰

 

۵۴۶/۴a

 

۶۲۷/۳a

 

۴۸/۲۳۶۲c

 

۷۱۹/۸۲a

 

۳۵۳۶۶a

 

 

 

*در هر ستون اعدادی که دارای حروف یکسان هستند، در سطح احتمال ۵ درصد فاقد تفاوت معنی­دار می­باشند.
به­ طور کلی کاربرد لجن موجب افزایش معنی­دار شکل تبادلی آهن شد، که کمترین مقدار را در بین شکل­ها به خود اختصاص داده است. هرچند بین تیمارهای شاهد تا ۴۵ تن در هکتار لجن تفاوت معنی­داری در آهن تبادلی مشاهده نشد. فلیگورز و همکاران (۲۰۰۲) بیان کردند که شکل تبادلی، قابلیت زیست دسترسی برای گیاهان را داراست. همچنین شکل­های محلول و تبادلی می­توانند با ترکیبات آلی ترشح شده از ریشه­ها پیوند دهند (مارسچنر و همکاران، ۱۹۹۶) و آهن تبادلی در خاک­های کشت شده کاهش یابد. میزان ناچیز آهن تبادلی (کمتر ار ۱%) در خاک­های تیمارشده با لجن فاضلاب توسط هانای و همکاران (۲۰۰۸) نیز گزارش شده است. در شکل کربناتی نیز، کاربرد لجن فاضلاب سبب افزایش معنی­دار این شکل گردید ولی در بین خود تیمارها این تفاوت معنی­دار نبود، هر چند با شاهد تفاوت معنی­دار داشتند. شکل کربناتی شامل فلزاتی است که همراه با کربنات­ها رسوب کرده ­اند. زمانی­که مواد آلی و اکسید­های آهن و منگنز فراوانی کمتری در سیستم آبی دارند، کربنات­ها می­توانند جذب کننده مهمی برای تعداد زیادی از فلزات باشند (فلیگورز و همکاران، ۲۰۰۲). میزان کم شکل کربناتی در مطالعات بسیاری گزارش شده است (دودایا و همکاران، ۲۰۱۲؛ ویچولا و کاپولینسکی،۱۹۹۳). تائو و همکاران (۲۰۰۴) بیان کردند که انتقال شکل پیوند­ یافته با کربنات­ها به سایر شکل­ها می ­تواند علت کاهش این شکل در خاک کشت شده باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با کاربرد لجن شکل متصل به اکسیدها کاهش یافت، بدین صورت که تیمار شاهد نسبت به تیمارهایی که لجن دریافت کرده بودند بیشترین مقدار شکل متصل به اکسیدهای آهن و منگنز را داراست. دودایا و همکاران (۲۰۱۲) میزان شکل اکسیدی آهن را ۲۲/۶- ۷۴/۱۶ درصد گزارش کردند که پس از شکل­های باقی­مانده و آلی، بیشترین مقدار آهن را دارا بود.
همچنین شکل آلی با اعمال تیمارها افزایش یافت ولی این افزایش تا تیمار ۹۰ تن در هکتار معنی­دار نبود. فلزهای کم­مصرف ممکن است از طریق فرایند­های کمپلکس شدن، با شکل­های مختلفی از مواد آلی در ارتباط باشند. این شکل خیلی متحرک یا قابل دسترس نیست. از این رو گمان می­رود که با مواد هومیک پایدار با وزن مولکولی بالا که مقادیر کمی از فلزها را به صورت آهسته رها می­ کنند در ارتباط باشند (فلیگورز و همکاران، ۲۰۰۲). علیدوست و همکاران (۲۰۱۲) دریافتند که غلظت آهن پیوندیافته با مواد آلی در مجاورت ریشه کاهش یافت. همچنین بیان کردند که شکل آلی آهن می ­تواند منبع خوبی برای تغذیه گیاهان باشد. شاکونتالا و همکاران (۲۰۱۲) آهن متصل به مواد آلی را پس از شکل باقی­مانده، بیشترین مقدار آهن در خاک گزارش کردند.
زینتی و همکاران (۲۰۰۱) نیز در پژوهشی که بر روی تجمع و اشکال فلزات در برخی خاک­های آهکی تیمار شده با چند کمپوست انجام دادند دریافتند که بیش از ۹۰ درصد آهن در همه تیمارها به شکل باقی­مانده بود.
زورپاس و همکاران (۲۰۰۸) با افزدن لجن فاضلاب به خاک و بررسی اشکال فلزات سنگین دریافتند که ۶۵% آهن به شکل باقی مانده و ۲۷% آن متصل به اکسیدهای آهن و منگنز بود.
سوتاپابوس و همکاران (۲۰۰۸) با بررسی تیمارهای حاصل از افزودن لجن فاضلاب صنعتی مشاهده کردند که بیشترین مقدار آهن در همه تیمارها مربوط به بخش آلی و باقی­مانده بود.
وانگ و همکاران (۲۰۰۶) بیان کردند که در همه نمونه­های لجن مطالعه شده، بیشترین میزان آهن مربوط به بخش باقی­مانده (۴/۷۲%) و پس از بخش پیوند یافته با مواد آلی (۳/۲۶%) بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...