۳۸

 

 

 

شرکت هایی که پایان سال مالی آنها منتهی به اسفند ماه نیست

 

۸۷

 

 

 

شرکت هایی که بیش از چهار ماه وقفه عملیاتی داشتند

 

۱۳۲

 

 

 

شرکت هایی که اطلاعات آنها در دسترس نیست و یا از بورس حذف شده اند

 

۱۲۳

 

 

 

شرکت های باقی مانده در نمونه آماری تحقیق

 

۸۵

 

 

 

۳-۴-۲- روش گردآوری داده ها
جهت تلخیص مطالعات کتابخانه ای یا ادبیات تحقیق از فیش استفاده شده است و جهت توصیف و طبقه بندی یافته های مبتنی بر بررسی تجربیات گذشته و اطلاعات مالی شرکتها از نرم افزارExcel استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق شامل عناصر صورت‌های مالی حسابرسی شده نظیر اجزای مختلف صورت سود و زیان و سایر اطلاعات نظیر قیمت سهام و سود سهام شرکت‌های عضو نمونه تحقیق می‌باشد که از منابع زیر جمع‌ آوری شده است: از طریق مطالعات کتابخانه ای مقالات و پایان نامه های داخلی وخارجی و اطلاعات مالی شرکتها از : نرم افزار تدبیر پرداز ، نرم افزار ره آورد نوین، اطلاعات منتشر شده توسط بورس اوراق بهادار تهران.
۳-۵- روش‌های تجزیه و تحلیل داده ها
۳-۵-۱- روش‌های آماری:
برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش حاضر از دو نوع روش آماری استفاده شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱) ازآمار توصیفی؛ با بهره گرفتن از شاخص‌های مرکزی همچون میانگین، میانه و شاخص‌های پراکندگی همچون انحراف معیار، چولگی وکشیدگی جهت توصیف متغیرها و نوع توزیع داده ­ها استفاده شده است.
۲) از آمار استنباطی؛ در دو بخش:
الف) آزمون پیش فرض: شامل؛آزمون نرمال بودن توزیع جامعه آماری(آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف).
ب)آزمون اصلی: شامل؛آزمون رگرسیون خطی یک متغیره، آزمون همبستگی پیرسون.
جهت تجزیه و تحلیل و بررسی رابطه­ بین متغیرها از همبستگی استفاده می­ شود. به منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق از روش همبستگی بین متغیرها (آزمون P-Value(sig.)) ، آزمون همبستگی پیرسون[۶۲] استفاده می‌شود.
۳-۵-۲- متغیرهای تحقیق و نحوه اندازه‌گیری آنها
متغیرها یکی از عناصر اصلی تحقیق می­باشند. متغیر چیزی است که می ­تواند از لحاظ مقدار تغییر کند و معمولاً چیزی است که می ­تواند ارزشهای عددی متفاوتی را بپذیرد (به زبان آماری، یعنی واریانس داشته باشد) بنابراین هرچیز که وجود داشته باشد یک متغیر است و در واقع ویژگی­هایی است که پژوهشگر آنها را مشاهده، کنترل و یا در آنها دخل و تصرف می­ کند. و ایده اصلی در یک تحقیق بوده و مفهومی قابل تغییر می­باشد(خاکی،۱۳۸۴،۷۳).
برای انجام آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های رگرسیون چندمتغیره، آزمون t، آزمونF، و دوربین‌-واتسون استفاده خواهد شد که مدل تیموسی (۲۰۱۰) با توجه به شرایط بازار سرمایه ایران و در دسترس بودن اطلاعات بشرح زیر تعدیل و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت:
(۳-۱)
ETR: متغیر وابسته مدل، برای اندازه گیری تخطی مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اندازه گیری متغیر تخطی مالیاتی، نرخ مؤثر مالیاتی بکار رفته است. نرخ مؤثر مالیاتی از حاصل تقسیم کل هزینه‌های مالیات بر سود قبل از مالیات بدست می آید.
DS: نشانگر درصد مالکیت مدیران اجرایی و اعضای هیأت مدیره می باشد. به بیان دیگر، حاصل تقسیم تعداد سهام در دست مدیران و اعضای هیأت مدیره بر تعداد کل سهام منتشره می باشد.
BI: این متغیر استقلال هیأت مدیره را نشان می دهد و از حاصل تقسیم تعداد اعضای غیرمؤظف هیأت مدیره بر تعداد کل اعضای هیأت مدیره بدست می آید.
INST: این متغیر نشانگر درصد مالکیت نهادی است و از حاصل تقسیم سهام در دست سهامداران نهادی بر کل سهام منتشره بدست می آید.
FFSH: این متغیر نشانگر اقتدار سهامداران شناور آزاد می باشد و عبارت است از میزان درصد سهام آماده برای معامله در بورس.
IntAu: متغیر مجازی مدل که بیانگر وجود حسابرس داخلی است چنانچه حسابرس داخلی وجود داشته باشد، عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر منظور می شود.
Size: این متغیر بعنوان متغیر کنترلی مدل می باشد که از حاصل لگاریتم طبیعی کل دارایی های شرکت بدست می آید.
۳-۵-۳- تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی
یک نوع از تجزیه و تحلیل های آماری که در امر برآورد و پیش بینی، کاربرد گسترده ای دارد، تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی است. تجزیه و تحلیل رگرسیون[۶۳] و همبستگی[۶۴]، برای تعیین ماهیت وابستگی[۶۵] بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل بکار برده می­ شود.
۳-۵-۳-۱- مدل رگرسیون
مدل­های رگرسیون براساس این نظریه ساخته شده‌اند که، اگر دو عامل به یکدیگر بستگی داشته باشند، تغییر یکی با تغییر دیگری قرین خواهد شد. هرچه ارتباط مزبور دو عامل به یکدیگر نزدیک‌تر و قوی‌تر باشد، ضریب همبستگی تغییرات آنها بزرگ­تر و به حداکثر همبستگی، یعنی۱، نزدیک­تر خواهد شد. پس اگر روند گذشته نشان دهد که بین تغییر یک عامل و تغییرات چند عامل دیگر همبستگی معنی داری وجود دارد، می‌توان تصور کرد که در آینده نیز همبستگی مزبور حفظ خواهد شد و اگر ضریب همبستگی مزبور را بدانیم، می­توانیم اندازه تغییر عامل وابسته را از اندازه و تغییر عوامل مستقل مرتبط با آن اندازه ­گیری و پیش بینی کنیم.مدل‌های رگرسیون،انواع مختلفی دارند که متداول­ترین آنها نوع ساده ومرکب­اند.رگرسیون ساده شامل ارتباط بین دو متغیرورگرسیون مرکب، ارتباط یک متغیر را با دو یا تعداد متغیر بیشتر نشان می­دهد. رگرسیون مرکب رابطه بین متغیر وابسته را با یکی از متغیرهای مستقل، در شرایط ثابت بودن دیگر متغیرهای مستقل، نشان می­دهد. استفاده از مدلهای رگرسیون متضمن پیش فرض‌هایی است که در ادامه مورد بحث قرار می­گیرد.
رگرسیون ساده:Y= a+bx (3-2)
رگرسیون مرکب: Y= a+b1x1+b2x2+…bnxn+
(۳-۳) b= r (Sy/Sx)

=Y متغیر وابسته (مقادیر خود را بر اساس مقادیر x بدست می آورد).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...