• شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه از سوی مشتریان بانک پارسیان شعب تهران، ۱۳۸۸، محمدهادی احمدزاده فرد شیرازی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی بانکداری ایران

 

  • مقایسه عوامل مؤثر در پذیرش بانکداری اینترنتی در بین مشتریان عمده حقیقی شعب بانک ملت و یک بانک خصوصی در تهران، ۱۳۸۸، محمد اشرفی نهاوندی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی بانکداری ایران

 

  • عوامل موثر در پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان بانک توسعه صادرات ایران (بسط نمونه پذیرش تکنولوژی با بازاریابی رابطه­مند(، ۱۳۸۸، صمد وفایی قوشچی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی بانکداری ایران

 

  • بررسی اقتصادی ایجاد بورس‌های تخصصی کالا در ایران‏‎‎‏، مطالعه موردی بورس پنبه،۱۳۸۵، رحمان پلیمی، وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

  • بررسی و تحلیل عوامل موثر بر انتخاب و رضایتمندی مراجعه‌کنندگان در بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی استان خوزستان، ۱۳۸۵، زهرا داراب پور، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،

 

  • شناسایی عوامل مرتبط با انتخاب یک شعبه از شعب بانک ملی ایران توسط مشتریان، ۱۳۸۰، رسول وظیفه پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

 

  • طراحی سیستمی برای راه‌اندازی بورس کالا در ایران
    پایان نامه
    (با به‌کارگیری متدولوژی ‏‎( Balanced score Card، ۱۳۸۰، حامی حنانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران

 

فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
در ابتدای این فصل، نوع تحقیق حاضر بر اساس هدف، روش و مکان جمع­آوری داده ­ها، طبقه ­بندی می­ شود و سپس به روش‌های جمع­آوری داده ­ها و ابزار مورد استفاده جهت جمع­آوری داده ­ها پرداخته می­ شود. در ادامه فصل ترکیب سوالات پرسشنامه با توجه به متغیرهای اصلی و فرعی آورده شده و از طریق آلفای کرونباخ، پایایی هر یک از متغیرها به طور جداگانه محاسبه گردیده­اند. در پایان نیز روش‌های آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق، تشریح شده ­اند.
۳-۱ نوع تحقیق
در این تحقیق به شناسایی عوامل موثر بر انتخاب یک کارگزاری از کارگزاری‌های بورس کالای توسط مشتریان، می‌پردازیم. از آنجا که هدف این تحقیق بررسی و شناخت نیازهای مشتریان و عوامل تأثیرگذار در این موضوع است و در نهایت ارائه راهکار برای توسعه دانش در زمینه بازاریابی خدمات کارگزاری‌های بورس کالا می ­پردازد ، تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است.
در این تحقیق، جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق فرضیه‌هایی ساخته و آزموده شده ­اند و از روش نمونه‌گیری استفاده می‌شود تا هنگام استنباط خصایص جامعه از روی مشاهده نمونه بتوان خطای آن را برآورد کرد. در این تحقیق، به توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات تبلیغات تلویزیونی بانک صادرات پرداخته می­ شود. به عبارت دیگر پژوهشگر قصد دارد که آنچه را که هست بدون هیچ دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و اظهارات مردم را درباره اینکه چه می­دانند و چه فکر می­ کنند، اندازه ­گیری کند. (متانی،۱۳۸۶) بنابراین با توجه به مطالب ذکرشده این تحقیق از لحاظ ماهیت و روش، تحقیق توصیفی- پیمایشی است.
از پیمایش برای آزمودن فرضیات این تحقیق استفاده می‌کنیم. اگر مطالعات نشان دهد که رابطه مفروض، واقعاً در میان گروه مورد بررسی وجود دارد، نظریه مورد تأیید قرار می‌گیرد و اگر شواهد محکمی دال بر وجود واقعی رابطه مفروض در نظریه به‌دست نیاید، صحت نظریه مورد تردید قرار خواهد گرفت. لذا، از لحاظ مکانی ، این پژوهش در زمره پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای است، به­طوریکه برای جمع‌ آوری اطلاعات تئوریکی در ارتباط با موضوع به مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط پرداخته شده است و برای گردآوری داده‌ها از مشتریان بانک‌ها، از روش توزیع پرسشنامه استفاده گردیده است.
۳-۲ ابزار و روش‌های جمع­آوری داده ­ها
در این تحقیق، از دو روش مطالعات کتابخانه­ای و میدانی برای جمع­آوری داده ­ها استفاده شده است.
۳-۲-۱ مطالعات کتابخانه‌ای
در تحقیق حاضر از مطالعات کتابخانه‌ای بهره‌ گرفته‌شده و با مراجعه به کتاب‌ها، مجلات و نشریات گوناگون فارسی و لاتین و استفاده از پایگاه‌های مختلف اینترنتی مرتبط ، سعی شده است تا سوابق تحقیقات صورت گرفته در مورد این موضوع، گردآوری شود و همچنین با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه‌ای و گردآوری آثار مربوط به موضوع تحقیق، در غنی‌تر ساختن ادبیات تحقیق و تهیه پرسشنامه به نحو مناسب و مطلوبی استفاده شده است.
۳-۲-۲ روش‌های میدانی
در این تحقیق برای گردآوری داده ­های اولیه، با مراجعه به ساختمان بورس کالای ایران و ارتباط مستقیم با مشتریان ، داده ­های مورد نیاز جمع­آوری شده ­اند.
ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق جهت جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه است. که در ادامه فصل توضیح داده خواهد شد.
۳-۳ جامعه آماری و نمونه تحقیق
۳-۳-۱ جامعه آماری:
جامعه مورد بررسی در این تحقیق مشتریان فعال در بورس کالای ایران می­باشند، که حداقل از خدمات یک کارگزاری عضو بورس کالای ایران استفاده می­ کنند.
تعداد کارگزاران فعال در بورس کالای ایران طبق اعلام سایت بورس کالای[۵۷] ایران تا پایان سال ۹۱، تعداد ۷۷ کارگزاری است.
۳-۳-۲حجم نمونه و روش نمونه گیری :
جمع‌ آوری و مطالعه مجموعه جامعی از داده ­های مربوط به حوزه خاصی از پژوهش‌ها، یا از لحاظ فیزیکی غیرممکن است و یا عملاً میسر نیست. به دلیل محدودیت زمان، منابع و امکانات مجبوریم از نمونه گیری استفاده کنیم. (باتاچارتا و جانسون،۱۳۷۶)
برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز،از فرمول ذیل استفاده می‌کنیم:

در این فرمول  مقدار اشتباه مجاز است که به‌صورت تفاوت میان پارامتر و برآورد آن بیان می‌گردد.که در این تحقیق، مقدار آن با بهره گرفتن از تحقیقاتی که جامعه آماری آن‌ها دارای خصوصیات نسبتاً متشابه با جامعه آماری این تحقیق بوده ­اند،عدد ۰٫۰۷ در نظر گرفته‌شده است.
با توجه به اینکه کلیه آزمون‌های آماری مورد استفاده در این تحقیق در سطح اطمینان ۹۵ درصد انجام می­گردد پس {  } و مقدار عددی Z، ۶۴۵/۱ خواهد بود. برای اینکه نمونه حد مطلوب خود را شامل گردد می‌بایست حاصل ضرب p.q حداکثر مقدار خود را دارا باشد. لذا برای این امر مقدار P=q=0/5 را در نظر می‌گیریم.
با توجه به مطالب گفته‌شده داریم:

به دلیل اینکه معمولاً تعدادی از پرسشنامه ­ها عودت داده نمی­ شود و همچنین به دلیل افزایش اعتبار نتایج تحقیق حجم نمونه را ۱۶۰ انتخاب می­کنیم.
۳-۴ پرسشنامه
ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق جهت جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه است که یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده‌های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ­ای از سوال­هاست که پاسخ‌دهنده باملاحظه آن‌ها پاسخ لازم را می­دهد. این پاسخ­ها، داده ­های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می­دهد. پروژه­ های تحقیقاتی عموماً نیازمند پرسشنامه با ساختار مستقیم است.(روستا و همکاران،۱۳۷۵)
در تهیه و تنظیم پرسشنامه، محقق سعی می­نماید که از طریق طراحی تعدادی سوال، اطلاعات مورد نیاز را از گروه پاسخگو دریافت نماید. اطلاعاتی که بدین طریق جمع­آوری می­ شود، می‌تواند در زمینه ­های مختلفی چون: عقاید، عواطف، حالات روانی، اطلاعات فردی، دینی، سیاسی، فرهنگی و سایر خصوصیات افراد مورد مطالعه بکار آید. (نبوی،۱۳۸۲: ۱۰۴)
۳-۴-۱ متغیرهای تحقیق و ترکیب سوالات پرسشنامه:
سوالهای مورد استفاده در پرسشنامه حاضر سوالهای بسته-پاسخ است. سوالهای بسته-پاسخ مجموعه‌ای از گزینه‌ها را ارائه می­دهد تا پاسخ­دهنده از میان آن‌ها یکی را انتخاب کند. پاسخ‌دهنده این نوع سوالها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ می­دهد. مزیت عمده این نوع سوالها در استخراج و تجزیه‌وتحلیل آسان و سریع داده‌هاست. (سرمد و همکاران،۱۳۸۶)
مقیاس اندازه‌گیری نگرش پاسخ‌دهنده در پرسشنامه طرح‌شده، مقیاس لیکرت است. این مقیاس با مجموعه ­ای منظم از عبارات که به ترتیب خاصی تدوین‌شده‌اند، ساخته می­ شود. این عبارات حالات خاصی از پدیده مورد اندازه ­گیری را به‌صورت عبارتی که از لحاظ ارزش اندازه ­گیری دارای وزن مساوی است، عرضه می­ کند. در پرسشنامه این پژوهش، از عبارت خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد استفاده شده است. پاسخ­دهنده، میزان موافقت خود را باهر یک از این عبارات در یک مقیاس درجه‌بندی شده از صفر(خیلی کم) تا صد(خیلی زیاد)، نشان می­دهد. (سرمد و همکاران،۱۳۸۶)
برای اینکه عملاً تحقیق را انجام دهیم، مفاهیم بایستی به متغیر تبدیل شوند. مفاهیم وقتی به متغیر تبدیل می­شوند که بتوانیم به آن‌ها مقدار دهیم و درجات آن‌ها را تعیین کنیم. (ایران‌نژاد پاریزی،۱۳۷۸) متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می­ شود. (متانی،۱۳۸۶)
با توجه به نمونه و متغیرهای تحقیق ترکیب سوالات پرسشنامه، به‌صورت جدول زیر است.

 

متغیر وابسته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...