والدین افرادی که طرحواره ایثار دارند معمولاً افرادی ضعیف، کودک صفت، درمانده، بیمار یا افسرده بوده اند. بر خلاف طرحواره ی اطاعت که بخاطر تعامل با والدینی بوجود آمده است،که به شدت سختگیر بوده اند، طرحواره ی ایثار به دلیل زندگی با والدین ناتوان یا درمانده در ذهن بیمار شکل گرفته است.یکی از مشکلات این است که گاهی اوقات ارزش های فرهنگی و مذهبی تأکید زیادی بر ایثارگری می کنند علاوه بر این، ایثارگری در محدوده طبیعی، نمی تواند یک طرحواره ناکارامد باشد. ایثارگری بهنجار، رفتار سالم به شمار می رود و هرگاه، حالت افراطی به خود بگیرد، ناکارامد می­ شود. این طرحواره بعنوان یک طرحواره شرطی در سیر تحول شکل می­گیرد. تقریبا تمام بیمارانی که طرحواره ازخودگذشتگی دارند، تا حدودی محرومیت هیجانی نیز دارند. طرحواره نقص نیز معمولاً به این طرحواره ارتباط پیدا می کند. این افراد به دیگران بیشتر کمک می کنند، زیرا احساس ارزشمندی کمتری می کنند. این طرحواره باعث پدیدایی علائم اختلالات روانی می شود یا اینکه روابط اجتماعی ناخوشایندی پدید خواهد آورد که این مسئله خودش پیامدهای ناگوار از قبیل خشم فروخورده، مشکلات روان تنی، محرومیت هیجانی یا دیگر مشکلات هیجانی به دنبال خواهد داشت. این افراد معمولاً دوستان زیادی پیدا می کنند و به دلیل اهمیتی که دیگران برایشان دارند سعی می کنند تمامی خواسته های آنان را بر آورده کنند و از گفتن"نه” پرهیز می کنند. این خواسته ­ها می ­تواند نامشروع بوده و باعث مشکلاتی برای آنان گردد. در غالب رفتارهای حاکی از جبران افراطی برخی از افراد ممکن است بعد از مدت زمان طولانی ایثارگری و فداکاری ناگهان رفتارهای پرخاشگرانه افراطی نشان دهند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در پژوهش دکوولیر و همکاران(۲۰۰۲؛به نقل از ریزو،۲۰۰۷) طرحواره های غالب در افراد الکلی بیشتر در حیطه خودگردانی مختل و طرحواره بی اعتمادی /بدرفتاری، ایثار و رها شدگی بود.
فرضیه فرعی چهاردهم: بین طرحواره­ی بازداری هیجانی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج پژوهش بین طرحواره ی بازداری هیجانی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. پس با اطمینان ۹۹% فرض پژوهش تأیید و فرض صفر رد می شود.
همچنین در دانش آموزان دختر و پسر به طور جداگانه نیز بین طرحواره ی بازداری هیجانی و رفتارهای پرخطر رابطه معنادار و مثبت در سطح ۰۱/۰ p< نیز وجود دارد.
افراددارای طرحواره ی بازداری هیجانی بصورت افراطی اعمال، احساسات و ارتباطات خود انگیخته که معمولاً به منظور اجتناب از طرد دیگران، احساس شرمندگی و از دست دادن کنترل بر تکانه های شخصی صورت می گیرد را بازداری می کنند. معمولی ترین حوزه ­های بازداری در مورد آنها شامل: بازداری از بروز خشم و پرخاشگری، بازداری از بیان تکانه­های مثبت و بازداری از بیان آسیب پذیری یا بیان راحت و صریح احساسات و نیازهای شخصی وتاکید افراطی برعقلانیت و نادیده گرفتن هیجان­ها می­باشد. علاوه براین آنها پایبندی شدیدی به آیین­مندیها وکارهای روزمره دارند. بر عقلانیت، بیش ازحد تاکید می­ کنند، درحالی که نیازهای هیجانی را نادیده می­گیرند. افرادی که این طرحواره رادارند، معمولا آدمهایی خویشتن دار،غم انگیز وعبوس به نظرمی رسند. علاوه براین به خاطرجمع شدن خشم بیان نشده،­ خیلی دلخورومتخاصم هستند. جبران افراطی دراین افراد با انجام رفتارهای تکانشگرانه و بدون بازداری و گاهی تحت تاثیر مواد مهارزدایی نظیرالکل، مشاهده می­ شود.
فرضیه فرعی پانزدهم: بین طرحواره ی سرسختانه/عیب جویی افراطی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج پژوهش بین طرحواره ی سرسختانه/ عیب جویی افراطی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.پس با اطمینان ۹۹% فرض پژوهش تأیید و فرض صفر رد می شود.
در دانش آموزان پسر بین طرحواره ی سرسختانه/عیب جویی و رفتارهای پر خطر با توجه به ۰۱/۰ p> رابطه معناداری وجود ندارد اما در دانش آموزان دختر با توجه به ۰۱/۰ p< رابطه معنادار ومثبتی بین طرحواره ی سرسختانه/عیب جویی و رفتارهای پرخطر وجود دارد.
این طرحواره نیز بعنوان یک طرحواره شرطی که در سیر تحول شکل می گیرد می تواند منجر به شکل گیری این باور در فرد شود که باید تمامی تلاش خود را برای رسیدن به معیارهای بلند پروازانه اش انجام دهد و این کار را بخاطر اجتناب از عدم تأیید یا خجالت زدگی انجام می دهد. این طرحواره به شکل نقص­گرایی افراطی، توجه غیر معمول به جزئیات یا ارزیابی کمتر از حد عملکرد خود در مقایسه با عملکرد دیگران بروز می کند. تحت فشاربودن، شایعترین هیجانی است که این افراد تجربه می کنند. تحت فشاربودن، تمامی ندارد وازآن جاکه بی نقص بودن غیرممکن است، فرد باید همیشه تلاش بیشتری انجام دهد. زیربنای همه این کارها، اضطراب شدیدی است که افراد درخصوص شکست کارها احساس می کنند. استحقاق و معیارهای سرسختانه طرحواره­هایی هستند که به شکل جبران افراطی عمل می کنند و در پاسخ به نقص فعال می شوند بعنوان مثال اگر فرد احساس نقص کند سخت در تلاش است تا بی نقص جلوه کند و شیوه برتری طلبی را احساس می کند و اگر احساس کند با او بدرفتاری شده است با دیگران به خشونت رفتار می کند.کاهش اضطراب وجبران نقص وکاستی که این افراددر خود احساس می کنند، زمینه گرایش آنان را به استفاده ازمواد آرام بخش ومهارزدا نظیرالکل رافراهم می کند.
۵-۲- پیشنهادات پژوهش
از آنجایی که یکی از وظایف مشاوره مدارس، ارتقای سطح بهداشت روانی دانش آموزان است، بنابراین برگزاری جلسات مشاوره ای با هدف آگاه سازی دانش آموزان، والدین و کادر مدرسه، و موضوع مهارت های زندگی و آشنایی با طرحواره های ناسازگار اولیه می تواند در کاهش ریسک ومیزان خطر پذیری اقشار گوناگون جامعه( بخصوص نوجوانان وجوانان) مفید واقع شود.
با توجه به اهمیت نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در رفتار و عملکرد دانش آموزان، شناخت و توجه مدیران و دبیران نسبت به آن و سبک های مقابله ای طرحواره ها ضروری به نظر می رسد.
۵-۳- محدودیتهای پژوهش
هر تحقیقی از ابتدای امر یعنی انتخاب موضوع تا مراحل اجرا، و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری دارای محدودیتهایی است. بیان محدودیتها در پژوهش به محققانی که قصد تحقیق در زمنیه ها ی مختلف را دارند، کمک می کند تا به دیدی باز و آگاهی از موانع، کمبودها و محدودیتهای تحقیق به امر پژوهش در زمینه های مشابه بپردازند. این تحقیق نیز دارای موانع و محدودیتـــــهایی است که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...