در این فصل ابتدا، نوع پژوهش، جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه توضیح داده میشود. معرفی ابزار اندازه گیری و تعیین روایی و پایایی آنها، بخش بعدی این فصل را تشکیل داده است. در پایان، روش های جمعآوری اطلاعات و شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها معرفی شده است.
طرح کلی پژوهش:
روش پژوهش حاضر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد، در واقع زمانی که رابطه بین دوتا متغیر را مورد بررسی قرار می دهیم از روش همبستگی استفاده می کنیم.
جامعه آماری:
جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی کارکنان کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد به تعداد ۲۵۰ نفر می باشد که در سال ۹۳-۹۲ مشغول به انجام وظیفه می باشند.
نمونه آماری و روش نمونه‌گیری :
در این پژوهش برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۱۳۲ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، بدین صورت که ابتدا فهرست کلیه کارکنان از مدیریت منابع انسانی و امور اداری درخواست شد. سپس با بهره گرفتن از جدول اعداد تصادفی، عده ای از آنها برای قرار گرفتن در نمونه، انتخاب شدند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه
جدول ۱-۳: توزیع جنسیت آزمودنی ها

 

جنسیت فراوانی درصد فراوانی
مرد ۶۹ ۲۷/۵۲
زن ۶۳ ۷۲/۴۷
جمع ۱۳۲ ۱۰۰

همانطور که مشاهده می گردد فراوانی و درصد فراوانی جنسیت آزمودنی ها در جدول بالا مشاهده می گردد.
روش گردآوری اطلاعات :
ابزار پژوهش و روایی و پایایی آن:
در این پژوهش برای جمعآوری داده ها از سه مقیاس اندازه گیری استفاده شده است که یک نسخه از پرسشنامه در (پیوست شماره ۱) ارائه شده است.
الف) پرسشنامه رضایت شغلی
این پرسشنامه توسط اسمیت، کندال و هیولین (۱۹۶۹) ساخته شد و یکی از رایج ترین و دقیق ترین ابزارهای اندازه گیری رضایت شغلی است. این پرسشنامه شامل عباراتی توصیفی است و پنج جنبه خشنودی را می سنجد که عبارتند از:

 

    1. ماهیت کار ۲- سرپرستی ۳- حقوق ۴- ترفیعات ۵- همکاران

 

ماهیت کار؛ نمره ای است که از گویه های ۱ تا ۲۸ بدست میآید.
سرپرستی؛ نمره ای است که از گویه های ۱۹ تا ۴۶ بدست میآید.
حقوق؛ نمره ای است که از گویه های ۴۷ تا ۵۵ بدست میآید.
ترفیعات؛ نمره ای است که از گویه های ۵۶ تا ۶۵ بدست میآید.
همکاران؛ نمره ای است که از گویه های ۶۶ تا ۷۲ گویه بدست میآید.
این پرسشنامه در ایران توسط حسین شکرکن (۱۳۷۲) ترجمه و توسط تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گرفته (ارشدی، امیری، ملائکه پور ۱۳۶۹؛ غنی، ۱۳۷۳).
نحوه نمره گذاری برای پاسخ ها «کاملاً صحیح»، «تا حدودی صحیح» و «ناصحیح» می باشد که امتیاز آنها از نمرات ۲-۱-۰ به تناسب سئوال استفاده گردید.
اعتبار و پایایی پرسشنامه رضایت شغلی[۹۰]
مطالعات انجام شده توسط کندال و هیولین (۱۹۷۲) نشان داده است که ضریب پایایی این آزمون بالا و قابل قبول است (۸۹/۰). ضریب پایایی خرده آزمون ها در مطالعه ذکر شده ۶۲/۰ تا ۹۳/۰ گزارش شده است.
ضریب پایایی در مطالعات انجام شده در ایران نیز رضایت بخش است. در مطالعه ای که ارشدی (۱۳۶۹) بر روی کارکنان صنعت نفت جنوب انجام داد ضرایب پایایی کل JDI 71/0 و ضریب پایایی خرده آزمون ها بین ۷۳/۰ تا ۸۵/۰ گزارش شده است. همچنین در مطالعه غنی (۱۳۷۳) بر روی معلم های مدارس راهنمایی اهواز، ضریب پایایی کل ۸۵/۰ و در خرده آزمون ها بین ۶۵/۰ تا ۸۹/۰ متغیر می باشد. اسمیت، کندال و هیولین (۱۹۶۹) در مقایسه نتایج این آزمون با سایر روش های اندازه گیری خشنودی شغلی این آزمون را معتبر شناخته اند.
مطالعه ارشدی (۱۳۶۹) نشان داد که همبستگی نمره کل JDI با پرسشنامه کوئین شیارد ۶۶/۰ و اعتبار خرده آزمون ها بین ۳۳/۰ و ۷۱/۰ در نوسان می باشد. همچنین ضریب اعتبار JDI در مطالعه غنی (۱۳۷۳)، ۵۶/۰ و ضریب خرده آزمون ها بین ۴۲/۰ تا ۵۹/۰ گزارش شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...