۶۱۵/۰

 

۶

 

 

 

۷

 

خلاقیت و نوآوری

 

۵۵۷/۰

 

۷

 

 

 

۸

 

کمیت وظایف انجام شده

 

۵۳۸/۰

 

۸

 

 

 

۹

 

کیفیت وظایف انجام شده

 

۵۰۶/۰

 

۹

 

 

 

جدول۴-۲۹- وزن شاخص­ های مولفه عملکرد را براساس بارهای عاملی سطح دوم نشان می­دهد. شاخص مدیریت در امور بالاترین وزن را در ایجاد مولفه عملکرد در وضعیت مطلوب داشته است. شاخص­ های رهبری(فرماندهی)، برنامه­ ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم ­گیری، رشد و توسعه، آموزش، خلاقیت و نوآوری، کمیت وظایف انجام شده، ، رتبه ­های بعدی را داشته اند. کمترین سهم مربوط به شاخص کیفیت وظایف انجام شده می­باشد.
۴-۲-۶- سئوال اصلی تحقیق: الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران چیست؟
بر اساس یافته­های حاصل از مدل تحلیل عاملی تأییدی سطح اول و دوم که در پاسخ سئوال های سوم و چهارم عنوان شد، الگوی ارزیابی عملکرد شامل دو مولفه رفتار و عملکرد بوده که مولفه رفتار در برگیرنده ۱۱ شاخص شامل مسئولیت پذیری، صداقت، شهامت و شجاعت، تعهد و صمیمیت، صبر و پایداری، اعتماد به نفس، اخلاق، ارتباطات، انعطاف­پذیری، نظم و انضباط، و شاخص ادب و احترام و مولفه عملکرد در برگیرنده ۹ شاخص شامل رهبری(فرماندهی)، خلاقیت و نوآوری، آموزش، مدیریت در امور، برنامه­ ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم ­گیری، رشد و توسعه، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف انجام شده می­باشد که الگوی قید شده مورد تأیید قرار گرفت.
فصل پنجم
نتیجه ­گیری و پیشنهادها
مقدمه
پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق فنون آماری و بررسی سئوالات تحقیق، محقق باید با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهادات خود را ارائه دهد. هدف از این فصل، تفسیر نتایج و یافته­های تحقیق است که با توجه به آنچه در فصل چهارم به دست آمده است با تئوری­ها و مطالعه پیشینه تحقیق ترکیب شده و مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این فصل پیشنهادها مطرح شده و محدودیت­های پژوهش مورد اشاره قرار گرفته است.
۵-۱- جمع بندی
در فصل اول کلیات تحقیق شامل تشریح و بیان مسئله، اهداف تحقیق، سئوالات تحقیق و قلمرو تحقیق شرح داده شد. هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است. بدین منظور شناسایی وضعیت کنونی ارزیابی عملکرد کارکنان، مولفه­ها و شاخص­ های اصلی این الگو به عنوان سئوالات فرعی مطرح شدند.
در فصل دوم با مطالعه ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، الگوی مفهومی پیشنهادی تحقیق ارائه شد. الگوی اولیه تحقیق برای ارزیابی عملکرد کارکنان، دو مؤلفه رفتار و عملکرد را در بر می­گیرد. در این الگو، مؤلفه رفتار شامل ۱۱ شاخص مسئولیت­ پذیری، صداقت، شهامت و شجاعت، تعهد و صمیمیت، صبر و پایداری، اعتماد به نفس، اخلاق، ارتباطات، انعطاف­پذیری، نظم و انضباط، و شاخص ادب و احترام و مؤلفه عملکرد شامل ۹ شاخص رهبری(فرماندهی)، خلاقیت و نوآوری، آموزش، مدیریت در امور، برنامه­ ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم ­گیری، رشد و توسعه، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف استخراج شد.
پایان نامه - مقاله
در فصل سوم نوع و روش تحقیق، جامعه آماری و روش نمونه گیری، ابزار گرد­آوری داده ­ها شرح داده شد و پرسش­نامه­ای به منظور جمع­آوری اطلاعات طراحی شد.
در فصل چهارم برای بررسی روایی محتوا، ابتدا پرسش­نامه در اختیار استاد راهنما و مشاور قرار گرفت و روایی محتوا پرسش­نامه مورد تأیید قرار گرفت، سپس پرسش­نامه برای تأیید مولفه­ها و شاخص­ های اصلی الگوی اولیه تهیه و در اختیار ۲۰ نفر از خبرگان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ارتش قرار گرفت که مؤلفه­ ها و شاخص ­ها از نظر این خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسش­نامه دارای روایی سازه و پایایی مطلوب است. در ادامه با بهره گرفتن از روش­های آماری، داده ­های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق ۱۶۲ پرسش نامه جمع­آوری و مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.
۵-۲-خلاصه نتایج
۵-۲-۱- پرسش­نامه خبرگان
نتایج پرسش نامه نشان دهنده ضرورت وجود مولفه رفتار و عملکرد بعنوان مولفه­های اصلی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش می­باشدبه طوری که تمامی افراد نمونه آماری تحقیق به میزان۱۰۰درصد این ضرورت را مورد تأیید قرار دادند. همچنین پاسخ دهندگان با ۵/۹۷ درصد ضرورت وجود شاخص­ های اصلی الگوی اولیه را تأیید کردند.
۵-۲-۲- خلاصه نتایج
با توجه به سئوالات تحقیق یافته­های زیر قابل ذکر می باشد:
سئوال اول تحقیق: وضعیت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش چگونه است؟
با توجه به یافته­های بدست آمده (جداول ۴-۱۲ و ۴-۱۳) در مولفه رفتار شاخص نظم و انضباط دارای بالاترین میانگین(۵۲/۳=µ) و شاخص شهامت و شجاعت دارای پائین­ترین میانگین(۷۸/۲=µ) می باشد. همچنین میزان در نظر گرفتن شاخص ­ها در الگوی ارزیابی عملکرد فعلی به ترتیب شامل شاخص نظم و انضباط(۵۲/۳=µ)،ادب و احترام(۵۱/۳=µ)، اخلاق(۲۶/۳=µ)، تعهد وصمیمیت(۱۴/۳=µ)، صداقت(۱۳/۳=µ)، اعتماد به نفس(۰۶/۳=µ)، صبر و پایداری(۰۲/۳=µ)، ارتباطات(۹۳/۲=µ)، مسئولیت­ پذیری(۸۸/۲=µ)، انعطاف­پذیری(۸۳/۲=µ) و شهامت و شجاعت(۷۸/۲=µ) می­باشد. ضمنا در مولفه رفتار شاخص­ های نظم و انضباط، ادبو احترام، اخلاق، تعهد و صمیمیت، اعتماد به نفس و صبر و پایداری دارای میانگین بین ۳ الی ۵۲/۳بوده و شاخص­ های ارتباطات، مسئولیت­ پذیری، انعطاف­پذیری و شهامت و شجاعت دارای میانگین کمتر از ۳ می­باشند. در مولفه عملکرد شاخص کمیت وظایف انجام شده دارای بالاترین میانگین(۹۸/۲=µ) و شاخص خلاقیت و نوآوری دارای پائین­ترین میانگین(۴۲/۲=µ) می­باشد. همچنین میزان در نظر گرفتن شاخص ­ها در الگوی ارزیابی عملکرد فعلی به ترتیب شامل شاخص کمیت وظایف انجام شده(۹۸/۲=µ)، کیفیت وظایف انجام شده(۹۶/۲=µ)، آموزش(۹۵/۲=µ)، مدیریت در امور(۹/۲=µ)، برنامه­ ریزی(۷۶/۲=µ)، قدرت حل مسئله و تصمیم ­گیری(۷۶/۲=µ)، رشد و توسعه(۷۲/۲=µ)، رهبری(۶۳/۲=µ) و خلاقیت و نوآوری(۴۲/۲=µ) می­باشد. ضمنا در این مولفه تمامی شاخص ­ها از میانگین کمتر از ۳ برخوردار می­باشند. در نهایت در بین مؤلفه­ ها، مؤلفه رفتار از میانگین(۰۹/۳=µ) بالاتر نسبت به مولفه عملکرد (۷۸/۲=µ) برخوردار می­باشد.
سئوال دوم تحقیق: عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش کدامند؟
عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش شامل دو مولفه رفتار و عملکرد می­باشد که براساس یافته­های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفتند.
سئوال سوم تحقیق: معیارها و شاخص­ های موثر در الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش کدامند؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...