زیاد

 

کم تا متوسط و زیاد اگر اختلاف Vin-Vout کوچک باشد.

 

بازده

 

 

 

کم، جایی که قطعات خنک می­شوند.

 

زیاد اگر میانگین بار و یا اختلاف Vin-Vout زیاد باشد.

 

تلفات توان

 

 

 

متوسط تا زیاد. معمولا به القاگر، دیود و خازن های فیلتر در IC دارند.

 

کم. معمولاً تنها به رگولاتور و خازن­های کنارگذر (bypass) با مقدار کم نیاز دارد.

 

پیچیدگی

 

 

 

متوسط تا زیاد. به دلیل قطعات خروجی.

 

کم

 

هزینه کلی

 

 

 

متوسط تا زیاد. به دلیل ریپل در نرخ سوئیچینگ.

 

کم. ریپل ندارد، نویز کمی دارد. بهترین حذف­کننده نویز است.

 

نویز / ریپل

 

 

 

یک تحلیل ریاضی داده شد که بوسیله آن می­توان مطمئن شد که مبدل­های DCبهDC ایزوله­نشده (کاهنده، افزاینده وکاهنده-افزاینده) هم در حالت CCM و هم در حالت DCM تحت همه شرایط عمل می­ کنند. مبدل رزونانسی DCبه DC مورد تحلیل قرار گرفت. سرانجام یک چارت که نشان­دهنده خانواده منبع تغذیه DCبهDC بود ارائه گردید.
فصل سوم
روش‌های کنترلی
۳-۱ مقدمه
کنترل فیدبک یک مکانیزم اساسی در سیستم‌هایی از قبیل مکانیکی، الکتریکی و بیولوژیکی است که برای حالت ماندگار آنها استفاده می شود. کنترل فیدبک ممکن است بر اساس استفاده از سیگنال‌های مختلف به منظور مقایسه مقادیر واقعی متغیرهای سیستم با مقادیر مطلوب آنها، به عنوان کنترل سیستم تعریف گردد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در سالهای اخیر تئوری‌های کنترلی و کاربردهای آنها برای کنترل سیستم‌های الکتریکی در مسیر قابل توجهی توسعه داده شده‌اند. تحقیقات در این زمینه جذاب برای کنترل منبع تغذیه سوئیچینگ با هدف بهبود پایداری، کاهش حساسیت نسبت به اغتشاشات، بهبود بازده و همچنین با توسعه روش‌های کنترلی برای بهبود عملکرد سیستم انجام شده است]۳۴، ۳۵،۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹[
چالش اساسی در ورای این مسایل ، نیاز به یافتن مناسب‌ترین روش کنترلی برای غلبه بر مشکلات اساسی زیر است.
غیر خطی بودن به دلیل قطعات غیر خطی در ساختار مبدل،
پایداری در حالت ماندگار و تحت نوسانات بار و خط،
دست یافتن به پایداری سیگنال بزرگ که اغلب برای کاهش پهنای باند مفید بوده و دوباره عملکرد مبدل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کاربردهای این تکنیک‌ها در مبدل‌های DCبهDC مرتبه بالا، از قبیل توپولوژی‌های کیوک ، ممکن است با مشکلات اساسی در انتخاب پارامترهای کنترل و پایدارسازی همراه باشد.
کاستن از هزینه‌ها بوسیله کاستن از قطعات استفاده شده در مدارات کنترلی وکاهش EMI .
۳-۲ پایداری خطی و غیرخطی سیستم‌های کنترلی
طراحی کنترل کلاسیک برای سیستم‌های خطی استفاده می‌شود و می‌تواند همچنین در برخی از سیستم‌های غیرخطی نیز به طور موفقیت‌آمیزی مورد استفاده قرار گیرد. یک سیستم کنترلی می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که در مقابل نوسانات در پارامترهای سیستم همانند اندازه‌گیری خطا‌ها و اغتشاشات خارجی مقاوم باشد. بنابراین تکنیک‌های کلاسیک می‌توانند برای سیستم‌های خطی و همچنین برای شکل خطی سازی شده ی سیستم‌های غیر خطی نیز استفاده شوند. روش‌های کنترل کلاسیک نتایج خوبی را درنزدیک نقطه حالت ماندگار جایی که رفتار سیستم تقریباً خطی است ارائه می‌دهند.
در زیر، برخی از روش‌های کنترلی برای اندازه‌گیری پایداری داده شده‌اند]۵۰[
معیار پایداری روث ـ هرویتز
معیار پایداری نایکوئیست
روش دیاگرام بود
روش مکان هندسی ریشه‌ها[۲۲]
نمودار نیکولز
با وجود اینکه روش روث هرویتزچگونگی تعیین پایداری مطلق را بطور نسبتاً جالبی ارائه می‌دهد، اما آن چگونگی بهبود طراحی را در نظر می گیرد. به علاوه، این روش هیچ گونه توصیفی از عملکرد تقریبی سیستم ارائه نمی‌دهد.
هنگام استفاده از روش‌های نایکوئیست و بود، توصیف سیستم مورد نیاز برای طراحی کنترل کننده،بر اساس اندازه و فاز پاسخ فرکانسی می‌باشد. این روش می تواند مفیدباشدزیرا پاسخ‌ فرکانسی می‌تواند به طور تجربی اندازه‌گیری شود و بر اساس آن تابع تبدیل می‌تواند محاسبه گردد.همچنین روش‌های حوزه فرکانس می‌تواند به سیستم‌هایی با نوع ساده غیرخطی با بهره گرفتن از روش تابع توصیف اعمال شود( البته با در نظر گرفتن معیار نایکوئیست).
برای طراحی با مکان هندسی ریشه‌ها،اساسا تابع تبدیل نیاز است.روش بلوک دیاگرام نیز برای بیان توابع تبدیل سیستم‌های پیچیده استفاده می‌شود.معمولا یک توصیف دقیق از دینامیک داخلی سیستم در طراحی کلاسیک نیاز نیست و تنها رفتار ورودی / خروجی (I/O) سیستم اهمیت دارد.
دیاگرام نیکولز یک تکنیک بسیار مفید برای بررسی پایداری و پاسخ فرکانسی حلقه بسته به یک فیدبک سیستم است.پایداری از یک نمودار مشخصه حلقه باز تعیین می گردد.به طور همزمان پاسخ فرکانسی حلقه بسته سیستم با بهره گرفتن از منحنی های تراز دامنه و شیب فاز حلقه بسته ثابت که بر روی نمودار فاز ـ بهره قرار داده شده‌اند، تعیین می‌شود.
متأسفانه کاربرد و طراحی روش های کنترلی خطی برای سیستم‌های چند متغیره و غیر خطی سر راست نمی باشد،مثلا سیستم‌هایی که در کاربردهای فضایی با بهره گرفتن از فرض خطی بودن و نیز در نطر گرفتن آنها به عنوان تک ورودی / تک خروجی در یک زمان خاص، طراحی می شوند،پاسخ مطلوبی نخواهد داشت.
تکنیک‌های کنترل مدرن در ابتدا برای سیستم‌‌های خطی مورد استفاده قرار گرفتند به سیستم‌‌های غیرخطی می‌تواند به وسیله ی روش لیانوف بررسی شود به طوریکه می‌توان به آسانی آن را روی سیستم‌های چند ورودی / چند خروجی (MIMO)[23] ، نیز بسط داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...