شکل(۱-۱۵): بلوک دیاگرام سیستم پردازش ارائه شده
از دیگر روش‌های ارائه شده برای ردیابی مولفه‌های متقارن می‌توان به‌کار تحقیقاتی دیگری اشاره نمود که در آن برای محاسبه مولفه‌های متقارن بر پایه استفاده از یک عملگر انرژی[۲۱] جدید می‌باشد. این روش خیلی ساده، دقیق و نیاز به عملیات ریاضی خیلی پایین دارد و نیاز به هیچگونه تکرار ندارد. از دیگر مزیتهای عنوان شده در این زمینه می‌توان سادگی پیاده سازی دیجیتال روی DSP و میکروکنترلر را نام برد. بلوک دیاگرام روش پیشنهاد شده در شکل(۱-۱۶) نشان داده شده است.
پایان نامه - مقاله
شکل(۱-۱۶): بلوک دیاگرام روش پیشنهاد شده برای ردیابی مولفه‌های متقارن بر پایه اپراتور انرژی
فصل دوم
آشنایی با ادوات FACTS
۲-۱ مقدمه
سیستم‌های انتقال AC انعطاف پذیر که به FACTS معروف می‌باشند مفهوم و ایده جدیدی است که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه‌ها، به‌کارگیری و استفاده از کنترل کننده‌ها و ادوات الکترونیک قدرت را توصیه و تشویق می‌نمایند. در واقع سیستم‌های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه‌ های خطوط انتقال مانند امپدانس سری، امپدانس شانت، زاویه فاز که بعنوان محدودیت اصلی بر سر راه افزایش ظرفیت شبکه عمل می‌نمایند، کنترل کنند. ایده اساسی که پشت مفهوم FACTS وجود دارد توانا نمودن سیستم انتقال از طریق فعال نمودن عناصر و اجزاء آن می‌باشد. در واقع FACTS دارای نقش اساسی در افزایش انعطاف پذیری انتقال توان و امنیت پایداری دینامیک سیستم‌های قدرت می‌باشد. تحت مدیریت و هدایت موسسه RPRI کاربرد FACTS در دست مطالعه می‌باشد و تعداد زیادی از کنترل‌کننده‌های FACTS هم اکنون ارزیابی و آزمایش شده‌اند در حالیکه تعداد دیگری از نظر مفهومی ‌بررسی و مطالعه گردیده ولیکن هنوز طراحی و ساخته نشده اند. کنترل‌کننده‌های FACTS که هم اکنون ساخته شده و به‌کار گرفته شده‌اند، که در این فصل به طور کلی به بررسی و تحلیل آنها پرداخته می شود.
۲-۲:معرفی جبران‌ساز توان راکتیو استاتیک [۲۲]
SVC یکی از مهمترین عناصر FACTS است که سالهاست به ‌دلیل مزیت فنی و اقتصادی در حل مساله دینامیک ولتاژ مورداستفاده قرار می‌گیرد. شکل (۲-۱) ساختمان SVC و مشخصه V-I آن ­را نشان می‌دهد.
شکل(۲‑۱): ساختمان SVC
SVC به‌صورت موازی به شبکه وصل می‌شود و همانطور که از شکل پیداست می‌تواند در دو مود راکتیو سلفی یا خازنی ظاهر شود. در جریان خازنی بزرگتر از Icmax، SVC به یک خازن تبدیل می‌شود و توان راکتیو آن به صورت تابعی از ولتاژ شبکه تغییر می‌کند. شیب نمودار V-I بین Icmax و Irmax معمولاً %۲ تا %۵ درنظرگرفته می‌شود.

۲-۲-۱ کاربردهای SVC

مهمترین کاربردهای svc عبارتند از :
تثبیت ولتاژ در شبکه ­های ضعیف
کاهش تلفات انتقال
افزایش ظرفیت انتقال توان
افزایش میرایی اغتشاشات کوچک
بهبود پایداری ولتاژ
حذف نوسانات توان

۲-۲-۲ رایج­ترین انواع SVC

رایج­ترین انواع SVC با توجه به عناصر به­کاررفته در ساختمان آن­ها به شرح زیر است:
راکتور کنترل تریستوری TCR[23]
خازن سوییچ تریستوری TSC[24]
راکتور سوییچ تریستوری TSR[25]
خازن سوییچ مکانیکی MSC[26]
در شکل (۲-۲) موارد فوق و نحوه اتصال آن­ها به سیستم انتقال نشان داده شده است. با تنظیم زاویه آتش تریستورها، SVC در مود راکتیو سلفی یا خازنی ظاهر می‌شود.
معمولاً حوزه تغییرات ولتاژ سیستم توسط SVC %5 لحاظ می‌شود. اغلب سه محل برای نصب SVC پیشنهاد می‌شود:
در مجاورت بارهای عمده و بزرگ (نواحی وسیع شهری)
نزدیک به بارهای حساس به ولتاژ
در مجاورت بارهای صنعتی
در واقع نصب SVC در سه محل مزبور بیشترین تاثیر را بر بارهای شبکه قدرت دارد. همان­طور که گفتیم اگر SVC به حد توان راکتیو خود نزدیک شود (مثلاً به Icmax )در شکل (۲-۱) به یک خازن ثابت تبدیل می‌شود و تولید توان راکتیو آن تابعی از ولتاژ شبکه می‌گردد. این پدیده از معایب SVC محسوب می‌شود.
شکل (‏۰‑۱): انواع SVC
۲-۳ معرفی و شبیه‌سازی جبرانساز استاتیک STATCOM
اساس عملکرد STATCOM مشابه کندانسور سنکرون است. از آنجا که در ساخت این وسیله از ادوات الکترونیک قدرت استفاده می‌شود به آن جبرانساز استاتیک می‌گویند.
مبدل­های به کاررفته در این جبرانساز توان راکتیو موردنیاز را بطور محلی (در محل اتصال STATCOM به شبکه) تأمین کرده و خروجی آن بطور پیوسته قابل تنظیم می‌باشد، به همین دلیل در مواردی که ولتاژ شبکه قدرت تغییرات وسیعی داشته باشد (در حالت بروز اغتشاش یا پس از رفع خطا) از این جبرانساز استفاده می‌شود.شکل (۲-۳) طرحی از STATCOM و مشخصه V-I آن­را نشان می‌دهد. تولید یا جذب توان راکتیو توسط مبدل منبع ولتاژ (VSC) با تنظیم ولتاژ Vref صورت می‌گیرد.
شکل (۲-۳STATCOM :( و مدار معادل الکتریکی آن

۲-۳-۱:کاربردهای STATCOM

مهمترین کاربردهای STATCOM به شرح زیر است:
کنترل دینامیکی ولتاژ
بهبود پایداری گذرا
حذف نوسانات توان در شبکه انتقال
کنترل توان حقیقی و راکتیو
۲-۳-۲ شبیه‌سازی STATCOM
ساختار اساسی یک STATCOM با کنترل ولتاژ بر پایهPWM در شکل (۲-۴) نشان داده شده است.حذف حلقه کنترل ولتاژ DC در این شکل بلوک دیاگرام اساسی یک کنترلر با روش کنترل فاز معمولی را نتیجه می‌دهد.
شکل(۲-۴): مدل پایداری گذرا STATCOM با کنترل ولتاژ PWM
معادلات دیفرانسیل مربوط به این مدل را می‌توان به صورت زیر نوشت:
(۲-۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...